Com preparar la tornada a l’escola
ACN / Gemma Tubert
Els nostres fills i filles, siguin infants o adolescents, compten els anys per cursos, per a ells i elles està a punt de començar-ne un de nou, les vacances doncs, queden enrere i els/les hem de preparar per aquest nou camí
Per això ens caldrà acomiadar l’estiu, podem fer un repàs a tot el que ens ha passat, les aventures que hem viscut, les experiències que hem acumulat i tot el que hem après durant l’estiu amb els nostres fills/es. També ens hem de proposar celebrar la tornada a l’escola, parlar dels nous reptes que començaran aquest curs, amb els amics que es retrobaran, companys nous per descobrir i tot el que podran aprendre.
Plegats haurem de preparar tot el necessari per al nou curs, podem aprofitar per netejar i reorganitzar les habitacions i revisar la roba que podem aprofitar, regalar la que ja no farem servir, mentre els nostres fills i filles fan el mateix amb les joguines. Aprofitar per “fer neteja” del material escolar de l’any passat i realitzar un inventari d’allò que podem aprofitar, del que ens falta, també del que reciclarem.
Per tal de preparar el material escolar, podem fer una llista del material necessari per al nou curs amb els vostres fills i filles amb el que ja tenen i aprofitar el que es pugui del curs passat. Si podeu, elaboreu un pressupost amb ells/es i compareu els preus en diversos establiments, fent-los responsables de l’economia familiar.
Hem d’aconseguir que es responsabilitzin en els preparatius per tornar a l'escola, com folrar els llibres, escriure el seu nom al material nou, fer la motxilla... Hem d’aconseguir implicar-los en el seu procés escolar, amb els infants més grans i adolescents és bo que planifiquem les compres que farem i no deixar-ho tot pel darrer moment.
També podem repassar, parlar de les normes, horaris, extraescolars i altres aspectes que van funcionar bé el curs passat, aquells que no van ajudar, no cal que els tinguem en consideració. Com a pares, mares, mestres i educadors/es hem d’acollir, acompanyar les seves emocions. L'inici de curs en provoca de molt diverses, hem de parlar en família de tot allò que us/les/els preocupi i busqueu plegats la manera d’ajudar-los a verbalitzar el que senten.
Pensar que cal un període d’adaptació, els infants i adolescents amb els canvis bruscos es desestabilitzen més que si ho fan de manera progressiva, caldrà que una setmana abans de començar l’escola els anem preparant. Formulant així un període d'adaptació, sobretot si l’infant inicia l'escolaritat, hem de transmetre confiança i motivació per aconseguir una bona entrada a l'escola.
Si observem que el començament del curs els provoca alguna angoixa, podem sempre parlar amb seu tutor o tutora per informar-lo, podran activar les mesures necessàries per facilitar la seva adaptació. Hem d’implicar els nostres fills i filles en la responsabilitat i el repte que comporta començar un curs nou.
Hem de treballar i anar canviant l’horari dels àpats, començar a controlar els temps de televisió, consoles, jocs, cal fer-ho poc a poc. Recuperar hàbits i rutines, sobretot haurem de tornar a marcar l'horari i reprendre’l (per anar a dormir, per llevar-se, per als àpats...).
Parlar-los de seguir les normes i les mesures de seguretat que estableixi l’escola, caldrà seguir amb les normes de seguretat imposades per la COVID com pujar i baixar per escales diferents, no barrejar-se amb companys/es d'altres grups, posar-se la mascareta, rentar-se les mans sovint i altres que proposi l’escola.
Sobretot haurem de treballar amb ells i elles de la responsabilitat, de la corresponsabilitat que tenim com a comunitat educativa i la importància de seguir les indicacions de seguretat de l'escola i les autoritats sanitàries.
SI podeu, trobeu el moment per explicar als fills i filles que és possible que torni a haver un confinament del seu grup, d'algun grup de l'escola o, fins i tot, de tot el centre si s'hi produeix algun cas de COVID. Que cal avançar amb les vacunacions i ser molt respectuosos amb aquells companys i companyes que per algun motiu encara no ho han fet, el drets individuals poden afectar a la col·lectivitat però sempre s’han de respectar.
Recordeu que sempre és recomanable recuperar els horaris i les obligacions que els infants tenen durant l’any, malgrat que per als infants tornar a l’escola no és un fet traumàtic, aquest els pot generar un cert trasbals.
Per als nens i les nenes que arriben a l’escola per primera vegada, el canvi és més important, proposem doncs poder visitar les aules o conèixer als mestres i professors pot ajudar-los a reduir les inquietuds o les angoixes. En el cas dels que inicien el seu projecte a l’institut haurem de proposar de conèixer l’entorn, fet que també els dona seguretat. Penseu que aquesta situació també és nova per a tota la família i per això cal que els adults els transmetem seguretat, que acompanyem els adolescents en tot aquest procés.
Molts nois i noies sortiran d’un entorn de seguretat, han viscut molts anys a la Primària i l’angoixa que pot implicar-los el procés de canvi a la Secundària l’haurem de treballar amb ells i elles, assumint aquest inici sempre en termes positius.
Amb el final de l'estiu i l’inici del curs escolar arriben molts reptes, el darrer curs s'inicià durant una pandèmia i haurem d’adaptar-nos i preparar-nos per aconseguir, amb la responsabilitat de tothom, una tornada a l'escola segura i amb la màxima normalitat possible.
No patiu, som humans i podem sentir preocupació i tenir incertesa en aquests moments, però hem de transmetre als infants i joves la importància de tornar a l'escola i la il·lusió de retrobar-se amb els companys i companyes i els i les mestres després de tant de temps.
Bona preparació pel nou curs escolar, penseu que aquest i molts dels processos que ens tocarà viuré sempre els podeu fer acompanyats de molts professionals que vetllaran pels nostres infants i que resten pendents per resoldre qualsevol esdeveniment, preparats i formats per fer-ho.
Ara sí, ens toca ser ferms en les nostres conviccions, l’educació dels nostres infants no és qualsevol cosa i la nostra responsabilitat ens marca el camí a seguir.
“Jo no ensenyo als meus alumnes, només els proporciono les condicions en què puguin aprendre” deia l’Albert Einstein.
Joan Rodríguez i Serra, és educador social.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.