Proposta d’intervenció. L’Adolescent com a “prota”
15 gener 2013 per Petjades d'Educacio social
Els adolescents com a protagonistas
Normalment parlem afirmativament de que: “Els alumnes adolescents tenen conflictes i una mala actitud”
Partint d’aquest plantejament hauríem de justificar aquesta proposta d’intervenció parlant del comportament dels alumnes davant un conflicte i fer-nos preguntes com: La seva família té problemes? Ha perdut la motivació? La societat actual no afavoreix l’aprenentatge adequat? L’adolescent no ha madurat?…
I si canviem el plantejament de la pregunta?
“Perquè tenen conflictes els alumnes adolescents? I què ens estan dient amb la seva actitud?”
Davant un conflicte cal tenir empatia, comunicació fluida, bones relacions personals i ganes d’ajudar els altres. Normalment els adolescents ja tenen una predisposició especial a ajudar i tenen molta facilitat per detectar ràpidament on és el conflicte. Això és una eina molt valuosa que cal saber-la reconduir, donant importància a la seva visió i a les seves solucions.
Hem de centrar-nos a identificar l’adolescent i com el veiem, el qual es caracteritza per allò que ell vol fer, però l’adult no. El com ho vol i el quant són la clau per evitar un conflicte i reflexionar sobre les diverses maneres d’arribar a acords amb els adolescents i evitar aquests conflictes que es generen sovint a les aules.
Com a principal reflexió de la meva experiència amb adolescents, requereix molta “complicitat i consens” dels adults amb els que directament s’hi relacionen. Ells, han de descobrir i practicar el seu paper: què toca fer ara, què és allò que els adults volen que faci, que fan els altres adolescents, com es fa per ser adolescent….
No existeix el problema adolescent sinó els problemes dels adults amb els seus adolescents.
Pensem que encara hi ha molts adults que han quedat a l’adolescència…
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.