Fundació per a l'Acció Educativa i Fundació per a l'Atenció Social


  • "Als CRAE s'ha format un equip de nois i noies, amb el nom d'ajudants dels agents rurals, que acompanyat de llurs tutors i tutores i els agents, participen en l'elaboració i la realització d'excursions pel bosc, amb recorreguts pensats per infants de 0-3 anys, ja que després s'oferiran a les famílies dels centres educatius en forma de guia".





    Pi, pinya, pinyó és una acció educativa conjunta dels CRAE (Centres Residencials d'Acció Educativa) La Pastoreta i Codina de Reus, gestionats per la Fundació per a l'Acció Social i els serveis educatius (escoles bressol i serveis familiars) de la Fundació per a l'Acció Educativa del Grup SAGESSA, amb seu a Reus. Tot i que també es treballa en xarxa amb l'aula d'acollida de l'Institut Ernest Lluch i Martín, com a centre que intervé en la creació de les rutes virtuals, i el Cos d'Agents Rurals (Àrea Bàsica del Baix Camp), encarregats de la iniciació (informació/formació) i acompanyament dels infants i adolescents al bosc.


    Objectius principals
    - Apropar-se al coneixement de l'entorn natural.
    - Conèixer el bosc com ecosistema.
    - Reconèixer les plantes i els animals del bosc i les seves necessitats: alimentació, refugi....
    - Observar els elements naturals, físics i socials, i de manera bàsica les relacions que s'estableixen entre si. 
    - Saber comportar-se al bosc.
    - Participar en activitats de millora ambiental.


    Als CRAE s'ha format un equip de nois i noies, amb el nom d'ajudants dels agents rurals, que acompanyat de llurs tutors i tutores i els agents, participen en l'elaboració i la realització d'excursions pel bosc, amb recorreguts pensats per infants de 0-3 anys, ja que després s'oferiran a les famílies dels centres educatius en forma de guia.

    També s'encarreguen de realitzar les següents activitats: 

    En col·laboració amb les escoles bressol
    - Per als infants
    La recollida de materials per a treballar en els centres educatius. 
    La intervenció en els centres per a explicar i donar suport a les activitats del projecte a les escoles bressol.

    - Per a les famílies
    L'organització de dies de plantada d'arbres, de recollida de deixalles a espais naturals, etc. 
    El disseny d'una guia d'excursions. 
    La creació d'una motxilla, amb el material necessari per a la realització de sortides en família.

    En col·laboració amb els agents rurals
    - La recuperació i anellat d'animals.
    - La detecció de zones problemàtiques ambientalment.

    En col·laboració amb l'aula d'acollida del Institut Ernest Lluch i Martín
    - La creació d'un bloc. 
    - La recreació de les excursions a través itineraris virtuals amb avatars.

    A les escoles bressol i serveis educatius, es realitza una intervenció educativa basada en el desenvolupament sensorial: a partir dels materials recollits al bosc es dissenyen i es programen activitats didàctiques, perquè els nens i les nenes coneguin l'entorn del bosc. Paral·lelament, s'actua amb les seves famílies, donant continuïtat al treball que es realitza al centre, a partir d'elements com la motxilla de cap de setmana o la guia d'excursions. També es busca la seva implicació en activitats com la plantades d'arbres o la recollida d'escombriaires. 

    Aquesta actuació inclou, com innovació, la utilització de les TIC a partir de la creació de rutes virtuals pel bosc, amb la creació d'avatars, i el disseny i manteniment d'un bloc del projecte .

    Redacció: Coia Dols, maig 2011
    Aprenentatges que s'han donat: 
    - L'organització de rutes i la realització de sortides amb els infants i adolescents dels CRAE acompanyats d'un agent rural.
    - Confecció d'una guia d'excursions, per part dels adolescents, adreçada als infants i a les famílies de les escoles bressol.
    - La recerca de materials (ex. escorça d'arbres, fulles, ...) per treballar a les escoles bressol. Materials per al desenvolupament sensorial.
    - Creació d'una motxilla amb tot el material necessari per realitzar sortides en família. 
    - Organització de diades de recollida de brossa, de plantada d'arbres, etc. on intervindran famílies dels menors de les escoles bressol i de la ciutat.
    - Recuperació i alliberament d'animals al bosc. 
    - Utilització de les TIC: mitjançant la creació d'un bloc per al projecte i la recreació de les excursions en itineraris virtuals amb avatars.

    Descripció del servei: 
    Aquest projecte té com objectiu principal el coneixement i la cura del bosc. Respon a la idea de què el bosc, per la seva proximitat i accessibilitat, es pot convertir en un element d'aprenentatge, ja que és alhora una bona eina per a treballar l'educació ambiental i un bon recurs per al desenvolupament personal i social a través d'experiències vivencials.

    Per aconseguir-ho s'utilitzen, metodològicament, pràctiques d'aprenentatge servei d'aprenentatge col·laboratiu, per al foment de la participació dels infants i adolescents dels centres residencials, en les propostes per als serveis, en aquest cas les escoles bressol i serveis familiars.


    Àmbits de servei: Medi ambient
    Nivells educatius: Educació infantil, Educació en el lleure
    Edats dels participants: 0-3 anys, 3-5 anys, 5-8 anys, 8-10 anys, 10-12 anys, 12-14 anys, 14-16 anys
    Data d'inici del projecte: juny 2010
    Data de finalització del projecte: en curs
    Entitats que participen a l'experiència: Fundació per a l'Acció Educativa i Fundació per a l'Atenció Social. Cos d'Agents Rurals de la Generalitat de Catalunya. Institut Ernest Lluch i Martín

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.