Els mestres de les altres aules
Presos, nens malalts i futurs esportistes
d’elit són els alumnes que tenen el Pedro, la Roser i el Santiago. Els tres
formen part del grup de poc més de 400 mestres i professors que ensenyen fora
d’escoles o instituts convencionals. Es troben diàriament amb problemes de
convivència, la presència de la mort o la disciplina que exigeix l’esport
professional. Per tirar endavant, però, tenen clar que la millor fórmula sempre
passa per l’educació.
Pedro Albino,"La meva feina és ajudar el pres perquè faci un canvi".
Pedro Albino,"La meva feina és ajudar el pres perquè faci un canvi".
Fa més de vuit anys, quan es va inaugurar
el Centre Penitenciari Lledoners a Sant Joan de Vilatorrada (Bages), es va fer
una jornada de portes obertes. Hi va haver molta expectació, en part perquè els
veïns rebutjaven l’equipament. Pedro Albino, director de l’escola d’adults de
la presó, després de sentir diversos comentaris qüestionant per què hi havia un
centre educatiu o instal·lacions esportives, va improvisar una xerrada amb els
visitants a la sala d’actes. “Vostès quan s’aixequen planifiquen què faran
durant el dia. Ara imaginin que el seu únic pla és estar en aquestes cel·les
durant 365 dies a l’any. Aquest és el preu que han de pagar els presos perquè
han tingut un comportament social greu. Mentre compleixen la condemna, però,
els podem ajudar a canviar perquè quan surtin tinguin una segona oportunitat. I
això només s’aconsegueix oferint-los educació”, els va dir. Nombrosos
estudis -afegeix quan acaba de recordar l’anècdota- demostren que com més
formada està la població, menys delinqüència hi ha.
Fa 30 anys que Albino, que és de Salamanca,
va decidir venir a Catalunya per presentar-se a les oposicions de professors de
presons. “Ho veia com una bona sortida laboral”, puntualitza. Primer va
estar a Girona i, després de passar per dos centres més, va arribar a l’escola
de Lledoners, la primera que dirigeix.
La seva oferta educativa és la mateixa que
qualsevol escola d’adults: llengües, formació bàsica o cicles formatius. Es
prioritzen uns aprenentatges o uns altres en funció de la demanda. L’escola,
que porta el nom de la feminista Carme Karr, rep cada setmana el llistat amb
els nous interns. A cadascun d’ells se’ls fa una entrevista per veure quin és
el seu nivell educatiu i s’elabora un pla de prioritats en funció de les seves
característiques. Entre altres aspectes, per exemple, es mira si hi ha
incompatibilitats amb altres presos i en el cas que sigui així, se’ls posa en
grups diferents.
Majoria
d’estudis primaris.
L’escola té 415 alumnes -el 65% dels
presos- i la majoria fan formació bàsica (l’equivalent a primària). Els pocs
alumnes que fan estudis postobligatoris els fan online. Les
primeres classes comencen a les 9 del matí i les últimes acaben a les 19h i es
treballa per projectes. Quan el pres decideix convertir-se en alumne no pot
faltar a classe i, si ho fa, ha de justificar la seva absència. Fan exàmens i
els títols que obtenen són oficials.
Els divendres a primera hora, Albino fa
classes d’alfabetització. El grup està format per una quinzena d’alumnes de
diferents edats, nacionalitats, temps de condemna i alguns d’ells amb problemes
d’aprenentatge que el centre gestiona com pot perquè no té prou recursos per
detectar-los des d’un inici. L’última classe abans de Setmana Santa consisteix
a llegir de tres en tres el poema de Miguel Hernández Para
mi libertad, una activitat que els van proposar els estudiants
d’educació de la Universitat de Vic. Els acompanya la música d’una guitarra que
toca un dels presos. La classe s’enregistra en vídeo perquè després puguin
visualitzar on s’equivoquen. Després de diversos exercicis d’expressió
d’emocions, arriba el gran moment. Tots se’n surten. “Eren persones que fa
poques setmanes no sabien llegir! La satisfacció que tens com a mestre quan
veus que ho aconsegueixen és enorme”, explica. És important per no
tornar-se boig -insisteix- que cada professor valori aquests avenços perquè els
ritmes d’aprenentatge són molt lents.
El paper de director és més complicat: “Desenvolupar
un projecte de qualitat en una institució tan marcada com una presó i que depèn
de dos departaments d'Interior i d'Ensenyament és complex”. A diferència
d’una escola convencional, exemplifica, “aquí no tindríem alumnes si el
centre penitenciari no ens els facilités”.
A l’escola hi ha 14 docents, la majoria
dones joves, que tenen clar que l’aspecte clau de la seva feina és l’emocional.
“És el que enganxa els treballadors però, alhora, el més dur de gestionar”,
reconeix el director. L’èxit és trobar la “distància justa” entre
professor i alumne. “Fem petites concessions sobre la nostra vida per
aconseguir un clima empàtic però mai donem dades personals”. L’altre gran
repte és no estigmatitzar l’estudiant en funció del delicte que hagi comès. “La
meva feina és acompanyar-lo i ajudar-lo perquè faci un canvi. No podria
treballar posant-me a la defensiva en funció del comportament que hagi tingut
en el passat”. Tot i tenir clar aquests premisses, Albino reconeix que de
vegades hi ha conflictes, sobretot entre els presos. “Com te’n surts? Doncs
en funció de cada cas però tenint clar que l’objectiu és generar un bon clima”.
Albino no pot amagar la passió que sent per
la seva feina, tot i així creu que no acabarà els últims anys de la seva vida
professional treballant a la presó: “En els quatre centres que he estat hi
he deixat la meva empremta, però els últims anys m’imagino muntant una escola,
per exemple, al Nepal”.Roser Jover
" Perdre’n un és el pitjor"
“Avui ja marxo a casa”. Cada cop que
la Roser sent aquesta frase d’un dels seus alumnes no pot evitar que se li
escapi un somriure. Fa nou anys que s’ocupa de l’aula d’escolarització de
l’Hospital Germans Trias i Pujol (Can Ruti) de Badalona. Després de ser mestre
d’educació especial a diferents escoles i directora d’un CEIP de Badalona, va
decidir acceptar el repte.
No sap quants alumnes té ni les seves edats
fins que a quarts de nou del matí rep el llistat dels nens que hi ha ingressats
a la planta pediàtrica, amb capacitat per a una trentena de pacients amb tot
tipus de diagnòstic. Mira quins són d’infantil, de primària i d’ESO i prepara
les activitats que faran en funció del seu nivell, però partint de la temàtica
d’aquest curs: la màgia matemàtica. “Treballem la geometria o els números
gràcies a la màgia i tenint en compte els objectius del curs que estudia cada
nen”, explica.
Oblidar
l’hospital
A les 10 del matí passa per les habitacions
per veure com es troben els alumnes que ja coneix i explicar-los als nous que
l’hospital té una escola. Acabada la ronda, els pares -excepte els més grans
que hi van sols- els porten a l’aula ubicada a la mateixa planta. L’espai té
ordinadors, jocs, llibres i està decorat perquè oblidin durant una estona que
estan a l’hospital. Als que fa temps que estan ingressats se’ls fa un seguiment
curricular amb l’ajuda de l’escola, amb la qual la Roser i l’alumne es
comuniquen via correu electrònic. “El primer cop que entren a l’aula els
proposo que escriguin una carta al seu centre i així ja veig com és el nen i
com s’expressa”.Les classes s’allarguen fins a les 13 h. Entremig, però,
entren infermeres per canviar la medicació d’un pacient o endur-se’n un altre
al quiròfan.
“La part més dura és quan en perds un”,
assegura la Roser. “Seria molt més fàcil si fóssim dues mestres, actualment
hi ha una voluntària i una estudiant en pràctiques, perquè el personal sanitari
està format per gestionar-ho, però un docent no, i et sents sol”, explica.
Aquests dies preparen les entrevistes que faran als escriptors que els
visitaran per Sant Jordi.Santiago Pérez
"Són disciplinats"
Després de dirigir un centre d’alta
complexitat a Terrassa, Santiago Pérez va decidir fa nou anys començar una nova
etapa i ocupar la plaça que havia guanyat el 2004 a l’institut del Centre d’Alt
Rendiment (CAR) de Sant Cugat del Vallès, a prop d’on viu. “Necessitava un
canvi”, explica. A l’institut hi ha uns 200 esportistes becats, la majoria
estudien ESO o batxillerat, i combinen les classes amb uns rigorosos
entrenaments. El canvi més brusc va ser l’horari: “La majoria d’instituts
fan jornada continuada i aquí fem tres hores al matí i tres més a la tarda per
harmonitzar estudi i esport”, diu.
El primer grup de classes comença a les
8.20 i acaba a les 11.00 i llavors els alumnes van a entrenar. El segon és de
10.00 a 12.30 hores. “Aquests ja venen de fer esport”. A la tarda fan
una segona tanda de classes i entrenaments. “Per a ells l’esport és una
opció de vida però són molt conscients que s’han de formar acadèmicament perquè
no tots aconsegueixen dedicar-s’hi professionalment”, explica el Santiago,
que imparteix llatí i castellà.
El segon canvi va ser la flexibilitat
acadèmica. “És molt difícil que tots els alumnes coincideixin a classe. Et
pots trobar que uns estan en una concentració i uns altres en campionats o en
una revisió mèdica”, exemplifica. Això fa que en un mateix curs s’hagin de
fer dos o tres tandes d’exàmens finals. Perquè amb aquestes anades i vingudes
l’alumnat no perdi el dia a dia de les classes, sempre hi ha un company que fa
el paper de mentor. El treball emocional amb els joves tampoc és tan exigent
com en altres instituts. “Per a la majoria l’entrenador és el seu referent.
Són alumnes disciplinats i a part de les típiques coses d’adolescents hi ha
molt poques incidències”, reconeix.
De
Belmonte a Viñales
Per les aules on treballa el Santiago hi
han passat esportistes com la nedadora Mireia Belmonte o el pilot de
motociclisme Maverick Viñales. “No faig un seguiment exhaustiu de la seva
carrera però sí que miro setmanalment la newsletter que el centre envia
on es detallen els seus èxits esportius”, explica.
El Santiago, que té 53 anys, espera
jubilar-se a les instal·lacions del CAR: “Tot i que trobo a faltar el meu
antic institut, és agraït poder acabar la carrera professional centrant-me en
el vessant més acadèmic”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.