Ensenyament publica el protocol contra l'assetjament als alumnes LGTBI
El document, que s'ha generat a instàncies del Parlament, està
publicat a l'XTEC.
El Departament d'Ensenyament ha publicat,
coincidint amb el Dia Internacional contra la Homofòbia, Transfòbia i Bifòbia,
el protocol específic per a la lluita contra l’assetjament escolar a l’alumnat
LGTBI –lesbianes, gais, transsexuals, bisexuals i intersexuals-. Aquest
document està publicat a l’XTEC, la xarxa telemàtica de Catalunya, i s’ha
generat a instàncies del Parlament de Catalunya. El protocol està a disposició
de tots els centres educatius i recull les diferents actuacions d’Ensenyament
en aquest àmbit. Així, el Departament ha indicat que aquest protocol és una
eina per prevenir, detectar i intervenir enfront situacions d’assetjament als
alumnes per motius d’orientació afectiva sexual o identitat de gènere.
Segons el Departament, es vol sensibilitzar
els docents, centres educatius, famílies i alumnat sobre les conductes
assetjadores i en la importància d’educar en la gestió positiva dels
conflictes. També es dona especial importància a la prevenció com a mesura per
evitar conflictes futurs.
El protocol estableix quins són els
conductes i els circuits de coordinació entre els diferents actors de la
comunitat educativa, i alhora aporta elements per detectar conductes
d’assetjament i saber com actuar per evitar la vulneració dels drets de
l’alumnat LGTBI. Per exemple, s’estableixen els elements que poden indicar
situacions d’assetjament, com ara baixa autoestima, disminució del rendiment
escolar o canvi de comportament diari. També s’inclouen orientacions en cas
d’haver de tractar el tema amb el grup classe o amb les famílies.
Altres
eines de tractament de la diversitat de gènere i orientació sexual
El Departament apunta també que disposa de
recursos i materials per tractar sobre la diversitat de gènere i orientació
sexual. És el cas del model d’atenció a infants i adolescents transgènere o
intersexuals en els centres educatius, document que recull les actuacions a
realitzar en els centres educatius per garantir que aquests constitueixen un
entorn amable on viure la diversitat d'identitat de gènere.
Altres materials disponibles per al
professorat, en aquest cas del cicle formatiu de grau superior d’Educació
Infantil és 'Pam a pam Coeduquem', un quadern pedagògic per treballar la
coeducació i la diversitat afectiva i sexual. Ensenyament també incideix en la
família i l’entorn escolar, a través del web Escola i Família, on es faciliten
orientacions i recursos per treballar des de la família els estereotips de
gènere i la diversitat sexual i de gènere. El Departament destaca que
desenvolupa aquestes i d’altres actuacions basades en el concepte d’escola
inclusiva, en la coeducació, en la igualtat de drets, en l’equitat, en els
valors i en el respecte a la diferència, com a eix fonamental que garanteix la
convivència en els centres educatius.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.