L'ABSENTISME ESCOLAR

QUÈ ÉS L’ABSENTISME? 
L’absentisme és l’absència reiterada i no justificada, dins de l’horari escolar, d’alumnat en edat d’escolarització obligatòria en el centre educatiu on està matriculat. 


INTRODUCCIÓ 
Tanmateix, hi ha altres realitats que sovint s'inclouen en aquest terme que són tant o més greus, com: l'abandonament, la no escolarització o la desescolarització. En alguns casos, són pràctiques que expressen una actitud d’estranyament i desmotivació davant l’escola, formes de transgressió de les normes o formes de desvinculació enfront de la cultura escolar. 

La no escolarització sol produir-se en les primeres edats, mentre que l’abandonament escolar i la desescolarització són problemàtiques més presents entre els 12 i els 16 anys. 

Les situacions d’absentisme suposen discontinuïtats, trajectòries d’absències i reingressos a l’escola; l’abandonament, en canvi, suposa una ruptura definitiva amb l’escola, es tracta d’alumnes que esdevenen desconeguts per a l’escola tot i estar matriculats; la desescolarització fa referència a aquell alumnat que deixa d’estar matriculat en un centre educatiu. 

L’absentisme té un gran ventall, des del puntual al crònic. El centre educatiu, amb la xarxa del seu entorn, ha de tenir en compte els diferents graus a l’hora de dissenyar protocols d’actuació. 

Les respostes davant l’absentisme no poden focalitzar-se en l’alumne/a absentista com a problema sinó en l’entorn en què es produeix, incidint i analitzant les causes de l’absentisme més enllà de les intervencions normatives i reactives que poden acabar cronificant-lo. Els centres educatius, en el marc de la comissió de convivència, establiran un espai de coordinació per al tractament de l’absentisme escolar on participaran professionals externs del centre. 

Els plans integrals d’intervenció s’han de situar i entendre en el marc d’una escola inclusiva, acollidora i oberta, lligats a projectes de millora d’estratègies metodològiques i organitzatives adreçades a facilitar la reincorporació de l’alumnat a l’aula.DIAGNOSI 

Diagnosi aula 
  • Registrem l’assistència de l’alumnat. 
  • Registrem les absències per franges horàries i les analitzem. 
  • Comuniquem de forma immediata l’absència a les famílies. 
  • Estimulem l’interès, la participació i l’aprenentatge de tot l’alumnat per afavorir l’assistència. 
  • Fem el seguiment i acompanyament individualitzat de l’alumnat mitjançant la tutoria. 
  • Fem activitats d’acollida i adaptació per a l’alumnat que s’incorpora després d’un període d’absentisme. 
  • Analitzem si les faltes d’absentisme són per franja horària i per matèria curricular. 

Diagnosi centre 
  • Sensibilitzem la comunitat educativa en la importància de l’assistència a classe. 
  • Tenim dissenyades activitats de treball o formació que limitin el risc acadèmic d’absentisme i potenciïn la millora de l’assistència a classe. 
  • Tenim un plantejament per a l’abordatge integral de l’absentisme. 
  • Disposem d’un protocol per a la detecció i seguiment de l’absentisme, amb un recull de dades quantitatives i qualitatives (causes, circumstàncies, processos). 
  • Disposem de mecanismes per analitzar i intervenir en les causes de l’absentisme. 
  • Realitzem activitats per afavorir l’acostament i la col·laboració amb les famílies i l’alumnat amb risc d’exclusió social. 
  • Mantenim reunions amb la família i la informem de la situació i de la gravetat del fet que el seu fill/a en edat escolar no assisteixi amb regularitat a l’aula. 
  • Tenim previstes actuacions d’acompanyament i suport de l’alumnat amb risc d’absentisme i de les seves famílies. 
  • Dissenyem, conjuntament amb la família, estratègies d’intervenció per millorar la situació d’absentisme que pateix l’alumne/a. 
  • Ens coordinem de manera fluida i operativa amb els serveis educatius i els serveis socials en l’abordatge de l’absentisme, i també amb altres agents. 
  • Recollim quan es fa el traspàs d’informació primària - secundària les pràctiques i els recursos treballats per al foment de l’assistència a classe. 
  • Aprofundim en la redefinició de competències bàsiques per a tot l’alumnat. 
  • Recollim i divulguem les bones pràctiques realitzades per evitar l’absentisme. 
  • Detectem les necessitats, tenint en compte els recursos què disposa el territori. 

Diagnosi entorn 
  • Garantim l’acompanyament educatiu en el trànsit de cada etapa educativa. 
  • Col·laborem amb la Comissió local d’absentisme o similars. 
  • Tenim dissenyat, juntament amb els serveis socials i educatius de l'entorn, un pla conjunt per tractar l’absentisme (detecció, anàlisi, intervenció i reflexió). 
  • Ens coordinem amb les entitats esportives, culturals i de lleure de l’entorn escolar per reforçar la importància de l’assistència a classe. 
  • Recollim dades a escala municipal de l’assistència a classe de l’alumnat nouvingut. 
  • Disposem d’un Pla d’acollida municipal que orienti les famílies nouvingudes. 
  • Tenim en compte els recursos del territori per detectar les necessitats. 
  • Recollim informació, durant el procés sobre el desenvolupament del pla local contra l’absentisme, per si cal introduir modificacions. 
  • Impliquem a les famílies en les activitats previstes per fomentar l’assistència a classe. 
  • Recollim dades que permetin valorar l’impacte objectiu que ha tingut el pla local en els centres de primària i secundaria. PROPOSTES D’ACTUACIÓ 

Propostes d’actuació a l’aula 
  • ‰Motivar explícitament l’assistència des de la tutoria i en el marc de l’acció tutorial.
  • ‰Implicar els companys de classe i el professorat en la valoració de la importància de l’assistència a l’aula. 
  • ‰Fomentar que les tutories i els equips docents esdevinguin l’espai per a l’acompanyament acadèmic personal i social de l’alumnat i les seves famílies.
  • ‰Aplicar metodologies inclusives per atendre tota la diversitat (treball cooperatiu, grups interactius, aprenentatge dialògic, treball per projectes, aprenentatge - servei…).
  • ‰Dissenyar continguts més propers a les necessitats específiques del conjunt de l’alumnat per tal d’augmentar-ne l’interès per l’aprenentatge.
  • ‰Adaptar determinats continguts curriculars per respondre, d'una manera individualitzada, a les necessitats de l’alumnat absentista, procurant que participi i s’impliqui en el procés formatiu.
  • ‰Recollir l’assistència diària de l’alumnat i fer-ne un registre setmanal, per tal de permetre la intervenció immediata en el moment de detectar situacions d’absentisme escolar. 
  • ‰Elaborar i aplicar un registre acumulatiu de les absències amb informacions quantitatives i qualitatives (causes, circumstàncies, processos) per grup-classe que permetin el seguiment de l’alumnat. 
  • ‰Desenvolupar actuacions d’acollida per a l’alumnat que s’incorpora al centre després d’un període d’absentisme.
  • ‰Dur a terme un acompanyament individualitzat pel retorn a l’escolarització amb garanties d’èxit. 
  • ‰Promoure la carta de compromís educatiu amb les famílies. 

Propostes d’actuació al centre 
  • Sensibilitzar a tota la comunitat educativa en la necessitat d'evitar l'absentisme. 
  • ‰Recollir de forma sistemàtica i informatitzar les dades d’assistència quantitativa i qualitativa de l’alumnat. 
  • Analitzar i valorar les dades quantitatives sobre faltes d’assistència. 
  • ‰Concretar, dintre del Pla d’acollida del centre, actuacions específiques destinades als alumnes en risc d’absentisme i d’exclusió social. ‰ Acordar un referent únic pel seguiment de les situacions d’absentisme, amb reconeixement institucional, per a la gestió de les dades i la coordinació interna i externa.
  • Acordar els professionals de referència (interns i externs) pel seguiment de cada alumne/a absentista, juntament amb la comissió de convivència.
  • Disposar d’indicadors de precondicions de risc per tal de prevenir situacions d’absentisme.
  • ‰Elaborar mecanismes d’indicadors de risc.
  • Establir algunes mesures de flexibilització dels temps i dels espais escolars poden contribuir a la prevenció de l’absentisme.
  • ‰Disposar d’un protocol de comunicació directa amb les famílies. 
  • ‰Implementar, en el Pla d’acció tutorial, actuacions d’informació, assessorament, orientació i acompanyament de l’alumnat que finalitza l’ensenyament secundari obligatori, per afavorir la seva transició acadèmica i professional. 
  • Planificar en el Pla de formació de centre la sensibilització i la formació de tota la comunitat educativa. 
  • Considerar, en la planificació anual, les diferents celebracions de les cultures d’origen de l’alumnat del centre. 
  • Establir orientacions explícites sobre el canvi d'etapa a les famílies, especialment a les de l’alumnat de risc. 
  • Promoure, especialment, la participació i l’acostament de totes les famílies i, en particular, de les famílies de l’alumnat en risc. 
  • Potenciar estratègies de treball col·laboratiu entre el professorat per facilitar respostes actives davant l’absentisme. 
  • Establir processos que garanteixin la continuïtat i la coherència de les diferents actuacions. 
  • Prendre mesures correctores per aconseguir millorar els resultats escolars i l’adquisició de competències socials de l’alumnat més vulnerable. 
  • Establir un currículum que proporcioni experiències educatives de qualitat per a tot l’alumnat. 
  • Copsar el grau de coneixença i d’implicació ja existent dels agents externs al centre implicats en l’absentisme i el tipus d’activitats que fan respecte a la millora de l’èxit escolar. 
  • Recollir, en el traspàs d’informació primària-secundària, les pràctiques i els recursos per afavorir l’assistència a classe de l’alumnat. 
  • Analitzar anualment, des de les diferents perspectives dels seus membres, la situació de l’absentisme escolar al centre (Consell Escolar).‰ Recollir i difondre les bones pràctiques en relació amb la millora de l’escolarització. 
  • Sensibilitzar tota la comunitat educativa en la necessitat d’evitar l’absentisme. 

Propostes d’actuació a l’entorn 
  • Elaborar actuacions per la participació de les famílies, especialment de l’alumnat en risc. 
  • ‰Col·laborar amb l’administració local per a la detecció de l’absentisme, l’anàlisi dels factors de risc, la intervenció i reflexió sobre els resultats aconseguits en la millora de l’assistència. 
  • Col·laborar amb la comissió local d’absentisme. 
  • Participar en el pla local de transició entre les diferents etapes educatives fent especial atenció a l’alumnat de risc. 
  • Promoure personal especialitzat en el control horari de l’alumnat, que faciliti l’assistència escolar (per exemple, el monitor despertador).
  • Elaborar un pla d’acompanyament municipal que orienti les famílies amb risc d’absentisme.
  • Promoure protocols d’intervenció d’àmbit municipal.
  • Recollir les intervencions i actuacions que es realitzen en el marc del Pla: el nombre d’alumnes absentistes sobre els quals s’intervé, les accions i el pla de treball desenvolupat, els acords presos, el seguiment de l'escolarització d’aquests i les actuacions de la comissió local. 
  • Elaborar de forma conjunta entre el centre, els serveis educatius i l’administració local d’un pla coordinat (en xarxa) per a la detecció de l’absentisme, l’anàlisi dels factors de risc, la intervenció i la reflexió sobre els resultats aconseguits en la millora de l’assistència a classe de l’alumnat absentista.
  • Crear una xarxa de centres de primària i secundaria que desenvolupin experiències de millora de l’assistència a classe i la lluita contra l’absentisme.
  • Recollir informació sobre altres projectes que es realitzen en els centres de primària i secundaria del territori (projectes específics per a alumnes amb problemes d’aprenentatge, aules-taller, aules obertes, unitats d’escolarització compartida o similars).

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.