Infància i adolescència Polítiques d’atenció a la infància i l’adolescència pel PSC

A Catalunya les polítiques d’atenció a la infància i a l’adolescència han estat tradicionalment mancades d’una visió integral, a causa de la dificultat per concebre els infants com a subjectes en si mateixos, que requereixen actuacions pensades específicament i en correspondència amb els seus condicionants i limitacions.

El convenciment dels i de les socialistes que els principis d’integralitat i transversalitat han de guiar la definició i aplicació de les polítiques d’infància rau en el compromís de futur, però també de present, d’aquells que esdevindran part activa de la nostra societat. La defensa dels drets dels col·lectius més desfavorits constitueix l’orientació primera de la nostra acció política.

La situació de partida en aquest àmbit era la manca d’una legislació unificada sobre la matèria i la manca de qualitat dels serveis del sistema de protecció de la infància.

En aquest marc, el Govern ha impulsat durant la darrera legislatura la redacció del Projecte de llei d’infància de Catalunya. Amb l’elaboració de la llei es pretén, per una banda, disposar d’una norma que abraci tota la legislació catalana sobre infància, que reconegui alguns drets que fins ara no havien rebut les garanties necessàries i que reguli tant l’àmbit de la infància desprotegida o en risc, com el de la resta d’infants. Per altra banda, vol introduir innovacions legals que facilitin l’atenció als infants desprotegits, com per exemple la creació de la figura de l’acolliment permanent.

Els i les socialistes creiem que les actuacions del Govern de la Generalitat han de ser capaces d’incloure els principals àmbits sectorials que afecten la vida dels infants i que han evolucionat substancialment: hem de vetllar per la seva salut i educació, però també hem de tractar integralment els menors tutelats i els menors a càrrec de la justícia juvenil; hem de garantir el seu dret al lleure i a la participació.

Però sobretot, els poders públics han de garantir la protecció i prevenció de situacions de risc social: la pobresa, la mendicitat, els maltractaments, l’abandonament o la pertinença a famílies desestructurades han de ser objecte de l’actuació prioritària de l’Administració com a coresponsable, juntament amb les famílies i el conjunt de la societat, de vetllar per la integritat i el benestar dels infants.

La protecció dels infants en situacions de desemparament i l’atenció dels joves tutelats i extutelats han estat accions prioritàries durant aquesta legislatura.

Així, s’han posat en marxa noves mesures com la creació dels equips de valoració i maltractament infantil, la redefinició dels protocols d’actuació o l’ampliació dels equips d’atenció a la infància i a l’adolescència per detectar i abordar casos de maltractament infantil.

Pel que fa als joves tutelats i extutelats, la millora dels centres d’acolliment, l’impuls econòmic dels programes per a joves extutelats i el reconeixement, mitjançant la nova llei de prestacions socials de caràcter econòmic, del dret dels joves extutelats a rebre una prestació, ha estat un avenç significatiu. Cal destacar les mesures de caire divers que s’han dut a terme per impulsar l’acolliment familiar i afavorir que els infants tutelats per les administracions puguin viure en família. Som davant d’un dels temes clau que el nou Govern haurà de potenciar de manera decidida.

Objectius:

1. Garantir els drets dels infants, la seva promoció social i protecció, vetllant pels seus drets i imatge davant els mitjans de comunicació.

2. Millorar la prevenció de situacions de risc social que afecten negativament l’infant i el jovent i la detecció i l’abordatge dels casos de maltractament infantil.

3. Millorar l’atenció als infants discapacitats o amb necessitats especials.

4. Oferir una atenció integral als infants tutelats i potenciar la integració social i laboral als joves extutelats.

5. Promoure l’acolliment familiar com a mesura prioritària.

6. Facilitar els processos d’adopció nacional i internacional.

Mesures:

Mesures per garantir els drets dels infants, la seva promoció social i protecció:
- Aprovar i desplegar el projecte de Llei d’infància de Catalunya que garanteixi els drets dels infants i la seva promoció social i protecció, especialment en els mitjans de comunicació.

- Elaborar un Pla Integral d’Infància i Adolescència de Catalunya que impliqui els sectors educatiu, sanitari, social, laboral, de justícia, de joventut i de cultura, i que contingui un mapa de necessitats i recursos destinats a la infància a Catalunya. Tindrà dotació pressupostària garantida per llei.

- Millorar la prevenció de situacions de risc social que afecten negativament l’infant i la detecció i l’abordatge dels casos de maltractament infantil.

- Establir mecanismes de cooperació continuada i de coresponsabilitat entre els sistemes educatiu, de salut i social, per realitzar una veritable política preventiva davant de situacions de vulnerabilitat que afecten els infants.

- Modificar i potenciar els protocols de detecció i actuació de situacions de negligència i maltractament dels infants. Agilitar al màxim el temps entre la detecció i la mesura a portar a terme.

- Dissenyar un únic programa de prevenció que desplegui les seves activitats a l’entorn escolar, al centre de salut, als espais de lleure, a les famílies i als mitjans de comunicació amb la cooperació de les entitats socials i dels ajuntaments, amb un seguiment efectuat per equips multidisciplinars.

- Adaptar els recursos actuals del sistema de protecció (famílies d’acollida, centres residencials, centres oberts, etc.) a les necessitats de la població infantil i juvenil (ex. casos de malaltia mental, noves situacions que requereixen adaptació dels recursos, etc.).

- Revisar i potenciar el paper dels equips d’atenció a la infància i a l’adolescència com a elements centrals del sistema de protecció a la infància, amb aplicació de les plantilles de tècnics i administratius, i supervisió continuada i formació adient. Potenciar els serveis socials municipals com a element clau en l’atenció i tractament de la infància en situació vulnerable.

- Impulsar els equips de valoració de maltractaments infantils, equips interdisciplinaris i operatius les 24 hores dels 365 dies de l’any. Tindran com a funció assessorar i valorar, conjuntament amb la xarxa de centres hospitalaris, les actuacions d’urgència a emprendre davant de casos de maltractaments o la sospita que s’hagin produït.

- Estendre l’ús del Registre Unificat de Maltractaments Infantils que ha de permetre centralitzar tota la informació i integrar totes les notificacions procedents dels diferents àmbits referents a un mateix infant, així com les consultes pertinents per conèixer l’existència d’antecedents a tots els actors implicats en el sistema de protecció.

- Crear noves taules territorials de coordinació i intervenció que impliquin als agents del mateix territori que interactuen amb els menors per fomentar-ne la protecció.

- Impulsar els serveis d’intervenció socioeducativa intensiva no residencial amb infants i adolescents.

Mesures per millorar l’atenció als infants discapacitats o amb risc de desenvolupament, ampliant el seu accés a les escoles bressol i facilitant la seva escolarització en el sistema educatiu:

- Incrementar les hores d’atenció des de la Xarxa de Centres d’Atenció Precoç.

- Potenciar els equips d’assessorament a les escoles bressol, les escoles de primària i les famílies per millorar la detecció i l’atenció dels infants amb discapacitats o risc de desenvolupament.

- Incrementar les places de transport adaptat per a infants amb pluridiscapacitat de 0 a 6 anys.

Mesures per oferir una atenció integral als infants tutelats i potenciar la integració social i laboral als joves extutelats:

- Renovar i ampliar les places dels centres d’acollida. Millorar i augmentar progressivament les instal·lacions i centres per a menors, i revisar i executar nous models educatius i de formació dels infants, per tal d’afavorir la seva reinserció social. Places residencials de qualitat que responguin a les necessitats de cada infant amb més recursos humans especialitzats.

- Potenciar l’acolliment familiar com a mesura prioritària i alternativa a la institucionalització dels infants tutelats amb ajuts econòmics als acollidors perquè puguin conciliar la vida familiar i laboral.

- Aplicar la nova llei de prestacions que contempla la creació d’una nova prestació per als joves extutelats d’entre 18 i 21 anys.

- Impulsar els programes de seguiment personalitzat dels joves extutelats.

- Dissenyar programes d’integració social i laboral individualitzats per a tots els joves tutelats des dels 16 anys fins als 20 (joves extutelats).

- Potenciar els habitatges tutelats per als joves extutelats.

- Potenciar la formació professionalitzadora i la integració laboral dels joves extutelats.

- Donar suport a les entitats col·laboradores en l’atenció de programes per a joves extutelats amb dotació pressupostària i seguiment professional especialitzat.

Mesures per promoure l’acolliment familiar com a mesura prioritària i alternativa a la institucionalització dels infants tutelats:

- Intensificar les campanyes de promoció de l’acolliment familiar per conscienciar la societat de la seva importància i el seu caràcter diferencial respecte a l’adopció.

- Impulsar els serveis d’informació sobre l’acolliment des dels ajuntaments i facilitant tant com sigui possible la informació i agilitant els tràmits per no demorar el temps entre la petició i la presència del menor al domicili dels acollidors.

- Impulsar el servei de suport tècnic i permanent a les famílies acollidores perquè es puguin sentir acompanyades en l’acolliment de l’infant.

Mesures per facilitar els processos d’adopció nacional i internacional:

- Impulsar el servei de suport tècnic i permanent a les famílies adoptants.

- Potenciar el seguiment i acompanyament de les famílies en els processos d’adopció, sobretot internacionals.

- Facilitar i agilitar els tràmits en els processos d’adopció.

- Garantir la seguretat jurídica dels processos d’adopció internacional.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.