Més articles interessants
Estratègies
per ensenyar com a Finlàndia per Trinitat Gilbert
El sistema educatiu finlandès
és un referent mundial. Promou el benestar de l’alumne a l’aula, un factor que
s’aprèn amb pràctiques concretes que recull el llibre ‘Ensenyar com a
Finlàndia’ (Viena Edicions)
1. PAUSES FREQÜENTS
2. PROMOURE L’ACTIVITAT
FÍSICA
3. SIMPLIFICACIÓ DELS ESPAIS
D’APRENENTATGE
4. LLUM I TEMPERATURA IDEALS
5. QUE HI HAGI PAU
6. CELEBRAR L’APRENENTATGE DE
LES CRIATURES
7. FER PINYA ENTRE ELS
ALUMNES GRANS I ELS PETITS
Per què Finlàndia és el
referent?
Un vell enemic de l'estudi és
el televisor, amb el seu renou de fons perenne dins les cases
Però, que és realment la
capacitat d'atenció?
Estratègies
Referències
WhatsApp,
apps i videojocs per combatre patologies psicològiques juvenils
La utilització de les TIC
aconsegueix disminuir símptomes clínics d'ansietat i depressió
De fet, la mateixa xarxa pública utilitza cada cop més les TIC per a recomanacions o prescripcions mèdiques. Un exemple és el programa Darweb, adreçat a infants amb dolor abdominal recurrent i els seus pares. Segons Guillamón, aquests recursos no es limiten a portals o aplicacions, sinó que també inclouen xarxes socials que es fan servir diàriament. "Per exemple, per a molts adolescents el WhatsApp és un mitjà de comunicació sovint més utilitzat que el cara a cara. Hi ha molts joves que enmig d’una teràpia es cohibeixen, però que després tenen més facilitat per explicar com se senten per mitjà del mòbil", concreta.
Primers resultats
Recomanables a partir dels 10
anys
Les TIC no poden substituir
el paper del terapeuta
El pensament social
Les funcions executives
El sistema educatiu finlandès
és un referent mundial. Promou el benestar de l’alumne a l’aula, un factor que
s’aprèn amb pràctiques concretes que recull el llibre ‘Ensenyar com a
Finlàndia’ (Viena Edicions)
El professor nord-americà Timothy D. Walker
assegura que el sistema educatiu finlandès valora la
felicitat per sobre de l’èxit de l’alumnat. “Promou un ensenyament i un
aprenentatge feliços”, escriu al llibre 'Ensenyar com a Finlàndia. 33
estratègies senzilles per aconseguir la felicitat a les aules', de l’editorial
Viena.
Per a Walker, el fet és remarcable. Ell
havia treballat com a professor als Estats Units i sap que l’èxit era el motor
de les escoles i famílies nord-americanes. La
diferència entre un fet (l’èxit) i l’altre (la felicitat) és el que ha
comportat que l’escola finlandesa sigui referent per a tot el món,
segons l’autor. D’aquí, doncs, les jornades escolars curtes, la poca càrrega de
deures i la poca avaluació convencional de l’escola a Finlàndia. Però també
moltes altres estratègies, que l’autor revela després d’haver-hi treballat i
també d’haver investigat i entrevistat escoles i altres professors.
Expliquem
7 de les 33 estratègies que descriu Walker al seu llibre 'Ensenyar com a
Finlàndia'.
1. PAUSES FREQÜENTS
Els alumnes finlandesos tenen pauses d’un quart d’hora cada quaranta-cinc minuts
de classe. Durant aquests quinze minuts els alumnes fins i tot poden sortir
al pati. “La meva conclusió és que manté la concentració dels alumnes perquè el
cervell es refresca”, diu D. Walker, que ho ha comprovat (i ha donat la raó als
seus companys finlandesos) després d’haver intentat aplicar el que ell feia com
a professor normalment a EUA: fer classes seguides durant segments més llargs.
“Al principi de ser a Finlàndia, em pensava que els professors eren molt tous,
i per això feien tantes pauses”.
2. PROMOURE L’ACTIVITAT
FÍSICA
Quan el professor D. Walker recomana promoure
l’activitat física no es refereix només a l’esbarjo ni a les classes d’educació
física. “A l’hora de classe també s’ha de promoure”. L’escola finlandesa ha impulsat el projecte Escoles en
Moviment, perquè els alumnes estiguin més actius durant les classes,
“com ara oferir-los energitzadors, que són petites pauses per alçar-se,
deixar-los acabar les feines a peu dret i substituir les cadires convencionals
per pilotes de fer exercici, perquè els alumnes puguin anar saltant mentre
aprenen”.
Altres maneres pràctiques d’incorporar el
moviment a classe es poden posar en pràctica amb la lectura en veu alta. “Si
tens un curs de primària i els llegeixes un llibre en veu alta, pots demanar
als alumnes que s’alcin i representin alguna petita part del text”, diu l’autor.
“Per a alumnes més grans, potser es podrien fer debats a peu dret. I per
assegurar-se que es mantenen drets, podeu moure entre tots les cadires i les
taules cap a un costat, mentre els expliques el tema que han de tractar”.
3. SIMPLIFICACIÓ DELS ESPAIS
D’APRENENTATGE
És un suggeriment del professor que es basa
en diversos estudis. “Els alumnes es distreuen més
per l’entorn visual, passen més temps sense fer la feina indicada i demostren
menys adquisició de coneixements quan les parets estan molt decorades
que quan no hi ha decoracions”. En l’estudi que destaca el professor s’indica
que els alumnes de sisè curs sí que són capaços d’ignorar els estímuls
irrellevants més fàcilment que els de preescolar.
Així doncs, “la idea que tenir treballs a
les parets és símbol d’un bon aprenentatge és una mica simple, francament,
perquè, si per fer-ho s’ha de dedicar molta part de la classe a la decoració de
les parets, l’aula pot quedar impressionant, però si en gratem la superfície
sospito que trobarem una manca d’aprenentatge significatiu durant la jornada
escolar”, escriu al llibre.
Finlàndia, al ‘top’ del rànquing PISA
Finlàndia, al ‘top’ del rànquing PISA
El 2000, el 2003 i el 2006 l’ensenyament
finlandès ha sigut el primer segons els informes PISA (programa internacional
per a l’avaluació dels estudiants), que valorava el nivell en matemàtiques,
ciència i lectura, com explica la catedràtica de la Facultat d’Educació Maria
Rosa Buxarrais.
4. LLUM I TEMPERATURA IDEALS
Per rendir millor, els alumnes han d’estar exposats a llum natural,
per això “cal minimitzar la il·luminació artificial de l’aula”. A més, la temperatura òptima per aprendre és d’entre els 20º i els
23º, “per tant, tot i que obrir les finestres de la classe durant
l’hivern pot millorar la qualitat de l’aire, la disminució de la temperatura també
pot anar en detriment del rendiment acadèmic”.
5. QUE HI HAGI PAU
Per aconseguir pau dins de l’aula, el
professor D. Walker proposa, a principi de curs, crear
normes, les normes de l’aula. “El procés és ben simple: normalment, la
primera o segona setmana de classe demano que em donin idees per crear unes
expectatives comunes i després els guio perquè escriguin una llista
(normalment) llarga de normes per a pocs preceptes globals. És típic que les
normes acabin resumint-se en tres coses: respecta’t a tu mateix, respecta els
altres i respecta l’entorn”.
Una altra norma, juntament amb aquestes
tres, és el mesurador de soroll: “L’aula pot
tenir el seu propi mesurador de soroll fet pels alumnes, en un lloc ben visible
al davant de la classe, on tant els professors com els alumnes es puguin
adreçar regularment per indicar el nivell de soroll que hi ha”.
6. CELEBRAR L’APRENENTATGE DE
LES CRIATURES
Hi ha diverses maneres d’aconseguir-ho, com
ara reservar uns quants minuts, al final d’una
classe d’escriptura, perquè alguns alumnes llegeixin els seus textos (siguin
contes o poemes) en veu alta.
O bé es pot dedicar
una tarda, fora d’horari escolar i oberta a famílies i els altres cursos, a
exposar les feines escolars. “Per celebrar l’aprenentatge també es pot
fer un blog de classe, una iniciativa que penso que és adequada per als més
grans, que ja tenen la possibilitat de publicar conjuntament amb el professor”.
7. FER PINYA ENTRE ELS
ALUMNES GRANS I ELS PETITS
És el sistema
conegut d’apadrinament, que “és una tradició que fomenta molt el
sentiment de pertinença a l’escola”, malgrat que “no és una pràctica gaire
estesa a Finlàndia”. A la pràctica és que els alumnes de cursos superiors poden
ser padrins d’alumnes de cursos inferiors, i poden ajudar-los a llegir en veu
alta, per exemple. Per als alumnes més petits, els
grans són un referent. Per als grans, la motivació és ajudar en el camí escolar
als alumnes més petits del centre.
Per què Finlàndia és el
referent?
1. L’escola
finlandesa ha eliminat la separació entre primària i secundària i ha fet una
etapa integradora fins als 16 anys, explica el professor de la Universitat de
Barcelona Enric Prats.
2. Ha
reforçat el model de gestió local, en què els poders municipals i l’escola
tenen un marge de decisió molt ampli: “Decideixen el currículum i la
contractació de professorat”, diu Prats.
3. Tenen
molta importància curricular l’anglès i les activitats manuals ( crafts ), que
permeten l’adquisició d’altres aprenentatges. A tot plegat cal afegir-hi el fet
que l’escola comença als 7 anys (ara està previst que sigui als 6 anys). Fins a
aquesta edat, “no hi ha aprenentatges formals de lectoescriptura ni numèrics,
per exemple”, exposa Prats.
4. No
han tocat la llei educativa des del 1978, basada en una del 1958. “Aquesta llei
dona molta autonomia als municipis i a les escoles, que treballen per ser
competitives. Només el 25% o el 30% del currículum el determina l’estat (no com
aquí, que hi ha un excés de regulació)”, afirma el professor Xavier Ureta.
5. Els
mestres estan molt considerats socialment: és de les professions més ben
considerades. Ara bé, “el seu magisteri dura 5 anys i han de passar 2 proves
duríssimes (especialment en els aspectes personals i emocionals dels mateixos
mestres) per poder exercir”, continua explicant Ureta.
6. Per
acabar, i fent comparacions, “la societat finlandesa i la catalana són molt
diferents, per tant, en aspectes com el sentit de la responsabilitat, de
l’esforç o altres aspectes culturals tenim molta feina a fer”, conclou Xavier
Ureta.
Millorar l'atenció pel psicòleg Bernat Coll
Un vell enemic de l'estudi és
el televisor, amb el seu renou de fons perenne dins les cases
Un dels principals motius de queixa dels
pares i una de les fonts de consulta als professionals de la psicologia
educativa és com poden fer que els seus fills
prestin mes atenció a casa, sobretot durant les tasques escolars.
"Es despista amb qualsevol cosa",
"Passa una mosca volant i ja no hi és", "Tot el temps s'aixeca
per anar al bany", " Sempre té gana i vol berenar quan ha
d'estudiar"… Són un petit exemple de moltes de les queixes de pares
de nens que potser tenen un problema d'atenció diagnosticat, però també les
podem sentir en altres que en principi no presenten cap trastorn.
La manca d'atenció és un grans mals del
nostre temps
I és que la manca d'atenció és un grans
mals del nostre temps. És l'època dels telèfons mòbils, amb les seves constants
notificacions i interrupcions; dels ordinadors amb internet, que ens faciliten
molt la tasca i l'accés a una quantitat immensa d'informació però sovint en paguem el peatge de caure dins la multitasca;
i, per acabar, un vell conegut i enemic de l'estudi és el televisor, que està
encès perennement amb el seu renou de fons dins les cases. Amb tot aquest
arsenal de potencials distractors és cada vegada més difícil prestar atenció de
manera plena quan esdevé necessari i més quan ens enfrontem a tasques tan poc
atractives com l'estudi.
Però, que és realment la
capacitat d'atenció?
Primerament, cal
distingir entre la capacitat d'atenció selectiva i la sostinguda.
L'atenció
selectiva, també anomenada 'atenció focalitzada', fa referència a la capacitat d'un organisme de focalitzar
la ment en un estímul o tasca en concret, tot i la presència d'altres
estímuls ambientals. En altres paraules, és quan una persona dona preferència a
determinats estímuls i és capaç d'atendre els estímuls rellevants i inhibir els
distractors. La seva funció és essencial a causa de la limitació de la
capacitat d'atenció. Per exemplificar-ho, pots imaginar que tens una
prestatgeria plena de sabates i que, com que vas a córrer amb uns amics,
necessites les sabates de 'running'. A l'hora de buscar el calçat que has de
posar-te, aquesta tasca requereix atenció selectiva, de manera que centres
l'atenció en les vambes per trobar-les i usar-les.
L'atenció
sostinguda es defineix com la capacitat per
mantenir el focus atencional en una activitat o estímul durant un llarg període
de temps. És a dir, l'atenció sostinguda és el que ens permet
centrar-nos en una activitat durant el temps necessari per dur-la a terme, fins
i tot malgrat la presència de distraccions. Sol dividir-se en vigilància
(detectar l'aparició d'un estímul) i concentració (fixar l'atenció en un
estímul o activitat).
Estratègies
Primerament, hem d'aconseguir una bona
adequació ambiental i un control d'estímuls.
És impossible no despistar-se en una
habitació atapeïda de pòsters, joguets, ordinadors i televisions a l'abast o
estudiar en ambients poc propicis com pot ser la sala d'estar, on tothom
passeja, fa renou o mira la televisió. Cal buscar un lloc amb la mínima
quantitat d'estímuls distractors possible. Taula neta i amb el material
indispensable.
Per concentrar-se cal aconseguir una bona
adequació ambiental i un control d'estímuls
Aquí teniu eines per facilitar la
concentració dels nens:
• Fora mòbils i ordinadors:apagar el mòbil i
posar-lo fora de l'abast és bàsic per evitar interrupcions, així com evitar
l'ús de l'ordinador 'per estudiar' quan no sigui estrictament necessari, com
per exemple per fer un treball.
• Horari fix i esbarjo en acabar:establir
un horari fix per estudiar i que, preferentment, estigui encaminat a fer els
deures i estudiar al més aviat possible. És preferible evitar començar les
tasques a darrera hora de la tarda, quan ja estan cansats de les activitats
extraescolars. Se'ls pot permetre un descans i berenar abans d'estudiar,
sobretot si tenen jornada partida i acaben a les cinc, però no és convenient
que aquest descans s'allargui més d'una hora i se'ls deixi jugar a videojocs o
a l'ordinador abans de començar. Val més deixar els premis i l'esbarjo per quan
acabin.
• Tècnica del rellotge:és molt beneficiós usar el cronòmetre per
estudiar i fer els deures. Es pot començar per períodes curts de 20 o 25 minuts
i anar augmentant cinc minuts cada setmana. Els descansos poden ser de 10
minuts, també cronometrats, i allargar-los fins als 15 si arriben a estudiar 45
minuts seguits. La norma principal és que mentre el cronòmetre està en marxa
els pares se'n van i no es poden aixecar, ni berenar, ni anar al bany. Els
dubtes també els resoldrem al final del temps. Així, fomentem que siguin
independents i no depenguin de l'ajuda constant. D'aquesta manera, entrenarem
la capacitat d'atenció sostinguda i fomentarem l'autocontrol atencional, que
molt sovint recau en vosaltres.
• Activitats i jocs: una manera més lúdica i agradable
d'entrenar la capacitat d'atenció selectiva i sostinguda es pot fer a través de
jocs i activitats que requereixin un esforç mental sostingut.
• Laberints
• Sopes
de lletres
• Sudokus
• Els
llibres 'Buscant en Wally'
• Activitats
de buscar les diferències
• Aplicacions
per a tauleta: 'Busca las letras', 'TDAH trainer', 'Diferencias', 'Find it
match it', 'My mosaic', 'Simetria'.
• Jocs
educatius: 'Memoryteca'
Referències
- www.memoryteca.com
- www.psicologiaymente.net/psicologia/atencion-selectiva
- www.cognifit.com/es/atencion-sostenida
WhatsApp,
apps i videojocs per combatre patologies psicològiques juvenils
La utilització de les TIC
aconsegueix disminuir símptomes clínics d'ansietat i depressió
Aplicacions, programes en línia, videojocs,
pàgines web i fins i tot el WhatsApp i el Telegram s’han convertit en els nous aliats per ajudar a combatre patologies psicològiques
que afecten infants i adolescents, com l’ansietat,
els problemes d’atenció a l’aula i la prevenció de l’assetjament escolar.
"Cada cop els metges i altres professionals de la salut estan més oberts a
l’ús dels recursos tecnològics com a complement o suport en l’atenció als
pacients", explica Noemí Guillamón, directora del màster universitari de psicologia
infantil i juvenil, que es va començar a impartir a l’octubre a la UOC.
De fet, la mateixa xarxa pública utilitza cada cop més les TIC per a recomanacions o prescripcions mèdiques. Un exemple és el programa Darweb, adreçat a infants amb dolor abdominal recurrent i els seus pares. Segons Guillamón, aquests recursos no es limiten a portals o aplicacions, sinó que també inclouen xarxes socials que es fan servir diàriament. "Per exemple, per a molts adolescents el WhatsApp és un mitjà de comunicació sovint més utilitzat que el cara a cara. Hi ha molts joves que enmig d’una teràpia es cohibeixen, però que després tenen més facilitat per explicar com se senten per mitjà del mòbil", concreta.
Primers resultats
Els pocs estudis que hi ha sobre els
beneficis de les TIC en aquests infants apunten que milloren
els problemes: "Mostren una disminució
dels símptomesclínics d'ansietat i depressiói de la conducta,
l’autoestima i les cognicions. També destaquen la satisfacció dels usuaris i
dels seus pares. Alhora, però, alerten de l’alta taxa d’abandonament del
programa", concreta Montse Martínez, professora del grau de psicologia de
la UOC i del màster de psicologia infantil i juvenil.
Entre les patologies en les quals s’apliquen aquests programes hi ha l’ansietat, la depressió, les dificultats d’atenció, els problemes de comportament a l’aula i la prevenció de l’assetjament escolar, del ciberassetjament i del suïcidi. Són programes adreçats a infants amb trastorns del desenvolupament o programes per a la millora de les emocions i les habilitats socials.
Entre les patologies en les quals s’apliquen aquests programes hi ha l’ansietat, la depressió, les dificultats d’atenció, els problemes de comportament a l’aula i la prevenció de l’assetjament escolar, del ciberassetjament i del suïcidi. Són programes adreçats a infants amb trastorns del desenvolupament o programes per a la millora de les emocions i les habilitats socials.
Recomanables a partir dels 10
anys
A
quina edat el pacient pot començar a utilitzar aquestes eines?
Segons la professora dels estudis de psicologia i ciències de l’educació Aida
Aguilera, n’hi ha que es poden aplicar "en edats molt primerenques",
com l’Abc Kit, pensat per a nens de fins a 5 anys i que inclou exercicis per
aprendre les lletres, o el programa Adiós Enfados, adreçat a infants a partir
de 4 anys i que es fa servir per ajudar-los a controlar la ràbia. "Tot i
això s’aconsella que els recursos tecnològics relacionats amb dificultats de
salut mental, com ara l’ensenyament d’habilitats socials, l’educació en
emocions o les intervencions davant dificultats d’ansietat o de depressió, s’apliquin a partir dels 6 anys i que proliferin,
sobretot, a partir dels 10", explica Aguilera.
El motiu, matisa la professora, és que aquests recursos demanen una certa maduresa cognitiva per part del nen per llegir, entendre, analitzar i reflexionar sobre el comportament. A més a més, tot i que cada cop són més nombrosos els menors de 12 anys que tenen mòbil, moltes aplicacions van adreçades a adolescents, que són els que fan més ús d’aquesta eina. "Per exemple, el programa Gestion@, que serveix per disminuir els nivells d’ansietat en adolescents, és recomanable a partir de 12 anys", afegeix Martínez.
El motiu, matisa la professora, és que aquests recursos demanen una certa maduresa cognitiva per part del nen per llegir, entendre, analitzar i reflexionar sobre el comportament. A més a més, tot i que cada cop són més nombrosos els menors de 12 anys que tenen mòbil, moltes aplicacions van adreçades a adolescents, que són els que fan més ús d’aquesta eina. "Per exemple, el programa Gestion@, que serveix per disminuir els nivells d’ansietat en adolescents, és recomanable a partir de 12 anys", afegeix Martínez.
Les TIC no poden substituir
el paper del terapeuta
Aquestes expertes deixen clar que les TIC no poden substituir mai el paper del terapeuta.
"Hi ha recursos que potser es poden autoaplicar si l'objectiu és prevenir
un problema abans que aparegui. Però en el cas dels
infants i adolescents amb dificultats de salut mental és important que aquestes
eines siguin un complement de la teràpia presencial i que la seva
aplicació sigui supervisada i guiada per un terapeuta que conegui bé
l’eina", matisa Guillamón.
Adolescència
amb Asperger per Caterina Bennàsar Cerdà, psicòloga
El trastorn d'Asperger és una condició cada
cop més coneguda i visible; tot i així, ja no és una etiqueta diagnòstica i,
encara que l'expressió s'hagi estès al llenguatge comú, dins la psicologia es
parla d'autisme d'alt funcionament, dins els trastorns de l'espectre autista
(TEA). Sabem que les persones que pateixen un TEA
tenen alterades, en més o menys grau, les competències de comunicació, les
capacitats d'interacció social i la flexibilitat de comportament, però
aquestes alteracions es poden presentar en multitud de graus. Hi ha persones
amb TEA que són incapaces de parlar o relacionar-se, n'hi ha que gairebé no
sofreixen dificultats i n'hi ha que, encara que en sofreixin, aprenen a
dissimular-les tan bé que no es noten. Els Asperger solen pertànyer a aquests
últims grups i, per això, quasi sempre tarden més que altres TEA a ser
detectats.
L'arribada
a l'adolescència és el moment en què les demandes de l'entorn social augmenten
i, si no s'ha fet abans, s'evidencien dificultats per comunicar-se i
socialitzar-se. Altres vegades, l'afectació social podria
passar desapercebuda i el que alerta l'entorn són les dificultats d'atenció o
acadèmiques, o els comportaments disruptius a l'aula. Així és com salta
l'alarma, però no és que els problemes hagin aparegut del no-res. Si mirem cap
enrere en la trajectòria de l'infant, sempre hi trobarem característiques
pròpies del TEA, més o menys dissimulades segons les habilitats i capacitats de
cada infant per compensar-les.
Amb
l'adolescència, els infants comencen a adquirir autonomia respecte dels adults per
deixar-se guiar cada vegada més pels iguals. Les
interaccions ja no es basen en el joc, sinó en converses; el concepte
d'amistat pren força i hi apareixen les relacions amoroses. No és estrany que
un adolescent amb poques habilitats socials o amb dificultats per comunicar-se
es pugui sentir deslligat d'aquest món i que la idea d'interactuar li pugui
semblar poc atractiva i fins i tot amenaçadora.
El pensament social
Les persones amb Asperger no tenen
l'habilitat social innata que tenen altres persones i per això poden tenir més
dificultats per entendre el comportament, les intencions i les emocions. Sovint tenen un pensament molt literal, no entenen
metàfores ni el que hi ha darrere les mentides. Quan han de comunicar,
poden no trobar el tema adequat, no saber captar l'interès d'un company o no
interpretar bé el missatge no verbal de l'altre. En definitiva, de manera
natural, no són sensibles a molts senyals socials que formen part del repertori
comú i per aquest motiu la comunicació més bàsica pot suposar un gran esforç.
Les persones amb Asperger poden tenir més
dificultats per entendre el comportament, les intencions i les emocions
Les funcions executives
Una altra alteració es presenta en les
funcions executives, és a dir, en els processos mentals que s'activen en el
moment de planificar, organitzar i avaluar la nostra conducta per aconseguir
una meta o un objectiu, resoldre una tasca o trobar una solució. Això, a la
pràctica, implica dificultats per començar i acabar activitats, organitzar-se i
dur a terme tasques per passos, prendre decisions, portar la iniciativa, fer
plans, organitzar i manejar el temps o ser flexible en la resposta a
situacions. Aquests dèficits redueixen molt
l'autonomia personal.
Per tot això, les demandes diàries a què
s'han d'enfrontar els infants amb Asperger poden ser aclaparadores. Pensem en
un institut amb horaris diferents cada dia, canvis d'aula i de professorat
constants, les dinàmiques socials… Tot això pot fer que arribi al final de la
jornada cansat i aclaparat. Davant d'aquesta situació, ens podem plantejar prendre mesures, sigui a l'escola o a
casa, per alleujar la pressió.
Les
competències de relació es poden millorar acudint a grups o tallers per
afavorir-ne l'aprenentatge, sempre que l'adolescent s'ho passi bé fent-ho. No
té sentit afegir una font d'estrès a la seva vida, i segurament no en traurà
cap profit si no hi va motivat. Des de casa també podem ajudar-lo explicant-li
guions socials del que s'espera en cada situació, mostrant-li normes socials o
ensenyant-li a identificar les seves emocions. Pot ser útil fer servir les
seves pel·lícules preferides per analitzar els comportaments i emocions dels
personatges però, sobretot, es beneficiarà d'exemples de la vida real.
Les
habilitats d'autonomia personal poden entrenar-se en l'entorn natural, des de
la família i, si cal, amb ajuda d'un professional.
Segurament, necessitarà ajuda per aprendre a organitzar-se per fer els deures,
prioritzar les tasques, gestionar el temps, preparar material… Es poden
utilitzar suports visuals per organitzar-se, calendaris i llistes de tasques
amb passos clars.
Finalment, és important atendre el seu desenvolupament afectivoemocional, ja que
la repercussió en el seu estat anímic i psicològic pot veure's afectada.
Les diferències entre ell o ella i els companys poden ser molt evidents i
fàcilment percebudes per un mateix. Per això, si encara no ho sap, pot ser el
moment d'explicar-li de manera positiva que allò que li passa es diu Asperger,
que fa que tingui una manera de pensar diferent, no pitjor, que té dificultats
però també fortaleses.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.