La realitat dels CRAE.
Els CRAE són Centres Residencials d’Acció Educativa per a la guarda i educació d'infants i adolescents (de 0 a 18 anys) amb una mesura d'acolliment simple en institució. La mesura està registrada a l'informe previ dels equips tècnics competents.
El seu objectiu és atendre a les
situacions i necessitats, tant educatives com assistencials que requereixen d’especialistes
en la guarda i educació com a alternativa a la seva família d'origen.
Les funcions dels CRAE són promoure,
establir i aplicar mesures tècniques educatives, també d'inserció social,
laboral i familiar. Els professionals dels CRAE s’han de coordinar amb els
serveis socials bàsics, amb professionals i d'altres sistemes de benestar
social, amb les entitats associatives i amb les que actuen en l'àmbit dels
serveis especialitzats. Sobretot han de proporcionar als infants i adolescents
atesos tota la cobertura inherent a l'exercici de la guarda i l'educació. També
tenen altres funcions establertes per l'ordenament jurídic vigent.
Per tant, un CRAE té la funció
d’atendre les necessitats bàsiques del/de la menor en aquells casos en que la
família no pot o no està capacitada. També en les situacions en les que cal protegir el/la menor d’abandonament,
maltractament, explotació, perill per a la seva integritat física, psíquica o
moral.
La guarda dels menors, la
comparteixen tots els Centres Residencials, no obstant això, els CREI tenen un
encàrrec específic de la DGAIA: acollir a nois/es amb característiques
derivades de diferents situacions familiars, de medi social i personal, amb
necessitats de contenció educativa.
Els CREI, Centres Residencials d’Acció
Educativa amb sistemes d’educació intensiva són pels/les menors de 12 a 18 anys
que requereixin mètodes educatius per avançar en el seu procés educatiu. Sempre
l’educació en els centres va sempre
relacionada amb les necessitats dels joves.
Els Centres d'Acolliment (CA), són
equipaments residencials d'atenció immediata i transitòria per els infants/adolescents
de zero a divuit anys que han de ser separats del seu nucli familiar mentre es
realitza el diagnòstic de la situació i es determina la mesura que cal aplicar.
L'objectiu d'aquests centres és l'observació, el diagnòstic, la guarda i
l'educació en les situacions d'urgència de les persones menors en alt risc
social.
Les funcions dels centres
d'acolliment són, oferir una resposta immediata, transitòria d'acollida i
protecció al mateix temps que exercir una funció substitutòria temporal de la
família. Cal doncs, proposar un pla educatiu
integral per l'infant o adolescent que ho necessita, tenir cura de les seves necessitats
com l’alimentació, la roba, l’allotjament, la neteja, el descans i el temps lliure.
Per tant la responsabilitat de vetllar per la salut física i psíquica de
l'infant o adolescent.
Cal fer l’estudi diagnòstic amb la participació dels
diversos professionals, de la situació
de les necessitats de l'infant o adolescent acollit. L’equip farà una proposta
de mesures de protecció més convenient per el/la menor, que poden ser el retorn
a la família biològica, l’acolliment familiar simple o preadoptiu i a l’acolliment
en un centre.
Un dels recursos per millorar el
sistema de protecció als infants és augmentar els sistemes de prevenció i
fomentar les famílies acollidores. Cal donar més ajudes als centres educatius
minvats de recursos humans i materials que poden esdevenir espai de canvi en la
vida dels infants. Cal contractar més educadors/es a les aules, per ajudar als
professors amb molts/es alumnes que necessiten d’una atenció individual, alguns
d’ells/es amb situacions molt complexes en el grup classe.
Aquesta situació provoca sovint
que no es puguin detectar els problemes a temps. Les activitats de temps
lliure, els esplais o els centres oberts són espais infravalorats que esdevenen
molt importants a l'hora de detectar possibles casos. Al blog “Calidoscopi
d’educació social” podreu ampliar informació sobre aquest aspecte.
Malauradament quan el/la menor
arriba a un CRAE aquest es troba en una
situació molt cronificada i els centres residencials que existeixen per
allotjar els/les infants i adolescents no esdevenen el recurs més adequat per
atendre’ls/es.
Pels infants que han de separar-se
de la família l’experiència no és fàcil, han de viure en un centre de protecció
a la infància i l’adolescència, conviure amb altres infants o joves que no
coneixen, dependre del suport i acompanyament d’educadors i educadores també
desconegudes.
Les experiències són molt diferents,
plenes d’incertesa, on la inseguretat, la por i, fins i tot la soledat són per
ells/es traumàtiques, sobretot quan arriben per primera vegada en un centre
residencial d’acció educativa.
Cal afegir que la vida dels infants
i joves és una realitat desconeguda i invisibilitzada, sovint estigmatitzada,
massa prejudicis per gran part de la societat, quan ni tan sols tenen la culpa
de la seva situació. Massa sovint seran encasellats/des com a joves inadaptats/des
o problemàtics/ques, sense tenir cap responsabilitat.
Aquesta realitat és més dura del que
ens imaginem, cal pensar-hi, aquest desconeixement genera rebuig, ens hauríem
de preguntar: com és la vida dels nois i noies que es troben sota la tutela de
la Generalitat? Quines són les històries de vida que alberguen les parets dels
CRAE?
Els infants i joves han estat
testimonis o han experimentat episodis de violència, que han estat diverses i canviants, violència psicològica,
física o sexual, perpetrada per diverses persones, des dels progenitors fins a
altres familiars, amistats o, fins i tot, en les relacions sexo-afectives.
Percebo que el treball de
l’educador/a social sovint no s’entén o pateix un desprestigi fruit de la
ignorància de gran part de la societat que els confon amb monitors. El seu rol
és especialment important en els CRAE (Centres Residencials d’Acció Educativa),
ja que assumeixen les funcions parentals i acompanyen els infants fins a
aconseguir el retorn amb la família. Són equips de professionals que atenen
als/les infants i joves les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any.
En el moment que els pares perden
la custòdia del seu fill, l’Administració esdevé el tutor legal del menor i en
delega les guardes als CRAE. És aleshores quan comença el treball dels educadors/es
socials. El nostre objectiu ha de ser treballar amb els pares i amb els/les
infants per fer un retorn a casa, aquest no el fem sols, treballem de la mà
dels equips d’infància, dels terapeutes, dels mestres… entre tots ajudem als
progenitors i a la família en l’adquisició de les habilitats que els manquen
per poder cuidar als seus fills/es.
Els equips d’educadors/es socials
dividim la nostra intervenció en diverses àrees d’intervenció com són formació,
lleure, vida quotidiana, salut i família. Aquestes són les que atenen al nen/a,
noi/a en tots els aspectes de la seva vida. És en totes aquestes àrees on fem
l’acompanyament, tenint en consideració que en el cas de l’àrea de salut no
implica només acompanyar físicament el nen/a al metge, sinó vetllar per la seva
salut, ja sigui amb l’alimentació, amb hàbits d’higiene saludable o, amb els
més grans, aprendre a mantenir relacions de manera saludable i a respectar els/les
altres.
El treball específic que cal
desenvolupar depenent de l’edat dels menors, en el cas de l’àrea de formació
hem de tenir en compte una atenció prelaboral per als que tenen 16 anys i estan
en situació de poder començar a treballar la seva emancipació quan arribi la
seva majoria d’edat.
En principi un equip de sis
educadors socials s’encarrega de deu menors del CRAE les 24 hores del dia. Les
tutories es reparteixen a raó de cada dos infants un educador, alguns educadors
són al mateix tems co-tutors d’altres. La intervenció amb més d’un educador enriqueix
la nostra intervenció, cada professional aporta les seves eines personals. El
perfil dels professional són majoritàriament educadors/es socials, també poden
formar part de l’equip d’atenció del menor pedagogs/es, psicòlegs/es, treballadors/es
socials, integradors/es socials.
El context escolar dels infants i
adolescents residents en CRAE forma part de de la seva situació familiar
d’origen, amb totes les particularitats i implicacions que té l’ingrés i vida a
un centre residencial a nivell escolar i les condicions en què es produeix el
seu procés d’emancipació quan arriben a la majoria d’edat.
Entrar en un CRAE comporta el
trencament de l’infant o adolescent amb el seu entorn familiar, social i
escolar d’origen amb un mínim contacte entre aquesta antiga realitat i el nou
context reduït al règim de visites amb la família biològica establert pels
Equips d’Atenció a la Infància i Adolescència (EAIA).
El trencament brusc amb la seva
vida anterior a nivell de família, escola, amics, barri, l’arribada a un centre
suposa per l’infant arribar a un món desconegut, molt diferent al del seu nucli
familiar d’origen. La seva incorporació al centre necessita d’un procés
d’adaptació i d’integració on es veu condicionat a les experiències i els
resultats escolars
Quan ens arriba un noi o una noia
al CRAE (Centre Residencial d'Acció Educativa), la nostra primera intervenció és
establir un vincle que permeti treballar aspectes que no han pogut desenvolupar
amb la seva família, un treball que els/les capaciti emocionalment,
cognitivament i conductualment amb l’objectiu de fer xarxa social dins del
propi Centre.
El nostre objectiu no ha der
únicament el d’oferir una casa, cal ajudar-los a la integració i inserció
social, a buscar feina si ho necessiten, donar-los l’educació i els recursos
necessaris per a que un cop hagin de deixar el CRAE en fer 18 anys estiguin
preparats per a afrontar el seu futur, ja que malauradament quan arriben a la
majoria d’edat deixen d’estar sota la tutela de la Generalitat i han
d’abandonar aquests tipus de centres.
Un cop assolida la majoria d’edat
ja no poden estar al CRAE, han d’anar a un altre recurs o retornar amb la seva
família. Alguns educadors/es continuem mantenint relació amb els/les joves,
així els nois i noies no es queden
abandonats una vegada més, quan més ho necessiten.
S’ha de fer un treball
d’autonomia, per preparar la sortida del CRAE cap a un pis quan els nois i
noies fan 18 anys. Podem desenvolupar projectes d’autonomia, però tenim adolescents
amb diferents característiques, El nostre treball els ha de servir per aprendre
qüestions formals, del dia a dia i sobretot donar-los eines per aconseguir una
situació emocional i cognitiva adients.
Cal pensar en una intervenció
global de tota la societat per entendre que la institucionalització no ha de
ser la solució, que podem fer quelcom més, sobretot el compromís de
reconèixer-nos actors directes de la solució. Cal doncs, treballar pel
reconeixent real d’una societat inclusiva on tots i totes tinguem cabuda,
independentment de la nostra cultura, dels nostres orígens i sobretot de les
nostres capacitats.
Tots i totes som corresponsables,
mentrestant seguirem oferint espais on garantim la cobertura de les necessitats
dels/les nostres infants. Pensem-hi!
Joan Rodríguez i Serra és educador social
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.