Aprendre a viure amb (sense) por. Laura Pinyol

“El curs no s’assemblarà a cap altre. I, davant d’això, el favor més gran que ens podem fer, i podem fer als nostres infants, és saber conviure amb la incertesa, per aprendre a viure sense por

D’aquí a poc més de quinze dies comença el curs esco­lar. Per a milers d’alum­nes, la tor­nada a les esco­les es pro­duirà mig any després que es tan­ques­sin, al març, amb l’inici de la pandèmia. Aquests mesos de con­fi­na­ment, deses­ca­lada i represa, hau­rien d’haver ser­vit per fer-nos ado­nar del sen­tit social que té l’escola. L’escola no és una cor­retja de trans­missió de conei­xe­ments i con­tin­guts que es puguin subs­ti­tuir per eines de tre­ball a distància, per via de la con­nexió, les vide­o­con­ferències, el segui­ment de matèries en línia i el lliu­ra­ment de tre­balls a través del class­room. L’escola no pot ser només això.

El con­fi­na­ment ha accen­tuat les diferències entre les pos­si­bi­li­tats de cadas­cuna de les famílies d’acom­pa­nyar i dedi­car temps a l’esco­la­rit­zació. El relat de superació i fals opti­misme que els mit­jans van retra­tar com a notes de color en plena crisi soci­o­sa­nitària sobre com passàvem els dies, va posar l’incís en aquells casos moti­vats, capa­ci­tats i amb prou recur­sos per creure’s el “tot anirà bé”. Però el con­fi­na­ment també va por­tar mol­tes famílies al límit de la sub­sistència, amb situ­a­ci­ons d’ERTO o atur ines­pe­rats. La violència mas­clista i fami­liar ha cres­cut (un 88% més, segons l’Ins­ti­tut Català de les Dones), cir­cumstàncies que també com­por­ten des­em­para per als infants que patei­xen abu­sos sexu­als. Per a ells, l’escola ha dei­xat de ser un balu­ard de segu­re­tat. Els cen­tres també han tin­gut un paper dis­par. Alguns, espe­ci­al­ment con­cer­tats i pri­vats, van des­ple­gar solu­ci­ons per sobre­po­sar-se a la demanda i res­pon­dre amb més rapi­desa per ofe­rir mate­rial, tec­no­lo­gies digi­tals i dis­po­ni­bi­li­tat perquè els alum­nes man­tin­gues­sin un filó de nor­ma­li­tat i del curs.

Par­lem de múlti­ples bret­xes, la soci­o­e­conòmica i la tec­nològica, per des­comp­tat, però sobre­tot la social, que deixa una radi­o­gra­fia de les desi­gual­tats i de com ha fallat la garan­tia de la igual­tat d’opor­tu­ni­tats. Aquesta és una de les raons de ser de l’escola. Però encara més l’és l’acom­pa­nya­ment, la soci­a­lit­zació, el sen­tit social d’apren­dre, lli­gat al sen­tit de l’esco­la­ri­tat, que no és altre que donar sen­tit a una escola que et vin­cula amb la rea­li­tat que vius, que et fa refle­xi­o­nar i et fa pre­gun­tar-te. Que el debat hagi estat per­dre el curs és sobrer quan molts dels nos­tres infants i joves han hagut de con­viure i des­co­brir, en pocs mesos, que aquell món de segu­re­tat i con­for­ta­bi­li­tat és can­vi­ant i vul­ne­ra­ble. És impor­tant con­ju­rar-nos, com a soci­e­tat, per donar una res­posta a l’altura que es mereix la gene­ració dels nos­tres fills i filles. Un com­promís com­par­tit que inter­pel·la les famílies, la comu­ni­tat edu­ca­tiva i les ins­ti­tu­ci­ons.

Les famílies hem de ser escru­po­lo­ses com a màximes res­pon­sa­bles de la segu­re­tat dels nos­tres fills. Com­plir les mesu­res de pre­venció, d’higi­ene i els pro­to­cols encara que siguin incòmodes i antipàtics. Enten­dre allò del bé comú com a pri­o­ri­tat. Cal també un reco­nei­xe­ment i una reva­lo­ració de la tasca social dels mes­tres. Aban­do­nar aquesta mena de guerra freda que dipo­sita l’edu­cació en els docents com si en fos­sin els únics res­pon­sa­bles, que suplis­sin per subro­gació el paper dels pares i mares. Una visió mani­quea d’un mes­tre con­ver­tit en un fun­ci­o­nari que atén i entreté els nens durant la jor­nada labo­ral. Una des­con­si­de­ració que encén debats sobre la con­ci­li­ació, les vacan­ces esti­vals o la seva impli­cació per­so­nal i pro­fes­si­o­nal durant la crisi.

Segu­ra­ment, la comu­ni­tat edu­ca­tiva tindrà molta raó en les deman­des per pre­ser­var les mesu­res de segu­re­tat i garan­tir la nor­ma­li­tat en el retorn a les aules. Fa anys que aler­ten con­tra la mas­si­fi­cació i exi­gei­xen més mes­tres per reduir ràtios i per­me­tre aten­ci­ons més indi­vi­du­a­lit­za­des. Pot­ser també caldrà una autocrítica del perquè deman­des tan sen­sa­tes han aca­bat capi­ta­lit­za­des pels sin­di­cats com si fos­sin més cor­po­ra­ti­vis­tes que no en pro del bé de l’edu­cació.

Per aca­bar, les ins­ti­tu­ci­ons. És el mínim exi­gir coor­di­nació entre els dife­rents depar­ta­ments però també entre les dife­rents admi­nis­tra­ci­ons perquè la nova nor­ma­li­tat sigui una opció: més espais, grups reduïts, pro­ves PCR quan es detecti un focus, capa­ci­tat de reacció i coo­pe­ració. Que ser­veixi l’experiència dels casals d’estiu com un exem­ple reei­xit. Però el curs que ve no s’assem­blarà a cap altre. Hem de donar per sabut que el món ja no és com l’havíem cone­gut. I que, davant d’això, el favor més gran que ens podem fer, i podem fer als nos­tres infants, és saber con­viure amb la incer­tesa, per apren­dre a viure sense por.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.