Els educadors socials denuncien “anomalies” en el procés de contractació de professionals en els centres educatius per Silvia Rodríguez Gómez.

També es queixen al Departament d'Educació pels canvis de criteri en la borsa d'educació especial, a la qual ja no poden accedir


El CEESC assenyala que el Departament d’Educació no ha complert amb els terminis previstos per contractar educadors socials als centres educatius, Miquel Codolar (ACN)

El Col·legi d'Educadors i Educadors Socials de Catalunya (CEESC) han denunciat la manca d’informació i l’incompliment de terminis en la contractació de 75 professionals de l’àmbit de l’educació social ens els centres escolars, uns llocs de feina que el Departament d’Educació es va comprometre a crear per fer front a l'impacte de l'actual pandèmia en determinats centres considerats d'extrema vulnerabilitat.

Segons l’organisme, aquest procés de contractació no s’està fent amb transparència, i retreuen a Educació la falta d’informació en quant a criteris, indicadors i barems que regeixen en les incorporacions. També volen saber sobre qui ha recaigut la decisió del procés selectiu, i tanmateix, demanen aclarir la data de incorporació d’aquests professionals als seus llos de feina. 

Per tot això, els educadors socials assenyalen que el Departament d’Educació no ha complert amb els terminis previstos per aquest procés, ja que aquests professionals s'haurien d'haver d'incorporat a l'inici de curs, entre altres coses, per “garantir que l'acollida en el centre educatiu de l'alumnat en situació de vulnerabilitat social es desenvolupi en un entorn segur i protector, amb un tracte afectiu i una atenció personalitzada”. 

Així, des del CEESC reconeixen que només disposen de la informació que ha sortit publicada a la web del departament sobre la contractació a la demarcació de Tarragona. “De manera informal sabem que s'han anat atorgant algunes altres d'aquestes places, però encara hi ha processos de selecció en marxa”, admeten. Preguntat per aquest diari en relació amb aquesta informació, el Departament d’Educació encara no ha respost.

Tot i que des del CEESC qualifiquen com a “totalment insuficient” la proposta de la creació d’aquests 75 llocs de treball, consideren que era una “oportunitat” per poder construir el model de la figura dels professionals de l’educació social en el sistema educatiu amb “encàrrec i funcions clares”.

Canvi de criteri en la borsa d’educadors d’educació especial

D’altra banda, des del CEESC també denuncien el canvi de criteri en la convocatòria de la borsa d’educadors d’educació especial per aquest curs, perquè segons la nova normativa, només poden accedir a aquests llocs de feina persones titulades com a Tècnic/a superior en Integració Social, “eliminant la possibilitat que accedeixin amb la titulació d’Educació Social tal com es feia fins ara”, assenyalen des del col·legi. “No entenem aquest canvi de criteri”, indiquen, i recorden que Educació ha considerat “durant molts anys” que la titulació superior relacionada era la de l’Educació Social. En conseqüència, diuen, aquest canvi de criteri ha provocat l’acomiadament dels professionals de l’educació social que havien estat contractats per a aquest curs.

En aquest sentit, el CEESC manifesta que té constància de professionals que se’ls va preadjudicar un lloc de feina, i que, un més després de la seva incorporació a l’escola adjudicada, van veure rescindit el seu contracte “argumentant no haver passat el període de proves”, per la qual cosa, recorden, no van tenir dret a cobrar l’atur. “Interpretem que es van formalitzar els acomiadaments d'aquesta manera per resoldre l'error comès en relació amb el canvi de normativa esmentat”. A més a més, segons el col·legi, el Departament no ha substituït aquests professionals acomiadats, un fet que provoca que els infants amb necessitats educatives especials “no rebin l'atenció especialitzada que els cal ni se'ls garanteixi l'acompanyament que necessiten”, es queixen.

En definitiva, els professionals de l’educació volen incorporar-se al sistema educatiu “amb el reconeixement propi com a educadores i educadors socials”. Però, conclouen, això “no hauria de suposar la renúncia a ser part del sistema en els espais que fins ara se'ns han ofert assumint encàrrecs de categoria inferior a la nostra capacitació i formació”.

https://www.social.cat/noticia/13203/els-educadors-socials-denuncien-anomalies-en-el-proces-de-contractacio-de-professionals-en?

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.