51 LLIBRES SOBRE EDUCACIÓ RESPECTUOSA
Educar és un exercici de paciència, d’autoconeixement, de transformació personal, d’implicació emocional, de descobriment i acceptació de l’altre, d’abraçar la incertesa, de resiliència, de límits, de reformulació dels límits, de creativitat, fantasia, il·lusió, sorpresa,… però sobretot, educar és respectar.
I és que cada vegada estan més de moda les expressions com “educació respectuosa”, “educació lenta”, “educació sense crits”, “comunicació no violenta”, “criança feliç”… potser és que anem per bon camí? El camí del respecte com a base per anar desenvolupant els quatre pilars de l’educació de Jaques Delors: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a viure junts, aprendre a ser.
Què dèiem? Creativitat, sentit de l’humor, esperit crític, sinceritat, empatia, paciència i per sobre de tot; respecte. Per això avui et proposem aquestes 51 lectures sobre educació respectuosa que et poden acompanyar al llarg del teu camí com a persona educadora… perquè llegint-les potser agafaràs confiança per anar educant al llarg i ample de la vida i, de passada, anar redescobrint-te i reinventant-te a cada pàgina.
Bona lectura!
PER A FAMÍLIES AMB INFANTS DE 0 A 6 ANYS
1. L’ART DE POSAR LÍMITS
Autora: Sonia Kliass
Els límits són molt necessaris a la vida dels infants, però, molt sovint, no és gens fàcil posar-los. A més, l’estil de vida actual i el ritme que portem no ajuden gaire. Un llibre pràctic, basat en centenars de casos reals, en què l’autora ens dona eines essencials sobre el que ella considera tot un art: posar límits.
2. COMER, AMAR, MAMAR
Autor: Carlos González
Els tres llibres del pediatre Carlos González recollits en un sol i meravellós volum. Un tresor per a les noves famílies on es parla de la lactància, l’alimentació sòlida i les primeres etapes de la vida.
3. LA CRIANZA FELIZ
Autora: Rosa Jové
Un llibre-agenda amb 365 idees per aconseguir una criança feliç. Consells, reflexions i propostes per ajudar als pares a afrontar el dia a dia del seu fill/a i una invitació a deixar constància en les alegres pàgines il·lustrades d’aquest volum. Un record únic.
4. DORMIR SENSE LLÀGRIMES
Autora: Rosa Jové
Els trastorns infantils de la son són per a molts pares un problema greu. Aquest llibre explica com afrontar les diferents situacions d’aquest trastorn amb afecte i comprensió per tal que pares i fills passin unes nits més tranquil·les.
5. EDUCAR SENSE CRIDAR
Autora: Alba Castellví
Un manual àgil i pràctic de la mare, educadora i mediadora de conflictes Alba Castellví, on parla de la seva experiència per construir una relació serena i positiva amb els fills i acompanyar-los en el seu itinerari vital amb llibertat i responsabilitat.
6. ENRABIATS
Autora: Míriam Tirado
Un llibre imprescindible per afrontar les enrabiades dels fills amb consciència, humor i amor. Míriam Tirado dona consells i eines pràctiques per educar els més petits de la casa des d’una altra perspectiva, més respectuosa, serena i divertida.
7. MOVERSE EN LIBERTAD
Autora: Emmi Pikler
La doctora Pikler demostra en aquest llibre com els infants aprenen a seure i a caminar encara que no se’ls porti agafats de la mà. Les estadístiques deixen patent que el desenvolupament motor es produeix de forma espontània mitjançant la seva activitat autònoma, en funció de la maduració orgànica i nerviosa. Aquest volum ofereix, a més, il·lustracions plenes de vida i moviment.
8. NI RABIETAS NI CONFLICTOS
Autora: Rosa Jové
L’autora de “La criança feliç” i “Dormir sense llàgrimes” ens ofereix les solucions definitives per als problemes de comportament dels infants fins als 12 anys. Totes basades en el respecte, la coherència i l’empatia.
9. VINCLES
Autores:
Amb un llenguatge planer i senzill, “Vincles” ofereix consells i reflexions entorn de gestació, el part, la lactància i l’inici de la criança. Tota una ajuda per a les futures mares i pares en aquesta nova i entusiasta etapa de la vida.
PER A FAMÍLIES AMB INFANTS A PARTIR DE 3 ANYS
10. 40 ANYS AMB ULLS D’INFANT
Autor:
Als darrers 40 anys Frato ha parlat de l’educació occidental amb les seves vinyetes, guiant d’aquesta manera als nens i nenes en el difícil repte de créixer al costat dels adults, que moltes vegades semblen no escoltar-los ni entendre’ls. Aquest llibre és un homenatge a aquest autor, un recull de les seves millors vinyetes del 1968 a l’actualitat.
11. ACTIVITATS PER EL DESENVOLUPAMENT DE LA INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL EN ELS NENS
Autors: GROP – Grup de Recerca en Orientació Psicopedagògica
Un llibre imprescindible a les escoles. Presenta diverses activitats per treballar la intel·ligència emocional dels infants a l’entorn escolar.
12. M’AGRADA LA FAMÍLIA QUE M’HA TOCAT
Autora: Carme Thió de Pol
Fruit del treball realitzat durant trenta anys i amb l’objectiu d’aconseguir unes relacions familiars positives, Carme Thió mostra els temes més tractats en grups de reflexió amb mares i pares. Pàgina rere pàgina exposa les dificultats i els conflictes més comuns en el procés d’aprenentatge i maduració dels fills.
13. LA BELLESA DE SENTIR: DE LES EMOCIONS A LA SENSIBILITAT
Autora:
Amb exemples molt il·lustratius, l’autora ens diu com transformar tan sols en 12 passos, les emocions naturals o primàries, que ens són pròpies com a espècie, en sentiments savis, lúcids i sublims que ens revesteixin de sensibilitat, humanitat i bellesa. La segona part del llibre està dedicada als nens i les nenes, i les seves famílies i educadors.
14. EL CERVELL DEL NEN EXPLICAT ALS PARES
Autor: Álvaro Bilbao
Aquest llibre és un manual pràctic que sintetitza els coneixements que la neurociència ofereix tant a educadors com a pares, amb l’objectiu que puguin ajudar als nens i les nenes a aconseguir un desenvolupament intel·lectual i emocional ple. I és que durant els sis primers anys de vida el cervell infantil té un potencial que no tornarà a tindre mai més.
15. COM HEM DE PARLAR PERQUÈ ELS FILLS ESCOLTIN I ESCOLTAR PERQUÈ ELS FILLS PARLIN
Autores: Adele Faber i Elaine Mazlish
Aquest llibre és tot un supervendes que regala als pares i mares la formació necessària per entendre’s millor amb els seus fills, de totes les edats, aconseguint relacions menys estressants i més gratificadores, tot basant-se en el respecte.
16. CÓMO EDUCAR CON FIRMEZA Y CARIÑO – DISCIPLINA POSITIVA
Autora: Jane Nelsen
Aquesta guia ajudarà als nens i nenes a ser més responsables, col·laborar, resoldre els seus problemes i tindre més autodisciplina. A les seves pàgines, els pares i mares trobaran, a més la clau per evitar les barreres comunicatives, posar fi a les lluites de poder i transmetre el seu amor, entre d’altres.
17. CRECIENDO JUNTOS
Autor:
En aquest llibre sobre infants i adolescents, Carlos González parla de temes com l’autoritat, els límits, els càstigs i premis, la hiperactivitat… Una completa i pràctica obra on aborda la maternitat i paternitat de forma global.
18. DISCIPLINA SIN LÁGRIMAS – EL CEREBRO DEL NIÑO
Autors:
Aquest llibre tracta el desafiament principal en l’educació dels fills: la disciplina. A més, facilita les claus per establir una connexió veritable amb els infants, redirigint les emocions i convertint les rabietes en oportunitats de créixer.
19. EDUCA BONITO
Autora: María Soto
Aquest volum ens explica què és i com s’aplica la disciplina positiva. A més, facilita eines per la seva posada en pràctica tot trobant l’equilibri entre la fermesa i el afecte per tal de donar estabilitat als fills mentre es preparen per fer front a la vida.
20. EDUCANDO EN EL RESPETO
Autores:
Un bon llibre per introduir-se al món de la pedagogia tant si tens coneixements en educació com si no. Una guia essencial per descobrir una de les etapes més meravelloses de la vida: la infantesa.
21. EDUCAR A LOS NIÑOS DES DEL CORAZÓN / COMUNICACIÓN NO VIOLENTA
Autor:
Al contrari que altres llibres de criança i educació basats en la disciplina, aquest potent i pràctic llibre ofereix la perspectiva i recursos únics de la Comunicació No Violenta (CNV).
22. EDUCAR CON INTELIGENCIA EMOCIONAL: CÓMO CONSEGUIR QUE NUESTROS HIJOS SEAN SOCIABLES, FELICES Y RESPONSABLES
Autors:
23. EDUCAR EN L’ADMIRACIÓ
Autora:
Aquest llibre resulta una aventura meravellosa facilitada per una consideració profunda del que reclama la naturalesa del nen, com ara el respecte de la seva innocència, els seus ritmes, el seu sentit del misteri i la seva set de bellesa.
24. EDUCAR EN VERD
Autora:
Un volum imprescindible per entendre la necessitat de natura que tenen els infants en un món cada cop més virtual. I és que precisament la manca de natura, podria estar al darrere d´alguns dels nombrosos mals que afecten actualment la infància: problemes motors i del llenguatge, obesitat, desequilibri de bioritmes, asma, estres, agressivitat, TDHA i depressió, entre d’altres.
25. EDUCAR PER ESTIMAR LA VIDA
Autora:
Els infants necessiten saber que la vida és bonica per poder fer coses boniques amb la seva vida. Amb aquesta premissa, l’autora del llibre convida a pares i mares a tornar-se a enamorar de la vida i transmetre-ho als més petits de la casa.
26. EDUCAR SENSE PERDRE ELS NERVIS
Autora: Tania García
Un volum imprescindible per aprendre a educar i fer costat tant a infants com a adolescents sense voler-los controlar ni modelar al gust. Cada capítol aprofundeix en un tema diferent: pors, autoestima, agressivitat, confinament, acompanyament, estrès, etc., tot donant útils pautes per al dia a dia.
27. ELOGI DE L’EDUCACIÓ LENTA
Autor: Joan Domenech
Joan Domenech assegura que dedicar temps suficient a l’educació pot esdevenir una peça clau per fer més humana la nostra societat. A més, insisteix en el fet que tant els infants com els professors necessiten disposar de temps suficient per ensenyar i aprendre amb plenitud.
28. EQUILIBRATS I DESCALÇOS
Autor:
En un món on l’oci dels nens està cada cop més dominat per un entorn multimèdia, ple de pantalles que els allunyen dels jocs més imaginatius i lliures, l’autora vol remarcar la importància de la natura i de jugar a l’exterior per tal que els nens i nenes sumin experiències sensorials imprescindibles per al seu desenvolupament físic i psicològic.
29. EXPLORADORS EMOCIONALS
Autors: Maria Mercè Conangle i Jaume Soler
Tota una aventura d’exploració en recerca d’una educació més emocional on aprendre a gestionar d’una manera sostenible les nostres emocions i utilitzar l’energia afectiva per a ser millors persones, millorar la qualitat de les relacions personals i també el nostre món i el del que ens envolten.
30. FUNDAMENTOS Y PRÁCTICAS PARA UNA COMUNICACIÓN NO VIOLENTA
Autora: Pilar de la Torre
Aquest primer manual pràctic de Comunicació No Violenta (CNV) ens demostra tot el poder d’aquesta senzilla pràctica. LA CNV no significa respondre sí a tot, significa aprendre a posar límits d’una forma curosa, càlida i amorosa al mateix temps que ferma i respectuosa.
31. LLIBERTAT I LÍMITS, AMOR I RESPECTE
Autora: Rebeca Wild
Rebeca Wild analitza en aquest volum la relació entre la llibertat que es dóna als infants i els límits necessaris. Assegura que només en entorns on llibertat i límits són entesos com a complements necessaris i coherents serà possible una convivència marcada per l’harmonia i l’amor i basada en el respecte pels processos vitals de cada persona.
32. EL LUGAR DE LA INFANCIA
Autor: Jaume Funes
Jaume Funes reivindica amb el seu llibre el dret de tots els infants a viure en condicions i a disposar d’un lloc adient dins de la societat. Les respostes que les administracions donen davant les necessitats dels nens i nenes són insuficients i davant d’aquest problema ell busca solucions.
33. EL MÉTODO DE LA PACIENCIA
Autora: Cristina García
Aquesta guia està plena de materials, activitats i jocs molt útils per aprendre a generar i gestionar la paciència, una eina molt necessària quan es parla d’educar amb respecte i amor als més petits/es de la casa.
34. EL NEN FELIÇ
Autora: Dorothy Corkille Briggs
Un llibre imprescindible, ple de consells i d’indicacions pràctiques basades en l’anàlisi de les relacions familiars. L’objectiu: que els progenitors aconsegueixin una millor i més valuosa educació dins la seva família, i que els infants construeixin un model d’autoestima sòlid.
35. PADRES FORMADOS, HIJOS EDUCADOS
Autora: Letícia Garcés
Aquesta guia de la pedagoga Leticia Garcés Larrea està plena d’estratègies per a entendre millor als més petits, des de la reflexió i l’educació de les emocions. Un llibre fonamental per canviar els antics criteris d’ensenyança per mètodes més moderns i adients.
36. EL PODER DE LA PRESENCIA
Autors: Daniel J. Siegel i Tina Payne Bryson
Els autors d’aquest llibre ho tenen clar, el més important pels fills és que els seus pares estiguin presents a la seva vida. Per aquest motiu, “El poder de la presència” explica precisament què significa estar present i com això influeix en la felicitat, la salut i les relacions personals dels més petits.
37. POR QUÉ LA INFANCIA
Autor: Francesco Tonucci
En aquest assaig imprescindible, Francesco Tonucci tot un gran referent pedagògic a escala internacional, se centra en les grans contradiccions de la societat davant de temes tan importants com l’educació dels nens i nenes.
38. EL SEU FILL, UNA PERSONA COMPETENT
Autor: Jesper Juul
Jesper Juul assegura en aquest llibre que els infants són persones competents i capaces d’ensenyar als adults tot allò que necessiten aprendre. Ells tenen les claus que ens permeten recuperar la nostra competència perduda i ens ajuden a evitar els models educatius que ja no són útils, sinó més aviat destructius.
39. TRANQUILS I ATENTS COM UNA GRANOTA – LA MEDITACIÓ PER ALS INFANTS… AMB ELS SEUS PARES
Autora: Eline Snel
Els nens i nenes d’avui en dia solen ser dispersos i inquiets. A alguns els costa agafar el son, d’altres pateixen ansietat… Com ajudar-los a calmar-se i relaxar-se? Com fer que es concentrin en el que estan fent? La resposta és clara: amb la meditació. Una eina senzilla i eficaç, que s’adapta a la perfecció a les necessitats dels petits i els pot aportar beneficis immediats. Aquest llibre ofereix històries i exercicis simples i breus que els infants de 5 a 12 anys podran practicar cada dia.
40. AMB ULLS DE NENA
Autor: Frato
Frato amb les seves vinyetes ha anat acompanyant la història de l’educació; guiant nens i nenes en la difícil tasca de créixer al costat d’adults que, massa sovint, no els escolten ni els entenen, els enganyen o els malcrien sense voler. Un recull de les seves millors vinyetes des de 1968 fins a l’actualitat.
PER A FAMÍLIES AMB ADOLESCENTS
41. ADOLESCENTES QUÉ MARAVILLA
Autora: Eva Bach
L’autora basant-se ens les seves pròpies experiències i testimonis reflecteix en aquest volum tota una sèrie d’idees valents i amb molt cor sobre l’adolescència i com afrontar-la, idees d’allò més útils per tots els pares i mares amb fills/es adolescents a casa.
42. CÓMO HABLAR PARA QUE LOS ADOLESCENTES ESCUCHEN Y CÓMO ESCUCHAR PARA QUE LOS ADOLESCENTES HABLEN
Autores: Adele Faber i Elaine Mazlish
Un llibre ple de consells fàcils d’aplicar i imprescindible pels progenitors que vulguin establir els fonaments d’una relació forta i sana, basada en la comunicació amb els seus fills/es adolescents. Amb un enfocament innovador, les autores aconsegueixen crear un diàleg sincer, obert i de respecte entre pares, mares i adolescents.
43. DE NIÑAS A MALOTAS – HIJAS ADOLESCENTES: CUANDO NO SE QUIEREN, NO SE CUIDAN, NO SE PROTEGEN, NO SE GUSTAN, NO CONFÍAN EN SÍ MISMAS…
Autor: Angel Peralbo
Un volum perfecte per conèixer la realitat de les adolescents d’avui i també de com els seus pares i mares afronten el moment en què les seves “princeses” deixen de ser-ho. Elles comencen a sentir-se insegures i a buscar llibertat mentre que els pares i mares se senten desconcertats i s’afanyen a demostrar el seu amor incondicional.
44. DISCIPLINA CON AMOR PARA ADOLESCENTES – GUÍA PARA LLEVARTE BIEN CON TU ADOLESCENTE
Autora: Rosa Barocio
Amb grans dosis d’humor Rosa Barocio aconsegueix que els lectors i lectores adquireixin noves habilitats per guiar als seus fills i filles adolescents en aquest moment ple de canvis. Segons ella, una de les claus és estar presents a les seves vides, per apujar-los i reconfortar-los en els moments difícils, però sense intentar controlar-los.
45. EDUCAR ADOLESCENTS… SENSE PERDRE LA CALMA
Autor: Jaume Funes
Jaume Funes ens obre les portes de l’univers adolescent: l’atracció pel risc, la necessitat del grup, els amors, les xarxes socials, els amics i amigues… Però, sobretot, convida que els adults aprenguin a escoltar i a acompanyar els nois i les noies en aquesta important etapa de maduració. Aquest llibre ajudarà a fer que pares, mares i educadors puguin compartir la passió de conviure i educar els i les adolescents.
46. EDUCAR CONTANDO – 18 HISTORIAS PARA COMPRENDER LA ADOLESCENCIA
Autora: Laura Borao Moreno
Divuit històries i vivències diferents ideals per conèixer tot el que experimenten els i les adolescents en aquesta etapa de transició a la edat adulta. Des dels seus canvis d’humor, les seves primeres experiències amb l’amor o amb les addiccions, l’assetjament escolar fins a la pertinència al grup o d’altres temes rellevants en aquesta etapa vital.
47. ESTIMA’M… PERÒ VULL SABER-NE MÉS
Autor: Jaume Funes
Després del seu èxit “Estima’m quan menys ho mereixi… perquè és quan més ho necessito”, Jaume Funes ens respon a tres blocs d’interrogants educatius universals: el món de la sexualitat, o de com educar quan hauríem d’aprendre el plaer d’estimar i ser estimats mentre que el món que els envolta els proposa altres comportaments. El món dels usos de les drogues, o com educar quan la felicitat té nom d’alcohol i apareixen noves maneres de manipular el nostre món interior…. I la realitat digital, les vides entre pantalles, o de com educar per ser i saber en la societat actual.
48. ESTIMA’M QUAN MENYS M’HO MEREIXI… PERQUÈ ÉS QUAN MÉS HO NECESSITO
Autor: Jaume Funes
Una guia molt útil per a pares i mestres d’adolescents de la mà del popular Jaume Funes. Pot ser llegida en qualsevol ordre i s’organitza en dues grans parts. La primera intenta resumir criteris i reflexions per conviure positivament i de forma activa amb els nois i noies adolescents. La segona és una aplicació pràctica a quatre grans preocupacions adultes: el paper de l’escola, la sobreprotecció, la comprensió de la societat i l’equilibri emocional.
49. MARES I PARES INFLUENCERS
Autores: Eva Bach i Montse Jiménez
Un llibre dirigit a qualsevol persona que tingui adolescents a prop seu i vulgui viure d’una manera més agradable aquesta etapa tan important de la vida. Eva Bach i Montse Jiménez, mitjançant 50 idees, mostren noves realitats molt útils per establir una bona comunicació amb els i les adolescents, teixir uns vincles emocionals forts i saludables i unes relacions educatives estimulants. L’objectiu: que els pares i mares es converteixin en la millor influència dels seus fills i filles.
50. TORMENTA CEREBRAL – EL PODER Y EL PROPÓSITO DEL CEREBRO ADOLESCENTE
Autor: Daniel J. Siegel
Siegel ofereix un nou enfocament de l’adolescència als lectors, centrat en com afecta el cervell a la nostra conducta i relacions amb els altres. I és que segons l’autor entendre com funciona el cervell dels adolescents pot millorar les seves vides i fer que les seves relacions siguin més satisfactòries i menys solitàries.
51. VIURE AMB UN ADOLESCENT – ENTENDRE’T AMB EL TEU FILL ÉS POSSIBLE
Autora: Sònia Cervantes
Viure amb un/a adolescent no hauria de ser un camí d’obstacles sinó l’ocasió ideal per educar i construir algú que, sense arribar a ser un adult, ja no és un nen/a. La psicòloga del programa televisiu “Hermano Mayor”, Sònia Cervantes, ens ofereix una mirada comprensiva i objectiva sobre la relació entre pares i fills/es adolescents i ens planteja com afrontar els problemes més comuns que sorgeixen en la convivència familiar.
ALTRES LECTURES RECOMANADES
- 100 contes sobre l’alimentació saludable i sostenible
100 contes i novel·les per a infants i joves sobre migracions i refugi
Guia de contes i novel·les per la igualtat de gènere i la violència zero
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.