Final de vacances, comença el compte enrere...

Motxilles, escola, curs escolar. Eix

Coneguem doncs les dates i la cronologia del nou curs escolar 2023-2024

Quan s’acosten els darrers dies del mes d’agost, pensem en el començament del nou curs escolar i inevitablement en els darrers dies de vacances per a moltes persones.

Els infants i joves han d’anar recuperant la normalitat amb horaris i sobretot rutines que han quedat oblidades i començar a pensar en nous reptes i objectius. Hem de començar a acceptar que arriba la recta final d’un llarg període de lleure i dedicar els nostres esforços a treballar per l’inici del curs escolar i les activitats extraescolars.

Cal doncs canviar una certa relaxació en les rutines habituals, als infants i joves no els resulta fàcil, han de tenir un temps d’adaptació en el qual els pares i les mares han d’acceptar certs comportaments fins adaptar-se a la vida escolar.

Cal anar poc a poc i tornar als hàbits de la vida escolar com anar-se a dormir a una hora determinada, esmorzar, menjar i sopar en horaris concrets, fer tasques o deures que hagin quedat endarrerits, etc.

Hem doncs d’iniciar una bona planificació dels nostres objectius i de tot allò que caldrà, és un bon moment per fer-ne partícips als infants i joves de com encarem els nostres projectes.

Cal dir adeu a tot el que ja no té cabuda a la recta final de les vacances. És molt convenient traçar-se objectius a curt termini, compartir-los i sobretot tenir molt clar cap a on volem anar i quins seran els mitjans que hi volem dedicar.

Coneguem doncs les dates i la cronologia del nou curs escolar 2023-2024:

El dia 6 de setembre de 2023 és l’inici de les classes a l'educació infantil (0-3 anys) a escoles rurals i llars d'infants de la Generalitat de Catalunya, a l'educació infantil (3-6), a l'educació primària, a l'educació secundària obligatòria i als cicles formatius de formació professional bàsica.

El 12 de setembre de 2023 el de les classes al batxillerat, als cicles de formació professional de grau mitjà i superior, als cursos d'especialització de la formació professional, als itineraris formatius específics, als programes de formació i inserció, al curs de formació específic per a l'accés a cicles de grau mitjà, al curs de preparació per a la incorporació als cicles formatius de grau superior, i als cicles formatius de grau mitjà i de grau superior d'arts plàstiques i disseny i d'arts escèniques.

Abans del 18 de setembre de 2023 s’ iniciaran les classes dels ensenyaments artístics de règim especial, els graus professionals de música i dansa, els ensenyaments esportius i els ensenyaments de centres i aules de formació d'adults. El 25 de setembre de 2023 les classes als ensenyaments de les escoles oficials d'idiomes.

Anoteu també que del 21 de desembre de 2023 al 7 de gener de 2024 seran les vacances de Nadal. Del 23 de març a l'1 d'abril de 2024 les vacances de Setmana Santa. El 21 de juny de 2024 s’acaben les classes al segon cicle d'educació infantil, a l'educació primària, a l'educació secundària obligatòria, al primer curs de batxillerat i a la formació professional de grau bàsic.

Les activitats escolars a l'educació infantil (0-3 anys) en les llars d'infants de titularitat de la Generalitat de Catalunya finalitzen el darrer dia laborable del mes de juny.

Les resta d'ensenyaments acaben el curs d'acord amb la seva programació acadèmica.

Les proves extraordinàries de batxillerat es faran a partir de la segona setmana de juny, de manera que hagin finalitzat no més tard del 15 de juny. Les activitats d'avaluació dels alumnes del darrer curs de cicles formatius de grau mitjà de formació professional s'han de programar a cada centre de manera que no més tard del 15 de juny hagin finalitzat.

Les activitats d'avaluació extraordinàries dels cicles formatius d'ensenyaments esportius i d'arts plàstiques i disseny de grau mitjà i, quan escaigui, dels cursos de formació específics d'accés als cicles formatius s'han de programar durant els tres primers dies laborables del mes de setembre.

Cal tenir presents que abans d’acabar l’any podrem consultar el calendari laboral i coincidirem amb els nostres fills i filles en aquests dies festius: dilluns 11 de setembre, dijous 12 d'octubre, el dimecres 1 de novembre, el dimecres 6 de desembre i divendres 8 de desembre.

Els centres educatius podran establir quatre dies festius de lliure disposició que s'han de distribuir equitativament entre els tres trimestres, no poden coincidir amb els d'inici i final de curs o de períodes de Nadal o de Setmana Santa i s'hauran de preveure en la programació general del centre.

ORDRE EDU/133/2023, de 26 de maig, per la qual s'estableix el calendari escolar del curs 2023-2024 per als centres educatius no universitaris de Catalunya,

És molt important que els infants i adolescents comparteixin amb els adults les preocupacions o angoixes sobre l’inici escolar, s’han de crear espais per parlar sobre com creuen que aniran els primers dies a l’escola.

En el cas dels més petits és important portar-los a visitar l'escola abans del primer dia de curs. Que puguin conèixer l’entorn, alguns dels companys i companyes, els i les mestres. També ens ajudarà poder preparar amb ells les coses que necessitaran en el primer dia de curs.

També ens pot ajudar molt que abans de l’inici de l’escola ens posem a ordenar l'habitació de cara al proper curs, caldrà doncs veure quin material es pot reutilitzar i si caldrà comprar material nou i els llibres.

Podem planificar amb ells i elles quines activitats extraescolars els poden interessar i sobretot escoltar quines propostes poden ajudar a gestionar el seu temps de lleure.

Hem d’animar als infants i joves a l’inici del curs escolar amb una bona actitud, han d’estar motivats per l'aprenentatge, sobretot que no perdin l'interès i la curiositat per les coses més importants de la vida.

“L’objectiu principal de l’educació és el de crear persones que siguin capaces de fer coses noves i no simplement de repetir el que altres generacions han fet”. Jean Piaget (1896-1980), biòleg, filòsof i psicòleg, fundador del Centre Internacional d’Epistemologia Genètica a Ginebra. Es va interessar per conèixer les formes de la intel·ligència lògica de l’infant. Va estudiar l’adquisició i gènesi o evolució del coneixement humà. No es va preocupar directament de temes educatius, però ha tingut una gran influència amb la seva teoria constructivista que explica com es construeix el pensament i el procés de les seves transformacions. Va aportar instruments d’anàlisi per estudiar els aspectes educatius.

Joan Rodríguez i Serra és educador social

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.