Empoderats per prevenir l’abús sexual per gemma castanyer.
Un
bon clima de confiança, l’estima incondicional o l’absència de secrets són
algunes eines que ajuden a prevenir l’abús sexual infantil, l’ASI, un problema
de salut pública que pateixen una de cada 4 nenes i un de cada 6 nens al món.
Estudis
fets a escala internacional estimen que entre un 23% i un 25% de les nenes i
entre un 10% i un 15% dels nens pateixen abusos sexuals abans dels 17 anys.
D’aquests, un 60% mai rebran cap tipus d’ajuda, i un 90% no diran res fins a
l’edat adulta. L’abús sexual infantil (ASI) és, per tant, un problema de salut
pública que requereix una atenció especialitzada i, sobretot, una presa de
consciència de tota la societat. ¿Podem fer alguna cosa per prevenir-los? ¿De
quines eines disposem? ¿Les tenim a l’abast? La Fundació Vicki Bernadet fa més
de 20 anys que treballa a casa nostra en l’atenció integral, la prevenció i la
sensibilització contra els ASI comesos en l’àmbit familiar i l’entorn de
confiança del nen o la nena. “Som activistes pacients i tranquils”, explica
Pilar Polo, psicòloga de la Fundació, que ens ofereix algunes claus per actuar
a favor d’aquesta prevenció.
AMOR, TRIBU I SECRET
“Des de la família cal ser honestos en tota
l’educació de l’infant i fer-lo digne de ser estimat per qui és, no pel que ens
dona a canvi. Cal oblidar-nos de frases tipus «Si no em fas un petó no et
donaré un caramel», per exemple, i repetir-los incansablement que els estimem,
encara que a vegades ens facin enfadar, perquè són únics i especials, sense
demanar res més”, explica la psicòloga. Polo aposta per empoderar els
infants des que són nadons, respectar-los quan no volen fer un petó a un
familiar, quan diuen no a una abraçada o quan els molesta que els toquin els
cabells. “Si en aquell moment has
respectat la seva decisió, entendran que un no és un no ”, explica.
A
aquesta estima gratuïta i infinita s’hi afegeix la importància de la tribu. “Per protegir un infant fan falta moltes
mirades, cal tota una tribu”, afirma. I en aquest sentit l’infant ha de
saber que a més dels pares pot comptar amb altres familiars o amics que
l’estimen i l’escoltaran. “Les amenaces
que reben els menors per part de qui n’abusa van encaminades a fer que calli
per no fer patir els seus pares. Si els obrim el ventall de persones que el
poden ajudar en un determinat moment, amb qui pot comptar, li estem oferint una
de les mesures protectores de més rellevància”, diu.
"Per
protegir un infant fan falta moltes mirades, cal tota una tribu". Pilar
Polo - psicòloga
Una
altra mesura important és establir un bon clima comunicatiu en el qual no hi
hagi secrets. “No m’agrada parlar de
secrets bons i secrets dolents -explica Pilar Polo-, perquè quan ens referim
als secrets bons normalment ens referim a les sorpreses i, per tant, això ja té
un qualificatiu propi. Els infants han de tenir clar que no hi ha res a la vida
que no ens puguin explicar, perquè sigui el que sigui els estimarem igual”.
Però també tenen dret a la intimitat i a no explicar-ho tot, amb l’afegit que
si no ho fan és perquè ho decideixen ells i mai perquè algú els imposa silenci.
“Això amb els adolescents és fàcil
d’explicar; als més petits els hem d’assegurar que compten amb tota una tribu
al seu voltant per explicar allò que volen explicar”, diu la Pilar. A aquest
punt s’hi afegeix la importància que a casa es pugui parlar de tot, també del
que és dolorós. “De vegades estalviem
informació als infants, i això és un error. Ells han de ser els protagonistes
de la seva vida i saber les coses que són importants per a ells. Quan parles
del que és dolorós dones permís per parlar també d’altres qüestions, com de la
sexualitat o, si es dona el cas, de l’abús”, diu.
CAL DENUNCIAR
Sensibilitzar,
organitzar xerrades, generar dinàmiques... En definitiva, evitar que l’abús sexual
infantil caigui en el tabú també és prevenir. En els últims cinc anys la
Fundació Vicki Bernadet ha vist augmentar considerablement les sol·licituds
d’AMPAs, escoles o entitats interessades a rebre informació i, per tant, a
estar més preparades per detectar mals tractes i maltractaments. “Per poder
detectar alguna cosa has de poder pensar que existeix i després saber
mínimament que existeix”, explica Polo, que alhora insisteix a canviar la idea
respecte a l’ASI: “Cal modificar la
mirada vinculada a la sexualitat, la penetració, els genitals, etc., cap a una
idea de poder, manipulació i control. El que fa més mal no és la conducta
sexual, sinó el silenci que imposen, les amenaces i la manipulació. O entenem
això o no entendrem res. Sense manipulació és impossible entendre l’abús”.
El que fa més mal no és la conducta sexual,
sinó el silenci que imposen, les amenaces i la manipulació
En
aquest sentit, reivindica com a mesura preventiva que tots els agents implicats
en la vida d’un infant siguin capaços de detectar i denunciar un mal tracte
abans que derivi en un maltractament. Un cas vinculat amb el mal tracte va
succeir el curs passat en una escola de Barcelona on un professor substitut va
demanar a un parell d’alumnes de cinquè de primària, de 10 anys, si sabien què
era el ball del twerking i si el sabien ballar [es tracta d’un tipus de ball en
el qual es mouen els malucs cap endins i cap enfora de manera provocativa i
sensual]. “Això és maltractament? -es
pregunta la Pilar-. Probablement no. Però és inadequat? Sí”, afirma. “Si només passada una setmana demanava això,
què hauria passat amb més confiança?”, es pregunta. La mare d’una de les
nenes, que prefereix mantenir-se en l’anonimat, explica que la seva filla va
quedar tan impactada que es negava a anar a l’escola. “Quan m’ho va explicar em va abraçar i no se separava de mi. Semblava
que se sentia molt avergonyida. Em va dir que un matí, a les 9, abans de
començar la classe, el professor els havia demanat si sabien ballar el ball del
twerking i que ella no va saber què respondre”, explica. Els pares van anar
a parlar amb la direcció de l’escola i van escriure un informe que es va
derivar al Consorci d’Educació de Barcelona. L’escola no va poder fer fora el
professor però el va apartar de la tutoria i va exigir que fes classes sempre
acompanyat d’un altre docent. “Què passa
quan els infants estan acostumats al bon tracte? -es pregunta Pilar Polo-.
Doncs que no entenen el mal tracte -afirma-. Segurament aquest és el camí”.
PREVENCIÓ I PROTECCIÓ
Perquè
es produeixi un ASI cal que es doni l’oportunitat, i perquè això no passi es
poden establir mesures de protecció, sobretot quan ens referim a entitats que
treballen amb menors. “La protecció et
permet un punt més d’implicació”, explica la Pilar. I en posa un exemple:
un professor de música necessita enviar un missatge al seu alumne de violí
perquè s’ha endarrerit la classe. Protegir-lo és crear un grup de WhatsApp amb
un membre adult de la família. Així tothom sap què passa i que no s’envien
missatges inadequats en privat a l’alumne. “No
es tracta de fiscalitzar ningú, sinó de protegir tothom que hi està implicat”,
explica.
Reacció
davant la confessió d’un nen o nena.
Respostes adequades
-Creure
l’infant -Mantenir la calma -Dir-li que el responsable és l’adult o la persona
de més edat -Fer-li saber que tirarà endavant -Assegurar-se que no ha patit
ferides -Protegir la víctima -Fer-li sentir orgull per haver-ho explicat
-Acceptar els sentiments del nen o nena
-Expressar-li afecte
En
aquest sentit, un dels sectors que més han vist reforçada la prevenció contra
l’ASI és el de les activitats en el món del lleure, no formal i educatiu, que a
Catalunya va comptar el 2017 amb la participació de més de 480.000 infants i
joves.
Des
de la direcció general de Joventut de la Generalitat (DGJ) es va dur a terme a
principis d’any un curs formatiu destinat a monitors d’esplai, directors i
formadors en el lleure per donar a conèixer les pautes d’actuació específiques
que cal dur a terme en cas d’ASI. Pel que fa a la prevenció, la formació posa
en relleu les estratègies per prevenir un assetjament sexual en qualsevol cau,
esplai juvenil, colònies, rutes o acampada, i analitza el nivell de risc
potencial que contenen un total de 62 activitats corresponents a cinc franges
d’edat (0-3, 4-7, 8-12, 13-15 i més grans de 16), com poden ser l’ús del
lavabo, els jocs, els tallers, etc.
S’estableixen unes accions preventives que
cal que les entitats activin a l’hora d’organitzar qualsevol activitat. “El món del lleure és un espai on es generen forts
vincles de confiança que ajuden a detectar si hi ha algun cas d’abús fora. I,
alhora, com que les activitats de lleure podrien ser objecte d’algun risc, és
important que tant monitors com directors disposin de totes les eines al seu
abast perquè això no passi”, explica Marta Vilalta, directora de la DGJ.
Aquest estiu també s’ha posat en marxa la figura de l’agent assessor de
protecció sobre abusos sexuals, una persona de referència per als diferents
moviments o agrupacions de lleure en matèria d’abusos sexuals.
Contes per prevenir l’ASI
·
'Les cortines d’aire'. Fundació Vicki Bernadet. De 5 a 10
anys
·
'El meu cos és meu'. Pro Família. Associació Alemanya per a
l’Educació i la
·
Prevenció
Sexual. A partir de 5 anys
·
'La Marta diu NO'. Cornelia Franz (Takatuka). A partir de
6 anys
·
'Ni un besito a la fuerza'. Marion Mebes (Maite Canal Editora)
·
'Ojos verdes'. Sara Arteaga i Luisa Fernanda (CEAPA)
·
'¡Estela, grita muy fuerte!' Bel Olid / M.
Vanda (Fundación Rana)
·
'Noooooo. Una historia sobre abusos'. Kathryn Cole (Picarona Ed.)
·
'¿Tienes un secreto?' Jennifer Moore (El
Ateneo)
·
'Un cuento de una rata mala'. Bryan Talbot (Astiberri Ed.)
·
'Paraules emmetzinades'. Maite Carranza (Edebé). A partir de 14
anys.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.