L’observació i la documentació com a argumentació i interpretació de la vida a l’escola infantil
La reforma, fruit del nou Govern,
ha generat fins ara un debat intens.
El sistema educatiu italià considera l’escolarització obligatòria a partir dels 6 anys. Abans d’aquesta edat, trobem:
- 0-3 anys: Nido
Paraules clau
(referents al terme espai):
El sistema educatiu italià considera l’escolarització obligatòria a partir dels 6 anys. Abans d’aquesta edat, trobem:
- 0-3 anys: Nido
-
3-6 anys:
-
6-11 anys: Educació Primària
-
11-14 anys: Segon Grau
-
14-19 anys: Educació Secundària
Cal dir que, dels 6 als 19 anys,
l’educació es gestiona amb l’escola pública.
REGGIO EMILIA
La ciutat ha
crescut molt en els 10 darrers anys (un augment de 10.000 habitants); aquest
increment ha vingut donat, principalment, per l’arribada d’immigració (italiana
i estrangera). Actualment té uns 150.000 habitants.
Als anys 60,
quan la dona s’incorpora al món laboral, es quan trobem algunes experiències
importants pel que fa a la creació d’escoles bressol, nascudes fruit de
l’autogestió d’aquestes mares treballadores.
Un tret
important que marca totes les escoles de Reggio, és l’intent d’apropament;
l’escola entra a la ciutat, la cerca i mira de connectar-se a través de mil
llenguatges. En un text d’en Loris Malaguzzi, trobem que les escoles, un cop
per setmana, anaven a les places dels pobles i ciutats per desenvolupar a
l’aire lliure les seves activitats; la gent s’aturava i se sorprenia del que
podien arribar a fer els infants.
Municipalitat de
Reggio:
-
21 escoles infantils (1550 infants)
-
13 escoles bressol (850 infants)
-
4 espais de trobada (140 infants)
També cal sumar
10 escoles concertades (cooperatives que gestionen aquests centres).
Amb aquesta
xarxa municipal, es cobreix el 40% de la demanda de places a la ciutat.
La participació
és un tret característic de la ciutat.
Reggio Children
és una organització, nascuda ara fa 10 anys, que es dedica a la divulgació de
Reggio i les seves escoles.
Es destaca que
les escoles que conformen aquesta xarxa, amb el temps, han anat adoptant
diferents idees i les han adaptat a la seva pròpia manera veure l’infant i
l’educació (així com també a la seva realitat).
Visibilitat
de l’infant
És
mostrar allò que fa. Suposa la legitimació de la qualitat i la cultura dels
infants; del que saben fer, no només del que no saben fer.
Cal
destacar que els infants són ciutadans del avui i no només del demà. Tenen dret
a ser escoltats i tenen dret a ser atesa la seva subjectivitat.
En els infants,
cal creure-hi; creure en les seves potencialitats i competències. L’escola les
ha de saber captar.
Pel que fa a la
gestió, intervenció i seguiment que l’Ajuntament realitza envers les escoles
municipals, cal dir existeix un organisme de gestió directa. Pel que fa a la
direcció pedagògica, els centres gaudeixen d’una certa autonomia. En quant a la
dotació econòmica, l’Ajuntament atorga uns 900 euros mensuals per infant. Les
despeses de personal també corren a càrrec de l’Ajuntament.
També, parlant
en termes econòmics, cal dir que cada família paga la quota mensual en funció
dels seus ingressos; hi ha establertes cinc tipus de quotes diferents.
La relació entre
l’educació infantil i l’educació primària (escola estatal, a partir dels 6
anys) es conforma de petites iniciatives que uneixen les dues institucions. La
principal diferència, però, és que el Govern ja ha elaborat un projecte definit
i pautat, en el cas de l’educació primària, i en el cas de l’educació infantil,
el projecte es va definint dia a dia.
Escoles
d’Infància i Bressol de Reggio:
· No es tracta d’un model sinó d’una experiència
educativa en què teoria i pràctica es relacionen.
·
Una experiència que neix de la voluntat de la
ciutadania.
· Infants i ciutat; diàleg que mostra els infants
com a productors de cultura i com a ciutadans del futur.
·
Diàleg i concepte clau de l’educació (entre els
subjectes de l’escola i també amb l’exterior).
·
Escola infantil i bressol com a llocs públics
(espais de pràctica democràtica).
·
Diàleg amb l’escola primària (continuïtat).
Quin infant
està al Projecte Educatiu de Reggio?. Què són els infants per a Reggio?
Les experiències
de coneixement no només es fan quan els adults ho planifiquen. Els infants
realitzen experiències de coneixement contínuament.
Seguint un
exemple d’en Loris Malaguzzi, “En una mateixa escola pot haver set pedagogies
diferents”:
-
Pedagogia del lleure.
-
Pedagogia de la panxa (alimentació).
-
Pedagogia del son
Els infants no
són quelcom fragmentat; hi ha una idea d’infant competent, sencer, complet, que
coneix amb tot el seu cos.
Dues
instantànies:
·
La Laura i la Clara experimenten amb un
telèfon, un objecte fascinant pels infants. La Clara té l’auricular i l’altra
nena li demana que li deixi una estona; la Clara es treu una de les seves
sabates i li dóna a la Laura, que la fa servir de telèfon improvisat; d’aquesta
manera ja es pot establir la comunicació.
·
L’infant ja coneix la seva ombra, però
l’escola pot servir per respondre o per fer-se preguntes al respecte. Una nena,
que està situada davant una pantalla il·luminada, es toca les cuetes que porta
al cap i mira el resultat a la seva pròpia ombra.
L’ombra
forma part de l’infant, del món on viu. És important preguntar-se, com adult,
què representa l’ombra per a l’infant.
Cal crear una
escola on es pugui conèixer a través del joc.
En relació amb
totes aquestes idees, cal destacar que l’ambient i l’espai no poden ser mai
neutres; estan carregats de significat i de subjectivitat.
Una altra
instantània:
· Situació d’un petit grup d’infants que són en
un taller d’una escola bressol. Es proposa jugar amb fang i filferro.
L’Omar fa una forma amb aquests dos elements i diu
“fatto gatto” (fet un
gat).
La Carlota acosta la seva obra a la de l’Omar i
diu “fatto piogga”
(fet pluja).
Aquestes
dues creacions donen lloc a poder inventar una història, que sorgeix de
l’espontani; l’Omar cobreix el seu gat amb un full de paper i diu “piogga bagna” (pluja mulla) i “coperto gatto” (gat tapat).
És molt
important oferir llibertat als infants per accedir a diferents materials.
Aquestes situacions ens permeten caminar al costat de l’infant, i no al davant.
Per tant, els materials han d’estar al seu abast i alçada. L’escola bressol
suposa el començament, la gènesi dels coneixements; l’equip educatiu ha de fer
tot el possible per registrar tota aquesta documentació.
És important
consolidar la idea d’un infant competent; això no vol dir que aquest ja ho
conegui tot, ni tampoc que l’escola ha d’anticipar-ho tot. Una nena o un nen
competent suposa entendre que aquest és capaç de relacionar. Aquesta idea està
fonamentada a través de l’observació i a través, també, d’algunes corrents
teòriques (escola activa, sòcio-constructivisme..); l’infant com a constructor
del propi coneixement.
Cal també
qüestionar-nos quin és el concepte que tenim referent a:
-
Escola.
-
Aprenentatge.
-
Educadores i educadors.
A través d’una
instantània, es planteja el paper de l’educador/a, que ha de tenir una actitud
d’escolta i d’apropament; ha d’encoratjar les iniciatives dels infants, tot
renunciant a homogeneïtzar-ho tot. S’apropa no només amb la paraula, ja que
aquesta tan sols ajuda als altres llenguatges. Cal que estiguem atents per
descobrir el llenguatge que està emprant cada infant. L’art de l’educador és
fer bones preguntes; segons Malaguzzi, és el joc del ping pong (entre l’infant
i l’adult, fer preguntes pertinents).
L’escola ha
d’afavorir tant l’espai exterior com interior, tot generant accions.
L’aprenentatge és un procés creatiu, de recerca personal i, alhora, de
col·laboració. És important tenir en compte les diferències de cada infant;
confrontar les produccions pot esdevenir un recurs per als altres.
Fonamentar una
escola de l’escolta i del respecte; construir una cultura de l’acord i de la
Pau. Cal fer servir les diferències com
un element d’alt valor.
L’escola de
Reggio. L’escola dels 100 llenguatges
La documentació
que recull l’educadora o l’educador sovint està feta a base d’imatges i notes
(escriptura); el resultat no és tan important com tot el procés que se segueix,
quines són les opcions que prenen els infants per arribar a un mateix resultat.
La mostra que
recull, pels infants suposa una mostra de respecte envers tot allò que fan.
També quan les seves creacions s’exposen també es demostra que es valoren.
Agenda visual: a
la porta de cada sala. Són fotografies amb text.
La documentació
és important perquè esdevé una formació per a l’educador. Permet posar en comú
les experiències dels educadors i, d’aquesta manera, adoptar una perspectiva
més àmplia del que s’ha anat fent; és una eina de formació complementària.
Cal destacar que
les educadores es troben un cop per setmana per comentar els projectes que es
realitzen. També suposa una autovaloració per part del mestre, ja que l’ajuda a
relativitzar la tasca.
Qui és
l’infant que està al bell mig del projecte educatiu?
Com el pensem, a quines idees i teories fem
referència.
La imatge d’infant a Regio és la d’un nen
competent, que aprèn, relaciona, coneix i creix.
El coneixement no és donat, no és rebut. L’infant és un subjecte actiu que construeix amb els demés els propis coneixements (teoria socioconstructivista).
El coneixement no és donat, no és rebut. L’infant és un subjecte actiu que construeix amb els demés els propis coneixements (teoria socioconstructivista).
Un infant que és complet (no fragmentat), amb
moltes potencialitats, que té el dret d’expressar-se, veure i conèixer.
Quin és el
paper de l’escola avui?
·
Quina és la relació ensenyament - aprenentatge?.
·
L’aprenentatge com a procés creatiu a Regio (una
recerca individual i col·lectiva).
·
Les educadores: no com a transmissores de
respostes, sinó com a companyes de
viatge dels infants en l’aventura del coneixement.
·
El valor de la diferència i diferents punts de
vista; una riquesa de potencialitats i recursos pels altres (l’escola com a
contribució d’una cultura de Pau).
Davant la idea
d’infant que tenim, quina escola fem o transmetem?
-
Dret a una arquitectura pròpia.
-
Interacció amb l’ambient (només pot ser si l’entorn és
ric en estímuls).
-
Ambient educatiu (molt important a Regio; diàleg
establert entre pedagogs, arquitectes...).
L’escola és un
espai projectat pels infants (espai molt important per la comunitat); l’escola
és una comunitat dins una comunitat (ciutat). Aquest valor s’ha de fer
visible.
Les escoles es
conceben com espais on ens eduquem (tothom); és a dir, també els educadors
poden créixer.
L’organització i
la projecció de l’ambient de l’escola no és només l’organització de les
anomenades activitats didàctiques.
L’espai
parla; parla fins i tot quan no el volem escoltar.
L’espai parla a
través d’un llenguatge silenciós (de la llum, colors, olors, microclima,
materials...).
L’infant aprèn
gràcies a la relació amb aquest espai; participa amb tot el cos, quan coneix.
Els infants són
més sensibles a les qualitats sensorials que ofereix l’espai; l’infant té una
capacitat de percepció molt elevada, així com una capacitat de judici estètic
molt alt. Per tant, tot allò que els arriba l’ha de poder emocionar.
L’exploració que
realitzen els infants sempre és molt refinada. La font d’estímuls ha de ser
tant interior com exterior. Cal dir que l’infant, ja a l’inici de l’avaluació
del coneixement, és un subjecte expert, detectiu, que intenta descobrir
l’essència de les coses.
Atenció
particular als sons que produeixen certs materials (fulla tendra/seca).
Immersions a la
Natura real/simulacions.
Espai del cu-cú
(lloc on amagar-se); present en totes les escoles bressol de Regio.
Espais que ocupa
la documentació: sempre a l’alçada dels infants. L’espai no ha de ser mai
impersonal, sinó un espai que reafirmi i confirmi els seus habitants
(possibilitat de reconèixer-se, subjectivitat).
Fugint
d’aquelles escoles que decoren les sales amb imatges relacionades amb
personatges de la televisió o Walt Disney; per a un infant sempre serà més
acollidor i proper tenir imatges seves i de les seves pròpies activitats.
-
Amable (sentir-se bé).
-
Relacional (que permeti la relació).
-
Acollidor.
-
Comunicatiu.
-
Empàtic.
-
Que té i conserva memòria.
-
Polisensorial (estímuls a tots els nivells, no només el
visual).
Sovint es té
tendència a “netejar” l’espai de l’escola d’un any per l’altre; d’aquesta
manera, no conservem la seva memòria.
A les ciutats i pobles,
la plaça representa un espai de retrobada; a les escoles de Regio s’ha creat un
espai similar, per tal de potenciar la trobada.
El vidre, a les
escoles, permet la transparència (física i conceptual)i la interconnexió dels
diferents espais.
Habitació de la
son: llençol molt gran al sostre i bressols (similars a les cistelles). Les
cistelles no són altes i tenen una entrada que permet que l’infant pugui entrar
i sortir amb autonomia.
Als centres de
Regio, cada sala té tres espais diferenciats:
-
Sala gran.
-
Taller.
-
Sala petita (permet treballar en petit grup).
L’entrada a
l’escola suposa un espai i un moment molt important; s’intenta aconseguir un
ambient acollidor, que ens ajudi a formar part de l’escola. Cal destacar també,
a l’entrada també podem trobar un plànol del centre, que ens permet ubicar-nos;
també sempre és present algun joc.
L’entrada mai és
un espai anònim; hi ha l’ideari (carta de presentació de l’escola) i elements
produïts per les nenes i els nens (d’altres anys, del mateix...). També sempre
és present la Natura, amb plantes i flors; es promou el respecte i la cura
d’aquests elements.
A l’escola
s’acullen totes les diferències; per exemple, el nombre d’infants amb nee queda
equilibrat entre tots els centres de la ciutat. Cal destacar que es valora de
positiva el valor d’aquesta presència, també pels infants. En aquests casos,
sempre trobem la intervenció de diferents tipus de professionals
(fisioterapeutes, psicòlegs...); el temps acostuma a ser durant la tarda, per
no aïlla ni interrompre el ritme de cada grup.
Famílies:
- Presenten el seu infant i l’educadora recull aquesta
informació en fitxes que registren algunes preferències (joguines...), entre
altres aspectes. Aquesta informació és té en compte a inici de curs per fer
sentir més còmode a l’infant.
Durant el període
d’adaptació, es proposa a les famílies que estiguin i convisquin amb els
seus infants durant les dues primeres setmanes; d’aquesta manera, es realitza
una entrada progressiva a l’escola. Durant aquest temps, l’educadora se situa
al costat de l’infant, amb el pare o la mare, i observa com interactuen;
després s’intercanvien els papers.
L’adaptació està
sotmesa a una certa flexibilitat.
Cal destacar que
els i les mestres ajuden les famílies perquè puguin trobar moments d’autonomia
pel que fa a l’infant.
Un cop passat
aquest període es realitza una trobada amb les famílies per tal de valorar
aquests moments; es pregunta què opinen, com ha anat des del seu punt de
vista...
Les escoles
realitzen trobades amb les famílies cada dos o tres mesos, aproximadament.
Espai de la
compra-venda: botiga (molt interessant per a l’aprenentatge de les
matemàtiques).
Al costat de
cada sala (entrada) hi ha un signe de personalització; un plafó amb
fotografies de cada infant, amb el seu nom i cognoms. També es mostra el
treball que es va fent amb les nenes i els nens, i es confeccionen dossiers que
les famílies poden mirar o endur-se a casa i retornar-los uns dies més tard.
L’aniversari
dels infants és un moment molt important, cal no anul·lar aquesta
individualitat. Els aniversaris sovint van acompanyats d’un regal que realitzen
els companys a l’infant (construeixen una biografia de l’infant; el dibuixen ,
parlen d’ell).
En la vida
quotidiana de l’escola, les mestres sovint recullen converses dels infants
sobre algun tema en concret. També es recullen moments i paraules durant les
reunions de famílies; es connecta amb la idea de transparència a l’escola. Es
dóna valor a tot allò que fem i que portem a terme cada dia.
La documentació
la podem trobar a les parets de l’escola.
La relació de
l’ambient (interior/exterior) és una relació que es reflexa en el projecte
didàctic i que enriqueix l’experiència de bressol.
Moment al matí
(20 minuts): assemblea.
-
Es compten els infants.
-
Es reprèn el fil d’allò que s’ha anat fent durant la
setmana.
-
Es fa memòria de les coses fetes i s’anticipa.
Al final del
matí (abans de dinar): reconeixement.
-
Recull de tot el que s’ha fet al matí.
-
Moltes vegades, són els mateixos infants els que ho
expliquen.
L’infant està
concentrat quan realitza una activitat que li interessa, que el motiva.
Espai del
correu: a partir dels tres anys.
- Capses de cartró fort, fetes per les mateixes
educadores. A cada capsa hi ha el nom de cada infant, de l’educadora, de la cuinera...
(si els infants són més petits; dibuix, i més endavant ja es posarà el nom).
-
Són bústies que permeten un tràfec continu de missatges
i objectes entre els infants.
-
Sempre, a través del joc, es converteix en una
aproximació a l’escriptura.
-
Els infants tenen a la seva disposició diferents
materials (fulls de diferents mides i textures, colors, tisores, paraules ja
formades, fotocòpies d’imatges de tot tipus, fotografies...)
Moltes vegades
trobem a les sales de les escoles taules per incitar els infants a realitzar
composicions amb elements naturals (tauló horitzontal, les creacions no tenen
perquè ser duradores en el temps ni han d’estar fixades a la taula); cigrons,
sorra, farina...
·
Bressol i escola tenen dret a un ambient,
arquitectura, espais i formes propis.
·
L’ambient és un lloc d’empatia; ha de suggerir
canvis i accions.
·
Bressol i escola com ambients de vida, on es
juga, menja, dorm, treballa i es viu.
·
Ambient sempre marcat i modificat per les
històries de qui l’habita; històries individuals i de grup.
·
Escola com a sistema de relacions en el que els
protagonistes són els infants, els i les mestres, les famílies i l’espai que
els uneix.
·
Espai com a llenguatge: silenciós però poderós,
percebut pels individus ja des de ben petits.
·
Un espai de relació, polisensorial, amable,
acollidor, comunicatiu, bell, curiós.
·
Transparència a nivell conceptual i pràctic.
Taller: n’hi ha
un a cada sala, més un taller gran per a tota l’escola (quan el temps ho
permet, aquest es trasllada a fora). Cal destacar que les materials no estan
construïts per a una determinada finalitat, sinó que tenen múltiples utilitats.
Taller com a laboratori de “fer i pensar plegats” dins el gran taller que és
l’escola.
La creativitat
no és un fet extraordinari, sinó una dimensió del coneixement que s’ha
d’expressar a l’escola cada dia, en una atmosfera de llibertat on es
comparteix.
L’organització
de l’espai i del temps no és mai neutra, sinó que expressa i posa en pràctica
els valors del projecte educatiu.
Algunes de
les escoles que hem anat veien al llarg d’aquests dies són: Paulo Freire, Arcobaleno, Pablo Neruda, Anna
Frank, Giani Rodari...
Aigua
-
L’element més apreciat pels infants.
-
Bany de l’escola; pot esdevenir un laboratori ben
interessant.
-
Piscina: hi ha moltes escoles que fan visites a camps
esportius, gimnasos... de la ciutat.
-
Algunes experiències realitzades: “Els més petits a
l’aigua” i “Aigua amiga” (infants i famílies, els diumenges, que volen
experimentar amb l’aigua).
-
L’aigua ha estat objecte de mols projectes de recerca
(com es transforma la ciutat amb la pluja; imatge, sons, olors...). Els infants
són molt sensibles a aquesta canvis i necessiten descobrir i crear les seves
pròpies respostes.
Curiositat del
nen: l’adult ha de donar resposta a totes les preguntes dels infants.
Exemple: Estels.
Les famílies participen en aquestes iniciatives, a fi que esdevinguin
veritables projectes de recerca.
Espai
individualitzat que preveu la possibilitat:
-
Carpetes: dibuixos, converses, etc. Que després es
donen a les famílies.
-
Capses (de camises): es recullen diferents dibuixos que
l’infant realitza en moments lliures. Es un primer moment, són les educadores
les que recullen aquestes produccions; més endavant serà el propi infant qui en
tindrà cura.
Amb aquestes iniciatives es dóna valor a les produccions (tant lliures
com no) de les nenes i els nens.
El manteniment
dels espais és una responsabilitat compartida per infants, educadors i famílies
(que construeixen i mantenen els material).
Tallerista:
-
Figura originària de Regio Emilia, s’inicià als anys
70.
-
Figura inserida plenament a les escoles.
-
Trencar amb una pedagogia centrada només en la paraula.
-
Pedagogia i art s’ajunten i es crea una nova pedagogia
i una idea diferents de l’art.
-
Figura només present a les escola 3-6.
La vida
quotidiana a l’escola
·
7’30 – 9’00 hores: Acollida dels infants.
·
9’00 – 9’30 hores: Espai comú (assemblea). Es
prenen acords per decidir allò que es farà durant el dia.
·
9’30 – 11’30 hores: Realització de diferents
projectes.
· 11’30 – 12’00 hores: Trobada en grup per
recollir tot allò que s’ha fet, hàbits d’higiene (rentar-se mans, pipí).
·
12’00 hores: Dinar (fora de les aules, en un
espai comú dotat de taules).
·
12’30/40 hores: Moment de grup, de joc a la
plaça o a l’exterior.
·
13’00 – 14’30 hores: Preparació per el son i
migdiada.
·
15’00 hores: Berenar.
· 15’30 – 16’00 hores: Arribada de les famílies
(les famílies poden recollir els seus infants en dos moments: a les 13’00 hores
o a les 16’00 hores).
· 16’00 – 18’30 hores: Servei addicional anomenat
“temps llarg”, per a les famílies que treballen fins tard; aquests pares i
mares han de portar un paper acreditatiu confirmant que treballen fins aquella
hora.
Cal destacar que
tots els infants dinen a l’escola. Les educadores gestionen el moment de
l’àpat.
Les i els
mestres treballen en doble torn (el torn del matí és de 7’30 a 13’30 hores).
Prenent una idea
de Bruner, l’escola no prepara els infants pel món, sinó que aquests ja són el
món; un món especial per al nen i per a l’adult.
·
L’espai és el tercer educador; permet fer petits
grups, diferents treballs...
·
Coneixement que tenim dels infants; extrapolar
el coneixement de petits grups d’infants, s’aprèn i es pot aplicar a la resta
d’infants, tot i que cada infant és diferent.
·
A través de la comparació de llenguatges
diferents, l’infant pot aprendre molt millor (pluralitat de llenguatges).
·
Copiar no és fàcil, ja que suposa crear,
reconduir i fer-ho seu. Suposa subjectivitzar la creativitat de l’altre. Cal
destacar que la imitació és important en els infants; activa preguntes en els
infants.
Un dels
principals problemes és que l’escola només pensa en la instrucció dels infants,
no sap com emprar la força de les famílies i que se centra i accentua l’acció
en els mestres.
Família:
-
Resulta molt interessant per la societat, però que
interessa poc a l’escola.
- És possible una bona experiència educativa sense la
participació de tots els agents?. Sense comptar amb la participació d’algun
agent?.
-
La participació ha de ser una experiència opcional o
permanent?.
-
La participació és un element fonamental. Suposa que,
en una comunitat, tots els agents eduquen per igual.
-
L’escola és un lloc de cultura, al voltant de la figura
de l’home i la dona, i només de l’infant.
-
L’escola necessita fer corresponsable tots els agents
que estan implicats en el procés d’educar.
-
La corresponsabilitat s’alimenta de la pràctica diària
i quotidiana; és un element clau.
-
La família ha de tenir una acció concreta i definida.
Les famílies també han de tenir la mateixa visió de l’infant; un individu
competent i capaç.
Cal tenir una
idea forta, activa, pel que fa a la figura del pare i de la mare:
-
Portador de drets i coneixement.
-
Fort consolidat en la seva experiència de pare. Que té
curiositat per descobrir qui és el seu fill/a, per descobrir les seves
capacitats i les seves dificultats.
- No és expert en educació, però que experimenta
l’educació dia a dia. Company actiu en la construcció de la història del seu
infant.
-
Expert en la seva pròpia experiència.
-
Interlocutor actiu amb el mestre, a l’hora de suggerir
propostes, projectes, activitats...
-
Reconeixement d’un dret biològic de tothom envers la
participació.
-
Dret a interaccionar, a construir amb els altres.
-
Cal pensar com podem construir aquesta pràctica.
Participació:
- No és un valor en si mateix si no té una aplicació, una
pràctica. La participació ha de ser pensada en si mateixa.
-
Cal que ens dotem d’un espai i un temps.
-
Cal que ens equipem dels instruments necessaris per
tenir les famílies informades.
- Cal una “projectualitat” (elaborar projectes, no
programes, ja que aquest terme s’associa a transmetre un punt d’arribada
final). Projectar suposa un terme que està en constant evolució. Suposa
l’experiència, la possibilitat de dialogar.
-
La participació no es pot relegar a un moment concret,
continuat. Comença abans de l’entrada a l’escola dels infants (exemple:
trobades amb les famílies, per preparar l’acollida, d’uns infants dels que ja
tenim informació).
-
Es va construint dia a dia.
·
És un tret essencial del projecte educatiu de
Regio.
·
Valors que impregnen la pràctica participativa.
·
No només s’educa, sinó que s’educa plegats.
· Escola com a lloc social i públic amb una funció
important de construcció de la societat present i futura.
·
L’educació pública requereix un alt nivell de
corresponsabilitat.
·
Sostenim una idea de pare/mare com a portador de
drets complerts.
·
Reconeixem el dret biològic/social/cultural a la
participació.
·
Els processos participatius requereixen de
temps/lloc/instruments/projectes.
·
Importància d’oferir un ampli ventall de
possibilitats (afavorir diferents circumstàncies).
·
Documentació com a eina d’informació.
Les famílies han
d’inserir-se com agents que viuen el procés pel qual s’arriba a les coses. Les
famílies també es preparen per a la participació, també es van educant i
aprenen a participar. Trien la manera de participar, d’acord amb la seva
personalitat.
Dues ocasions
que demanen la participació de les famílies:
-
Reunions de grup.
- Consell escolar i de ciutat (cada escola té un grup de
famílies, que és representant de l’escola; disposen del seu temps per
col·laborar amb l’escola. Es promou la participació de famílies i mestres).
Aquests òrgans estan reconeguts públicament, es troben 4 o 5 vegades l’any per
discutir aspectes educatius de la ciutat.
Comissions de
treball dels pares: Miren de recollir i promoure idees i fons addicionals per a
l’escola (festes, loteria, venda de flors...).
Comissions de
l’ambient: fer servir aficions de les famílies per ajudar al manteniment de les
estructures (pintor, fuster...).
Comissió de
festes: planifiquen festes, teatres... Sovint es creen petites companyies de
teatre.
Comissió
cultural: pla teòric, busca temes i arguments per debatre o per incloure a
l’escola.
Hi ha un ventall
ampli de possibilitats per a que les famílies participin en la mesura de la
seva disponibilitat. També demana entusiasme de les mestres, que coordinen.
Cal destacar que
en tots aquests grups, els i les mestres sempre són presents, tot coordinant i
unificant accions.
La participació
de les famílies alimenta també la participació entre educadors/es i infants.
Els pedagogs també participen, i són moments en que aquests obtenen una gran
formació.
Cal dir que
aquestes reunions no són trobades fàcils, sovint es creuen punts de vista
diferents (però totes elles riques). Sovint se celebren després de sopar, entre
les 21’00 i 23’00 hores.
Algunes
preguntes que ens formula la docent:
1. Quins
són els aspectes que són de qualitat a 0-3 i a 3-6?.
·
Calma i ambient agradable i tranquil. Aquest
fet que sembla lliure està recolzat per un rigor que dóna seguretat a l’adult i
als infants.
· Respectar els processos dels infants i
considerar-los capaços (no tot és visible pel mestre).
·
Respecte l’equip:
- Compromís per créixer, voluntat i disponibilitat per aprendre amb
una actitud d’escolat a tots els nivells (infants, adults, famílies...).
- Equilibri entre la singularitat de cadascú que sovint porta a la
complementarietat i com aquest esdevé benestar. Així com l’equilibri de la
persona respecte el grup.
- El benestar com a element essencial de qualitat per a la
comunitat.
- La figurar del mestre que acompanya al nen/grup en els seus
processos.
- Tots estem aprenent.
·
Respecte els espais i materials:
- L’espai pensat i organitzat per a que hi hagi comunicació, relació
i aprenentatge.
- Una estètica no tant entesa des de la bellesa, sinó des dels
valors que es donen en aquest espai.
- Facilitar materials oberts: que potencien diferents actuacions.
Preferentment materials naturals.
- Ressaltar la importància de la gestió del temps, prendre decisions
sobre quines són les ocupacions dels infants, el temps de l’escolta, el temps
de l’intercanvi...
·
Respecte les famílies:
- Transparència respecte als pares, als processos, als espais, a
l’entorn...
- Intervenció de les famílies com a membres actius del procés
educatiu, participant i gestionant activitats amb els infants i com a grup de
pares i mares.
·
Respecte l’entorn:
- Diàleg amb l’entorn natural, urbà, social...
·
Pel que fa a l’equip docent català: Donades
les nostre circumstàncies en general (socials, econòmiques, educatives...),
creiem que cal remarcar la professionalitat dels docents, la il·lusió de cada
dia i, sobretot, la seva voluntarietat i
compromís vers la seva tasca.
·
Pel que fa a Regio: Tot és com un somni
impensable per nosaltres, però que ens anima a voler gaudir d’una educació
millor.
·
Mestres amb ganes, amb inspiració.
·
Dinàmiques de treball que permeten la
reflexió entre els mestres.
· L’infant és qui ho aporta tot. Qualitat:
pedagogia que situa l’infant al bell mig. El mestre confia en les capacitat de
l’infant.
·
La reflexió al voltant una educació que cal
canviar.
·
L’entorn: les famílies, el medi i l’espai
pedagògic.
2. Arrel
de conèixer el sistema de Regio; preguntes que ens agradaria posar en comú amb
els companys.
·
Aspectes de qualitat a Barcelona: no
aconseguim gens fàcilment l’ambient agradable i tranquil. Està molt lligat al
nombre d’adults que som (1 x 25); ajudes molt parcialitzades en el temps. Hi ha
molta presència de l’escriptura.
·
Ens agradaria compartir:
- Opinar més sobre la nostra feina.
- El 3-6 pot aprendre molt del 0-3.
- El fet de tenir menys recursos no és excusa per triar camins tant
diferents
·
Flexibilitat pel que fa a la gestió dels
espais per part dels infants.
·
Relació amb l’exterior.
·
Aprofitar els elements de l’entorn proper o
familiar.
·
La documentació com a instrument de reflexió,
formació que ajuda a anar més enllà.
· Són responsables del que passa a l’escola.
Poden prendre decisions sobre molts àmbits..
· Intentaríem transmetre els que seria
l’essència de Regio, tot intentant, en base als recursos humans i materials
dels que disposem, fer més tallers, més experiències, etc.
· Les rutines es poden canviar; el contingut
d’aquestes ha d’estar basat en el que els infants han observat espontàniament.
·
L’assemblea del matí.
· Espais: tenen un plantejament tan obert que
fomenta a independència de l’infant i, per tant, treu feina al mestre.
·
Replantejament del reforç.
· En el cas de mestres que treballen a escoles
privades; Com fer per produir una discussió que aconsegueixi modificar el
projecte educatiu de l’escola?.
·
La relació amb les famílies; col·laboració
pares – escola.
3. Quins
aspectes de Regio són més discutibles, que presenten més zones crítiques?.
·
Com el projecte de Regio es va modelant amb
els canvis socials de la ciutat?.
· En quins moments els infants interaccionen
amb els altres nens i nenes de diferent edat?.
· Com és que després de tanys anys de
trajectòria de les escoles 0-6 encara no s’ha trobat un consens d’apropament
amb l’escola primària?.
· No queda clar la obligatorietat dels mestres
(reunions al vespre, anar caps de setmana...).
·
Quina relació s’estableix amb les mestres i/o
famílies que al llarg del curs puguin esdevenir “problemàtiques”, tot fent
trontollar el gran engranatge de Regio?.
·
Com és el temps de joc lliure i a l’exterior?.
·
La relació amb la Natura.
· Discussió al voltant de l’interès de
l’infant; interès per com el mestre organitza l’ensenyament?.
·
La dificultat dels infants durant el pas a
l’escola primària.
El joc és una
eina de coneixement dels infants; una manera d’aprendre.
Pedagogia de
l’escolta
Pedagogia dels
100 llenguatges; és la pedagogia de Regio.
L’escolta esdevé
un element actiu a l’escola, un element que educa. Aquesta idea no només es
transmeten coneixements, sinó que es creen valors. L’escolta és complexa; no és
una capacitat innata, sinó que cal entrenar-la i potenciar-la.
Importància de
les interaccions:
-
Diàleg
-
Posada en comú
Significa crear
imatges i donar lectura a les nostres experiències. Importància de la
conservació dels materials d’altres anys, per rellegir l’experiència
pedagògica.
La documentació
entesa com a procés de l’actuació i no com a resultat. Qualsevol instant a la
vida de l’escola pot ser important. A més de les activitats específiques, podem
documentar les relacions entre els infants i els elements de qualitat de
l’escola.
La documentació
és una manera de fer visible l’escola; és capaç, a través dels materials que
contingui, fer visibles i possibles els processos constructius que
protagonitzen els infants.
Amb grups
petits, es possible escoltar i prendre notes; es poden prendre notes de manera
esquemàtica i, posteriorment, redactar amb més cura. Aquest procés implica una
tria del que està passant. També podem fer servir una gravadora i, més tard,
transcriure-ho.
També podem portar
un diari per tal d’anotar els aspectes que considerem més rellevants.
A l’hora
d’observar, cal fer una tria, que ens ajudi a acotar. Cal observar sempre els
petits diàlegs que s’estableixen als diferents espais.
Qüestions
importants pel que fa a la documentació
·
Com coneix l’infant?
Més
enllà de preguntar-nos què fa, és més important i enriquidor si coneixem com ho
fa (processos de coneixement).
·
Com els infants elaboren el coneixement?
Quines
preguntes sorgeixen en el seu procés de creixement?.
·
Paper dels adults en els processos de
coneixement
·
Com aprenen els infants?. Com l’aprenentatge
individual s’enriqueix amb el del grup?
Viure
en comunitat no és un context neutre; cal tenir en compte l’aspecte col·lectiu
del coneixement.
Una de les claus
de Regio és la llibertat dels educadors i educadores que es dóna a l’hora de
programar, documentar i observar. Aquest fet atorga al procés educatiu una
major serenor i llibertat, que alhora comporta un gran esforç.
Un projecte a
Regio fonamentat en l’observació i la recerca: la música del cos
Aquest projecte
està molt relacionat amb la ciutat, i més concretament amb una companyia de
dansa.
És important,
per a qualsevol projecte de recerca, preguntar-se el perquè, així com quina
relació té amb la temporalitat, amb l’avui.
El cos té moltes
contradiccions, està en contacte diari amb la investigació científica i
cultural. Moltes vegades és llegit per les seves capacitats, punts febles,
fragilitats o a través de les pràctiques que és capaç de generar, com la dansa.
“El cos és
ment”; proposta per reflexionar. Aquesta frase dóna lloc a la reinvenció
cultural del concepte de nen, de persona; cos i ment no són entitats separades,
sinó que mantenen una relació molt intensa.
Tesi de recerca;
és molt important saber el context en el que neix, i a partir de quins punts
comencem a investigar. Segons la nostra tesi, hem de fonamentar que el cos és
ment (tesi que inverteix el pensament tradicional, segons el qual cos i ment
han estat sempre dos móns antagònics). Aquesta
tesi condiciona nombrosos aspectes del coneixement.
La ment també
pensa a través del moviment, un cervell que habita tot el cos. Ment i cervell
no són entitats separades.
El saber de la
neurociència al voltant del saber del cos:
·
Hi ha memòria muscular i corporal (les emocions
ocupen un lloc important); aquest ha de ser el punt de partida per futurs
aprenentatges lingüístics.
·
Al moviment es troba l’origen del pensament, el
llenguatge té l’origen en el gest.
·
El cervell es completa a través de temps; es
completa amb la vista, el cos... Els sentits no observen el món, sinó que
l’interroguen, i el món crea les respostes.
·
L’educació entesa com a creació; hi estan
implicats tant qui educa com qui és educat (teoria dels cent llenguatges).
Teoria dels cent
llenguatges: teoria que neix de la necessitat d’aprenentatge. Solidaritat entre
els llenguatges (no són intel·ligències separades ni fragmentades). És l’infant
sencer que coneix a través de tot el seu cos.
Escolta del cos
(potencialitats positives del cos).
- Infant competent, perquè disposa
d’un cos que sap parlar i escoltar.
- Fet d’interaccions, de forces i de
cultura.
- Dóna identitat a l’infant.
- Lligam fort amb l’espai que
l’envolta.
El cos s’implica
globalment en la recerca de l’espai, cercant els seus punts d’atenció en
l’espai. Hi ha una especial atenció en els canvis dinàmics (llums, ombres...).
El tacte és un
dels sentits que abans es formen en l’embrió (forma molt important de
conèixer).
Moviment de les
mans: límits entre l’infant i el món. Les mans són instruments molt sensibles a
l’hora de conèixer el món. Arribat aquest punt, podem preguntar-nos quin tipus
de materials podem oferir per fer-los continuar les seves investigacions.
Cos: Dotat de
sentits i en condicions de percebre la realitat. El cos no és només un objecte
que s’ha de vestir; res en l’ésser humà és més profund que la pell.
Moviment/expressivitat/llenguatge
·
El cos com a llenguatge (el llenguatge del cos
és inseparable de la paraula mateixa).
·
El cos i la dansa.
·
Connexió.
Mímica: s’activa
des del moment del naixement. Constitueix un equipament expressiu de l’infant,
del qual està dotat des de ben petit. La gramàtica del cos existeix; podem
parlar d’alfabet del cos?; els infants posen el cos en joc i el reconeixen, el
fan servir de forma intencionada en les seves narracions. Cal que escoltem la
veu del gest, veure com a través del moviment ens transmeten coses de si
mateixos.
La dansa és una
manera possible d’amplificar el gest de l’infant.
Connexió entre
cos i altres llenguatges.
El cos i la
dansa
·
El coneixement del cos s’enriqueix amb la
col·laboració d’altres llenguatges.
·
El cos és la mida i alhora és la mida del cos;
es mesuren elements de l’entorn amb el propi cos.
-
Inclusió
-
Pes
-
Distància
·
El cos esdevé ell mateix una mica de l’entorn.
Abans que en les coses, els infants experimenten amb ells mateixos les lleis de
la física (equilibri, pesar amb les mans, boca...).
·
El cos i el signe (escriptura i grafia es poden
enriquir del cos de l’infant).
·
Música i cos i la música del cos.
·
Escola: entorn del coneixement corporal (tots
els agents de l’escola en són responsable d’aquesta descoberta; no delegat a
agents externs).
·
No intenció d’ensenyar dansa als infants, sinó
d’ajudar a conèixer els potencial que suposa el cos. Col·laboració amb tres
ballarins.
·
Experiència amb infants d’escola bressol al
voltant del moviment (diapositives).
Projecte
“Salts corredisses” (salti e corse).
Aquest projecte
es basà en tres punts, principalment (tesi de partida del projecte):
-
El cos com a llenguatge.
-
El cos que mana.
-
Transformació.
El cos com a
llenguatge
Cos de coneixement i escolta. Cos ric en potencialitats cognitives,
emotives i expressives. Gest com a llenguatge.
El cos que
mana
El cos construeix narracions; d’aquí sorgeix una altra pregunta: què
entenem per narracions amb el cos?.
Narració: quan un gest esdevé signe i aquest és reconegut per la resta
de persones.
Gest / Signe (no són el mateix); un gest esdevé un signe quan esdevé
reconeixible per la resta de persones.
Transformació
Quan volem transformar-nos hem
d’arribar al punt del cor, on hi ha la idea.
Narrar amb el cos equival a
transformar-se.
La transformació esdevé l’element al
voltant del qual gira el treball.
Mot que, del llatí:
-
Trans: més enllà de
-
Formar: canviar la forma
La
transformació dóna lloc a altres formes possibles de l’home. No suposa, però,
l’eliminació de la pròpia identitat (els infants són conscients d’això).
Observar
les seves variacions, diferències expressives.
Transformem
cos, veu...; es produeix a través. Els infants investiguen sobre la
transformació, però mai obliden la seva identitat.
· L’escolta com a acció de l’educar. No només
instrucció i formació, sinó una escola de l’educació. Escola com a lloc on es
creen i debaten valors.
·
Quins contextos/situacions cal crear per generar
diàleg/escolta/posada en comú?.
· Observació/documentació com a grans mitjans per
recollir els recorreguts de pensament/accions i aprenentatge dels infants, però
també dels adults.
·
Traces/documents/imatges per entendre el passat,
el present; construir noves hipòtesis i noves direccions d’acció i recerca.
·
A través de la documentació, és visible
l’escolta, els processos cognoscitius/expressius dels infants. Això els fa
possibles i comparables.
·
Documentació permet a l’infant i a l’educador
protagonitzar i comentar el seu aprenentatge.
Trobada
amb els ballarins i els infants (cercar un terreny de trobada comú; mirar de
definir-lo). En aquest punt neixen moltes preguntes:
-
Com neixen les narracions dels infants.
-
Quan els infants reconeixen un determinat gest i el
transformen en una història.
La
transformació és un feedback important que rebem dels infants. Els nens i les
nenes investiguen amb els ballarins totes les maneres de la transformació.
Projecte:
no va oblidar en cap moment de mantenir les transformacions en altres
llenguatges.
Les
investigacions dels ballarins els porten a tres aspectes:
-
Com es produeix la transformació (com es transforma en
aranya, en lleó...).
-
Com els infants transformen l’espai (com els infants poden
transformar l’espai; en una ciutat...).
-
La transformació del signe (relació entre signe gràfic
i corporal).
Aquest
treball va durar, aproximadament, uns vuit mesos.
Important:
els mestres no transmeten coneixement, sinó que investiguen, es meravellen,
pregunten i aprenen amb els infants.
En tot el
projecte, no es va emprar música en cap moment.
Projecte:
- Té elements de creació.
- Interacció dels ballarins amb els
infants.
- Reconeixement de l’escolta.
- Procés d’investigació.
S’ha de
perdre la por a treballar aspectes abstractes.
Els
ballarins no dirigeixen, sinó que observen els infants, escolten i
reinterpreten. Els infants són lliures, però alhora estan implicats en el
projecte.
L’escola
és una microsocietat; els infants són ciutadans lliures, que s’expressen i que
poden ajudar a canviar l’actual model (molt jerarquitzat). Cal canviar la
imatge que tenim de ciutadà. Les escoles mai són impermeables al context.
La
documentació serveix per anar modificant, creant.
Una
petita història, “La mano giusta”
Aquesta
història esdevé al jardí de l’escola; intervenen dos infants de 19 mesos.
Hi
ha una pedra que queda travada es un petit forat; la mà de la Matilde no li
arriba per agafar la pedra. La nena va a buscar un infant, en Lorenzo; l’abraça
i sembla dir-li “ajuda’m”. Ell la segueix i observa la situació. En Lorenzo,
que té la mà més menuda, aconsegueix treure la pedra; la mà del nen és una mà
coneguda, amiga.
Agafats
de la mà, s’allunyen. El destí de la pedra no sembla, ara, important.
Aquesta
petita història ens remarca el valor del que és quotidià. Ens ajuda a trencar
les idees preconcebudes dels infants. No es valoren justament les capacitats,
les previsions, no es compta amb la solidaritat, l’ajut d’un amic. Un infant
sap, en tot moment, que pot comptar amb l’altre.




Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.