ELS MENORS ADOPTATS INTERNACIONALMENT. L’ESCOLARITAT

Situacions en les que viuen els menors abans de l’adopció
 
Els infants adoptats internacionalment provenen de països on les circumstàncies socioeconòmiques obliguen a donar als seus nens en adopció, i aquestes mateixes circumstàncies fan que l’experiència de vida que tenen aquests menors sigui, com a mínim, de carències diverses, havent patit, en molts dels casos, una gran manca de vincles i moltes pèrdues. Això constitueix, en sí mateix, una experiència de mal tracte, a la que s’hi sumen sovint molts altres “danys”. Cada país, cada institució, haurà “tractat” als seus nens de la forma en què les seves pautes culturals i  els seus mitjans els hauran permès; en qualsevol cas, ens sembla rellevant el fet de tenir en compte i comprendre els efectes de les vivències viscudes en el país d’origen i també del xoc que representa, d’entrada, el canvi que és l’adopció (incloent-hi aquí lo sensorial, lo afectiu i lo cognitiu), així com la influència que tot això pot exercir, durant els primers temps, en la relació del nen amb el seu nou medi, amb la seva família.
El funcionament “institució” constitueix una experiència “d’impersonaltzació” que comporta refredament i fragilitat emocional, desconeixement del que vol dir ser únic per a algú, desconfiança en els adults, i ignorància del que representa tenir referents clars, del que vol dir estimar i ser estimat. En moltes institucions no es dóna resposta a les necessitats emocionals ni, de vegades, a les físiques, el que vol dir que no es permet desenvolupar prou les competències que el bebè tenia al néixer i, lluny de proporcionar vincles que afavoreixin el creixement, la maduració i l’aprenentatge, incideixen en la permanent frustració, en la despersonalització del tracte i en la parcialització de les relacions. El maltractament físic i psíquic que poden haver viscut els infants té, a més, conegudes conseqüències, i en adopció internacional en veiem sovint els seus efectes. Per altra banda, apart de les seqüeles de la vida en institució –que no és forçosa en tots els nens orfes del món, doncs hi ha algun país que proposa famílies d’acollida-, els nens han nascut de dones les quals probablement van viure embarassos “de risc”, amb mala nutrició?, drogues?, infeccions? i de parts poc controlats. L’índex de prematuritats és elevat, i tots coneixem els ressorts que són necessaris quan un infant neix abans de terme. Si aquests ressorts no es poden posar en marxa, l’evolució és incerta i pot deixar seqüeles més o menys importants. Després, els menors poden haver viscut experiències molt variades (en famílies desestructurades, en el carrer, de casa en casa, etc.); per tant els recorreguts vitals són de lo més divers.  Així doncs, les condicions personals del menor a l’arribada a la família són força incertes, molt variables d’uns als altres, i úniques en cada cas.
La Trobada. Conductes habituals a l’inici de la relació nen/família
La trobada entre pares i fill pot tenir lloc de formes molt diverses; hi ha països i institucions que procuren que l’acoblament sigui progressiu i en d’altres que el menor passa a viure amb la família adoptiva de cop i l’adopció té lloc en situacions poc facilitadores. A alguns països s’hi ha de viatjar diverses vegades, perquè entre l’assignació d’un nen i el judici passen mesos. Aquesta circumstància imprimeix també un caràcter especial a la trobada. Les reaccions dels menors són diverses. Tenint en compte que els menors es troben davant de  persones  estranyes -moltes vegades amb trets físics i amb un idioma diferent del que han conegut fins llavors-  el sentiment  més esperable seria  el de por, manifestat a través de plors, rebuig, perplexitat, etc. Alguns nens reaccionen d’aquesta manera i el malestar s’allarga hores, dies o setmanes, en major o menor grau, i en molts casos algunes d’aquestes reaccions es succeeixen unes a les altres, posant de manifest el dol de la pèrdua –rebuig, ràbia,  tristesa. Molts nens,  però, es mostren indiferents, “com si coneguessin aquells estranys de tota la vida”, expressant aquesta última actitud un grau considerable d’immaduresa, i la inexperiència de vincles més o menys continuats; són els infants que han passat “per moltes mans”.
Evolució
Quan s’inicia el procés d’acoblament entre pares i fill, i durant el principi de la criança, els efectes de la vida privativa en el passat, surten a la llum. La comprensió de les possibles realitats viscudes en aquest passat, interpretant de forma adequada les conductes del menor ajudarà, en gran mesura, a posar en marxa recursos adients, tant a la família com a totes aquelles persones que tracten amb l’infant. Algunes de les conductes que es presenten en els infants, al poc temps de ser amb la família, són purament fruit de l'experiència d'institució, d'altres conseqüència del maltractament físic (també present en algunes institucions i en famílies acollidores), i d'altres resultat dels vincles malaltissos i sovint repetidament trencats viscuts en els primers temps de vida, o de totes elles alhora.
                                       
Per millor comprendre les conductes que més freqüentment presenten els menors al ser adoptats, intentem desxifrar les possibles causes, és a dir les circumstàncies del passat del menor que poden haver incidit en la lenta o encallada maduració i en la disarmònica estructuració de la incipient personalitat:
 §  La manca d’experiència de vincles exclusius, deguda al funcionament de moltes institucions, dificulta la creació de vincles amb l’adult, que proporcionin seguretat i confiança. Aquesta realitat reverteix sobre el no aprenentatge de l’obtenció de respostes, sobre l’absència de coneixement de causa-efecte i sobre el refredament emocional. Tot i que no es pot generalitzar, doncs les institucions són ben diferents les unes de les altres i varien entre països i en un mateix país; i per altra banda veiem que hi ha factors personals dels infants que intervenen en la seva capacitat d’aprofitar el poc o molt que reben dels pocs adults que tenen al seu abast, incidint finalment també l’edat en què el menor entra en la institució i la quantitat de temps que s’hi passa; tot
i que no es pot generalitzar doncs, veiem que sí s’observen seqüeles que sovintegen en els menors que no han tingut l'exclussivitat del vincle afectiu.
§  L’experiència, sovint repetida, de pèrdues i de ruptures, en la majoria de nens -que passen de mà en mà, no tan sols dins la pròpia institució, sinó de família a institució i d’un centre a un altre- va minant en el desinterès per part del nen en les relacions, i debilita la seva intencionalitat de fer-se veure i tocar, revertint alhora aquest anar-se fent “absent” novament sobre la creixent disminució de mirades i d’atenció. Tot plegat desemboca en el desconeixement entre uns i altre –adults i nen- o sigui, al final, en el desconeixement de l’infant sobre sí mateix.
§  La manca d’estimulació derivada de la mobilitat en espais reduïts (molts nens viuen, literalment, en el llit de baranes) unida a l’ambient empobrit d’estímuls, conformen la dificultat d’investigar i de desenvolupar les competències dels infants. 
 
§  Les carències físiques (de nutrició i d’higiene) que influeixen en la tendència a emmalaltir, agreujant la situació de fragilitat.
§  Els possibles maltractaments.
 
Així doncs, la manca d’experiència de vincles exclusius, l’experiència de pèrdues i de ruptures, la manca d’estimulació, els espais reduïts, les carències, el funcionament rígid de les institucions i els possibles maltractaments, conformen un entorn presidit per la inseguretat, la feblesa, el desconcert, la desconnexió i la inexistència de contenció, o bé la presència de contenció a la força (sent ordenats, lligats, cridats, pegats...). Aquest cúmul d’experiències desemboquen en comportaments variables, en funció del temperament de cada nen i de les circumstàncies concretes que li hagin tocat viure.
Les conductes freqüents que es posen de manifest al llarg dels primers temps posteriors a l’adopció són de vegades contradictòries les unes amb les altres i alternants en el temps, raó per la qual poden fer-se difícils de comprendre als ulls dels pares i també dels mestres:
§  Dependència i/o enganxament perllongats, donant-se el cas de que físicament estiguin adherits a un dels membres de la parella, o bé que no puguin quedar-se sòls, a la manera de nens molt més menuts de la seva edat.
 
§   En l’altre extrem hi trobem també els nens que no toleren ser tocats i, de vegades, ni mirats. Depenent del model d’”apego” viscut, actuaran d’una forma o altra.
 
§  L’exagerada necessitat de posseir (menjar, objectes, joguines, etc.), fruit de l’experiència de carències o bé, i en l’altre extrem, per aquesta mateixa experiència, la visible actitud despresa que dóna notícia de que l’infant desconeix dins seu el que és “posseir”. És important no confondre aquesta forma de “no diferenciació” amb la generositat o capacitat de compartir.
 
§  L’aïllament i/o l’abstracció, que es posen de manifest amb conductes de  desconnexió, on veiem al nen absent durant estona, i sovint fent estereotípies (moviments corporals, xumant el dit, masturbant-se, etc.).

§  És freqüent que poc després de ser a la família, o fins i tot en l’inici de l’etapa escolar, els nens mostrin una obediència exagerada, que els converteix en “modèlics” -endreçats, polits, “ensinistrats”. Es fan les coses perquè algú les ordena, i no per necessitat o per desig (es menja quan manen, es dorm quan diuen, s’endreça un la roba...). Tot va, internament, a toc de xiulet. Com que sovint no són autèntics aprenentatges, i normalment corresponen a hàbits inadequats a l’edat, pot ser que, al poc temps de ser adoptats, els infants facin regressions i les que conductes s’inverteixin comportant-se amb rebel.lies i dificultats per tolerar els límits i les normes. Al desaparèixer les ordres i la “cotilla” apareix el caos (no hi ha hagut aprenentatge de límits adequats i tolerables).
§  Els desordres en els hàbits (dificultats en el menjar, el dormir, el bany, etc).

§  La manca de reclam davant les necessitats (fer-se mal i no plorar, tenir gana i no demanar, passar estones a la nit desperts sense cridar, etc). I les dificultats en l’expressió de necessitats i sentiments. És freqüent que al costat de la manca de reclam s’observin estereotípies o conductes de desconnexió.

§  La indiferenciació i l’expressió de no enregistrar els canvis, comportant-se com que tant els hi és  ser amb algú conegut com amb algú a qui no coneixen, ser a casa o casa d’altres o a l’escola, anar a dormir o ser amb els pares, menjar això o allò... Així com la constant necessitat de fer-se veure i d’agradar a qualsevol. Aquesta sol ser una conducta que es dóna molt a l’inici i que normalment desapareix ràpid.
§  L’agressivitat (vers els altres o vers un mateix) davant la soledat o en les contrarietats: donar-se cops, mossegar-se...

§  La inquietud i els continus canvis sobtats d’activitat i les dificultats d’atenció. Molts infants adoptats acaben diagnosticats d’hiperactius o de trastorn per dèficit d’atenció. Els infants que han viscut una primera infància plena d’interferències acostumen a presentar la simptomatologia d’aquests trastorns, i es fa molt difícil discriminar entre els factors que hi intervenen, així com fer un bon diagnòstic i una proposta terapèutica indicada a cada cas.
§  Els retards en àrees diverses: motrius, de llenguatge, en els aprenentatges, joc simbòlic, etc.
 Procés d’adaptació. Necessitats específiques durant els primers temps posteriors a l’adopció
Si es tenen en compte els aspectes revisats fins aquí, poden anar-se identificant els recursos amb els que les famílies haurien de fornir-se per ajudar als seus fills, i sobre els que els professionals hauríem de coincidir a l’hora d’assessorar. Per tant, el que en el nostre àmbit podríem entendre com a aspectes imprescindibles a tenir en compte en l’etapa d’adaptació, i per afavorir la gènesi del vincle, serien els següents:
 §     Un nen adoptat a “x” edat, no té forçosament a nivell maduratiu “x” edat, per la qual cosa és probable que els pares s’hagin de situar en un estadi inferior al que suposadament hauria de trobar-se el seu fill. O bé entendre que a moments sembla molt madur i en d’altres del tot menut, fet que desorienta a tothom.
§     El temps d’adaptació necessari és sempre superior al que sembla. La indiferenciació incideix en la dificultat per a comprendre i integrar els referents parentals, tot i que de vegades sembli que aquests ja estan clars. El temps per a “fer família” és en cada cas diferent, es mesura en mesos i no hi ha estàndards, però el que ens indicarà si un nen es sent fill és la seva capacitat de reclam vers els seus pares, havent superat l’etapa de “fer-se amb tothom”. No s’ha de confondre indiferenciació amb sociabilitat.
§     La socialització és sempre posterior a la vivència d’incondiconalitat de les figures parentals. Per a un infant que no sap de la seguretat que ofereix la família, l’àmbit escolar és encara inadequat. L’evolució normal en el ser humà va de la dependència cap a l’autonomia, i no a l’inrevés, per tant s’ha de començar per la dependència, quan no s’ha pogut ser depenent i el que ha imperat és la soledat.
§     L’adquisició d’hàbits és lenta. Els nens institucionalitzats, sovint, han adquirit certs hàbits que, al no ser autèntics aprenentatges, es perden al viure en família. Els pares han de realitzar un procés progressiu en els hàbits, donant cabuda al desconcert inicial; en altres casos es desconeixen els hàbits per manca d’experiències (bany, dormir sol, etc.) i els pares hauran de tolerar l’expressió de desgrat.
§     L’ensinistrament no és maduresa. Els signes d’habituació adquirits en les institucions, sota ordres i amenaces, obstaculitzen la percepció de les pròpies necessitats i l’aprenentatge de poder anar sent autònom des de les necessitats cobertes i la presència permanent de l’adult. Les mostres d’ensinistrament no donen mostra d’autonomia.
§     El possible desgavell inicial en el comportament del nen explica el desgavell emocional; un nen que expressa por, ràbia i tristesa és un nen que detecta les diferències i que mostra certa maduresa. El nen que “s’acomoda” fàcilment al món desconegut, és el nen que no ha tingut referents i que no pot diferenciar. El patiment sofert en el passat, degut a les carències, deixa petja més o menys profunda, i els seus efectes aniran posant-se de manifest amb el temps.
Consideracions entorn a l’escolarització dels menors adoptats
 Molts pares es pregunten i qüestionen als professionals –pediatres, mestres, psicòlegs, etc.- quin és el moment d’escolaritzar el menor. El permís per maternitat actual és insuficient per què un infant que ha no ha viscut en família, i que en moltes ocasions es troba en situació de reparació de molts “danys” soferts anteriorment, pugui refer-se i trobar-se en bones condicions per encarar una nova integració, amb tot el que aquesta comporta. Considerem que no hi ha un temps fix després de l’adopció perquè un menor sigui suficientment madur, a tos nivells, per a poder integrar-se a la llar d’infants o a l’escola. Cal que es valori cada cas en particular ja que les experiències de vida de cada nen/a i el seu nivell evolutiu seran diferents però, el que si és bàsic i molt important és que  tinguem en compte els següents aspectes, en tots els casos:
 
-     Els nens que han viscut en institucions, inicialment, desconeixen què vol dir tenir pares i viure en família, o sigui el que representa tenir una/es figura/es de referència, que protegeixen, que proporcionen seguretat i que són incondicionals, malgrat s’absentin durant un temps.
-     El procés de socialització passa indefectiblement per la construcció dels referents interns, per l’aprenentatge de les representacions mentals d’aquests referents, i aquest procés necessita de l’experiència de continuïtat dels  referents.
-     Els aprenentatges requereixen d’un món intern habitat de símbols compartits amb els altres. L’aprenentatge de la simbolització és un procés gradual que durà a l’infant al llenguatge i a la comunicació essent aquest un pas previ a l’adquisició d’aprenentatges més complexes. Quan l’experiència vital és plena de talls i de discontinuïtat, el procés de simbolització no s’ha pogut desenvolupar, al menys del tot.  
-     El menor que ha viscut en medis empobrits no ha pogut desenvolupar-se en els seus àmbits motriu, mental y lingüístic com els nens que viuen en medi familiar; la seva comprensió de la realitat està inicialment fragmentada, i la seva capacitat d’expressar necessitats es troba disminuïda; no té, per tant, encara, suficient grau de maduresa per a poder compartir l’atenció d’un adult amb més nens,  i per quedar-se en el centre escolar amb la seguretat de que la mare i el pare tornaran; només quan la tingui podrà interessar-se per la relació amb els iguals, per realitzar les activitats que es proposen i que aquestes experiències li siguin enriquidores.
-   Els menors institucionalitzats, freqüentment, presenten conductes “desmesurades” (fortes rabietes incomprensibles i fora de context). Els límits interns no s’han pogut adquirir perquè la manca d’adults ha interferit en l’aprenentatge de tolerar les frustracions i, per tant, en el reconeixement i la construcció dels propis límits interns. Només l’experiència quotidiana amb uns adults que ajuden a anar metabolitzant les frustracions, des de la relació íntima i amorosa, els ajudarà a conèixer-se a sí mateixos i a adquirir aquest primer aprenentatge, tan necessari pels posteriors aprenentatges.
  
Perquè un infant “normalitzi” la seva evolució cal temps, temps per vincular-se amb les figures parentals, per interioritzar uns referents, per comprendre el que vol dir ser fill i viure en família, i per reprendre els processos de simbolització a partir d’uns representants mentals útils. Si pensem en l’evolució: indiferenciació-dependència-apego dels bebès, com a desenvolupament normal quan existeixen les figures parentals que, amb el temps, asseguren i garanteixen en l’infant la permanència dels qui són significatius, inferim que aquest és el procés a refer en qualsevol nen que no l’ha viscut anteriorment. Entenem aleshores també, que la indiferenciació és un “estat” inicial, preàmbul de la dependència o “enganxament” a l’adult, preàmbul a la vegada del vincle a les figures parentals.
Sabem que la realitat social actual no afavoreix que les famílies disposin de temps, però entenem que, en funció del que prioritzem cercarem recursos per afavorir les bases de la integració familiar. Es tracta, creiem, de considerar la situació inicial com d’excepció, entenent que aquests menors tenen, inicialment, unes necessitats molt específiques. Cal que les famílies entenguin  que l’evolució del seu fill serà molt més  positiva i sana si pot establir uns lligams afectius sòlids i estables, i que els aprenentatges posteriors depenen també dels aprenentatges més primaris. Per tant, és molt important que puguin disposar de temps per “fer vincle” amb al seu fill abans de que vagi a l’escola. Les setze setmanes de permís per maternitat no són suficients en la major part dels casos, i els efectes de l’escolarització prematura els estem veient ja en l’actualitat.
 Quan s’inicia l’escolaritat molt aviat, pot ser que el nen no mostri inicialment “incomoditat” o aparents dificultats al trobar-se a l’escola, però que els efectes de l’estrès que li suposi tantes novetats, difícils de pair, surtin a la llum més endavant, a través de conductes disruptives o amb dificultats d’aprenentatge. Es a dir que pot ser que la indiferenciació inicial –quan encara no hi ha vincles ferms- el dugui, d’entrada,  a no enregistrar els canvis, la qual cosa no ens indica, forçosament, que l’adaptació a la novetat que suposa l’escola sigui autènticament digerida; i pot ser probable que aquest “acomodament” sigui passatger, acusant més endavant les dificultats reals que suposa la separació amb els pares i l’encarament de les frustracions que els aprenentatges posen de relleu. Pot ser, pel contrari, que ja d’inici el menor manifesti malestar per haver d’encarar tantes novetats i ho faci a través de conductes com les anteriorment citades. Hauríem d’entendre llavors que l’expressió de desgrat correspon justament al reclam d’una seguretat en allò sentit internament com a real –la relació amb els pares- i, per tant, com a “símptoma” de que el nen està ben vinculat. (Cal fer esment aquí, de tota manera, que hi ha nens que presenten dificultats greus, ja d’inici, i que ens haurien de d’alertar pensant en possibles problemàtiques de fons que han de ser tractades específicament –nens amb trastorns del vincle, amb retards de diversa índole, etc.).
 Respecte a la socialització i a la necessitat d’escolarització, les famílies senten “tòpics” que no ajuden gens a la comprensió del que necessita un infant que prové d’una institució:
   -    Com que està acostumat a estar amb nens, els trobarà a faltar i és millor que vagi a la llar d’infants. Justament perquè la seva experiència és la de viure al costat de nens, sense relacionar-s’hi de debò, i està mancada de les primeres relacions amb els adults que ofereixen les bases de socialització (la base primera, “apego”), li cal refer el camí que el durà finalment a poder establir vincles amb els iguals.
-     Com que és tan “sociable” i va amb tothom ja pot anar a la llar d'infants o a l’escola. No és sociabilitat, és indiferenciació, deguda precisament a la manca de referents estables, i el que convé és afavorir la diferenciació oferint continuïtat en la relació amb les figures d’apego.
-     com que està poc estimulat li convé jugar amb altres nens i aprendre coses, li anirà bé anar a l'escola. Qui més l’ajudarà a aprendre coses i a jugar són les persones significatives (els pares). Els estímuls més motivadors provenen de les figures significatives, i els aprenentatges de la vida quotidiana  són els més necessaris i fonamentals per assegurar la maduresa que posteriorment facilitarà l’adquisició d’altres aprenentatges.
-     si el nen té edat d’estar escolaritzat ha de posar-se al dia, com més aviat millor, en els aprenentatges. Si no ha après lo bàsic: “què és una família”, “qui són les figures de referència”, “en què consisteix la quotidianeitat”, “com comunicar-se amb les persones” etc. no està en condicions d’abordar aprenentatges més complexes.
 
Si no és  possible retardar l’escolaritat fins que sigui el moment adequat per a l’infant, cal que l’entrada a l’escola sigui el més progressiva possible, i que es disposi de recursos per oferir l’atenció el més personalitzada que es pugui amb aquell menor, podent el centre consultar amb els professionals adients en tot moment que es vegi necessari. Es important que comprenguem la situació de fragilitat en la que es troba l’infant recentment adoptat, per intentar facilitar-li el màxim la quantitat de feina que durant els primers temps ha d’encarar. Si entenem l’etapa inicial com a situació d’excepció i de necessitats especials, es buscaran els recursos especials i adients a cada cas. Per a fer-ho s’hauran de valorar les característiques diferencials de cada menor:
-       edat
-       experiències en el passat
-       què porta a les famílies a escolaritzar al seu fill (ho ha dit el pediatre, treballen moltes
     hores i no se’n poden ocupar, consideren que ja és el moment oportú, ells senten que no
     se’n surten, el nen és massa depenent, etc.) i com treballar-ho amb la família
-       com ha viscut el nen els canvis que suposa l’adopció
 
I quan es veu oportú escolaritzar s’hauran de tenir en compte també altres aspectes:
-   valorar en quin curs integrarem el nen
-   observar quin procés d’adaptació fa; sobretot cal anar fent-se a la idea de quin nivell maduratiu té en cada àrea del desenvolupament, doncs en general són nens disarmònics. 
 
Les conductes mencionades anteriorment, que es posen de manifest en el canvi que suposa l’adopció, poden també desencadenar-se a l’entrar a l’escola, sobretot quan els vincles amb les figures parentals no estan del tot consolidats i la inseguretat de la pèrdua torna a posar de relleu les anteriors inseguretats.
 Revelació
 Esbossarem ara el segon gran terreny important a tenir en compte amb els menors adoptats: la presència dels orígens (trets ètnics, forma de vinculació a la família, experiències de passat, etc.). És important treballar l’adopció com una altra forma de filiació i atendre les diferències, sense magnificar-les ni tampoc obviar-les.
 En la nostra experiència amb famílies adoptives observem dues qüestions destacables en relació a la integració dels orígens:
 Per una banda, a nivell social, som encara en un moment en què ens costa manejar-nos amb naturalitat en el tracte dels diferents models familiars. Tot i que actualment la diversitat és gran, no estem del tot avesats a pensar que tots els models són en el mateix pla de normalitat, i que no hi ha un model estandar a partir del qual “medim” les diferències. Certament a totes les escoles hi conviuen fills de famílies monoparentals i monomarentals, fills de parelles divorciades -reconstituïdes o no-, fills de parelles homosexuals, fills biològics i adoptats, etcètera., però quan un nen arriba a casa parlant d’un amic, si no és que ell mateix pertany a un “nou” model de família, tendim a pensar en una família clàssica i a fer pressupostos. Els adults –pares i mestres- d’avui en dia vam ser nens i nenes d’una societat molt més uniforme, en la que el model pare-mare-fills imperava; no tenim, per tant, incorporats els referents del que representa aquesta gran diversitat, que ens permetin tractar el tema “família” de forma més àmplia. Sense voler estem transmetent les nostres preconcepcions. Per això és especialment interessant proposar a l’aula -i preparar-ho de forma transversal en els programes- maneres d’incorporar els diversos aspectes que comporta la diversitat familiar, i procurar desmarcar-se d’estereotips.  
Per altra banda, i en l’àmbit més personal, l’experiència ens mostra que, si bé és relativament freqüent que a les famílies es tracti amb certa obertura tot el que fa referència al país d’origen del fill, es tendeixen a minimitzar les diferències ètniques, fent com si no fossin evidents o significatives per a l’infant, o bé es magnifiquen exaltant-les (“ets especial”, “ja voldrien molts ser com tu”, “la gent vol posar-se morena, a tu no et cal”...) – desvalorant, també en aquest cas, la importància que ser diferent als pares té per a qualsevol nen, i deixant de banda el possible malestar que aquesta diferència pot desvetllar. La dificultat essencial resideix en els orígens biològics. L’arribada a la família per una via diferent i el fet d’haver nascut d’uns progenitors que no són els pares, no constitueixen un tema fàcil a tractar a les famílies i queda, usualment, obviat i poc explícit. Es per això que cal, també des de l’escola, ajudar, amb tacte però amb certesa, per aclarir la realitat de les diferents formes de filiació, fent evident que les diferències ètniques corresponen a la descendència biològica. La diferència pot ser integrada en la mida que els adults l’acullen fent-se càrrec de tots els sentiments que aquesta diferència desperta.
Els fills adoptius aprenen a integrar la seva condició de fills adoptius només a través de l’avesat tracte sobre aquesta realitat; i la integren millor en la mesura que hi ha uns adults –amb qui ells tenen confiança- que “escolten” tots els sentiments, els més fàcils de contenir i els més dolorosos. Es important que els mestres contemplin la necessitat d’abordar les diferents formes de filiació amb normalitat, perquè els infants tinguin preguntes a fer als pares. Tots, famílies i professionals de la infància, hauríem de tractar la filiació adoptiva amb normalitat, transmetent als infants que aquest és un tema “parlable” sobre el que ells poden preguntar. Es molt freqüent que els pares posposin encarar aquesta qüestió per més endavant, durant l’adolescència; però és essencial saber que aquest és un tema complex, que es va elaborant al llarg de la vida, i que en cada etapa es pensa de forma diferent. Si s’opta per iniciar aquesta conversa “més endavant” (quan és el bon moment?), és probable que mai es trobi la circumstància adequada. Seria indicat preguntar-nos aquí com vam saber que som fills biològics dels nostres pares (en els casos en que és així); probablement no ho recordem perquè no va ser un dia concret, ni tampoc acostuma a anar associat a una situació de solemnitat especial; senzillament ho vam anar sabent gràcies a converses, comentaris, fotografies, anècdotes... Tot plegat, la naturalitat amb què tractem el tema, ajuda a que les preguntes i les reflexions dels infants sorgeixin també amb naturalitat.
Mirta Videla exposa, en el seu llibre ¿Conseguir un hijo o adoptar un niño?, la idea de que si l’infant no pot “investigar” i “aprendre” sobre els aspectes vinculats a la seva vida –i per tant al seu passat-, té també dificultats en els altres aprenentatges (nens que es distreuen fàcilment, que presenten problemes d’atenció). “el deseo de aprender se fertiliza por medio de la curiosidad autorizada, la que suele estar ausente en el niño adoptado, el cual siente que que hay zonas oscuras en su memoria por lo que se le oculta de sí mismo y se extiende hacia todo objeto del conocimiento.” Els nens han de comprovar que “els seus” (pares, mestres) s’interessen per les seves coses, i la seva arribada al món forma part important de les seves coses.
 
Per altra banda, així com la condició de fill/a adoptiu/va és quelcom que creiem que s’ha de poder tractar amb normalitat, hauríem de vetllar perquè la història i els successos concrets de cada infant quedin en la privacitat de la família, i ajudar als pares a conservar aquesta història particular en el si familiar. Sovint, imbuïts per la necessitat d’ajudar al propi fill, i per l’ansietat que de vegades creen les experiències viscudes pel fill, els pares parlen d’informacions concretes sobre el passat de l’infant, amb parents i amics. Al nostre entendre, les qüestions que fan referència al passat del  nen i a la seva família biològica (si té germans, qui era la seva mare biològica, etcètera) són d’aquell nen, i ens hauríem de preguntar si és indicat que altres les sàpiguen abans que ell. De vegades els pares fan dipositaris dels successos concrets als professionals, i és important ajudar-los a comprendre que, si bé com a professionals ens en fem càrrec, és saludable i higiènic que no depassin l’àmbit familiar o de l’ajut terapèutic.
 Aquesta darrera qüestió ens du a un aspecte que ens preocupa també: es pot caure fàcilment en atorgar tota la dimensió dels problemes dels infants adoptats a la seva condició de fills adoptius. És cert que hem de comprendre la influència que han exercit les experiències del passat; conèixer que tot infant que ha viscut carències en els seus primers temps de vida té fragilitats. Però hauríem de procurar anar identificant la real influència del passat i no generalitzar-la en tot el procés maduratiu.  A mida que el menor es va acoblant al seu entorn, va tranquil.litzant-se (sobretot si pot fer un procés d’acoblament lent i progressiu) i pot rescatar dins seu els recursos personals, així com mostrar les seves limitacions concretes. Aquesta capacitat, la de reconèixer el nen real situant els seus recursos i els seus límits concrets, és una tasca difícil, ja que en ell hi ha molt de terreny desconegut, i costa esbrinar-ne el que és més circumstancial (del propi procés d’acoblament) del que és més estructural. Les famílies, en el seu ànim de trobar el fill desitjat, tendeixen sovint a negar o minimitzar allò que els preocupa, fet que s'agreuja, en molts casos, pel desconeixement de les experiències i vivències que han viscut els seus fills; això desperta pors i inquietuds. L’àmbit escolar esdevé, en aquest sentit també, el medi adient per ajudar a situar adequadament els problemes i les necessitats.
 Arribem aquí, novament, al punt recalcat abans, i sobre el que no ens cansem d’insistir: el temps és un factor bàsic en adopció. Els nens que han viscut sense pares necessiten, en primer lloc i durant temps, vida de família. Entre tots hauríem d’ajudar a fer aquesta primera fita possible, perquè quan el nen vagi a l’escola, el seu procés d’integració social i d’adquisició d’aprenentatges pugui gaudir de tot el temps que aquesta segona fase també requerirà.
Per acabar, voldríem comentar que, degut a que l’adopció internacional és un fenomen recent en el nostre país, l'experiència  sobre l’evolució a la llarga, pel que fa als aprenentatges i als rendiments escolars dels menors adoptats internacionalment -en el nostre context socio-cultural- és encara escassa. Un treball complertrealitzat a Noruega resumeix a grans trets totes les investigacions que s’han fet des dels anys 70, en els països escandinaus. Aquest treball, dut a terme per Monica Dalen –professora de la Facultat d’Educació de  la Universitat d’Oslo-, assenyala alguns aspectes en relació a l’aprenentatge i a l’escolaritat dels menors adoptats:
·     Entre 20 i 40% dels menors adoptats internacionalment tenen problemes de llenguatge.
·      L’edat que tenen els menors en el moment de l’adopció no és l'únic factor que facilita o dificulta l’aprenentatge d’una nova llengua; altres factors com el nombre de separacions viscudes, l’experiència o no de relacions.
·    continuades amb adults, l’estimulació i la salut física i psíquica que tenen en el moment de l’adopció, son també molt importants en aquest aprenentatge.
·    La major part dels menors no estan disposats a aprendre ni a mantenir la seva llengua d’origen (en el cas de que ja la parlin).
·   Moltes recerques assenyalen que sovint els menors adoptats internacionalment tenen problemes a l’escola per centrar l’atenció i tenen conductes hiperactives, factors que incideixen en el rendiment i en els seus aprenentatges.
·    Els pares adoptius noruecs recolzen més als seus fills en els temes escolars que els pares noruecs amb fills biològics. Alhora, l'estudi reflexa que els fills adoptius de famílies de classe social més alta tenen pitjors resultats escolars i més problemes d’aprenentatge que els fills de famílies adoptives de classe social més baixa; al contrari del que passa amb les famílies biològiques noruegues. L'estudi vincula aquest fet a les expectatives que els pares han creat envers els seus fills, en funció dels seus propis èxits personals i acadèmics.
Esther Grau i Rosa Mora
CRIA (Centre de Recursos per a la Infància i l’Adopció)
info@criafamilia.org                   

 




[*] Conferència en el Centre de Recursos Pedagògics de Sant Martí de Provençals, Febrer 2002

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.