Formació sense límits per X. Tedó
L’ESO adaptada evita que els
joves amb discapacitat intel·lectual lleugera deixin els estudis, cosa que
afavoreix la seva complicada inserció laboral.
A Catalunya hi ha una població
activa amb discapacitat intel·lectual d’unes 37.000 persones i només tres de
cada deu tenen estudis de secundària. En la majoria dels casos no han acabat de
cursar l’ESO perquè no poden seguir el ritme de les escoles convencionals i ho
acaben deixant. Aquest abandonament escolar provoca que tinguin moltes
dificultats per accedir al mercat laboral per manca de formació. Alguns
centres, però, ofereixen estudis de secundària adaptats. És el cas de l’Escola
Vida Montserrat, del barri de Gràcia de Barcelona.
L’escola va ser el primer
servei que va oferir l’Associació Catalana d’Integració i Desenvolupament Humà
(ACIDH), que des del 1994 treballa per cobrir les necessitats socials, laborals
i formatives de les persones amb intel·ligència límit i discapacitat
intel·lectual lleugera. “Al principi
oferíem formació professional, però a partir del curs 2000-2001 també educació
secundària adaptada perquè les famílies ens ho demanaven”, explica la
directora Judith Reig. La progressió d’alumnes inscrits demostra que la demanda
existia perquè no deixa d’augmentar. Van començar amb cinc aules i 40 alumnes i
ara en tenen nou amb 82. Pel que fa a la FP, dels 25 estudiants del 2000 s’ha
passat a una quarantena. Reig defensa la necessitat que aquests nois facin la
primària a l’escola ordinària: “Les
diferències no són tan grans entre els alumnes en aquesta etapa i tampoc hi ha
prejudicis. Les dificultats comencen a 5è i a 6è perquè els aprenentatges es
distancien molt i les relacions interpersonals canvien, perquè les motivacions
d’uns i altres estan molt allunyades”.
"Als
centres convencionals tenen l’autoestima molt baixa i una gran inseguretat. No
hi ha els recursos necessaris", Judith Reig - directora Escola Vida
Montserrat.
El seu procés d’aprenentatge
és més lent, però amb més suport, més temps i professorat especialitzat, un 60%
prossegueix els estudis després de secundària. “Treballem amb grups reduïts de vuit a deu alumnes, per projectes i fent
només cinc hores de classe al dia perquè la capacitat d’atenció és més
reduïda”, assenyala la màxima responsable de l’escola, que afegeix que “la
coordinació del tutor amb els professionals externs i les trobades periòdiques
amb les famílies hi juguen també un paper molt important”. La significació
de l’aprenentatge és la pedra angular de la metodologia de treball d’un equip
docent especialitzat en didàctiques adequades als estils cognitius dels
alumnes. “A geometria, per exemple, amb
materials diversos construïm peces de diferents figures”. L’objectiu és
reduir les elevades xifres de fracàs escolar del col·lectiu. “Hi ha un abandonament prematur de l’educació
obligatòria. Als centres convencionals tenen l’autoestima molt baixa i una gran
inseguretat. No hi ha els recursos necessaris i sovint no tenen amics i se
senten exclosos”, lamenta Reig.
NOU
ITINERARI FORMATIU
Del 60% que segueixen
estudiant després de fer l’ESO adaptada, un 30% s’acaben graduant: “Nosaltres proposem la titulació de només dos
o tres alumnes a inspecció educativa, perquè no tots els graus de cicle mitjà
estan adaptats, i hem d’estar molts segurs que poden tenir èxit perquè el
sistema educatiu no els barri les portes. Si no ho féssim així els portaríem de
nou al fracàs. A la resta els redirigim a fer programes de formació i inserció
(PFI) en escoles adaptades”. És una xifra que seria més elevada si els
graus mitjans estiguessin adaptats: “El
problema dels PFI és que duren només un any. Surten de la nostra escola amb 17
o 18 anys i amb 19 trobar feina és difícil perquè els falta formació i maduresa”.
Per als joves sense l’ESO l’oferta formativa es concentra només entre els 16 i
els 21 anys amb els PFI, amb l’inconvenient que no poden fer més d’un PFI, que
no hi ha opcions d’especialització i que només alguns són adaptats. “No hi ha gaires especialitzacions per al
mercat laboral i cada cop és més complicat que puguin inserir-se en serveis de restauració
o administratius, perquè demanen idiomes o un nivell alt d’informàtica”.
Davant de les dificultats que
tenen els alumnes amb el graduat de l’ESO i els que no el tenen per fer un
cicle de grau mitjà o superior perquè no estan adaptats, Ensenyament ha posat
en marxa aquest curs una nova FP per a persones amb discapacitat. Es tracta
dels cursos d’itineraris formatius específics (IFE). El problema és que només
ofereix cent places repartides en vuit centres, que estan aplicant de manera
experimental el projecte.
“No n’hi ha cap a Barcelona. Encara no s’ha ampliat el programa i és una
llàstima perquè és una gran sortida. Pensem que parlem d’una formació adaptada
de quatre anys amb pràctiques que discrimina positivament el col·lectiu”,
assenyala Judith Reig, directora de l’Escola Vida Montserrat.
"Aquí
ens ajuden si tenim dubtes. M’agrada l’escola, en un institut normal no hauria
pogut continuar els estudis perquè em costa”
Pol Herranz - estudiant 3r ESO
Pol Herranz, que fa tercer
d’ESO en aquest centre, encara no sap què estudiarà en el futur, tot i que
somia a ser futbolista. És un esport que ja practica al primer equip de
l’Europa-ACIDH gràcies al conveni que va signar l’entitat amb el club gracienc
l’any passat. Se sent molt a gust a l’escola i admet que no es veia en un
institut ordinari després fer la primària a l’Escola Jujol del barri de Gràcia
de Barcelona: “Els professors estaven per
mi, però em costava seguir les classes els dos últims cursos. Aquí ens ajuden
si tenim dubtes. M’agrada l’escola, en un institut normal no hauria pogut
continuar els estudis perquè em costa”, reconeix el Pol.
UN
FUTUR I NOUS AMICS
Aquest jove de 14 anys, que té
una discapacitat del 37%, ha fet nous amics amb qui surt a passejar pel barri o
a jugar a futbol en alguna plaça: “També
tenia amics a la Jujol i ens portàvem molt bé. De fet, encara juguem a la
Playstation en xarxa”. La Sílvia, la seva mare, remarca la importància
d’haver fet amics a primària: “Tenia un
molt bon grup d’amics i el trucaven per sortir amb ell, però un altre nano amb
discapacitat intel·lectual que anava al centre va patir les burles dels seus
companys”. Ara bé, l’adaptació al nou centre ha sigut molt ràpida: “Va entrar plorant el primer dia perquè li
costen els canvis, però al migdia ja volia tornar-hi”. Destaca la
progressió que ha fet des que està en contacte amb joves com ell: “Fa tres setmanes que va sol a l’escola, que
és molt a prop, i des de fa dos mesos es pot quedar sol a casa una estona”.
Ell és conscient de la seves limitacions: “Va
començar a parlar amb cinc anys i va aprendre a llegir a sisè. Sap fins on pot
arribar, però és molt treballador i s’hi esforça. Sap que no és com la resta,
però no li importa, perquè qui no té un all té una ceba”.
El ritme també és diferent: “Mentre que a l’escola es fixen que les
multiplicacions es fan entre segon i tercer de primària, aquí miren més
l’aspecte conductual que l’intel·lectual”. Els alumnes fan socials,
naturals, matemàtiques, català i castellà, però dediquen moltes hores a
treballar habilitats socials per perdre la vergonya i guanyar confiança
mitjançant tallers de lectura en veu alta o teatre, mentre els preparen per a
un ofici.
L’Escola
de Pares: un espai per al debat
Més enllà d’oferir un ampli
ventall d’activitats esxtraescolars adaptades com anglès, teatre, tenis taula o
bàsquet i futbol gràcies als acords amb els Lluïsos de Gràcia i el CE Europa,
l’Escola Vida Montserrat posa l’accent en l’àrea social perquè l’entorn
familiar és imprescindible per ajudar les persones amb discapacitat
intel·lectual. L’Associació Catalana d’Integració i Desenvolupament Humà
(ACIDH), l’entitat que gestiona el centre, ofereix assessorament amb reunions
individualitzades cada trimestre i un grup de suport familiar. També té en
funcionament l’Escola de Pares, on les famílies poden compartir la seva
experiència amb altres pares que viuen o hagin pogut viure situacions similars
i rebre informacions del seu interès. L’objectiu és crear un espai on es puguin
resoldre dubtes descobrint els aspectes positius de la col·laboració entre
persones que comparteixen un objectiu comú: afavorir la seva integració a la
societat.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.