Educador social en residències de gent gran
Què fem els educadors socials a les residències de gent gran?
Hi ha una confusió amb la funció de l'educador social, ja que sovint es creu que la feina que fem és "divertir" o "entretenir". Si bé moltes de les activitats que realitzem amb la gent gran són divertides o entretingudes, cal deixar clar que aquesta no és (o no hauria de ser) la finalitat de les activitats que els educadors i educadores portem a terme amb la gent gran que viu a les residències.
Tota activitat està pensada a aconseguir objectius, i aquests objectius són la vertadera finalitat de les activitats. Evidentment, per tal que les activitats funcionin, els educadors hem de fer ús de l'animació social i sociocultural, de la diversió i l'entreteniment.
En la tasca que porto a terme diàriament, he captat sensacions equivocades en quant a la nostra feina. Quan realitzem una activitat manual, cal pensar que l'educador ha estat una bona estona per preparar-la. M'explico: si fem un "bingo" (típic a les residències) l'educador sap que és molt més que un joc per a què els residents estiguin entretinguts. L'educador coneix els participants, dinamitzant el joc per tal que ells es relacionin (abans ha pensat com indirectament fer seure persones amb més afinitat a la mateixa taula, per exemple), ha pensat com atraure la curiositat de les persones que per alguna dificultat no hi vol participar, intentant minvar barreres, si hi ha algú amb problemes de sordesa posar-se aprop seu, algú amb problemes de visió adaptant els cartronets, amb dificultat de concentració cridant-li l'atenció, amb baixa autoestima fent-lo protagonista (dient, per exemple la seva edat quan surt aquell número... L'educador, quan canta els números està constantment pendent de la reacció de cada un dels residents, fins i tot dels que no participen.
Si es fa una activitat manual, l'educador no pensa en el resultat com a objectiu. No cal tenir una decoració de primavera amb unes flors precioses per tot el saló, si aquestes no les han fet ells! El vertader resultat que busca l'educador és la satisfacció dels participants, la participació activa, l'autoestima de veure que allò ho han fet ells. Evidentment, ajudarem en tot moment si és necessari, però no té sentit decorar amb floretes que els treballadors han pintat. Unes flors més senzilles que les hagin creat ells, seràn per tothom més valorades. Adaptar, adaptar, adaptar.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Si voleu participar, deixeu la vostra aportació i la recollirem, animeu-vos.