51 LLIBRES SOBRE EDUCACIÓ RESPECTUOSA

 

Educar és un exercici de paciència, d’autoconeixement, de transformació personal, d’implicació emocional, de descobriment i acceptació de l’altre, d’abraçar la incertesa, de resiliència, de límits, de reformulació dels límits, de creativitat, fantasia, il·lusió, sorpresa,… però sobretot, educar és respectar.

I és que cada vegada estan més de moda les expressions com “educació respectuosa”, “educació lenta”, “educació sense crits”, “comunicació no violenta”, “criança feliç”… potser és que anem per bon camí? El camí del respecte com a base per anar desenvolupant els quatre pilars de l’educació de Jaques Delorsaprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a viure junts, aprendre a ser.

Què dèiem? Creativitat, sentit de l’humor, esperit crític, sinceritat, empatia, paciència i per sobre de tot; respecte. Per això avui et proposem aquestes 51 lectures sobre educació respectuosa que et poden acompanyar al llarg del teu camí com a persona educadora… perquè llegint-les potser agafaràs confiança per anar educant al llarg i ample de la vida i, de passada, anar redescobrint-te i reinventant-te a cada pàgina.

Bona lectura!

PER A FAMÍLIES AMB INFANTS DE 0 A 6 ANYS

1. L’ART DE POSAR LÍMITS

Autora: Sonia Kliass

Els límits són molt necessaris a la vida dels infants, però, molt sovint, no és gens fàcil posar-los. A més, l’estil de vida actual i el ritme que portem no ajuden gaire. Un llibre pràctic, basat en centenars de casos reals, en què l’autora ens dona eines essencials sobre el que ella considera tot un art: posar límits.

art de posar limits

2. COMER, AMAR, MAMAR

Autor: Carlos González

Els tres llibres del pediatre Carlos González recollits en un sol i meravellós volum. Un tresor per a les noves famílies on es parla de la lactància, l’alimentació sòlida i les primeres etapes de la vida.

comer amar mamar

3. LA CRIANZA FELIZ

Autora: Rosa Jové

Un llibre-agenda amb 365 idees per aconseguir una criança feliç. Consells, reflexions i propostes per ajudar als pares a afrontar el dia a dia del seu fill/a i una invitació a deixar constància en les alegres pàgines il·lustrades d’aquest volum. Un record únic.

la crianza feliz

4. DORMIR SENSE LLÀGRIMES

Autora: Rosa Jové

Els trastorns infantils de la son són per a molts pares un problema greu. Aquest llibre explica com afrontar les diferents situacions d’aquest trastorn amb afecte i comprensió per tal que pares i fills passin unes nits més tranquil·les.

dormir sense llagrimes

5. EDUCAR SENSE CRIDAR

Autora: Alba Castellví

Un manual àgil i pràctic de la mare, educadora i mediadora de conflictes Alba Castellví, on parla de la seva experiència per construir una relació serena i positiva amb els fills i acompanyar-los en el seu itinerari vital amb llibertat i responsabilitat.

educar sense cridar

6. ENRABIATS

Autora: Míriam Tirado

Un llibre imprescindible per afrontar les enrabiades dels fills amb consciència, humor i amor. Míriam Tirado dona consells i eines pràctiques per educar els més petits de la casa des d’una altra perspectiva, més respectuosa, serena i divertida.

enrabiats

7. MOVERSE EN LIBERTAD

Autora: Emmi Pikler

La doctora Pikler demostra en aquest llibre com els infants aprenen a seure i a caminar encara que no se’ls porti agafats de la mà. Les estadístiques deixen patent que el desenvolupament motor es produeix de forma espontània mitjançant la seva activitat autònoma, en funció de la maduració orgànica i nerviosa. Aquest volum ofereix, a més, il·lustracions plenes de vida i moviment.

moverse en libertad

8. NI RABIETAS NI CONFLICTOS

Autora: Rosa Jové

L’autora de “La criança feliç” i “Dormir sense llàgrimes” ens ofereix les solucions definitives per als problemes de comportament dels infants fins als 12 anys. Totes basades en el respecte, la coherència i l’empatia.

ni rabietas ni conflictos

9. VINCLES

Autores: Àngels Torras i Miriam Tirado

Amb un llenguatge planer i senzill, “Vincles” ofereix consells i reflexions entorn de gestació, el part, la lactància i l’inici de la criança. Tota una ajuda per a les futures mares i pares en aquesta nova i entusiasta etapa de la vida.

vincles

PER A FAMÍLIES AMB INFANTS A PARTIR DE 3 ANYS

10. 40 ANYS AMB ULLS D’INFANT

Autor: Frato

Als darrers 40 anys Frato ha parlat de l’educació occidental amb les seves vinyetes, guiant d’aquesta manera als nens i nenes en el difícil repte de créixer al costat dels adults, que moltes vegades semblen no escoltar-los ni entendre’ls. Aquest llibre és un homenatge a aquest autor, un recull de les seves millors vinyetes del 1968 a l’actualitat.

40 anys amb ulls d'infant

11. ACTIVITATS PER EL DESENVOLUPAMENT DE LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL EN ELS NENS

Autors: GROP – Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica

Un llibre imprescindible a les escoles.  Presenta diverses activitats per treballar la intel·ligència emocional dels infants a l’entorn escolar.

Activitats Intel·ligència emocional

12. M’AGRADA LA FAMÍLIA QUE M’HA TOCAT

Autora: Carme Thió de Pol

Fruit del treball realitzat durant trenta anys i amb l’objectiu d’aconseguir unes relacions familiars positives, Carme Thió mostra els temes més tractats en grups de reflexió amb mares i pares. Pàgina rere pàgina exposa les dificultats i els conflictes més comuns en el procés d’aprenentatge i maduració dels fills.

M'agrada la familia que m'ha tocat

13. LA BELLESA DE SENTIR: DE LES EMOCIONS A LA SENSIBILITAT

Autora: Eva Bach

Amb exemples molt il·lustratius, l’autora ens diu com transformar tan sols en 12 passos, les emocions naturals o primàries, que ens són pròpies com a espècie, en sentiments savis, lúcids i sublims que ens revesteixin de sensibilitat, humanitat i bellesa.  La segona part del llibre està dedicada als nens i les nenes, i les seves famílies i educadors.

La bellesa de sentir

14. EL CERVELL DEL NEN EXPLICAT ALS PARES

Autor: Álvaro Bilbao

Aquest llibre és un manual pràctic que sintetitza els coneixements que la neurociència ofereix tant a educadors com a pares, amb l’objectiu que puguin ajudar als nens i les nenes a aconseguir un desenvolupament intel·lectual i emocional ple. I és que durant els sis primers anys de vida el cervell infantil té un potencial que no tornarà a tindre mai més.

El cervell del nen explicat als pares

15. COM HEM DE PARLAR PERQUÈ ELS FILLS ESCOLTIN I ESCOLTAR PERQUÈ ELS FILLS PARLIN

Autores: Adele Faber i Elaine Mazlish

Aquest llibre és tot un supervendes que regala als pares i mares la formació necessària per entendre’s millor amb els seus fills, de totes les edats, aconseguint relacions menys estressants i més gratificadores, tot basant-se en el respecte.

comhemdeparlar

16. CÓMO EDUCAR CON FIRMEZA Y CARIÑO – DISCIPLINA POSITIVA

Autora: Jane Nelsen

Aquesta guia ajudarà als nens i nenes a ser més responsables, col·laborar, resoldre els seus problemes i tindre més autodisciplina. A les seves pàgines, els pares i mares trobaran, a més la clau per evitar les barreres comunicatives, posar fi a les lluites de poder i transmetre el seu amor, entre d’altres.

Cómo educar con firmeza y cariño

17. CRECIENDO JUNTOS 

Autor: Carlos González

En aquest llibre sobre infants i adolescents, Carlos González parla de temes com l’autoritat, els límits, els càstigs i premis, la hiperactivitat… Una completa i pràctica obra on aborda la maternitat i paternitat de forma global.

Creciendo juntos

18. DISCIPLINA SIN LÁGRIMAS – EL CEREBRO DEL NIÑO

Autors: Daniel J. Siegel i Tina Payne

Aquest llibre tracta el desafiament principal en l’educació dels fills: la disciplina. A més, facilita les claus per establir una connexió veritable amb els infants, redirigint les emocions i convertint les rabietes en oportunitats de créixer.

Disciplina sin lágrimas

19. EDUCA BONITO

Autora: María Soto

Aquest volum ens explica què és i com s’aplica la disciplina positiva. A més, facilita eines per la seva posada en pràctica tot trobant l’equilibri entre la fermesa i el afecte per tal de donar estabilitat als fills mentre es preparen per fer front a la vida.

Educa bonito

20. EDUCANDO EN EL RESPETO

Autores: Inma Albert Pla i Laura Albert Pla

Un bon llibre per introduir-se al món de la pedagogia tant si tens coneixements en educació com si no. Una guia essencial per descobrir una de les etapes més meravelloses de la vida: la infantesa.

Educando en el respeto

21. EDUCAR A LOS NIÑOS DES DEL CORAZÓN / COMUNICACIÓN NO VIOLENTA

Autor: Marshall B.Rosenberg

Al contrari que altres llibres de criança i educació basats en la disciplina, aquest potent i pràctic llibre ofereix la perspectiva i recursos únics de la Comunicació No Violenta (CNV).

Educar a los niños desde el corazón

22. EDUCAR CON INTELIGENCIA EMOCIONAL: CÓMO CONSEGUIR QUE NUESTROS HIJOS SEAN SOCIABLES, FELICES Y RESPONSABLES

Autors: Maurice J.Elias, Steven E.Tobias i Brian S.Friedlander

Gràcies a aquest llibre els pares aprendran, mitjançant consells pràctics i activitats, a comunicar-se amb els seus fills a un nivell més profund i gratificant.

Educar con inteligencia emocional

23. EDUCAR EN L’ADMIRACIÓ

Autora: Catherine Lecuyer

Aquest llibre resulta una aventura meravellosa facilitada per una consideració profunda del que reclama la naturalesa del nen, com ara el respecte de la seva innocència, els seus ritmes, el seu sentit del misteri i la seva set de bellesa.

Educar en l'admiració

24. EDUCAR EN VERD

Autora: Heike Freire

Un volum imprescindible per entendre la necessitat de natura que tenen els infants en un món cada cop més virtual. I és que precisament la manca de natura, podria estar al darrere d´alguns dels nombrosos mals que afecten actualment la infància: problemes motors i del llenguatge, obesitat, desequilibri de bioritmes, asma, estres, agressivitat, TDHA i depressió, entre d’altres.

Educar en verd

25. EDUCAR PER ESTIMAR LA VIDA

Autora: Eva Bach

Els infants necessiten saber que la vida és bonica per poder fer coses boniques amb la seva vida. Amb aquesta premissa, l’autora del llibre convida a pares i mares a tornar-se a enamorar de la vida i transmetre-ho als més petits de la casa.

Educar per estimar la vida

26. EDUCAR SENSE PERDRE ELS NERVIS

Autora: Tania García

Un volum imprescindible per aprendre a educar i fer costat tant a infants com a adolescents sense voler-los controlar ni modelar al gust. Cada capítol aprofundeix en un tema diferent: pors, autoestima, agressivitat, confinament, acompanyament, estrès, etc., tot donant útils pautes per al dia a dia.

Educar sense perdre els nervis

27. ELOGI DE L’EDUCACIÓ LENTA

Autor: Joan Domenech

Joan Domenech assegura que dedicar temps suficient a l’educació pot esdevenir una peça clau per fer més humana la nostra societat. A més, insisteix en el fet que tant els infants com els professors necessiten disposar de temps suficient per ensenyar i aprendre amb plenitud.

Elogi de l'educació lenta

28. EQUILIBRATS I DESCALÇOS

AutorAngela J. Hanscom

En un món on l’oci dels nens està cada cop més dominat per un entorn multimèdia, ple de pantalles que els allunyen dels jocs més imaginatius i lliures, l’autora vol remarcar la importància de la natura i de jugar a l’exterior per tal que els nens i nenes sumin experiències sensorials imprescindibles per al seu desenvolupament físic i psicològic.

Equilibratsidescalços

29. EXPLORADORS EMOCIONALS

Autors: Maria Mercè Conangle i Jaume Soler

Tota una aventura d’exploració en recerca d’una educació més emocional on aprendre a gestionar d’una manera sostenible les nostres emocions i utilitzar l’energia afectiva per a ser millors persones, millorar la qualitat de les relacions personals i també el nostre món i el del que ens envolten.

Exploradors emocionals

30. FUNDAMENTOS Y PRÁCTICAS PARA UNA COMUNICACIÓN NO VIOLENTA

Autora: Pilar de la Torre

Aquest primer manual pràctic de Comunicació No Violenta (CNV)  ens demostra tot el poder d’aquesta senzilla pràctica. LA CNV no significa respondre sí a tot, significa aprendre a posar límits d’una forma curosa, càlida i amorosa al mateix temps que ferma i respectuosa.

Fundamentos y prácticas para una comunicación no violenta

31.  LLIBERTAT I LÍMITS, AMOR I RESPECTE

Autora: Rebeca Wild

Rebeca Wild analitza en aquest volum la relació entre la llibertat que es dóna als infants i els límits necessaris. Assegura que només en entorns on llibertat i límits són entesos com a complements necessaris i coherents serà possible una convivència marcada per l’harmonia i l’amor i basada en el respecte pels processos vitals de cada persona.

Llibertat i límits

32. EL LUGAR DE LA INFANCIA

Autor: Jaume Funes

Jaume Funes reivindica amb el seu llibre el dret de tots els infants a viure en condicions i a disposar d’un lloc adient dins de la societat. Les respostes que les administracions donen davant les necessitats dels nens i nenes són insuficients i davant d’aquest problema ell busca solucions.

El lugar de la infancia

33. EL MÉTODO DE LA PACIENCIA

Autora: Cristina García

Aquesta guia està plena de materials, activitats i jocs molt útils per aprendre a generar i gestionar la paciència, una eina molt necessària quan es parla d’educar amb respecte i amor als més petits/es de la casa.

El método de la paciencia

34. EL NEN FELIÇ

Autora: Dorothy Corkille Briggs

Un llibre imprescindible, ple de consells i d’indicacions pràctiques basades en l’anàlisi de les relacions familiars. L’objectiu: que els progenitors aconsegueixin una millor i més valuosa educació dins la seva família, i que els infants construeixin un model d’autoestima sòlid.

El nen feliç

35. PADRES FORMADOS, HIJOS EDUCADOS

Autora: Letícia Garcés

Aquesta guia de la pedagoga Leticia Garcés Larrea està plena d’estratègies per a entendre millor als més petits, des de la reflexió i l’educació de les emocions. Un llibre fonamental per canviar els antics criteris d’ensenyança per mètodes més moderns i adients.

Padres formados, hijos educados

36. EL PODER DE LA PRESENCIA

Autors: Daniel J. Siegel i Tina Payne Bryson

Els autors d’aquest llibre ho tenen clar, el més important pels fills és que els seus pares estiguin presents a la seva vida. Per aquest motiu, “El poder de la presència” explica precisament què significa estar present i com això influeix en la felicitat, la salut i les relacions personals dels més petits.

El poder de la presencia

37. POR QUÉ LA INFANCIA

Autor: Francesco Tonucci

En aquest assaig imprescindible, Francesco Tonucci tot un gran referent pedagògic a escala internacional, se centra en les grans contradiccions de la societat davant de temes tan importants com l’educació dels nens i nenes.

Por qué la infancia

38. EL SEU FILL, UNA PERSONA COMPETENT

Autor: Jesper Juul

Jesper Juul assegura en aquest llibre que els infants són persones competents i capaces d’ensenyar als adults tot allò que necessiten aprendre. Ells tenen les claus que ens permeten recuperar la nostra competència perduda i ens ajuden a evitar els models educatius que ja no són útils, sinó més aviat destructius. 

El seu fill una persona competent

39. TRANQUILS I ATENTS COM UNA GRANOTA – LA MEDITACIÓ PER ALS INFANTS… AMB ELS SEUS PARES

Autora: Eline Snel

Els nens i nenes d’avui en dia solen ser dispersos i inquiets. A alguns els costa agafar el son, d’altres pateixen ansietat… Com ajudar-los a calmar-se i relaxar-se? Com fer que es concentrin en el que estan fent? La resposta és clara: amb la meditació. Una eina senzilla i eficaç, que s’adapta a la perfecció a les necessitats dels petits i els pot aportar beneficis immediats. Aquest llibre ofereix històries i exercicis simples i breus que els infants de 5 a 12 anys podran practicar cada dia.

Tranquils i atents com una granota

40. AMB ULLS DE NENA

Autor: Frato

Frato amb les seves vinyetes ha anat acompanyant la història de l’educació; guiant nens i nenes en la difícil tasca de créixer al costat d’adults que, massa sovint, no els escolten ni els  entenen, els enganyen o els malcrien sense voler. Un recull de les seves millors vinyetes des de 1968 fins a l’actualitat.

Amb ulls de nena

PER A FAMÍLIES AMB ADOLESCENTS

41. ADOLESCENTES QUÉ MARAVILLA

Autora: Eva Bach

L’autora basant-se ens les seves pròpies experiències i testimonis reflecteix en aquest volum tota una sèrie d’idees valents i amb molt cor sobre l’adolescència i com afrontar-la, idees d’allò més útils per tots els pares i mares amb fills/es adolescents a casa. 

Adolescentes qué maravilla

42. CÓMO HABLAR PARA QUE LOS ADOLESCENTES ESCUCHEN Y CÓMO ESCUCHAR PARA QUE LOS ADOLESCENTES HABLEN

Autores: Adele Faber i Elaine Mazlish

Un llibre ple de consells fàcils d’aplicar i imprescindible pels progenitors que vulguin establir els fonaments d’una relació forta i sana, basada en la comunicació amb els seus fills/es adolescents. Amb un enfocament innovador, les autores aconsegueixen crear un diàleg sincer, obert i de respecte entre pares, mares i adolescents.

Cómo hablar para que los adolescentes escuchen

43. DE NIÑAS A MALOTAS – HIJAS ADOLESCENTES: CUANDO NO SE QUIEREN, NO SE CUIDAN, NO SE PROTEGEN, NO SE GUSTAN, NO CONFÍAN EN SÍ MISMAS…

Autor: Angel Peralbo

Un volum perfecte per conèixer la realitat de les adolescents d’avui i també de com els seus pares i mares afronten el moment en què les seves “princeses” deixen de ser-ho. Elles comencen a sentir-se insegures i a buscar llibertat mentre que els pares i mares se senten desconcertats i s’afanyen a demostrar el seu amor incondicional.

De niñas a malotas

44. DISCIPLINA CON AMOR PARA ADOLESCENTES – GUÍA PARA LLEVARTE BIEN CON TU ADOLESCENTE

Autora: Rosa Barocio

Amb grans dosis d’humor Rosa Barocio aconsegueix que els lectors i lectores adquireixin noves habilitats per guiar als seus fills i filles adolescents en aquest moment ple de canvis. Segons ella, una de les claus és estar presents a les seves vides, per apujar-los i reconfortar-los en els moments difícils,  però sense intentar controlar-los.

Disciplina con amor para adolescentes

45. EDUCAR ADOLESCENTS… SENSE PERDRE LA CALMA

Autor: Jaume Funes

Jaume Funes ens obre les portes de l’univers adolescent: l’atracció pel risc, la necessitat del grup, els amors, les xarxes socials, els amics i amigues… Però, sobretot, convida que els adults aprenguin a escoltar i a acompanyar els nois i les noies en aquesta important etapa de maduració. Aquest llibre ajudarà a fer que pares, mares i educadors puguin compartir la passió de conviure i educar els i les adolescents.

Educar adolescents... sense perdre la calma

46. EDUCAR CONTANDO – 18 HISTORIAS PARA COMPRENDER LA ADOLESCENCIA

Autora: Laura Borao Moreno

Divuit històries i vivències diferents ideals per conèixer tot el que experimenten els i les adolescents en aquesta etapa de transició a la edat adulta.  Des dels seus canvis d’humor, les seves primeres experiències amb l’amor o amb les addiccions, l’assetjament escolar fins a la pertinència al grup o d’altres temes rellevants en aquesta etapa vital.

Educar contando

47. ESTIMA’M… PERÒ VULL SABER-NE MÉS

Autor: Jaume Funes

Després del seu  èxit “Estima’m quan menys ho mereixi… perquè és quan més ho necessito”, Jaume Funes ens respon a tres blocs d’interrogants educatius universals: el món de la sexualitat, o de com educar quan hauríem d’aprendre el plaer d’estimar i ser estimats mentre que el món que els envolta els proposa altres comportaments. El món dels usos de les drogues, o com educar quan la felicitat té nom d’alcohol i apareixen noves maneres de manipular el nostre món interior…. I la realitat digital, les vides entre pantalles, o de com educar per ser i saber en la societat actual.

Estima'm... però vull saber-ne més

48. ESTIMA’M QUAN MENYS M’HO MEREIXI… PERQUÈ ÉS QUAN MÉS HO NECESSITO

Autor: Jaume Funes

Una guia molt útil per a pares i mestres d’adolescents de la mà del popular Jaume Funes. Pot ser llegida en qualsevol ordre i s’organitza en dues grans parts. La primera intenta resumir criteris i reflexions per conviure positivament i de forma activa amb els nois i noies adolescents. La segona és una aplicació pràctica a quatre grans preocupacions adultes: el paper de l’escola, la sobreprotecció, la comprensió de la societat i l’equilibri emocional.

Estima'm quan menys m'ho mereixi perquè és quan més ho necessito

49. MARES I PARES INFLUENCERS

Autores: Eva Bach i Montse Jiménez

Un llibre dirigit a qualsevol persona que tingui adolescents a prop seu i vulgui viure d’una manera més agradable aquesta etapa tan important de la vida. Eva Bach i Montse Jiménez, mitjançant 50 idees, mostren noves realitats molt útils per establir una bona comunicació amb els i les adolescents, teixir uns vincles emocionals forts i saludables i unes relacions educatives estimulants. L’objectiu: que els pares i mares es converteixin en la millor influència dels seus fills i filles.

Mares i pares influencers

50. TORMENTA CEREBRAL – EL PODER Y EL PROPÓSITO DEL CEREBRO ADOLESCENTE

Autor: Daniel J. Siegel

Siegel ofereix un nou enfocament de l’adolescència als lectors, centrat en com afecta el cervell a la nostra conducta i relacions amb els altres. I és que segons l’autor entendre com funciona el cervell dels adolescents pot millorar les seves vides i fer que les seves relacions siguin més satisfactòries i menys solitàries.

Tormenta cerebral

51. VIURE AMB UN ADOLESCENT – ENTENDRE’T AMB EL TEU FILL ÉS POSSIBLE

Autora: Sònia Cervantes

Viure amb un/a adolescent no hauria de ser un camí d’obstacles sinó l’ocasió ideal per educar i construir algú que, sense arribar a ser un adult, ja no és un nen/a. La psicòloga del programa televisiu “Hermano Mayor”, Sònia Cervantes, ens ofereix una mirada comprensiva i objectiva sobre la relació entre pares i fills/es adolescents i ens planteja com afrontar els problemes més comuns que sorgeixen en la convivència familiar.

Viure amb un adolescent

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.