L'educació emocional a l'escola pot reduir els conflictes i millorar la convivència a les aules


Un estudi de l'observatori FAROS posa de manifest que les escoles del país tenen avui una gran assignatura pendent: l'educació emocional, l'habilitat per prendre consciència de les emocions pròpies i alienes i la capacitat per regular-les. Una matèria que, asseguren els autors de l'informe, milloraria la qualitat de l'educació i, de retruc, els resultats acadèmics dels alumnes.

L’Observatori de la salut de la infància i l’adolescència FAROS, impulsat per l’Hospital Sant Joan de Déu, demostra, en el darrer informe, que els infants i adolescents que adquireixen habilitats d’intel•ligència emocional tenen menys estrès, tenen més recursos per afrontar i superar amb èxit les situacions adverses al llarg de la seva vida i són capaços de gestionar els conflictes ells mateixos.

El treball també demostra com la instauració d’un aprenentatge social i emocional és més eficaç que la reducció del nombre d’alumnes per classe per millorar les qualificacions, i denuncia que el programa educatiu de la majoria d’escoles no dedica prou temps a aquesta competència.

Segons les investigacions, l’èxit d’una persona no radica tant en les seves capacitats intel•lectuals sinó en les seves aptituds emocionals. Per aquest motiu, l’informe Com educar les emocions? aposta per fomentar a l’escola i l’entorn familiar competències emocionals. Amb la col•laboració de la Fundació Eduardo Punset, el treball posa de manifest que activitats emocionals a les aules poden ajudar a reduir la conflictivitat i millorar la convivència a les classe.

El que proposen els autors de l’estudi no és instaurar l’educació emocional a través d’una assignatura, sinó fer-ho de manera transversal i que, per començar, podria ser una tasca encomanada als tutors de cada classe.

L’apunt: lideratge pedagògic i social del professor a l'aula

En aquest context, el Campus Universitari de la Mediterrània (CUM) programa el curs “Lideratge pedagògic i social del professor a l'aula. Ensenyant els alumnes a ser líders” del 30 de juny al 4 de juliol a l’EPSEVG-UPC de Vilanova i la Geltrú. Sota la direcció de Nora Rodríguez, el monogràfic pretén donar donar als docents tècniques i estratègies de lideratge pedagògic i social destinades a l'aprenentatge social dels alumnes. Com dur, des de la pròpia assignatura, aprenentatges al terreny social, millorant les relacions, implicant els alumnes en accions socials a l'aula, per al col•legi i el barri en el qual està immersa l'escola.

http://www.eixdiari.cat/opinio/doc/48936/leducacio-emocional-a-lescola-pot-reduir-els-conflictes-i-millorar-la-convivencia-a-les-aules.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.