El bosc de Lem
180 sessions per treballar
les emocions i els valors de 1r a 6è
Nati Bergadà és una
ferma defensora del treball de les emocions i els
valors amb els infants.
En els darrers anys ha constatat que
hi ha una necessitat creixent de treballar la
vessant emocional, afectiva i social amb els infants. Comenta que en el seu dia a
dia a l’escola, veu com els alumnes:
• Es
frustren molt fàcilment davant dels obstacles.
• Responen
amb agressivitat.
• Demostren
tenir poca autoconfiança.
• Presenten
dificultats a l’hora de tenir en compte els altres.
• No
saben treballar en equip.
• Mostren
dificultats per arribar a acords.
• No
saben esperar.
• Demostren
tenir poca empatia.
Com es treballa a les escoles la
vessant emocional, social i afectiva?
A les escoles s'aprofiten les situacions i
conflictes que es generen el dia a dia a l’aula, al pati, als passadissos…
per treballar la vessant emocional, social i
afectiva. Són situacions propícies perquè els infants:
• Aprenguin
a reconèixer les pròpies emocions i les dels altres.
• Aprenguin
a gestionar i expressar correctament les seves emocions.
Però a banda d’aquests moments, hi ha un
altre moment de la setmana que s'ha d’aprofitar, l’hora d’educació en valors estipulada pel Departament
d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya des de l’any 2014.
Quina realitat s’ha trobat a les escoles?
En els darrers anys ha constatat que poques
escoles tenen una línia establerta de com cal a treballar
aquesta vessant emocional, social i afectiva amb els infants.
Aquesta realitat provoca que es programin les sessions d’educació en valors de manera aïllada, sense tenir en compte què
es treballa en la resta de cursos. Cerquem recursos per internet,
busquem vídeos al YouTube, llegim llibres de referència…
Aquest cúmul de circumstàncies li va
fer adonar-se que hi havia una necessitat que calia cobrir per afavorir
un bon treball de les emocions i valors a les escoles. Calia trobar una manera
d’aprofitar molt més les hores setmanals d’educació en valors. D’aquí va
sorgir El Bosc de Lem.
Què és El Bosc de Lem?
El Bosc de Lem és una plataforma en línia
que conté 180 sessions, 30 activitats per curs,
per treballar les emocions i els valors de 1r a 6è.
Descobreix el Bosc de Lem en 3 minuts.
Per a què serveix el Bosc de Lem?
El Bosc de Lem serveix per complementar el
treball de les emocions i els valors que fem diàriament a l’aula.
Un dels punts forts del projecte és que
ofereix una progressió d’aprenentatge que
permet treballar la competència emocional en tota l’etapa de primària i crear una línia d’escola.
En aquesta quadrícula podràs consultar la
progressió d’aprenentatge que treballa el Bosc de Lem.
Com és l’univers del Bosc de Lem?
Els protagonistes del Bosc de Lem són sis
personatges molt especials que creixen amb els
infants. Això fa que tinguin un aspecte diferent a cicle inicial,
mitjà i superior.
Es caracteritzen per tenir atributs i
personalitats molt diferents, per tal d’assemblar-se a la diversitat
d’infants que hi ha a les aules.
Els protagonistes viuen situacions i
aventures que són el punt de partida per treballar les emocions, els valors i
els sentiments a l’aula.
Per desenvolupar l’univers i els
personatges del Bosc de Lem hem comptat amb l’ajuda d’Arkham studio, que s’ha encarregat també de la producció
dels continguts.
El Bosc de Lem és una plataforma on line
fàcil, lúdica i intuïtiva que conté elements de
ludificació i una estètica de videojoc. Funciona a les pissarres
digitals des del navegador, sense haver d’instal·lar cap programa.
Com són les sessions
del Bosc de Lem?
Les sessions dels Bosc de Lem
segueixen sempre la mateixa estructura:
1.
Observem
un contingut: Un contingut multimèdia mostra l’emoció,
valor o sentiment que volem treballar a la sessió.
2.
Dialoguem
i reflexionem: A partir del contingut, dialoguem,
empatitzem amb els protagonistes i reflexionem sobre les pròpies vivències.
3.
Posem
nom a l’emoció o valor: Responem conjuntament a una enquesta on identifiquem
l’emoció, el valor o el sentiment mostrat al contingut.
4.
Fem
l’activitat d’aula: Fem una activitat vivencial i
participativa per aprofundir en aquella emoció, sentiment o valor que treballem
a la sessió.
5.
Ens
coavaluem: Per tancar la sessió fem una valoració conjunta del treball
realitzat que permet seguir l’evolució del grup-classe i motivar els infants.
En aquests enllaços podràs consultar les guies didàctiques d’algunes activitats que he
preparat:
• Propostes
d’activitats per cicle inicial:
• Propostes
d’activitats per cicle mitjà:
Sessió per treballar l’autoconeixement.
Activitat amb música. Instruccions
per construir un petit llibret
• Propostes
d’activitats per cicle superior:
Quins continguts inclou?
El Bosc de Lem inclou continguts multimèdia en formats diversos (animació, còmic,
seqüència, escena i il·lustració) que són el punt de partida de la sessió i
serveixen per mostrar l’emoció, el valor o el sentiment que es vol treballar.
Quines metodologies
s’utilitzen?
Les metodologies utilitzades en El Bosc de
Lem per treballar la competència emocional són metodologies
actives, vivencials i participatives com: els jocs de rol, les
dramatitzacions, els jocs cooperatius, les dinàmiques de grup, els debats
d’aula, la relaxació, etc.
Les metodologies utilitzades en el Bosc de
Lem:
• Donen
molta importància al diàleg i la comunicació
entre els infants.
• Afavoreixen
processos de reflexió sobre les pròpies
emocions i les emocions dels altres.
• Potencien
molt la cohesió de grup.
• Afavoreixen
el treball en equip i l’aprenentatge cooperatiu.
• Donen
molt de protagonisme als infants.
Conclusió
El Bosc de Lem és un recurs pedagògic que espero que et sigui molt útil
per treballar les emocions, els valors i els sentiments amb els infants.
El treball de les emocions, els sentiments
i els valors és una part fonamental de l’educació dels nostres infants. Espero
que aquest material els ajudi a créixer com a persones i a ser competents emocionalment.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.