L’ACOLLIMENT A CATALUNYA
LEGISLACIÓ
Els drets i deures de les persones estrangeres a Catalunya i
els tràmits administratius necessaris per regularitzar la nostra situació són
objecte de regulació a la Llei
d'Estrangeria (LO 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i
llibertats dels estrangers i la seva integració social) i al Reglament (Reial
Decret 557/2011, del 20 d'abril) que la desenvolupa.
Aquesta normativa referida als
estrangers és de caràcter estatal, però determinades qüestions afecten àmbits
competencials de la Generalitat de Catalunya, motiu pel qual es va aprovar el
Decret 188/2001, de 26 de juny, de les persones estrangeres i la seva
integració social a Catalunya.
Aquesta normativa està referida
als estrangers extracomunitaris, és a dir, a aquells que no els és d'aplicació
el règim comunitari destinat als nacionals de la Unió Europea, de l'Espai
Econòmic Europeu (Noruega, Islàndia, Liechtenstein) i de la Confederació
Suïssa. El règim comunitari és d'aplicació:
•
al seu cònjuge, sempre que no estiguin
divorciats o hagi acord o declaració de nul·litat matrimonial o parella de fet
inscrita en registre públic;
•
als descendents o als del seu cònjuge sempre que
no estiguin divorciats o hagi acord o declaració de nul·litat matrimonial;
•
als ascendents d'aquests nacionals o del seu
cònjuge sempre que no estiguin divorciats o hagi acord o declaració de
nul·litat matrimonial.
ELS PROGRAMES D'ACOLLIDA A
CATALUNYA
Els programes d'acollida se
centren en l'accés i ús dels recursos públics, però com que els serveis són
diversos i situats en diferents punts del municipi i la comarca, és fonamental
oferir al nouvingut un itinerari obert que li permeti arribar fàcilment als
recursos, per conèixer les seves característiques.
Com a recomanació general
considerem que aquest itinerari s'inicia en el moment de l'empadronament a les
oficines d'atenció ciutadana:
Per continuar l'itinerari els
serveis d'informació ens orientaran/derivaran cap a altres serveis, en funció
de les nostres necessitats. L'empadronament ens permet continuar l'itinerari ja
que és un dels requisits per accedir a altres serveis bàsics:
• els sanitaris a partir d'aconseguir la
targeta sanitària individual,
• els educatius per inscriure'ns en cursos de
formació,
• els programes d'orientació i inserció
laboral,
• els serveis per facilitar l'accés a
l'habitatge, com la xarxa de mediació de lloguer social.
Així mateix, després de conèixer
els serveis relacionats amb les necessitats bàsiques, l'empadronament ens
facilita continuar l'itinerari, ja que és un dels requisits per accedir als
serveis socials o sol·licitar qualsevol suport a les administracions públiques,
llogar un habitatge o ser titular d'un subministrament (aigua, gas, electricitat).
Per tal de facilitar la resposta
coordinada dels diferents serveis, les administracions locals (ajuntaments i
consells comarcals) han establert els plans d'acollida.
Els plans locals d'acollida
ofereixen els serveis següents:
Informació i assessorament
jurídic sobre estrangeria
Són serveis on ens informaran
sobre els requisits, les condicions i la documentació necessària, així com la
tramitació de permisos de residència, de treball, reagrupament familiar,
nacionalitat, etc. Aquests serveis poden estar ubicats al mateix municipi de
residència o en un municipi veí.
Acolliment lingüístic
Una de les necessitats bàsiques de
les persones nouvingudes és poder comunicar-se i relacionar-se amb el conjunt
de la població. Ja que moltes de les persones immigrades no parlem català, que
és la llengua pròpia de Catalunya, el Consorci per a la Normalització
Lingüística impulsa l'acolliment lingüístic per a adults. Organitza cursos en
tot el territori i de diferents nivells i també promou les relacions
interculturals a través de les parelles lingüístiques.
La Llei d’acollida estableix també
el nostre dret d’assolir les competències lingüístiques bàsiques en català i
castellà, a través dels serveis de primera acollida.
Per als infants i joves nouvinguts
i que no coneixen el català els centres educatius de primària i secundària
disposen d'aules d'acollida.
Promoció del coneixement de l'entorn
L'arribada a una nova societat
implica la necessitat de conèixer el nou entorn de vida: la història, on s'ubiquen
i com funcionen els serveis, els valors i normes de civisme i convivència, etc.
Per tal de facilitar aquest
coneixement, els plans d'acollida compten amb diferents recursos:
Sessions de benvinguda. L'Ajuntament convida regularment els nous veïns
i veïnes empadronats per donar-nos la benvinguda i fer una primera presentació
del municipi, dels seus serveis i equipaments, i ens orienta per seguir els
diferents recursos dirigits a facilitar la nostra acollida. En aquesta trobada
se'ns convida a participar en les sessions de formació sociocultural.
Sessions de formació sociocultural. Aquestes sessions tenen com a
objectiu aprofundir en el coneixement del municipi i de la societat que ens
acull, així com informar dels aspectes bàsics dels sistemes públics de salut,
educació, treball, habitatge i serveis socials, on estan situats i com
arribar-hi. També ens orienta sobre normes i costums cívics i ens informa sobre
la importància de la participació ciutadana a través de l'associacionisme.
Els ajuntaments i les entitats poden organitzar visites d'informació i
de presentació dels equipaments públics (biblioteques, poliesportius, centres
cívics, teatres...) i de les associacions locals (associacions de veïns,
associacions de mares i pares d'alumnes, organitzacions sindicals, entitats
culturals, esportives i lúdiques...).
Guies d'acollida. Com a eina d'informació personal i col·lectiva, els
programes d'acollida local solen disposar de guies d'acollida. Són publicacions
oficials traduïdes en diferents idiomes, on podem trobar informació sobre els recursos públics
i privats existents al municipi: denominació del recurs, serveis que ofereix,
adreça, horari d'atenció al públic i com contactar-hi, als quals ens podem
adreçar en funció de les necessitats i del punt de l'itinerari d'acollida en
què ens trobem.
També trobarem en diferents
idiomes altres guies sobre temàtiques específiques: salut, educació, civisme i
convivència, treball, etc. Aquestes guies ens permeten tenir un coneixement més
complet i aprofundit dels recursos, per la qual cosa la seva utilitat va més
enllà de l'acollida, ja que les podem fer servir més endavant, quan estem ja
assentats i arrelats a Catalunya. Per exemple, quan els nostres fills i filles
passin de l'educació primària a secundària o si volem comprar un habitatge o
obrir un negoci.
Servei de traducció i interpretació
Per tal de garantir l'accés en
igualtat de condicions a tota la població, a les persones que no parlem ni
català ni castellà se'ns ofereix la possibilitat de disposar d'un intèrpret en
les entrevistes amb els professionals dels recursos públics, per exemple quan
anem al metge o a matricular els nostres infants a l'escola.
A la majoria d'ens locals hi ha
borses de traductors i intèrprets que estan a disposició dels diferents
professionals que ho sol·liciten.
Activitats per promoure una societat acollidora
Les necessitats d'acollida no es
redueixen a l'accés als recursos públics, també hi ha una dimensió social
d'incorporació com a ciutadans i ciutadanes
a la vida quotidiana i associativa. D'aquí les actuacions per fomentar la
participació, promoure el coneixement mutu i la sensibilització del conjunt de
la població, així com el foment de la convivència en l'esfera pública.
Aquestes accions tenen com a
objectius:
La incorporació activa dels ciutadans d'origen estranger en els
diferents aspectes de la vida social, cultural, esportiva, lúdica, etc. del
municipi.
Donar respostes a les àrees on es produeixen interessos, usos i costums diferents,
així com facilitar la interacció entre persones d'origen immigrant i la resta
de ciutadans, i llur mútua adaptació dins de les esferes públiques del
municipi.
Són activitats de suport al teixit
associatiu amb projectes que promoguin la sensibilització de la població sobre
el fet migratori i les seves conseqüències. Tenen com a objectiu oferir
informació adequada sobre la realitat migratòria, el seu impacte en la societat
catalana, les aportacions que comporta i, en definitiva, donar a conèixer els
efectes positius que comporta.
Una de les expressions del
caràcter hospitalari de la població catalana són les accions d'acompanyament,
dinamitzades per voluntaris d'associacions que s'ofereixen per acompanyar
persones nouvingudes als recursos del municipi de residència. Aquesta tasca
també la duen a terme familiars i paisans de les persones nouvingudes, que són
els que fan la primera acollida. D'aquí la importància de la implicació del
conjunt de la població en l'acollida.
LA LLEI
D'ACOLLIDA DE LES PERSONES IMMIGRADES I LES RETORNADES A CATALUNYA
El Parlament de Catalunya, en
sessió del 28 d’abril de 2010, va aprovar la Llei d’acollida de les persones
immigrades i les retornades a Catalunya, una iniciativa que se’ns ofereix com a
una caixa d’eines per a fomentar la nostra autonomia personal i facilitar el
nostre accés a la plena ciutadania catalana.
La llei estableix l’aplicació, a
tot Catalunya, d’un servei de primera acollida que ens permetrà establir un
primer contacte amb la cultura, la llengua i el mercat de treball d’aquest país
tot just arribar i, en alguns casos, des dels nostres països d’origen al moment
de començar el nostre projecte migratori. Aquest servei és personalitzat i
garantirà l’adquisició de competències lingüístiques bàsiques tant en català
-que serà la nostra llengua d’acollida- com en castellà. També rebrem
informació sobre el mercat laboral, sobre la societat catalana i el seu marc
jurídic, com drets i deures fonamentals i legislació en estrangeria.
L’objectiu és facilitar-nos la
incorporació a un entorn social que pot resultar desconegut per nosaltres,
ampliar el coneixement sobre els nostres drets i deures a la societat catalana
per tal de facilitar el nostre arrelament social.
Per conèixer més informació sobre
aquesta llei podem consultar l’apartat especial al web de la Direcció General
per a la Immigració fent clic a (http://www20.gencat.cat/portal/site/dasc/menuitem.6e02226e86d88424e42a63a7b0c0e1a0/@vgnextoid=f370c33dad5a4210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=f370c33dad5a4210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default)
MATERIALS DE
SUPORT A L'ACOLLIDA
El Departament de Benestar Social
i Família, a través de la Direcció General per a la Immigració, ha editat una
col·lecció de 6 DVD de suport a l'acollida de les persones nouvingudes a
Catalunya. L'objectiu principal és el de facilitar informació sobre Catalunya i
la societat catalana, així com l'organització i funcionament dels sistemes
públics. Cadascun dels DVD tracta d'un àmbit temàtic. El primer presenta
Catalunya i la societat catalana, la seva història, l'organització política i
el marc competencial, la llengua, les festes i costums, etc. Els altres cinc
DVD tenen cadascun d'ells informació bàsica sobre l'organització, l'accés, les
característiques, i els drets i deures dels usuaris, dels serveis públics
següents: treball, habitatge i convivència, salut, educació i serveis socials.
Aquests materials volen ser una
eina de suport audiovisual per als professionals que fan tasques d'acollida de
les persones nouvingudes per tal que els puguin utilitzar en el marc de grups
lingüístics i els ajudin a presentar i estructurar les sessions de formació de
l'entorn i de la societat d'acollida que s'organitzin. Aquestes s'han de fer el
més comprensibles idiomàticament i culturalment a les persones nouvingudes. És
per això que tots els DVD estan disponibles amb un menú de navegació en els 10
idiomes més parlats per les persones immigrades a Catalunya: català, castellà,
anglès, francès, àrab, amazic, xinès, urdu, romanès i rus.
La iniciativa d'aquests DVD
s'emmarca en el procés d'elaboració de la Llei d'Acollida i va ser un dels
projectes inclosos en el Programa Integral d'Acollida del Pla de Ciutadania i
Immigració 2005-2008.
Es van editar 3000 unitats distribuïdes entre els
professionals dels ens locals i de les entitats que fan tasques d'acollida.
Cada DVD té una durada de 15 a 20 minuts. A continuació, podeu consultar els
diferents materials en cadascuna de les 10 llengües disponibles.
|
|
|
|
|
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.