L’ACOLLIMENT A CATALUNYA


LEGISLACIÓ

Els drets i deures de les persones estrangeres a Catalunya i els tràmits administratius necessaris per regularitzar la nostra situació són objecte de regulació a la Llei d'Estrangeria (LO 4/2000, d'11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers i la seva integració social) i al Reglament (Reial Decret 557/2011, del 20 d'abril) que la desenvolupa.
Aquesta normativa referida als estrangers és de caràcter estatal, però determinades qüestions afecten àmbits competencials de la Generalitat de Catalunya, motiu pel qual es va aprovar el Decret 188/2001, de 26 de juny, de les persones estrangeres i la seva integració social a Catalunya.
Aquesta normativa està referida als estrangers extracomunitaris, és a dir, a aquells que no els és d'aplicació el règim comunitari destinat als nacionals de la Unió Europea, de l'Espai Econòmic Europeu (Noruega, Islàndia, Liechtenstein) i de la Confederació Suïssa. El règim comunitari és d'aplicació:
    al seu cònjuge, sempre que no estiguin divorciats o hagi acord o declaració de nul·litat matrimonial o parella de fet inscrita en registre públic;
    als descendents o als del seu cònjuge sempre que no estiguin divorciats o hagi acord o declaració de nul·litat matrimonial;
    als ascendents d'aquests nacionals o del seu cònjuge sempre que no estiguin divorciats o hagi acord o declaració de nul·litat matrimonial.

ELS PROGRAMES D'ACOLLIDA A CATALUNYA

Els programes d'acollida se centren en l'accés i ús dels recursos públics, però com que els serveis són diversos i situats en diferents punts del municipi i la comarca, és fonamental oferir al nouvingut un itinerari obert que li permeti arribar fàcilment als recursos, per conèixer les seves característiques.

Com a recomanació general considerem que aquest itinerari s'inicia en el moment de l'empadronament a les oficines d'atenció ciutadana:

Per continuar l'itinerari els serveis d'informació ens orientaran/derivaran cap a altres serveis, en funció de les nostres necessitats. L'empadronament ens permet continuar l'itinerari ja que és un dels requisits per accedir a altres serveis bàsics:

      els sanitaris a partir d'aconseguir la targeta sanitària individual,

      els educatius per inscriure'ns en cursos de formació,

      els programes d'orientació i inserció laboral,

      els serveis per facilitar l'accés a l'habitatge, com la xarxa de mediació de lloguer social.

Així mateix, després de conèixer els serveis relacionats amb les necessitats bàsiques, l'empadronament ens facilita continuar l'itinerari, ja que és un dels requisits per accedir als serveis socials o sol·licitar qualsevol suport a les administracions públiques, llogar un habitatge o ser titular d'un subministrament (aigua, gas, electricitat).

Per tal de facilitar la resposta coordinada dels diferents serveis, les administracions locals (ajuntaments i consells comarcals) han establert els plans d'acollida.

Els plans locals d'acollida ofereixen els serveis següents:

    Informació i assessorament jurídic sobre estrangeria

Són serveis on ens informaran sobre els requisits, les condicions i la documentació necessària, així com la tramitació de permisos de residència, de treball, reagrupament familiar, nacionalitat, etc. Aquests serveis poden estar ubicats al mateix municipi de residència o en un municipi veí.

    Acolliment lingüístic

Una de les necessitats bàsiques de les persones nouvingudes és poder comunicar-se i relacionar-se amb el conjunt de la població. Ja que moltes de les persones immigrades no parlem català, que és la llengua pròpia de Catalunya, el Consorci per a la Normalització Lingüística impulsa l'acolliment lingüístic per a adults. Organitza cursos en tot el territori i de diferents nivells i també promou les relacions interculturals a través de les parelles lingüístiques.

La Llei d’acollida estableix també el nostre dret d’assolir les competències lingüístiques bàsiques en català i castellà, a través dels serveis de primera acollida.

Per als infants i joves nouvinguts i que no coneixen el català els centres educatius de primària i secundària disposen d'aules d'acollida.

    Promoció del coneixement de l'entorn

L'arribada a una nova societat implica la necessitat de conèixer el nou entorn de vida: la història, on s'ubiquen i com funcionen els serveis, els valors i normes de civisme i convivència, etc.

Per tal de facilitar aquest coneixement, els plans d'acollida compten amb diferents recursos:

    Sessions de benvinguda. L'Ajuntament convida regularment els nous veïns i veïnes empadronats per donar-nos la benvinguda i fer una primera presentació del municipi, dels seus serveis i equipaments, i ens orienta per seguir els diferents recursos dirigits a facilitar la nostra acollida. En aquesta trobada se'ns convida a participar en les sessions de formació sociocultural.

    Sessions de formació sociocultural. Aquestes sessions tenen com a objectiu aprofundir en el coneixement del municipi i de la societat que ens acull, així com informar dels aspectes bàsics dels sistemes públics de salut, educació, treball, habitatge i serveis socials, on estan situats i com arribar-hi. També ens orienta sobre normes i costums cívics i ens informa sobre la importància de la participació ciutadana a través de l'associacionisme.

    Els ajuntaments i les entitats poden organitzar visites d'informació i de presentació dels equipaments públics (biblioteques, poliesportius, centres cívics, teatres...) i de les associacions locals (associacions de veïns, associacions de mares i pares d'alumnes, organitzacions sindicals, entitats culturals, esportives i lúdiques...).
    Guies d'acollida. Com a eina d'informació personal i col·lectiva, els programes d'acollida local solen disposar de guies d'acollida. Són publicacions oficials traduïdes en diferents idiomes, on podem  trobar informació sobre els recursos públics i privats existents al municipi: denominació del recurs, serveis que ofereix, adreça, horari d'atenció al públic i com contactar-hi, als quals ens podem adreçar en funció de les necessitats i del punt de l'itinerari d'acollida en què ens trobem.

També trobarem en diferents idiomes altres guies sobre temàtiques específiques: salut, educació, civisme i convivència, treball, etc. Aquestes guies ens permeten tenir un coneixement més complet i aprofundit dels recursos, per la qual cosa la seva utilitat va més enllà de l'acollida, ja que les podem fer servir més endavant, quan estem ja assentats i arrelats a Catalunya. Per exemple, quan els nostres fills i filles passin de l'educació primària a secundària o si volem comprar un habitatge o obrir un negoci.

    Servei de traducció i interpretació

Per tal de garantir l'accés en igualtat de condicions a tota la població, a les persones que no parlem ni català ni castellà se'ns ofereix la possibilitat de disposar d'un intèrpret en les entrevistes amb els professionals dels recursos públics, per exemple quan anem al metge o a matricular els nostres infants a l'escola.

A la majoria d'ens locals hi ha borses de traductors i intèrprets que estan a disposició dels diferents professionals que ho sol·liciten.

    Activitats per promoure una societat acollidora

Les necessitats d'acollida no es redueixen a l'accés als recursos públics, també hi ha una dimensió social d'incorporació com a  ciutadans i ciutadanes a la vida quotidiana i associativa. D'aquí les actuacions per fomentar la participació, promoure el coneixement mutu i la sensibilització del conjunt de la població, així com el foment de la convivència en l'esfera pública.

Aquestes accions tenen com a objectius:

    La incorporació activa dels ciutadans d'origen estranger en els diferents aspectes de la vida social, cultural, esportiva, lúdica, etc. del municipi.

    Donar respostes a les àrees on es produeixen interessos, usos i costums diferents, així com facilitar la interacció entre persones d'origen immigrant i la resta de ciutadans, i llur mútua adaptació dins de les esferes públiques del municipi.

Són activitats de suport al teixit associatiu amb projectes que promoguin la sensibilització de la població sobre el fet migratori i les seves conseqüències. Tenen com a objectiu oferir informació adequada sobre la realitat migratòria, el seu impacte en la societat catalana, les aportacions que comporta i, en definitiva, donar a conèixer els efectes positius que comporta.

Una de les expressions del caràcter hospitalari de la població catalana són les accions d'acompanyament, dinamitzades per voluntaris d'associacions que s'ofereixen per acompanyar persones nouvingudes als recursos del municipi de residència. Aquesta tasca també la duen a terme familiars i paisans de les persones nouvingudes, que són els que fan la primera acollida. D'aquí la importància de la implicació del conjunt de la població en l'acollida.

LA LLEI D'ACOLLIDA DE LES PERSONES IMMIGRADES I LES RETORNADES A CATALUNYA

El Parlament de Catalunya, en sessió del 28 d’abril de 2010, va aprovar la Llei d’acollida de les persones immigrades i les retornades a Catalunya, una iniciativa que se’ns ofereix com a una caixa d’eines per a fomentar la nostra autonomia personal i facilitar el nostre accés a la plena ciutadania catalana.
La llei estableix l’aplicació, a tot Catalunya, d’un servei de primera acollida que ens permetrà establir un primer contacte amb la cultura, la llengua i el mercat de treball d’aquest país tot just arribar i, en alguns casos, des dels nostres països d’origen al moment de començar el nostre projecte migratori. Aquest servei és personalitzat i garantirà l’adquisició de competències lingüístiques bàsiques tant en català -que serà la nostra llengua d’acollida- com en castellà. També rebrem informació sobre el mercat laboral, sobre la societat catalana i el seu marc jurídic, com drets i deures fonamentals i legislació en estrangeria.
L’objectiu és facilitar-nos la incorporació a un entorn social que pot resultar desconegut per nosaltres, ampliar el coneixement sobre els nostres drets i deures a la societat catalana per tal de facilitar el nostre arrelament social.
Per conèixer més informació sobre aquesta llei podem consultar l’apartat especial al web de la Direcció General per a la Immigració fent clic a (http://www20.gencat.cat/portal/site/dasc/menuitem.6e02226e86d88424e42a63a7b0c0e1a0/@vgnextoid=f370c33dad5a4210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=f370c33dad5a4210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default)

MATERIALS DE SUPORT A L'ACOLLIDA

El Departament de Benestar Social i Família, a través de la Direcció General per a la Immigració, ha editat una col·lecció de 6 DVD de suport a l'acollida de les persones nouvingudes a Catalunya. L'objectiu principal és el de facilitar informació sobre Catalunya i la societat catalana, així com l'organització i funcionament dels sistemes públics. Cadascun dels DVD tracta d'un àmbit temàtic. El primer presenta Catalunya i la societat catalana, la seva història, l'organització política i el marc competencial, la llengua, les festes i costums, etc. Els altres cinc DVD tenen cadascun d'ells informació bàsica sobre l'organització, l'accés, les característiques, i els drets i deures dels usuaris, dels serveis públics següents: treball, habitatge i convivència, salut, educació i serveis socials.
Aquests materials volen ser una eina de suport audiovisual per als professionals que fan tasques d'acollida de les persones nouvingudes per tal que els puguin utilitzar en el marc de grups lingüístics i els ajudin a presentar i estructurar les sessions de formació de l'entorn i de la societat d'acollida que s'organitzin. Aquestes s'han de fer el més comprensibles idiomàticament i culturalment a les persones nouvingudes. És per això que tots els DVD estan disponibles amb un menú de navegació en els 10 idiomes més parlats per les persones immigrades a Catalunya: català, castellà, anglès, francès, àrab, amazic, xinès, urdu, romanès i rus.
La iniciativa d'aquests DVD s'emmarca en el procés d'elaboració de la Llei d'Acollida i va ser un dels projectes inclosos en el Programa Integral d'Acollida del Pla de Ciutadania i Immigració 2005-2008.
Es van editar 3000 unitats distribuïdes entre els professionals dels ens locals i de les entitats que fan tasques d'acollida. Cada DVD té una durada de 15 a 20 minuts. A continuació, podeu consultar els diferents materials en cadascuna de les 10 llengües disponibles.


















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.