L'autoestima i les habilitats socials dels infants

L’autoestima es defineix com el concepte que té el nen de si mateix: de la seva imatge, les seves aptituds, els seus coneixements….És la manera com el nen es veu i es valora a ell mateix.

L’autoestima es va formant i canviant al llarg del temps. A partir dels 5/6 anys és quan es formen la imatge de sí mateixos. L’autoimatge es forma a partir de les experiències que van acumulant i segons la idea que es van formant de com el veuen els altres (adults, companys i amics). Per aquest motiu, en aquesta etapa els adults han de ser especialment sensibles al que comuniquen, procurant:
  1. Ser autèntics, no caure en contradiccions ni projectar les pròpies inseguretats en els nens.
  2. Ser efusius i clars al reconèixer el que els nens han fet bé.
  3. Incentivar els nens a assumir responsabilitats. D’aquesta manera potenciem el sentiment de confiança en sí mateixos.
  4. Procurar transmetre missatges verbals i no verbals coherents, els nens són molt sensibles al llenguatge gestual.
  5. Generar un clima emocional càlid i participatiu.
  6. Mostrar confiança en les capacitats dels nens i en la seva capacitat d’enfrontar-se i resoldre problemes.
  7. Les exigències i els criteris per avaluar als nens han d’estar a l’alçada de les seves possibilitats.
Durant els anys escolars, els dos factors claus per a l’autoestima dels nens són l’èxit acadèmic i les relacions socials amb el grup d’iguals. Per a aconseguir unes relacions socials satisfactòries cal ajudar als nens a desenvolupar habilitats socials.

Les habilitats socials són aquelles habilitats que els permeten interactuar amb els seus iguals i amb el seu entorn d’una manera socialment acceptable. Inclouen les següents capacitats:
  1. Escoltar a l’altre
  2. Iniciar i mantenir una conversa
  3. Formular preguntes
  4. Donar les gràcies
  5. Presentar-se correctament
  6. Saber fer un elogi
  7. Saber demanar ajuda
  8. Saber demanar disculpes
  9. Demanar permís
  10. Comprendre, valorar i respectar els sentiments dels altres
  11. Compartir coses, sensacions i sentiments
  12. Defensar els nostres drets
Per a ensenyar habilitats socials als nostres fills la millor manera és el nostre propi exemple, així com proporcionar-los situacions per relacionar-se amb altres nens (exposar-los des de molt petits al contacte amb altres nens, celebrar festes d’aniversari, fomentar que els amics vinguin a casa, inscriure’ls a campaments o grups esportius,…)

Cal fomentar conductes prosocials:
  • Ensenyar a compartir joguines, menjar,..
  • Ensenyar cooperar i ajudar als altres
  • Ensenyar a ser altruista
  • Ensenyar a disculpar els errors dels altres
  • Ensenyar a comprendre els afectes dels altres
  • Ensenyar a mostrar simpatia, empatia i compassió

Entrenar habilitats de conversa:
  • Ensenyar a expressar els seus sentiments i necessitats
  • Ensenyar a compartir informació personal amb amics
  • Ensenyar a fer preguntes sobre els altres
  • Ensenyar a escoltar
  • Ensenyar a expressar afecte i aprovació quan parla amb els altres
  • Ensenyar-li a mantenir una conversa
  • Ensenyar-li a a trucar els seus amics
  • Ajudar-lo a que s’expressi amb propietat
  • Estimular-lo a que participi en converses amb persones grans
Per fomentar la comunicació amb els fills i facilitar l’educació emocional, Mundito DT ha creat uns jocs de cartes destinats a parlar sobre la imatge que tenen els nens de sí mateixos i les relacions que estableixen amb els altres:

“Yo y mi autoestima” facilita l'expressió de pensaments i sentiments del nen sobre sí mateix, la seva imatge i la seva autoestima.

“Yo y mis relaciones sociales” facilita l'expressió de sentiments i pensaments del nen sobre la seva família, els seus amics i el seu comportament social.

Si teniu qualsevol dubte o consulta sobre qualsevol cosa que us preocupi i que vulgueu potenciar o millorar dels vostres fills, Imma Abad, psicòloga infantil online, us pot ajudar.

Més informació a Imma Abad www.psicologainfantilonline.com


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.