Casos pràctics de teràpia d'adolescents
Casos de teràpia d'adolescents amb alt
assoliment d’objectius.
“estic tan
desesperada que em sento derrotada,
“L’adolescència és una època molt complexa pels canvis mentals, de
personalitat, socials i corporals que es produeixen”.
“quan
començarem a fer alguna cosa a la teràpia?”
Laia, 13 anys. TDAH (Trastorn per dèficit
d’atenció amb hiperactivitat). 2 cursos escolars:
Reeducacions psicopedagògiques.
La Laia acut a la consulta acompanyada de
la seva mare amb un diagnòstic de TDAH.
La seva demanda fa referència a que
necessita suport per mantenir l'atenció
durant les classes a l'institut.
Els pacients amb aquest tipus de
trastorn necessiten suport amb la organització
dels seus estudis i estratègies per ser capaços de mantenir l'atenció. Amb
això, es treballa amb ella donant-li diferents tècniques per mantenir l'atenció, es realitza un control d'agenda i
es fan tècniques d'estudi, per tal
que ella pugui gestionar les tasques escolars i assolir millor els diferents
continguts dels seus estudis.
Un cop apreses les diferents
tècniques, la Laia aconsegueix mantenir
un ritme d'estudi amb la corresponent millora de notes.
Un cop vàrem afiançar aquest aprenentatge
es va donar l'alta terapèutica, tot donant unes pautes als pares i a ella
mateixa per mantenir el ritme.
Nil, 17 anys. Conflictes de relació amb els
pares. 12 sessions:
Es un d’aquells casos que ens agrada
comentar ja que la conflictivitat era molt alta i la desesperació dels pares i
sobretot de la mare era important.
En Nil era un noi que contestava malament
als pares, es barallava dialècticament amb ells i els insultava, no feia cas a
les normes establertes a casa i presentava una desorientació emocional i
laboral important.
“estic tan
desesperada que em sento derrotada,
no sé què hem de fer, ja ho hem provat tot”
Vam fer una avaluació amb els pares i una
amb la mare sola on es van detectar mancances comunicatives
i assertives importants així com una gran dificultat de control de
les emocions i l’estrès. Llavors es van realitzar un parell de sessions
psicològiques amb en Nil on es detecta una gran queixa envers el tracte i
percepció d’alta incoherència i injustícia en les normes dels pares envers ell.
La teràpia va consistir en transmetre les inquietuts del fill als
pares i a l’inrevés fet que va fer que en primer lloc els pares rebaixessin
la seva ansietat per la situació i s’aproximessin més al seu fill reforçant-lo
més i no imposant-li tantes coses. Vam començar incrementant i tenint com a
obligació per part dels pares, la
negociació amb el fill i la cessió envers ell perquè en Nil acceptés cedir i
llavors, amb menys tensió i més proximitat, poguessin negociar amb consells i
directrius que els vam recomanar els psicòlegs de Vic.
Laura, 15 anys. Tristesa, somatitzacions i
inseguretat. 34 sessions:
El cas de la Laura el volem destacar perquè és un patiment molt característic en
aquestes edats. L’adolescència és una època molt complexa pels canvis
mentals, de personalitat, socials i corporals que es produeixen. S’han
d’entendre i assumir molts aspectes de la vida i això submergeix a persones
sensibles al risc de caure en l’estranyesa, la por i la tristesa.
“L’adolescència és una època molt complexa pels canvis mentals, de
personalitat, socials i corporals que es produeixen”.
Aquest va ser el motiu de la visita de la Laura
al gabinet de psicologia i salut de Vic. Al llarg de la seva vida, la Laura ja
havia estat una nena amb certs moments de patiment. Ara era més intens perquè
no tenia ganes d’anar a l’institut, molts dies no hi anava, només tenia ganes de plorar i li costava
assimilar conflictes que es produïen amb les amigues. Tenia mareigs,
vòmits, dolors,... i estava molt cronificat, de feia temps.
Vam explicar-li que tenia una personalitat sensible i neuròtica i com
a tal era molt sensible a qualsevol aspecte mínimament negatiu de la vida. Vam
treballar estil de vida, cognitiu, prioritats, expectatives, reestructuració,
entrenament en habilitats socials, treball de l’autoestima, de valorar què
havia de sentir i què no, orientació professional i assessorament en relació de
nois i amigues, entre altres.
La Laura va deixar la teràpia quan encara
consideràvem (els psicòlegs) que no havia après el suficient. Tot i això,
pensem que la millora que va fer en quant a conèixer el què li passava va ser
molt gran i cada cop somatitzava menys
el seu patiment i se li va reduir la tristesa a moments puntuals.
Creiem que va ser clau el fet de que ella sabés el què li passava i que
poguéssim ensenyar-li estratègies per a prevenir situacions dificultoses i per
a controlar la seva sensibilitat.
Casos de teràpia d'adolescents amb baix
assoliment d’objectius.
Santi, 17 anys. Depressió. 26 sessions:
Els abandonaments més comuns són pels
motius i per les problemàtiques que us expliquem a continuació.
Solen ser persones pessimistes, amb molta exigència envers ells mateixos i
aquesta es trasllada a la teràpia. La pròpia exigència i pessimisme
interactuen i provoquen un espiral de sensacions i pensaments negatius al llarg
de la vida i en moments determinats exploten.
Quan va venir al centre de psicologia i
salut de JBarcelona, en Santi portava un parell d’anys inhibit, deprimit i molt
aïllat d’amics i familiars. Els pensaments que tenia eren tristos, catastròfics
i creia que no se’n sortiria. Presentava ideació suïcida.
“quan
començarem a fer alguna cosa a la teràpia?”
(Comentari d’en Santi a la 19 sessió)
Vam treballar primer el donar-li
informació, explicar-li el procés i el pronòstic del què li passava (molt
important en qualsevol teràpia). Llavors insistíem en el treball de
l’autoexigència. Val a dir que aquest tema apareix molt com a causant de la major part de patiments emocionals o psicològics.
També treballàvem amb habilitats i sobretot en projecte vital del dia dia.
El pacient, sense voler-ho, buscava més
coses, no es veia bé. Primer naturopatia, llavors teràpies alternatives,
llavors li vam recomanar psiquiatria i fàrmacs. L’advertíem que estava buscant la solució a fora i que no es permetia
el procés de millora que necessita qualsevol ser humà en una depressió. Ell
no ens va fer cas i va abandonar la teràpia anant a una psicòloga de la
seguretat social recomanada per la seva psiquiatra.
Es un típic cas en que tots hem de
reflexionar amb si és o no mala praxis professional recomanar canvi de teràpia
a un pacient que busca en els altres la solució total i ràpida (bareta màgica) del seu malestar i no assumeix la gran part de responsabilitat que li pertoca.
Per nosaltres, un pacient amb molt mal pronòstic perquè la seva ànsia a millorar
el portava constantment a deixar totes les teràpies i professionals i a estar
cada vegada pitjor i més desesperat.
Joan, 15 anys, TDAH, 1 curs acadèmic:
TDAH amb fracàs escolar:
En Joan és un noi amb problemes de conducta i baix rendiment escolar. Fill de pares separats.
Després de la valoració, es determina que
en Joan pateix de TDAH i això fa que
tingui un baix rendiment escolar. A
la vegada el noi ha viscut una infància
díficil, ja que ha anat passant temporades amb el pare i amb la mare de
manera inestable durant els seus
primers anys de vida. Per tant, també hi ha una afectació emocional i presenta una autoestima molt baixa.
En Joan no tenia adquirits uns hàbits d'estudi, i presenta sentiments de ràbia contra els que
l'envolten. Es deriva a una psiquiatra,
un cop medicat la conducta d'en Joan millora.
Tot i això se li proposen diferents tècniques de control de la conducta i també
d'estudi, les quals no aplica. També es fa assessorament als pares.
D'altra banda, el pare d'en Joan decideix
portar-lo a un altre psicòleg, amb el qual també es fan diferents coordinacions
per treballar en la mateixa línia.
En Joan se sentia obligat a acudir al psicòleg i no
era conscient de la problemàtica ni de que havia d'aplicar alguns canvis, i
les sessions eren poc productives. En veure que en Joan no aprofitava les
sessions es decideix a demanda dels pares, fer un seguiment amb ells sense que ell hagi d'acudir a les visites.
Finalment, aquests es desvinculen del
servei, tot i continuar existint necessitats d'assistència terapèutica.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.