Això val més que no ho sàpiga Marc Serrano i Òssul
Molt sovint, els adults amaguem situacions
complicades i preocupacions als fills per no preocupar-los. La qüestió és: ¿és
una bona decisió?
Els amaguem informació, problemes,
temes sencers. Ho fem, esclar, pel seu bé. Si més no, això ens sembla. Els
pares, els avis i els oncles (els grans) tenim tendència a amagar als fills,
nets o nebots (els petits) qualsevol qüestió o informació negativa o
conflictiva, o que ens en sembli sospitosa. Els mantenim allunyats d’una mala
notícia, de la mort, de la tristesa, de la injustícia. Ho fem per evitar que
pateixin, però ¿quin és el límit i el preu d’aquest costum? ¿Els convé gaire, a
ells? ¿Els afebleix? I, sobretot, ¿per què ho fem? “Tendim a sobreprotegir els
infants. Busquem estratègies per evitar-los patiments. Això porta moltes
famílies a no parlar als nens sobre temes que creuen que no entendran o que
pensen que els poden fer mal”, observa la psicòloga experta en desenvolupament,
família i diversitats Marta Padrós Castells, professora associada a la Facultat
de Psicologia de la UAB i impulsora del projecte Familiaritats Diverses. Padrós
afegeix: “Sol amagar-se informació o s’evita parlar de temes concrets per
protegir-los, però, realment, no ho estem fent: ens estem protegint a nosaltres
mateixos d’abordar temes que ens semblen complicats o no sabem com parlar-ne”.
Marta Gràcia és professora titular
del departament de cognició, desenvolupament i psicologia de l’educació de la
Facultat de Psicologia de la UB. Afirma: “Els pares tendim a amagar als fills
la informació negativa o conflictiva perquè pensem que així els protegim i ens
sembla que això és bo. Tendim a pensar que, si esperem, estaran més preparats,
ho entendran millor i no patiran tant”. I no, no ho fem pas bé: “Els estem
negant la possibilitat de créixer, de parlar sobre temes importants que formen
part del seu entorn, i no permetem que desenvolupin determinades competències
d’afrontament d’experiències i situacions que s’aniran trobant al llarg de la
vida”.
"Sol amagar-se informació o s’evita parlar de temes concrets per
protegir-los, però, realment, no ho estem fent” afirma Marta Padrós
Castells, professora Facultat de
Psicologia UAB
Padrós ho corrobora: “No és
recomanable perquè, malgrat que no expliquem determinades preocupacions als
infants, aquests acostumen a adonar-se que passa alguna cosa. En alguns casos,
això pot fer que s’imaginin coses que poden ser pitjors que la realitat que no
estem explicant. En altres casos, no els donem temps perquè puguin entendre què
està passant i, per tant, no els permetem que ho elaborin emocionalment”.
¿On són els límits, però?
HO HAN DE SABER TOT?
“No ho han de saber tot, com no
ho sabem els adults -sosté Gràcia-, però sí que els hem de donar la
possibilitat que reflexionin sobre temàtiques que sorgeixen en el dia a dia,
com ara la mort, els conflictes bèl·lics, el vandalisme o el terrorisme. Hem de
fer el possible per ajudar-los a anar desenvolupant un pensament crític en
relació amb algunes qüestions importants des que són petits, tot evitant
plantejar els temes en termes simplistes de bons i dolents”.
Molt bé, però ¿què sí i què no?
Respon Marta Padrós: “Han de saber què està passant i hem d’adaptar el que
expliquem a un llenguatge que puguin entendre perquè es pugui parlar del tema i
es puguin treballar les emocions que genera. Hem d’estar oberts a contestar tot
el que vulguin saber, i explicitar que poden preguntar el que vulguin. Cal
evitar que les criatures no preguntin perquè saben que ens preocupa, cal evitar
tabús i cal promoure espais de confiança”.
Això no toca
Amagar-los el sexe, la mort, la
guerra, o parlar-ne obertament. Els qui ho han estudiat ¿què n’han conclòs?
Padrós: “Des de les diferents perspectives psicològiques, es comparteix la
necessitat d’explicar els fets traumàtics (com per exemple la mort) als
infants. No obstant, difereixen en la comprensió sobre què cal explicar, i com
explicar-ho, a les diferents edats. Aquestes diferències generalment es
vinculen amb com els diferents autors entenen el pensament, el llenguatge i el
joc”. Marta Gràcia: “El 1984, Schaefer va publicar un llibre sobre com
parlar als nens sobre temes importants, i hi suggereix la necessitat de
parlar-ne i no evitar-los”. Molts autors -comenta- hi coincideixen: “Molta
literatura posa de relleu la necessitat de no evitar aquests temes, ans al contrari,
d’estar molt atents a les seves preguntes, angoixes i curiositat, i donar-hi
resposta a través de la parla, promovent l’empatia, per exemple, tal com
proposa Sherry Turkle a En defensa de la conversación”.
“No tots els infants necessiten
el mateix nivell d’informació -matisa la psicòloga-, així que hem d’estar
atents i donar espais perquè puguin parlar-ne. Fer-ho permetrà afrontar millor
les problemàtiques i millorarà la comunicació familiar a mitjà termini. A més,
també permet que es facin grans, encara que a vegades més ràpid del que ens
agradaria. Però amagar o no explicar una determinada problemàtica i no
donar-los eines per abordar-ho emocionalment -alerta-, no els ajuda a afrontar
els reptes presents ni futurs”.
Convé treure el focus del què i
posar-lo sobre el com: “No parlaria de límits ni de temes tabú. Més aviat
penso -explica Marta Gràcia- que es tracta d’intentar parlar amb ells partint
del seu nivell, dels coneixements que ja tenen, d’allò que ja entenen i sobre
la qual cosa són capaços de parlar. El coneixement que tenim dels nostres fills
ens ha d’ajudar a saber què poden entendre i què no, i sempre hem d’intentar
evitar els enganys, la simplificació excessiva i l’ocultació d’informació, que,
molt possiblement, els arribarà de tota manera, i potser no de la manera més
adequat”.
DETALLS, ELS JUSTOS
Marta Padrós dona més pistes: s’ha
de poder explicar tot, però sense entrar en detalls que els nens podrien no
entendre, ni donar massa “gravetat” al relat. “Es pot fer a través de
contes, de jocs, del dibuix...”, diu, i insisteix en la necessitat d’atendre
els dubtes dels infants i de treballar-ne les emocions resultants. I aconsella:
“És important que, si no sabem com explicar alguna cosa als infants, consultem
professionals i busquem assessorament psicològic per saber com treballar-ho a
casa i a l’escola. Si no, hi ha el risc de no parlar de temes importants perquè
no sabem com abordar-los”.
Han de saber què està passant i hem d’adaptar el que expliquem a un
llenguatge que puguin entendre
En qualsevol cas, per més que
mirem d’amagar-los això o allò, ¿ho descobriran, se n’adonaran igualment? ¿Els
subestimem quan ho fem o ho diem lluny d’ells? “Potser no s’adonen de tot
-apunta Gràcia-, però és cert que cada cop tenen més canals a través dels quals
els arriba la informació, des dels més tradicionals com són els amics, fins a
les tecnologies digitals. Hem d’evitar subestimar què saben i no hem de
mentir-los sobre temes que ja poden entendre, sobre els quals necessiten parlar
perquè hi tenen interès”.
Padrós afirma: “Els subestimem,
clarament”, i demostra per què: “No sempre s’adonen de tot, però sí que
s’adonen de les emocions que a nosaltres ens genera i que els transmetem en el
dia a dia. També sovint escolten converses entre altres persones que els fan
entendre que està passant alguna cosa. És important, per tant, posar-hi
paraules, perquè els ajuda a entendre per què nosaltres podem estar més
neguitosos, o per què plorem, o per què estem molt contents. També perquè
entenguin que no hi ha tabús, que poden preguntar, i que els problemes es poden
parlar i abordar emocionalment”. I resoldre’s.
És important posar-hi paraules, perquè els ajuda a entendre per què
nosaltres podem estar més neguitosos o per què plorem
I si es fa, però? ¿I se’ls oculta
o se’ls ocultés tal cosa o tal altra? Padrós: “Incideix en el seu
desenvolupament. És important que s’afrontin als problemes de la vida des de la
infància i que nosaltres hi siguem per acompanyar-los. Intentar que les
criatures no hagin d’afrontar situacions complicades no els permet aprendre a
gestionar determinades emocions ni afrontar situacions complexes, i això té un
impacte en la vida adulta. Estem educant futurs adults que no sabran com
afrontar els problemes, i quan finalment s’hi enfrontin, ho faran sense la
xarxa de suport que pot ser l’acompanyament emocional de la família en la
infància”. Pel seu bé, fora tabús.
Les psicòlogues aconsellen
Quatre pautes de Marta Padrós:
• No
treballar els temes només quan hi ha conflicte o preocupació. Podem parlar de
molts temes durant la infància.
• Cal
que ajustem el llenguatge i que abordem els temes de manera respectuosa i
ajustada a l’edat.
• Treballar
a través dels contes, del joc o del dibuix.
• Treballar
les emocions que es deriven dels diferents temes. Especialment, quan hi ha un
problema a abordar. Si no sabem com parlar d’un tema, o ens desborda, és
important demanar suport a professionals.
I quatre recomanacions de Marta
Gràcia:
• Escoltar
els nens, detectar què els interessa, què pregunten, què els preocupa, què
senten fora de casa.
• Deixar-los
preguntar, contestar a les seves preguntes i estar atents a les seves
reaccions, per ajudar-los a gestionar-les. No és convenient evitar els temes
que pensem que els poden fer mal, que no entendran.
• Dedicar
esforços a pensar com podem tractar els temes conflictius perquè contribueixin
a desenvolupar les seves habilitats per analitzar-los.
• Ser
coherent amb les reflexions que es fan sobre determinats temes i com els hem
d’afrontar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.