El 44% dels joves es veuen en el futur emprenent i dirigint el seu propi projecte

Així ho demostra una enquesta promoguda pel Fòrum IMPULSA 2011 a través de la xarxa social Tuenti entre joves de 14 a 23 anys. Els joves demanen accions del sistema educatiu i de la societat en general que els generin confiança i seguretat en si mateixos.

La Fundació Príncep de Girona i Zaryn Dentzel, fundador de Tuenti i membre del consell assessor de l’entitat, han promogut per segon any consecutiu una enquesta sobre la iniciativa emprenedora dels joves espanyols. L’enquesta es va fer el passat mes de maig a través de la xarxa social Tuenti, amb més de deu milions de joves registrats als quals es va preguntar com se’ls pot generar il·lusió perquè es puguin desenvolupar professionalment.

Més de 7.500 joves van contestar a l’enquesta i van aportar idees sobre com es pot millorar el sistema educatiu i donar confiança al seu futur. Aquesta enquesta forma part de les activitats paral·leles que es duen a terme en el marc del Fòrum IMPULSA 2011, que se celebrarà el pròxim 22 de juny a Girona i que reunirà més d’un miler de joves «inquiets» i professionals consolidats, com també les millors experiències mundials al voltant dels eixos Il·lusionar, Educar, Emprendre i Transformar.

L’objectiu de l’enquesta era conèixer les necessitats i la iniciativa emprenedora entre els joves.

El 99% dels enquestats van respondre positivament a la pregunta sobre la necessitat de generar il·lusió.

Els joves espanyols tenen un caràcter inquiet i volen aprendre més, volen construir un present, emprendre i engegar sense por nous projectes de qualsevol tipus, per la qual cosa veuen necessari generar seguretat i confiança per poder portar a terme el projecte que els il·lusiona.

El 45,8% consideren que aquesta il·lusió l’han d’aportar els mateixos joves; el 20% creuen que són tots aquells amb responsabilitats de govern els qui l’han de generar, mentre que el 12% consideren importants en aquesta funció els mestres i educadors i els mitjans de comunicació.

El 60% dels usuaris de Tuenti que van respondre a l’enquesta opinen que tots els joves necessiten sentir-se il·lusionats i rebre suport en els seus projectes. Per la seva banda, el 35% consideren que els esforços s’haurien de concentrar en aquells joves amb dubtes que necessiten una empenta perquè, a priori, no creuen en les seves possibilitats.

La majoria dels joves enquestats afirmen que és durant l’adolescència quan s’ha de generar aquesta il·lusió, malgrat que també és important l’entorn familiar i educatiu viscut ja des de l’escola primària. Els mateixos joves opinen que si no han estat educats en una cultura basada en la il·lusió, la iniciativa i el caràcter emprenedor, és realment complicat arribar-hi durant els estudis superiors.

Preguntats sobre quines eren les eines més adequades per il·lusionar els joves, el 31% estimen necessari que el sistema educatiu impulsi millor la il·lusió, bandegi la por de fracassar i aporti una visualització de l’èxit més propera i factible. El 20% dels joves reclamen programes de creativitat i d’iniciativa emprenedora a les escoles.

El 44% dels enquestats es veuen en el futur emprenent i dirigint el seu propi negoci. El 30% se situen treballant en una empresa, seguits d’un 8% que desitgen treballar com a autònoms o freelance si reben l’educació i el suport necessaris.

Allò que els il·lusiona més en la seva etapa d’aprenentatge actual és aconseguir una feina que els agradi, que els faci feliços i que es correspongui amb els estudis cursats. En aquest sentit responen el 50,5% dels enquestats. Un altre 22% tenen com a motivació principal l’oportunitat de canviar el món i aportar valors que consideren importants. Per al 19,2%, la seva il·lusió se centra ara a obtenir un títol que els qualifiqui per poder aconseguir una bona posició que els aporti satisfacció en el futur.

Al final de l’enquesta efectuada per Tuenti es preguntava als joves com pensen lluitar per aquesta il·lusió i què fan actualment per assolir els seus objectius, i se’ls permetia expressar les seves idees en un camp obert. Aquesta és una selecció dels 4.000 comentaris rebuts:

«Estudiar i treballar en els meus exàmens i treballs de l’institut, intentant sempre treure la millor nota possible per tenir així un expedient acadèmic molt bo i poder aconseguir en el futur una millor plaça en el lloc que desitgi.»

«Posar els cinc sentits en el projecte que tinc al cap i no rendir-me per aconseguir el que vull.»

«No perdre mai les esperances i lluitar sempre al màxim per assolir els meus objectius.»

«Estudiar, aprendre i no tancar-me portes per falta d’entusiasme.»

«Ser valenta, emprenedora i original. Amb moltes forces i ganes de treballar, un esforç amb constància per poder aconseguir tot el que em proposi.»

«Doncs vull utilitzar tots els mitjans que tingui a la mà. Estudiar en un lloc adequat i organitzat; una bona universitat. No tinc gaires recursos econòmics, però les millors notes sempre desemboquen en les beques. Podríem començar per intentar-ho.»

«Treballar molt durament i assolir les meves fites, i sempre amb un somriure.»

«Amb esforç i superació. Res ni ningú no m’impediran assolir els meus objectius.»

«Estudiar i creure en les oportunitats que ofereix la vida dia a dia.»

«Estudiar dia a dia per aconseguir el meu títol de llicenciada. Fer voluntariats. I, sobretot, ajudar el meu poble, un petit poble que lluita per tirar endavant, crear nous llocs de treball i fomentar la ramaderia i l’agricultura.»

«Pensar en els beneficis que tindré en el futur gràcies al meu esforç.»

«Estudiar, ser responsable, marcar-me les meves pròpies fites i aconseguir-les.»

Finalment, es va preguntar als participants en l’enquesta què farien per augmentar la il·lusió dels joves si tinguessin responsabilitats públiques.

Entre les més de 7.500 respostes rebudes, basades en millores i facilitats en l’educació i la igualtat d’oportunitats, aquestes són les accions més anomenades:

«Que tots, indiferentment de la raça, la situació econòmica i la ideologia, puguin tenir les mateixes oportunitats per perseguir els seus somnis.»

«Facilitar plans d’estudi, perquè sense estudis no es pot aconseguir res.»

«Programes de suport i orientació per a tothom qui ho necessiti. Pràctiques en els àmbits de treball escollits.»

«Invertir en plans d’estudis millors, incentivant els joves perquè es treballin un futur digne, ja que nosaltres som el futur del país.»

Interpel·lats sobre si podien anomenar alguna persona o referent que els generi seguretat, confiança i il·lusió, els joves van esmentar majoritàriament la seva família i amics, Rafa Nadal, Bill Gates, Steve Jobs i Nelson Mandela.

L’enquesta es va fer del 5 al 8 de maig passat a través de la xarxa social Tuenti. Els participants tenien l’oportunitat de guanyar un iPad 2. En total es van completar 7.551 enquestes i es van fer més de 4.000 comentaris. El 59% dels joves que van respondre a l’enquesta eren nois. La gran majoria (el 93%) tenen edats compreses entre els 14 i els 23 anys.

http://ca.forumimpulsa.org/premsa/actualitat/el-44-dels-joves-es-veuen-en-el-futur-emprenent-i-dirigint-el-seu-propi-projecte/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.