Els adolescents i l’ús de les xarxes socials per Judit Monclús
Quins
usos fan els adolescents de les xarxes socials? mSchools celebra un taller
sobre internet segur i xarxes socials per a docents i famílies amb fills
adolescents.
Què
sap internet de nosaltres? Quina informació li revelem que ens pot perjudicar?
Ho podem evitar? Quins mecanismes existeixen i quins recursos tenim a l’hora de
protegir-nos dels perills que suposa una sobreexposició a la xarxa? En el marc
dels tallers que mSchools organitza per fomentar el bon ús de les tecnologies
mòbils, el 12 d’abril se’n va fer un sobre internet segur i xarxes socials per
a pares i docents de joves d’entre 12 i 16 anys, amb l’objectiu d’intentar
respondre a aquestes preguntes i moltes altres. “Si puc controlar la meva reputació online sabré què podré prevenir del
que pugui aparèixer a internet sobre mi”, va exposar Tomàs Moré,
responsable de conscienciació del Centre de Seguretat de la Informació de
Catalunya (Cesicat), en iniciar la seva intervenció.
El
Mobile World Centre va ser l’escenari on es va desenvolupar la jornada per
conscienciar famílies i personal docent dels riscos que els adolescents poden
prendre a la xarxa sense ser-ne prou conscients. “Fins als 14 anys són els pares els que, en teoria, han autoritzat i
consentit les actuacions dels fills a internet. A partir d’aquesta edat, el
Codi Penal traspassa la responsabilitat als adolescents. És un punt de canvi
que cal explicar bé, perquè els pares no perden responsabilitat sobre els seus
fills, però els menors han de ser més conscients de les seves actuacions a la
xarxa”, advertia Moré.
“El món està ple de riscos, el risc zero no
existeix, i en les noves tecnologies, ja sigui per un tema de desconeixement o
de desinformació, no sabem a què ens exposem. Però, cada cop més, quan tens
informació sobre aquests temes, t’adones de la poca cura que has tingut en
situacions que realment són molt fàcils de suposar”, reflexionava Moré.
"En
les noves tecnologies, ja sigui per un tema de desconeixement o de desinformació,
no sabem a què ens exposem". Tomàs Moré - Centre de Seguretat de la
Informació de Catalunya.
El
tècnic del Cesicat va començar la seva exposició parlant de la necessitat que
els més joves protegeixin les dades que comparteixen a internet, sobretot l’edat
o l’any de naixement, que alguns acostumen a afegir als seus nicknames, així
com del perill d’usar segons quins sistemes wifi: “A vegades fem grans inversions per als fills en material tecnològic,
oblidant que per l’edat són excessives, però per estalviar en comunicacions els
aboquem a ser aventurers de les wifis obertes i desconegudes, que poden fer-los
perdre privacitat”.
Moré
també apuntava que a partir de segons quines edats és complicat controlar què
fan els fills a la xarxa, però no impossible: “És més una qüestió de confiança que de supervisió”. A la vegada,
insistia en la necessitat de fer una bona pedagogia tant a casa com des dels
centres escolars: “Es diu que els mestres
van un pas més enrere, però també fan passos molt més ferms i, per tant, també
és interessant que agafin conceptes
de l’aptitud digital d’una manera més tranquil·la. No els agrada sentir-se
insegurs a l’aula, així que tot i que potser triguen més a adoptar les
tecnologies, quan ho fan és perquè en tenen controlats perfectament tots els
àmbits”.
Durant
el taller, Tomàs Moré va passar de la teoria a la pràctica per explicar als
assistents aspectes com la configuració de privacitat a les xarxes, la
navegació en entorns de seguretat i com supervisar-los. “Internet no és la tele on aparquem el nen perquè estigui tranquil, ja
que tindrà una sèrie d’impactes i de coneixements que potser els mateixos pares
no tenim”, va dir. I va afegir que cal treballar per canviar mals hàbits
per no perdre qualitat de comunicació en els usos de les pantalles.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.