El centre de serveis Can Pedró a Sants
La pobresa silenciosa visita Can Pedró, al districte de Sants (Barcelona), un centre de serveis que ofereix menjador social, servei de bugaderia, banys adaptats, atenció d'infermeria, acollida, dinamització social a gent gran, famílies i infants del barri que freguen el llindar de la pobresa.
Cada cop hi ha més gent que no pot pagar els serveis bàsics de casa com l'aigua, la calefacció, fins i tot el llum o, en el cas de la gent gran, que no té la dutxa adaptada a les seves necessitats. El centre de Serveis Can Pedró els facilita el servei de dutxa i bugaderia. “Vénen deu persones diàriament a fer servir la dutxa i set famílies usen la rentadora una o dues vegades per setmana, depenent de la quantitat de membres del grup familiar”, explica Mireia Creus, infermera i membre de l’equip coordinador.
L’Anna(29 anys i, abans, petita empresària) és un clar exemple de com la crisi colpeja les persones de classe mitjana. Ella i tota la seva família –sis membres, entre els que hi ha tres nens: sis anys, dos anys i quatre mesos- van cada dia a Can Pedró a dinar, dutxar-se i, dos cops per setmana, a rentar la roba. Està molt contenta per l’atenció que reben, no només per tenir un plat a taula, sinó perquè cuiden de les seves necessitats i de la seva salut: un pare diabètic i un fill asmàtic amb dermatitis atòpica.
Petits dinars
Un punt fort de Can Pedró és el projecte Petits Dinars, dirigit als nens del barri perquè puguin fer l’àpat del migdia quan no van a escola (188 dies): caps de setmana, festius intersetmanals, vacances de Pasqua, Nadal i Estiu.
A més atenen a persones grans que viuen soles i que cal controlar-los els hàbits alimentaris perquè pateixen malalties pròpies de la seva edat: diabetis, obesitat, colesterol alt i insuficiència cardíaca. Per això, a Can Pedró hi ha dues dietes: una de normal i l’altra per a diabètics.
També tenen cura de persones autistes i amb Alzheimer no avançat, malgrat que les condicions dels serveis que presten són que els usuaris siguin autosuficients. Tanmateix ofereixen aquest servei, bo i assenyalant que el que fan és un recolzament al control mèdic de l’ambulatori: un control setmanal del sucre i de la pressió.
L’equip està satisfet, sobretot, pel que s'ha assolit amb el grup de nens: “Hem aconseguit interioritzar hàbits alimentaris, d’educació i d’higiene, com ara saber estar a taula i menjar correctament”, assenyala Mireia Creu. Després de l’esplai d’aquest estiu -amb assistència de vint-i-cinc nens, en horari de 12 a 19h-, els hàbits rutllen bé.
Can Pedró és gestionat per l'Associació Acció Hospitalària i compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, el Departament de Benestar i Família de la Generalitat de Catalunya i el projecte ALPAN (Aliments per a Necessitats) del Rotary Club de Barcelona Centre.
Més que un menjador
Can Pedró -on es reuneixen, de dilluns a diumenge, noranta persones repartides en dos torns, referides per Serveis Socials i Càritas- no només és l’espai que tenen per a alimentar-se, compartir, celebrar i, en definitiva, per viure amb dignitat, sinó que és també l'indret on troben un equip de gestors i voluntaris que s’han guanyat la seva confiança: “Tenim aquesta complicitat amb ells, aquesta empatia: saber-te ficar a la seva pell et fa sentir tan poca cosa i tan gran a la vegada! Al cap d’una setmana, els usuaris són capaços de despullar-se de les seves penes. Els seus problemes no els podem solucionar, però aquesta implicació no té preu”, manifesta Teresa Villoro, infermera i directora gerent.
Els voluntaris (150) i els usuaris saben que cada dia no és igual. Si toca celebrar una festa perquè és un dia assenyalat al calendari, fan un taller o activitat relacionada amb aquell dia. El centre té sempre cura dels detalls, com preguntar com a anat el dia, donar la mà, dir bon profit o donar un copet a l’espatlla fan que tothom se senti com a casa seva i s’oblidi que vé a un menjador social.
Com bé subratlla Villoro, la crisi ens ha portat a haver d'afrontar realitats mai pensades ni imaginades - com ara el significat del mot res: “Aquesta paraula, al nostre país, ningú o molt poca gent la coneixia". És per això que la "petita tasca" que fa Can Pedró amb professionalitat, qualitat, empatia i respecte -el seu lema és Saber fer, ser i estar-) "fa més suportable la situació a moltes famílies”.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.