La importància de la lectura en els nens

La lectura és la clau prodigiosa de la informació, de la cultura, del món de la ficció, de la fantasia… Aconseguir-la no és tan senzill: està a l'abast de tots els nens, però amb condicions. La col·laboració dels pares és necessària per impulsar el procés d'aprenentatge.

Hi ha una labor familiar de preparació extremadament important abans que els nens aprenguin a llegir, i de seguiment, després. Encara que resulti increïble, es recomana posar als nens en contacte amb la lectura a partir d'un any aproximadament. Parlem de contes amb grans imatges i poc text, que s'aniran complicant i ampliant a la mesura de el “lector”. 

Mereix la pena “perdre” el temps amb els nens llegint-los i explicant-los històries perquè els efectes poden ser molt positius. A curt termini aquesta activitat permet: 

Enriquir la relació adult-nen.

En aquesta relació màgica, nen-adult-lliuro, el pare, la mare són els encarregats de maravillar al seu fill amb el llibre i de descobrir-li el món sorprenent que guarda. Aquests moments de “lectura” són molt gratificants, perquè estan, a més, embolicats en afectivitat.

Familiaritzar al nen amb els textos.

• Acostumant-li a l'objecte: al nen li agrada imitar als seus pares. 
• Mostrant-li que els petits signes negres tenen un significat. 
• Fent-li experimentar la permanència de la paraula escrita. 

Quan arribi al col·legi, la lectura li semblarà una activitat necessària i interessant.

Ampliar i organitzar l'univers del nen.

Tant les imatges com els textos li ajudaran a: 

•Conèixer el món. 
•Conèixer-se a si mateix. 
•Dominar l'entorn real. 

Els textos li avançaran, a més, futures experiències.

Desenvolupar les capacitats mentals del nen.

• Memòria. El nen podrà explicar el conte que li ha llegit, seguint les imatges. 
• Llenguatge. A través de la lectura sentida, el petit ampliarà el seu vocabulari i aprendrà frases cada vegada més complicades. 
• Capacitat d'abstracció. El nen estableix la relació entre els objectes que ha vist en la realitat i la representació dels mateixos en les il·lustracions. Pansa, en conseqüència, a un nivell d'abstracció. 
• Imaginació. A partir de la imatge i del text, el nen comença a construir la seva pròpia representació, a crear una realitat en la seva ment. 

Idees que ajuden

• Un nen de set anys no digereix qualsevol llibre. Si no comprèn el que llegeix, no desenvoluparà una autèntica activitat de lector. 
• El lector principiant necessita un text a la mesura de les seves capacitats, adaptat a la seva sensibilitat, que tingui en compte la seva lenta progressió. 
• La lectura-plaure és un magnífic entrenament per entendre i apreciar els llibres de text. I els llibres de text suggereixen aficions i altres lectures. 
• Cal deixar al nen triar les lectures. Si no acaba un conte, tal vegada no sigui per mandra o *inconstancia, senzillament s'ha equivocat en l'elecció. Tindrà moltes oportunitats en la seva vida escolar i familiar per trobar temes interessants. 
• Per acompanyar a un lector que comença, cal conèixer els seus gustos. Animals, bruixotes, la prehistòria… 
La proposta ha de ser àmplia i variada. Si un nen està fascinat per un tema, decidirà voluntàriament detenir-se a comprendre el text, ajudat per les imatges. 
• Al principi convé seguir llegint-li els textos, perquè la seva lectura és *dificultosa i lenta i pot acabar tallant la comunicació. 
• No s'ha de confondre la lectura escolar, que és un exercici de progressió, i la lectura-plaure. En la lectura-plaure es pot equivocar, interpretar malament el sentit. No importa. Ell solament es corregirà. 
• La cita periòdica i puntual amb la lectura-plaure és molt positiva. 
• Llibres, revistes, còmics. La qualitat és l'important. 

El que llegeix de nen…
Els especialistes en lectura estan d'acord en què llegir és un hàbit, un plaer, que difícilment s'adquireix en l'edat adulta. I que l'afició a la lectura té moltes possibilitats de consolidar-se quan s'ha despertat en la infantesa. 

De vegades escoltem als pares lamentar-se: “al meu fill no li agrada llegir”. I ho diuen amb certa inquietud. 

En realitat, hi ha moltes persones a les quals no els agrada llegir. És una qüestió de temperament, d'interessos, de mitjà… Llegir és una activitat *contemplativa que necessita concentració, silenci, aïllament, immobilitat, exclusivitat. 

Però, malgrat les excepcions, l'afició a la lectura depèn també de com s'hagi abordat la qüestió quan els nens ja llegeixen. Moltes vegades s'ha considerat que un nen sap llegir perquè pronuncia una frase escrita. Als sis o set anys aproximadament, comença a utilitzar un codi, però li farà mancada temps per saber utilitzar-ho realment. Perquè saber llegir és apropiar-se del text: triar la lectura, llegir ràpidament, ser capaç de servir-se del text per a alguna cosa, parlar del missatge, completar-ho i ampliar-ho amb altres lectures. 

Recompensa

Llegir demanda un esforç i cal rebre una recompensa. Hi ha moltes formes d'entrar en la lectura. Es llegeix para:

•Instruir-se i aprendre
•“Créixer”
•Passar una bona estona
• Pensar i reflexionar
• Viatjar
• Conèixer altres formes de pensar
• Afirmar la personalitat
• Relaxar tensions
• Informar-se…

Com varies els plaers de la lectura? Per fer que un principiant gaudi, no hi ha com els relats curts o els còmics. I encara hi ha més recursos a explotar…

Llibres d'activitats
Llegir per realitzar una recepta o per plantar flors en la balconada també és lectura! En plaure de dir “Ho he fet jo”, s'afegeix l'orgull d'haver desxifrat els passos a seguir. Ara existeixen molts llibres pràctics destinats als més joves. En ells, les etapes es descriuen pas a pas i solen estar molt bé il·lustrats.
Els llibres per dibuixar també estan molt de moda. En poques paraules, conviden al nen al fet que completi un dibuix o que imagini un univers… Entre aquests llibres gràfics convé escollir els que expliquen una història i/o proposen també que escriguin un alguna cosa. 

Textos curts d'activitats
Acudits, endevinalles, charadas i jocs de paraules de tot tipus formen part de les “lectures encoratjadores” per als principiants. Aquests textos es troben sobretot en les revistes infantils, on apareixen intercalats entre dues lectures més denses. No hi ha gens millor que aquest zàping per descansar una mica sense fer grans esforços de “descodificació”. No l'hi negueu al vostre fill: en adquirir poder sobre les paraules, també fa progressos. A més, els acudits es comparteixen en família i entre companys: explicar el que s'ha llegit és també avançar una mica en el camí de la lectura.

Llibres de divulgació
El vostre fill no ha esperat a saber llegir per bombardejar-vos a preguntes, i la seva ànsia per explorar el món és major que mai. Els àlbums de divulgació també li poden ajudar a endinsar-se en la lectura. Per començar, poc text i molta imatge. El nen fulleja al seu ritme, es deté en una il·lustració, desxifra un peu de foto. A poc a poc, passarà a una lectura més lineal, sobre temes que desperten la seva curiositat. Als nens de 6 o 7 anys els encanten els llibres sobre animals: d'una banda tenen un component afectiu però, a més, responen a una veritable necessitat d'explicar el real.

PÀGINES: CONTES DE TOT TIPUS


http://recursospedagogics-alba.blogspot.com.es/p/la-lectura-en-els-nens.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.