Estratègies per ensenyar com a Finlàndia per Trinitat Gilbert
El sistema educatiu finlandès
és un referent mundial. Promou el benestar de l’alumne a l’aula, un factor que
s’aprèn amb pràctiques concretes que recull el llibre ‘Ensenyar com a
Finlàndia’ (Viena Edicions)
1. PAUSES FREQÜENTS
2. PROMOURE L’ACTIVITAT
FÍSICA
3. SIMPLIFICACIÓ DELS ESPAIS
D’APRENENTATGE
Finlàndia, al ‘top’ del
rànquing PISA
4. LLUM I TEMPERATURA IDEALS
5. QUE HI HAGI PAU
6. CELEBRAR L’APRENENTATGE DE
LES CRIATURES
7. FER PINYA ENTRE ELS
ALUMNES GRANS I ELS PETITS
Per què Finlàndia és el
referent?
El professor nord-americà Timothy D. Walker
assegura que el sistema educatiu finlandès valora la
felicitat per sobre de l’èxit de l’alumnat. “Promou un ensenyament i un
aprenentatge feliços”, escriu al llibre 'Ensenyar com a Finlàndia. 33
estratègies senzilles per aconseguir la felicitat a les aules', de l’editorial
Viena.
Per a Walker, el fet és remarcable. Ell
havia treballat com a professor als Estats Units i sap que l’èxit era el motor
de les escoles i famílies nord-americanes. La
diferència entre un fet (l’èxit) i l’altre (la felicitat) és el que ha
comportat que l’escola finlandesa sigui referent per a tot el món,
segons l’autor. D’aquí, doncs, les jornades escolars curtes, la poca càrrega de
deures i la poca avaluació convencional de l’escola a Finlàndia. Però també
moltes altres estratègies, que l’autor revela després d’haver-hi treballat i
també d’haver investigat i entrevistat escoles i altres professors.
Expliquem
7 de les 33 estratègies que descriu Walker al seu llibre 'Ensenyar com a
Finlàndia'.
1. PAUSES FREQÜENTS
Els alumnes finlandesos tenen pauses d’un quart d’hora cada quaranta-cinc minuts
de classe. Durant aquests quinze minuts els alumnes fins i tot poden sortir
al pati. “La meva conclusió és que manté la concentració dels alumnes perquè el
cervell es refresca”, diu D. Walker, que ho ha comprovat (i ha donat la raó als
seus companys finlandesos) després d’haver intentat aplicar el que ell feia com
a professor normalment a EUA: fer classes seguides durant segments més llargs.
“Al principi de ser a Finlàndia, em pensava que els professors eren molt tous,
i per això feien tantes pauses”.
2. PROMOURE L’ACTIVITAT
FÍSICA
Quan el professor D. Walker recomana promoure
l’activitat física no es refereix només a l’esbarjo ni a les classes d’educació
física. “A l’hora de classe també s’ha de promoure”. L’escola finlandesa ha impulsat el projecte Escoles en
Moviment, perquè els alumnes estiguin més actius durant les classes,
“com ara oferir-los energitzadors, que són petites pauses per alçar-se,
deixar-los acabar les feines a peu dret i substituir les cadires convencionals
per pilotes de fer exercici, perquè els alumnes puguin anar saltant mentre
aprenen”.
Altres maneres pràctiques d’incorporar el
moviment a classe es poden posar en pràctica amb la lectura en veu alta. “Si
tens un curs de primària i els llegeixes un llibre en veu alta, pots demanar
als alumnes que s’alcin i representin alguna petita part del text”, diu l’autor.
“Per a alumnes més grans, potser es podrien fer debats a peu dret. I per
assegurar-se que es mantenen drets, podeu moure entre tots les cadires i les
taules cap a un costat, mentre els expliques el tema que han de tractar”.
3. SIMPLIFICACIÓ DELS ESPAIS
D’APRENENTATGE
És un suggeriment del professor que es basa
en diversos estudis. “Els alumnes es distreuen més
per l’entorn visual, passen més temps sense fer la feina indicada i demostren
menys adquisició de coneixements quan les parets estan molt decorades
que quan no hi ha decoracions”. En l’estudi que destaca el professor s’indica
que els alumnes de sisè curs sí que són capaços d’ignorar els estímuls
irrellevants més fàcilment que els de preescolar.
Així doncs, “la idea que tenir treballs a
les parets és símbol d’un bon aprenentatge és una mica simple, francament,
perquè, si per fer-ho s’ha de dedicar molta part de la classe a la decoració de
les parets, l’aula pot quedar impressionant, però si en gratem la superfície
sospito que trobarem una manca d’aprenentatge significatiu durant la jornada
escolar”, escriu al llibre.
Finlàndia, al ‘top’ del
rànquing PISA
El 2000, el 2003 i el 2006 l’ensenyament
finlandès ha sigut el primer segons els informes PISA (programa internacional
per a l’avaluació dels estudiants), que valorava el nivell en matemàtiques,
ciència i lectura, com explica la catedràtica de la Facultat d’Educació Maria
Rosa Buxarrais.
4. LLUM I TEMPERATURA IDEALS
Per rendir millor, els alumnes han d’estar exposats a llum natural,
per això “cal minimitzar la il·luminació artificial de l’aula”. A més, la temperatura òptima per aprendre és d’entre els 20º i els
23º, “per tant, tot i que obrir les finestres de la classe durant
l’hivern pot millorar la qualitat de l’aire, la disminució de la temperatura també
pot anar en detriment del rendiment acadèmic”.
5. QUE HI HAGI PAU
Per aconseguir pau dins de l’aula, el
professor D. Walker proposa, a principi de curs, crear
normes, les normes de l’aula. “El procés és ben simple: normalment, la
primera o segona setmana de classe demano que em donin idees per crear unes
expectatives comunes i després els guio perquè escriguin una llista
(normalment) llarga de normes per a pocs preceptes globals. És típic que les
normes acabin resumint-se en tres coses: respecta’t a tu mateix, respecta els
altres i respecta l’entorn”.
Una altra norma, juntament amb aquestes
tres, és el mesurador de soroll: “L’aula pot
tenir el seu propi mesurador de soroll fet pels alumnes, en un lloc ben visible
al davant de la classe, on tant els professors com els alumnes es puguin
adreçar regularment per indicar el nivell de soroll que hi ha”.
6. CELEBRAR L’APRENENTATGE DE
LES CRIATURES
Hi ha diverses maneres d’aconseguir-ho, com
ara reservar uns quants minuts, al final d’una
classe d’escriptura, perquè alguns alumnes llegeixin els seus textos (siguin
contes o poemes) en veu alta.
O bé es pot dedicar
una tarda, fora d’horari escolar i oberta a famílies i els altres cursos, a
exposar les feines escolars. “Per celebrar l’aprenentatge també es pot
fer un blog de classe, una iniciativa que penso que és adequada per als més
grans, que ja tenen la possibilitat de publicar conjuntament amb el professor”.
7. FER PINYA ENTRE ELS
ALUMNES GRANS I ELS PETITS
És el sistema
conegut d’apadrinament, que “és una tradició que fomenta molt el
sentiment de pertinença a l’escola”, malgrat que “no és una pràctica gaire
estesa a Finlàndia”. A la pràctica és que els alumnes de cursos superiors poden
ser padrins d’alumnes de cursos inferiors, i poden ajudar-los a llegir en veu
alta, per exemple. Per als alumnes més petits, els
grans són un referent. Per als grans, la motivació és ajudar en el camí escolar
als alumnes més petits del centre.
Per què Finlàndia és el
referent?
1. L’escola
finlandesa ha eliminat la separació entre primària i secundària i ha fet una
etapa integradora fins als 16 anys, explica el professor de la Universitat de
Barcelona Enric Prats.
2. Ha
reforçat el model de gestió local, en què els poders municipals i l’escola
tenen un marge de decisió molt ampli: “Decideixen el currículum i la
contractació de professorat”, diu Prats.
3. Tenen
molta importància curricular l’anglès i les activitats manuals ( crafts ), que
permeten l’adquisició d’altres aprenentatges. A tot plegat cal afegir-hi el fet
que l’escola comença als 7 anys (ara està previst que sigui als 6 anys). Fins a
aquesta edat, “no hi ha aprenentatges formals de lectoescriptura ni numèrics,
per exemple”, exposa Prats.
4. No
han tocat la llei educativa des del 1978, basada en una del 1958. “Aquesta llei
dona molta autonomia als municipis i a les escoles, que treballen per ser
competitives. Només el 25% o el 30% del currículum el determina l’estat (no com
aquí, que hi ha un excés de regulació)”, afirma el professor Xavier Ureta.
5. Els
mestres estan molt considerats socialment: és de les professions més ben
considerades. Ara bé, “el seu magisteri dura 5 anys i han de passar 2 proves
duríssimes (especialment en els aspectes personals i emocionals dels mateixos
mestres) per poder exercir”, continua explicant Ureta.
6. Per
acabar, i fent comparacions, “la societat finlandesa i la catalana són molt
diferents, per tant, en aspectes com el sentit de la responsabilitat, de
l’esforç o altres aspectes culturals tenim molta feina a fer”, conclou Xavier
Ureta.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.