Parlem dels Centres Oberts...
Avui parlaré dels Centres Oberts com a serveis preventius fora de l'horari d'escolarització obligatòria. Aquests donen serveis als infants i adolescents de 0 a 16 anys fent un treball coeducatiu i social amb les seves famílies.
Els Centres Oberts donen suport,
estimulen i potencien la personalitat, la socialització, l'adquisició
d'aprenentatges bàsics i d'esbarjo dels/les infants al mateix temps que
compensen les deficiències socioeducatives.
La necessitat d’aquest servei
sorgeix per les llargues jornades laborals dels progenitors al mercat de
treball, fet que provoca importats disfuncions entre els “horaris familiars” i
els “horaris dels infants” i les seves
conseqüències.
Ens trobem doncs davant d’una
difícil gestió entre el temps de la família i el temps de l'escola. L’organització
del temps, doncs, esdevé una nova forma d’exclusió social i una font de
desigualtats socials que afecta de forma molt marcada a determinats
col·lectius.
L’objectiu dels Centres Oberts és
proporcionar una atenció a tos els menors en situació de risc i afavorir el desenvolupament personal, la integració
social i l’adquisició d’aprenentatges d’aquests. Cal tenir en consideració
també la prevenció i el deteriorament de les situacions de risc, caldrà doncs compensar
les mancances socioeducatives.
Entre les seves funcions, els
Centres Oberts han de prestar serveis d’intervenció socioeducativa no
residencial per a infants i adolescents proporcionant-los acolliment i
convivència. És molt important l’atenció individual i grupal, la derivació i
integració en els recursos normalitzats que existeixen per la societat. És
evident doncs que ha d’haver una coordinació amb els serveis bàsics d’atenció
social per treballar amb les famílies on l’ordenament jurídic vigent marca
altres funcions.
El paper dels Centres Oberts a favor de la
cohesió social dels territoris és molt important, la Cohesió Social descriu els
nexes o lligams que uneixen a les persones en la societat, concretament en els contextos
de diversitat cultural.
El paper dels Centres Oberts
d’arreu de Catalunya afecta directament al teixit social, que ha de ser més
cohesionat, on tots/es hem de viure des dels nostres trets d’identitat i
pertinença propis per anar construint la nostra Comunitat.
Pel que fa a l’atenció a la
diversitat que duen a terme els Centre Oberts, el seu treball està orientat a fer-ho
de forma grupal o individual. Els grans reptes dels Centres Oberts passen pel
foment de la participació activa de les famílies que inclou una col·laboració
molt estreta amb l’administració pública per treballar en xarxa a partir de les
necessitats del territori.
Els educadors/es com a
professionals s’han de formar específicament en àmbits de treball amb les famílies,
han de potenciar una programació on s’inclogui un perspectiva sistèmica, per
millorar la qualitat en la intervenció del Centre Obert en relació aquest tema.
I com no, han de treballar vers una parentalitat positiva.
Pel que fa a objectius més específics,
podem incloure el fet de garantir la detecció de situacions de risc i
desemparament així com el seguiment de l’atenció als infants i adolescents en
situació de risc o tutela tot implementant mesures de prevenció derivades de la
crisi sanitària actual.
Cal una ferma promoció de la
seguretat i prevenció general en els Serveis, tant des dels i les professionals
com dels infants i adolescents, i les seves famílies.
L’objectiu és treballar en l’atenció
dels infants i adolescents en els diversos nivells de situació de risc i amb les
seves famílies per tal d’abordar d’una manera efectiva les necessitats
socioeducatives dels propis infants i les de les seves famílies.
Hem d’anar cap a treballar la prevenció
i la disminució de les situacions de desprotecció infantil, amb un augment dels
serveis d’intervenció socioeducativa no residencial per a infants i adolescents.
Cal acompanyar des de la proximitat amb l’objectiu de minimitzar les situacions
de desemparament i l’adopció de mesures de protecció, quan cal separar a
l’infant o l’adolescent de la seva família.
Una acció molt important és proveir
de recursos i serveis a la família, des del medi, com unitat bàsica de
convivència i el desenvolupament dels seus membres. Els professionals han de
primar l’atenció, remissió i prevenció de les situacions de risc dels infants
des de la proximitat i la promoció del seu benestar.
S’ha de fer un seguiment dels criteris
de prevenció i recomanacions d’organització pels Serveis d’Intervenció Socioeducativa
i Centres Oberts gestionats per les Àrees Bàsiques de Serveis Socials i altres
entitats gestores.
Hem d’exigir una participació i corresponsabilitat
dels ens locals i les entitats gestores dels serveis en la presa de decisions
mentre duri la situació de pandèmia actual i la seves conseqüències.
Sabem que els serveis
d’intervenció socioeducativa segons la seva tipologia tenen objectes i funcions
diferenciades que consten al model del servei d’intervenció socioeducativa, on els
Centres Oberts queden inclosos en aquests objectius i funcions. Els/les
professionals han de desenvolupar un treball en xarxa per la inclusió i
participació d’infants, adolescents i joves amb discapacitat o amb problemes de
salut mental als Centres Oberts.
Hem de construir un model en
xarxa d’acció inclusiva innovador, un protocol d’actuació que integri els
procediments d’acollida i seguiment, d’identificació de necessitats, d’itineraris
personals d’èxit i recursos formatius entre els diferents col·lectius i agents
implicats. Un model col·laboratiu, interdisciplinari i transferible.
Els Centres Oberts durant el curs
ofereixen activitats fora de l’horari escolar però és als mesos d’estiu, quan amplien
el seu horari per garantir la cobertura de les necessitats bàsiques dels
infants de famílies amb problemes socioeconòmics. Els usuaris d’aquest servei
són valorats i escollits pels serveis socials municipals seguint criteris de
situacions de risc d’exclusió social i pobresa econòmica, amb extremes dificultats
per atendre les seves necessitats bàsiques com l’alimentació.
El notable increment de la
pobresa infantil posa en perill els processos d'inclusió dels Centres Oberts. Als
Centres Oberts els nens i nenes de famílies pobres o que pateixen problemes
estructurals greus van diàriament per la tarda per fer els deures i altres
activitats més lúdiques en espais compartits.
No podem parlar de guetos per a
nens i nenes pobres, sinó d'espais compartits en els quals participen els infants
del barri, en zones rurals o urbanes sense
cap mena de distinció. El problema sorgeix en el fet que cada vegada hi ha més
infants que necessiten d’aquests espais, on el berenar està garantit. Les
retallades i la manca de recursos, tant materials com professionals, obliga a molts
Centres a haver de reduir el nombre de places reservades per a la resta d’infants.
Ens adonem doncs que aquestes
dificultats posen en perill la base i l’objectiu dels Centres Oberts, la
inclusió. A Cubelles va existir un projecte anomenat “Centre Obert els
Garrofers”, va ser inclusiu des del seu naixement. Les entitats esportives,
culturals i de lleure no van entendre mai que la voluntat de l’Ajuntament era
oferir un servei integral als infants de Cubelles, de dilluns a divendres fora
de l’horari escolar, gratuït, obert a totes les necessitats i no pas finançar
una competència per a elles.
La ineficàcia política, la
privatització i els interessos personals van desfer el que va significar un
projecte sòlid, 100% públic, amb un intens treball en xarxa, acceptant que els
recursos eren limitats, la societat va fer-hi costat. Donacions, aportacions
materials van convertir aquest espai del municipi en un equipament privilegiat
pels infants de Cubelles. Després del seu tancament pels infants, en una gran
majoria, els va ser molt difícil arrelar-se i vincular-se a d’altres projectes
i molt més...
Gràcies a Miquel Padreny i la
Rosa Mª Capdet, que van ser els promotors d’aquell projecte i a la Montse Lleó
com a companya de viatge.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.