MESTRES, ALGUNA PROPOSTA PERQUÈ NO SE'NS ROVELLI EL CERVELL?

Les escoles estan tancades per la crisi sanitària i sembla que de moment no hi ha data per tornar a les aules. És per això que us proposem als mestres que ens feu arribar vídeos amb activitats i exercicis dirigits als alumnes catalans perquè puguin passar el confinament de la manera més entretinguda possible i sense perdre els hàbits d'estudi. Per fer-ho, heu de pujar el vostre vídeo a YouTube i copiar la url al camp corresponent.

Les vostres històries:

Cristian Olivé 

I si us llegíssiu una novel·la durant aquests dies i la visquéssiu d’una manera diferent?

▪️Àlbum musical. Us imagineu narrar l'argument del llibre amb cançons? Els rapers expliquen històries i juguen amb les paraules; vosaltres també ho podeu fer.
▪️Compte d’Instagram. Com seria el compte d’Instagram del protagonista de la novel·la que esteu llegint? Creeu-lo i, com si fóssiu el personatge, expliqueu què fa i sent al llarg del llibre.
▪️Sèrie de Netflix. Convertiu un capítol del llibre en guió d'una sèrie a partir d’exemples reals que trobareu a internet També podeu elaborar l’storyboard de la seqüència i gravar-vos amb la família com si fóssiu els protagonistes.
▪️Còmic. Si us agrada dibuixar, aquesta pot ser la vostra activitat. Resumiu l'argument de la novel·la, il·lustreu un final alternatiu o transformeu en vinyetes un dels capítols.
▪️Review de Youtube. Elaboreu un guió escrit amb les impressions que teniu del llibre, què us ha agradat més i què no. Després graveu-vos com si fóssiu youtubers i editeu el vídeo.
▪️Entrevista a un dels personatges de la novel·la. Què respondria si fos una persona real?
Roger Rovira Pineda Pineda Tinc un grup de 5è al barri del Poble Sec, a Barcelona, i just estàvem començant a treballar on line. Per pujar l'ànim i que estic mínimament actius els he enviat una cançó divertida perquè facin un dictat... No avaluem ni passem llista perquè no tots ho poden fer, però donem l'oportunitat als que puguin per estar en contacte...
Sílvia Caballeria, Professora de llengua i literatura a ESO i BAT Ara és un bon moment per recuperar el gust per la lectura, sense presses, donant al temps i al silenci espai per a nosaltres i també per desplegar les nostres habilitats i talents en projectes personals creatius que tinguin la lectura com a font d’inspiració. La connexió a internet, les xarxes socials i les plataformes digitals ens ofereixen la possibilitat de compartir la nostra experiència lectora. Aprofitem, doncs, aquests recursos:
▪️Per als més artístics: l’escriptura creativa, l’enregistrament de fragments, el dibuix, la pintura, el disseny, la música, l’scrapbooking, el llibre d’artista, el pòster digital....
▪️Per als més audiovisual: el booktrailer, el bits de literatura, l’stop motion, el vídeo clip o el vídeo animació ...
▪️Per als més tecnològics: la gamificació, la Realitat Augmentada (RA), la Intel·ligència Artificial (IA), les rutes literàries geolocalitzades, els hologrames...
▪️Per als més enxarxats: les plataformes Instagram, twitter o TikTok, us ofereixen la possibilitat de compartir els vostres projectes de lectura personal tot fent ús de la vostra creativitat amb responsabilitat.

Podeu veure exemples a: https://silviacaballeria.wixsite.com/magrana/

Francesc Pascua 

Dins l'assignatura de música, he proposat als/les meus/ves alumnes de segon d'ESO que escollin un música rellevant de la història de la música i facin un rap explicant allò que més els ha sorprés de la seva biografia.

Els punts a realitzar són:
- Escollir el músic
- Buscar informació sobre ell/a
- Descarregar una base sobre la que rapejar (a hhproups.com/bases poden trobar moltes)
- Escriure el rap
- Enregistrar-lo

Un cop hagin fet els diferents vídeos els compartirem entre nosaltres, així podrem riure una estona alhora que aprenem una mica d'història de la música.

Maria Borja Soc la Maria Borja
professora de llengua i literatura i us vull compartir aquesta activitat que he proposat als meus alumnes per treballar l´expressió escrita durant aquests dies de confinament. Aprofitarem que estem a casa per practicar la descripció d´espais interiors. Què us sembla si ens convertim en guies turístics del nostre habitatge?

L´activitat té tres apartats:

1. Dibuixa un plànol bàsic del teu habitatge etiquetant totes les estances (bany, cuina, habitacions, passadissos, balcó, pati,...).
b. Elabora una descripció detallada de la teva casa fent el recorregut per totes les estances amb l´objectiu d´ensenyar-li a un amic que està lluny. Recorda que has de fer servir adjectius.
c. Si vols pujar de nivell i convertir-te en un autèntic guia turístic, realitza una veritable audioguia. Grava el teu itinerari descriptiu amb la teva pròpia veu fent servir una gravadora de veu del dispositiu mòbil o de l´ordinador.
Podeu trobar més propostes en el meu instagram @merybor1

Elisenda Abad,
@amotiteacher Com a professora d’anglès de Secundària, no sóc molt partidària de posar deures als i a les alumnes. En aquests moments excepcionals, vull continuar amb els meus principis pedagògics. He fet aquestes tres propostes als meus alumnes:

En primer lloc, els he demanat que llegeixin en anglès sobre la situació actual a través del web www.catalannews.com i que escriguin un breu resum de no més de 10 línies d'una de les notícies que els hagi impactat més. Aquells i aquelles que ho desitgin poden fer com els reporters i gravar un vídeo on expliquin la informació principal de la notícia.

En segon lloc, els he demanat que mirin alguna sèrie o pel·lícula en anglès. Mentrestant, hauran d’anar apuntant tot allò que els crida l’atenció de la sèrie o de la pel·lícula per després explicar per escrit per què han decidit triar aquest audiovisual i què han après veient-lo.

En tercer lloc, els he proposat que facin un “Book Review” en anglès de la lectura del trimestre. Igual que fan els i les Youtubers, els i les alumnes hauran de ser capaços de gravar i editar un vídeo on expliquin l’argument del llibre, els seus personatges i les emocions que han sentit mentre el llegien.
Herminio Manzano Vols aprendre a crear la teva primera aplicació per a telèfon mòbil?

Soc Herminio Manzano, professor de tecnologia i informàtica de l'Escola Joan Pelegrí de Barcelona. El meu alumnat i jo estem implicats en la iniciativa didàctica mSchools App Education, promoguda pel Mobile World Congress, el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.

Resumint: en aquesta proposta didàctica pretenem que l'alumnat de tercer i quart d'ESO aprengui a crear aplicacions per a telèfon mòbil per a resoldre problemes de les persones. Just aquests dies estem descobrint fins a quin punt la tecnologia mòbil ens està ajudant en el nostre dia a dia.

El confinament es va decretar just en el moment en que havíem de començar les primeres pràctiques de programació amb l'alumnat de tercer d'ESO a la matèria de Tecnologia; llavors, em vaig decidir a convertir les classes pràctiques presencials en una sèrie de vídeos que, a més, impliquessin a la resta de la família i els fessin passar una estona entretinguts mentre els adolescents donen els primers passos en la creació d'aplicacions per a mòbil.

Joan Pifarré Vidal 

Sóc el Joan Pifarré i Vidal, mestre i fill de pagèsos de l'Horta de Lleida. Estava preparant uns vídeos didàctics sobre la granja i l'hort quan ens va sobrevenir el confinament. Des de la Web www.granjapifarre.com hem editat 13 vídeos agroculturals en obert per compartir aprenentatge del món pagès. Us convidem a fer... Agrocultura

cHristian Negre Generalment ens queixem que no tenim temps per fer res... Doncs ara resulta que, malgrat la situació, en tenim força! Poder ja esteu fent quelcom creatiu aquests dies, de fet, n'hem vist exemples a les xarxes. En Christian ha animat als seus alumnes a fer/construir/dissenyar/dibuixar/pintar alguna cosa durant aquests dies. Us animeu vosaltres? Sols o en família? Us cal consell? Estarà encantat d'ajudar-vos! #lescolaacasa #quedatiapren
Montse Lari, tutora de 2on ESO de l'Escola Pia Balmes Què? Com ho porteu? Qui s’hauria imaginat mai que estaríem així, oi? Penseu que, quan tot això acabi...
Se m’acaba d’acudir una cosa: preparar-nos per quan arribi aquest dia! Us proposo una graella que voldria que cadascú es personalitzés (tipus de lletra, colors, mida de les caselles, imatges que hi insertem, etc.)

Títol: Coses que faré quan pugui tornar a sortir el carrer?

Llistats: Llocs on tinc moltes ganes d’anar..., Persones a qui tinc moltíssimes ganes de veure..., Activitats que m’han agafat ganes de fer..., Coses que em proposo fer millor a partir d’ara...
Es tractaria que a cada casella hi escrivíssiu petits fragments de text per poder explicar-ho bé, acompanyats d’imatges per fer-ho tan original com pugueu. Si voleu, podeu afegir més columnes o més files. Poseu molta cura en el redactat i eviteu fer faltes a l’hora d’escriure. No sé com ho veieu vosaltres, però crec que aquests dies estem aprenent un munt de coses:
- a tenir paciència
- a valorar el nostre dia a dia d’abans
- a valorar les coses bones que tenim
- a tenir confiança en el futur

I vosaltres? Què esteu aprenent aquests dies?

Edgar Martínez, Institut La Sedeta El confinament pot ser l'argument perfecte per imaginar que són personatges de la Suzanne Collins (autora de la trilogia Els jocs de la fam), d’en Koushun Takami (Battle Royale), d’en Kenzaburo Oé (Arrancad las semillas, fusilad a los niños) o altres autors de literatura distòpica. O bé personatges del videojoc Fortnite, que no és altra cosa que l’adaptació per a plataformes d’entreteniment de l’argument d’aquestes novel·les. Una activitat ideal per aquests dies de confinament és imaginar que la humanitat no ha pogut acabar amb el virus: serien capaços d’escriure un diari de supervivència? Descriurien les persones infectades com a persones erràtiques? Què passaria amb els subministraments?...

I què me’n dieu, de la música? Les lletres de les cançons en van plenes, de referències literàries, qüestions de cultura general, personalitats històriques... Un bon exercici seria localitzar tots aquests elements i veure en quin context se’ls fa sortir.
Tants dies junts poden passar de pressa si tenim coses a fer, ens relacionem i, sobretot, ens mantenim mentalment actius.

Quim Pastor Esqueu Com a professor d'història proposo una activitat didàctica i alhora entretinguda.
Es tracta de fer un exercici d'història oral. Com sabeu la història oral és una eina historiogràfica que ens permet reconstruir el passat a través de registres orals.

I com es fa? doncs, mitjançant entrevistes.
Podeu entrevistar per telèfon les vostres àvies i avis (*) i preguntar per l'etapa de la seva infantesa. Què recorden de la seva vida quotidiana?
Aquestes entrevistes constitueixen una font directa per a l'estudi de la història social. Podeu conèixer com es vivia durant la postguerra, quines aficions tenien (cinema, futbol,,..) però també les dificultats i penúries d'aquells anys, amb les cartilles de racionament, les malaties pròpies de la infraalimentació o el mercat negre.
A continuació amb tota la informació recopilada podeu fer una crònica per escrit que us ajudarà a entendre el passat a través de la història social.
Us anirà bé a vosaltres i també emocionalment a les vostres àvies i avis durant aquest dies de confinament i soledat.

(*) També es pot fer amb la infantesa de les mares i pares (història social dels anys 70, finals del franquisme i transició a la democràcia).

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.