17. Educació i infància en risc. Acció i reflexió en l'àmbit social
Resum
Aquest llibre és el resultat d'una recerca crítica sobre la intervenció dels professionals en l'àmbit de les famílies i la infància en risc, però no s'atura aquí. També vol fer noves aportacions a l'activitat professional, la formació i la recerca en aquest camp. L'autora argumenta, per exemple, la validesa de la figura del «practicant-i-investigadora»: l'estudiós que participa i que s'involucra de ple en el seu objecte d'estudi, amb la intenció de construir ponts entre la teoria i la pràctica, la professionalitat i el compromís, la ciència i el saber de l'experiència.
Anna Jolonch es proposa complexificar la nostra mirada, en lloc de fraccionar, reduir i simplificar problemes complexos: per fer justícia a la realitat, cal afegir a la pràctica una bona dosi de reflexivitat. Deixant de costat els argots tècnics de l’acció educativa i el treball social, avui és més necessari que mai recuperar –i situar en el centre de la reflexió– la qüestió del sentit, allò que és essencial en la humanitat. Amb la recerca del sentit, la mirada dels homes i de les dones s’obre a la transcendència, més enllà del món que donem per descomptat.
L’obra no està interessada només a resoldre els problemes en termes de resultats, sinó també a comprendre per què han estat construïts com a problemes i des de quina perspectiva s’interpreta el que està passant. Els aspectes fonamentals d’aquest treball s’expressen a través de la idea de procés: el procés de construcció dels problemes socials, el mateix procés de la recerca, el procés de construcció de la «infància en risc social», i el procés de construcció de la identitat professional de l’educador.
Educació i infància en risc és un estudi profundament innovador que per força hauria d’interessar els educadors socials i a tothom qui, a Catalunya, es mou en els àmbits de la pedagogia, del treball social i també de la sociologia.
Sumari
PRÒLEG. Joan Estruch
INTRODUCCIÓ.
PRIMERA PART
EL CANEMÀS DE LA RECERCA.De la qüestió social a la fragmentació dels problemes socials
- L'emergència de la nova qüestió social
- La pèrdua d'unitat de la vida social
- La identitat social fragmentada
- La necessària transcendència: un més-enllà de si mateixLa recerca: una espiral d'acció i reflexió
- La pèrdua d'una visió única
- La implicació com a mode de producció de coneixements
- Practicant-i-investigadora
SEGONA PART
DESIGNAR EL PROBLEMA, CONSTRUIR LA PROFESSIÓ.La creació d'un sector d'intervenció: la infància en risc social
- La noció de «risc»: conflictes i ambigüitats
- La judicialització progressiva del sector d’atenció a la infància
- Els informes d’experts i la representació de la infància en riscL’educador: una posició paradoxal
- La definició d’una identitat professional
- Quatre moments en la història de l’educador
- L’educador com a tecnòleg
TERCERA PART
LA MIRADA I L’ACCIÓ.La mirada del professional en l’objectivació del risc
- Elements en la designació d’una família en risc social
- Lògiques de la designació d’una família en risc
- L’entrada en la incertesa: qüestionar la pròpia miradaLa identitat professional de l’educador a debat
- L’absència d’un marc de referents: «Ningú no sap què és ni què fa l’educador»
- La imbricació de les lògiques de representació i d’acció
- La formació del professional reflexiu
CONCLUSIONS.
BIBLIOGRAFIA.
http://www.idees.net/ExemplarColeccio/_gI3-9vupecB8HnBda-1IXAZ0oKb2HRC3hg_HZzhN74o
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.