NOIS I NOIES TUTELATS
Al CRAE Sobrequés de Girona hi
viuen 10 infants i adolescents d'entre 3 i 18 anys. L'equip del centre està
format pel director, sis educadors i educadores, una mestressa de casa i un
educador de reforç.
Atenent a la invitació feta pública
pels nois i noies d’aquest centre durant la simulació plenària celebrada al
Parlament el dia 23 de febrer, Protagonistes,
ja! l’ha visitat per copsar en primera persona la realitat dels menors
tutelats per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència
(DGAIA).
El director del CRAE, Joaquim
Cuello, ens explica en aquesta entre vista que el principal problema que tenen
els menors es produeix en el moment del desinternament, quan han d'espavilar-se
per viure de forma autònoma, dificultat que s'agreuja per la discriminació
social que pateixen.
Què passa quan un noi o noia tutelat fa els 18 anys i ha d'abandonar el
centre?
En aquest tema es produeix una
gran contradicció. Perquè, qui surt de casa avui dia als 17 o 18 anys? Quan un
noi o noia de centre fa els 18 anys, legalment és major d'edat. Si no té una
disminució per la qual li han de donar una tutela, ha d'espavilar-se per si
mateix. Com a major d'edat, pot decidir que no vol tenir més seguiment de
l'administració. I això passa, perquè n’hi ha que no han tingut un bon camí al
CRAE. També n'hi ha d'altres que volen voluntàriament més ajuda, llavors se'ls
hi fa un seguiment al pis assistit, que comparteixen tres o quatre nois o noies
i on de tant en quant va un educador. Alguns volen anar-se'n a un pis compartit
amb estudiants, i queden alguna vegada amb l'educador. De vegades, decideixen
no tenir aquest seguiment, però sí que en un moment donat demanden altres
recursos, necessiten algú que els ajudi a buscar feina, algú que els escolti,
etc. Si no tenen a ningú més, és molt trist, és
molt dur per ells. O, encara que
hi tinguis la família, però no hi puguis comptar, és molt dur. L'exemple que
posen ells és cert, aquí hi treballen educadors joves que s'estan a casa dels
pares.
Llavors, com es pot exigir a un noi de 17 o 18 anys que estigui
preparat per viure de forma autònoma?
De vegades ens venen a veure nois
i noies que han passat pel centre, però no els podem oferir res. Ells
pregunten: "qui ens avalarà la hipoteca?" A tots ens han ajudat els
pares o algú altre quan marxes de casa. Penso que l’administració i la societat
en general ha d'apostar molt fortament pel desinternament. Resulta que traiem
el menor de la seva casa, ve desestructurat perquè ha tingut molts problemes i
dificultats, al centre li facilites la seva reconstrucció, l'estructures, però
quan ja ha assimilat aquesta estructura, llavors, si no retornen a casa, que
són pocs casos, s'hi troben sols, sense suport.
Creus que manquen recursos per aquests menors?
Manquen recursos pels nois i
noies quan surten. En el moment d'estar al CRAE, si pot anar a l'escola, pot
fer una activitat extraescolar, pot anar de colònies a l'estiu, està menjat,
està
vestit i està cobert, perfecte.
Però falten recursos, per exemple, quan fan permís de cap de setmana i
necessiten el control d'un educador que faci el seguiment amb la seva família,
que ajudi la família a millorar. I manquen, sobretot, recursos imaginatius.
Quan, per exemple, en un centre
hi ha més de tres menors d'una mateixa família. Si la Generalitat comptés el
que costa això i el que costa posar dos educadors de seguiment amb aquesta família,
què li surt més a compte? Jo penso que s'han de valorar casos individuals,
l'administració hauria d'estar oberta a les propostes que fem la gent que
treballem en el dia a dia amb aquests nois i noies, i hauria d'atendre les
entitats en programes innovadors.
Per què no pot haver un educador d'aquí que vagi a la casa d'un nen?
A
Això ja no hauria de ser tenir un
educador de reforç, sinó una pràctica habitual. Penso que de vegades fraccionem
massa els serveis. Un altre tema és el dels estudis. Els nois i noies han de
treure el graduat en ESO per accedir a cicles formatius, però si no són bons
estudiants, la única alternativa és el treball de baixa qualificació. Al mateix
temps, han d'estar pensant que als 17-18 anys se n'han de sortir sols. No els podríem donar una plaça en una
residència d'estudiants encara que facin cicles formatius i els bequem perquè se'n
pugui sortir? És cert que a la sortida hi ha una abandó. La resta de nois i
noies, quan surten de casa, si tenen dificultats, sempre troben la porta dels
pares oberta. Aquí, no. Cal crear els recursos perquè la porta dels pares
sempre estigui oberta. I si un noi amb 18 anys no està preparat per
emancipar-se i vol estudiar, que pugui estar-se en una residència d'estudiants,
on pugui viure autònomament i tenir un seguiment. L’administració i la mateixa
societat ha de fer-se'n càrrec fins que estiguin preparats per viure amb
autonomia. En el cas dels menors immigrants, igual que quan adoptes un fill
passa a ésser un més de la família i regularitzat, quan l’administració
assumeix la seva tutela hauria també de regularitzar la seva situació.
Quines són les principals dificultats que tenen aquests menors en el
seu dia a dia?
Les dificultats més importants
que tenen són de tipus escolar, perquè no han fet un seguiment escolar molt
normalitzat i necessiten força ajuda, la majoria té necessitats educatives especials.
El segon tema és acceptar la realitat d'estar aquí. És molt dur per ells
acceptar que no poden estar-se amb la seva família. Això comporta a nivell
emocional una sèrie de problemes individuals, que alguns ho canalitzen molt bé
i altres ho exterioritzen amb algun problema de conducta. Els horaris és un
altre tema en què hem d'estar en negociació contínua. Si als que tenen més de 16 anys se'ls deixa sortir, és perquè aprenguin,
perquè controlin a beure, etc., perquè imagina la contradicció: si als 16 anys
has d'estar tancat a les 10 de la nit i als 17 pots viure en un pis sol, com
fas aquesta transició?
Això són riscos que ha d'assumir
el director del centre com a guardador d'aquests nois i noies. Quan es retira
la pàtria potestat als pares, la tutela la té la Generalitat de Catalunya, i la
guarda la té directament el director del centre, és la persona física que respon
dels menors davant qui sigui. Jo com a guardador he assumit que a partir dels
16 anys poden sortir els divendres fins a la 1 i els dissabtes fins a les 3. La
resta de dies fins a les 10, que és el que marca la normativa general.
Penses que encara hi ha molts prejudicis socials respecte els nois i
noies tutelats?
Hi ha molts prejudicis. Quan
algun noi o noia d'aquí diu que està en un centre de menors el primer que li
diuen és: "Què has fet?". Fins i tot, jo si dic que dirigeixo un
centre de menors, em diuen: "Uf!, què són deficients, delinqüents?"
"No, són víctimes", responc jo. Els nens de CRAE són víctimes.
Prejudicis, n’hi ha molts. En el tema laboral ens trobem que quan l'empresa sap
que el noi o la noia està en un centre, perd l'interès a contractar-lo. Sempre
has d'anar justificant-te i com a guardador donar la cara per ells, perquè si
no, no se'n refien. També hi
ha discriminació a l'escola, hi
ha professors que pel sol fet de ser nens de centre ja consideren que hauria
d'entrar en necessitats educatives especials per la problemàtica que comporten.
En aquest sentit, penso que amb
el fet d'estar integrats fem una funció social molt important, de coneixença i
de relació molt bona.
Com és la vostra relació amb l'Administració?
Tenim molt bona relació i
comunicació amb el Servei d'Atenció a la Infància de Girona. I tenim bona
relació també amb la DGAIA. Penso que el nou equip que dirigeix el Departament
d'Acció Social i Ciutadania està
molt sensibilitzat amb els temes d'infància perquè es nota que han estat
treballant a primera línia. Penso que s'obre una etapa en què se'ns escoltarà. Espero
que sigui així i que es facin polítiques socials pensades amb els infants i
adolescents.
http://plataformaeducativa.org/www/noticies/noticia4.pdf
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.