L’avançament del curs, parlem-ne! per Joan Rodríguez i Serra

A la tarda, els infants podran quedar-se a l'escola en l'horari habitual fent activitats . ACN

Segons la Generalitat un dels principals beneficis d'avançar el retorn escolar són la millora de l'aprenentatge, l'equitat social, la conciliació familiar i la transformació feminista

El curs escolar vinent s’iniciarà el pròxim dilluns 5 de setembre, a tots els centres educatius tant pels grups d’infantil com de primària. L’avançament d’una setmana, que també afectarà al calendari d'ESO, batxillerat i cicles formatius, on els i les alumnes iniciaran el curs el pròxim 7 de setembre, dos dies més tard que els més petits.

Aquesta és una mesura oficial aprovada al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC), que s’aplicarà tant en centres d’àmbit públic com concertats i privats. Aquest fet suposa pels mestres i professors un escurçament dels dies de preparació del curs, també pot afectar l’adaptació del professorat de nova incorporació al centre, el coneixement del projecte educatiu i l’organització de les aules i dels materials per a iniciar de manera adequada el nou curs.

Segons la Generalitat un dels principals beneficis d'avançar el retorn escolar són la millora de l'aprenentatge, l'equitat social, la conciliació familiar i la transformació feminista.

Les tardes de setembre de l’alumnat d’infantil i primària s’organitzaran amb activitats lúdiques que han de promoure el treball d’habilitats cognitives, socials i emocionals, segons el departament d’ensenyament que les va xifrar en 1 hora diària (20 en total). També s’hi explica que aquestes seran finançades per l’Administració (amb 12 milions d’euros), que hi haurà almenys 2 monitors per centre, amb una ràtio màxima de 16 alumnes cada un.

Aquest començament de curs també introdueix durant el mes de setembre, que l’alumnat farà jornada reduïda, amb classes entre les nou del matí i la una del migdia. Quan s'acabin les classes hi haurà el servei de menjador per a tots els infants que ho necessitin.

A la tarda, els infants podran quedar-se a l'escola en l'horari habitual fent activitats que no suposaran cap suplement econòmic extra per a les famílies. ESO, batxillerat i formació professional no estan afectats per aquest canvi i podran mantenir els horaris habituals del setembre. Cal considerar que en els centres públics aquest alumnat ja fa jornada intensiva tot el curs.

Les empreses de monitoratge han expressat que és molt complicat trobar monitors a qui els surti a compte treballar en aquests condicions, si no són del mateix municipi. No hi ha prou gent disposada a treballar en aquestes condicions, s’ha obert una borsa de treball, on es demana als candidats que especifiquin en quin municipi volen o poden treballar, amb un màxim de cinc opcions. Les empreses volen agrupar els/les aspirants per localitats i les empreses interessades podran fer cerques per cobrir cadascun dels centres educatius en els quals treballin.

Hi ha una gran quantitat de crítiques al departament d’educació per haver tirat endavant el nou calendari escolar sense haver-ne parlat abans amb la comunitat educativa. Segons els i les docents s'han de valorar molt bé aspectes com deixar els alumnes sense classes a les tardes durant el mes de setembre, quan no hi ha una oferta d'oci educatiu organitzada i gratuïta.

També s’ha reivindicat una organització i una unió des dels centres educatius. La lluita per les condicions laborals és una lluita per l’educació pública i les seves treballadores i treballadors. S’han evidenciat les mancances, la creixent burocratització i la manca de recursos que pot portar al col·lapse. Fruit d’aquesta situació límit segons el col·lectiu docent durant el curs passat s’han dut a terme diverses jornades de vaga reclamant diàleg amb el departament d’ensenyament a l’hora de fer canvis tant en els currículums com en l’organització dels centres. Les jornades de protesta anunciades per aquest nou curs han estat desconvocades pel recent acord de millora en l’horari lectiu dels mestres i professors que suposaran una reducció d’una hora de classe setmanal que permetrà una millor atenció a l’alumnat.

Enguany aquest curs escolar també incorporarà alguns canvis en el calendari per mantenir el nombre total d’hores lectives de l’alumnat. L'avançament del curs provoca allargar les vacances de Nadal i un dia de lliure disposició més per als centres. Les vacances de Nadal també seran més llargues, el darrer dia de classe de l'any serà el dimecres 21 de desembre i el primer dia lectiu del 2023 serà el 9 de gener.

En comptes dels tres que hi ha actualment, aquest curs n'hi haurà quatre de lliure elecció. Aquest dia, que pot fixar cada centre, el Departament d'Educació proposa que sigui al segon trimestre, que és el que té menys dies festius.

El final de curs serà el 22 de juny per a l'alumnat d'infantil i primària i el 20 de juny per al de secundària, batxillerat i FP.

Paral·lelament durant el curs es defineixen els nous currículums educatius d'infantil, primària i ESO i batxillerat.

En les diverses etapes hi haurà un any de marge d’aplicació pels nous currículums, excepte en el batxillerat, que serà a partir d'aquest setembre perquè l'any 2024 hi ha una nova selectivitat. Una nova prova d'accés a la universitat amb més competències.

Cal dir que el canvi més important en els currículums serà la metodologia d'aprenentatge, dirigida a treballar per competències i per projectes.

Tant a primària com a secundària, l'alumnat tindrà unes quantes hores setmanals, anomenades de gestió autònoma, dedicades als projectes transversals fora de les assignatures.

Pel batxillerat, el nou currículum preveu més hores d'assignatures optatives que permetran personalitzar la trajectòria acadèmica de l'alumnat. Les hores comunes setmanals passen de 14h a 12h, les de modalitat, de 12h a 9h i les optatives de 4h a 9h.

Els primers dies d’escola són dies en els quals els infants es retroben amb els seus companys. Hem de potenciar, durant els primers dies, que els alumnes es coneguin més, i així crear un clima agradable a l’aula, com també per cohesionar el grup.

Per molts nens i nenes, aquest setembre, serà la primera vegada que inicien la seva escolaritat en un centre nou, cal pensar en la separació de les famílies per aquest motiu és important una entrada esglaonada que afavoreixi el primer contacte amb els nous companys i companyes, amb les i els mestres i la resta de la comunitat educativa.

Una entrada en petit grup afavorirà una atenció més personalitzada. La familiarització a l’escola sempre suposa una experiència emocional per les famílies, s’ha de crear un clima de seguretat i confiança per assolir una bona adaptació pels infants.

La família ha de donar seguretat i confiança a l’infant davant el començament del curs, ha de ser capaç de superar les possibles dificultats inicials que es trobi al seu camí a l’escola. Cal una reorganització de la vida familiar i de les noves relacions que es donaran entre totes les persones.

Els educadors i educadores socials sabem que els i les mestres no treballen sols amb els infants, és mot important i necessari construir una relació de confiança amb la família i amb tots els professionals que es relacionen amb els nens i nenes.

Una interacció adequada entre l’escola i la família, provoca en l’infant una imatge d’aproximació i de relació entre les persones que s’ocupen de la seva cura i aporta a l’àmbit escolar un caràcter de familiaritat i seguretat. Les relacions que es duen a terme entre les famílies, els mestres i professors són totes diferents, úniques i originals, per tant han de ser individualitzades i han d’estar basades en la confiança i en el coneixement mutu.

L’objectiu de l’educació és preparar els joves perquè s’eduquin a si mateixos durant tota la seva vida”. Robert Hutch va ser rector de la University of Chicago de 1929 a 1951. Conegut teòric de la universitat americana, va desenvolupar juntament amb M. Adler el primer programa de "Grans Llibres".

Joan Rodríguez i Serra és educador social

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.