No deixis que la publicitat influexi en els teus fills

 

La publicitat presenta fórmules d'èxit assegurat i aprofita la confiança espontània dels infants per convèncer-los que adquireixin els productes anunciats.

Les empreses solen utilitzar diversos recursos per captar l'atenció i preferències dels consumidors infantils explotant imatges, sons, evocant un món màgic i fantàstic ple d'aventures protagonitzades per herois i heroïnes que els petits coneixen bé i que, per això, els productes que promocionen adquireixen força, valor i la capacitat de persuadir-los.

Estudis d'abast mundial indiquen que la publicitat utilitza els nens i les nenes perquè influeixin en les compres de les seves famílies i es val del sentit de responsabilitat de pares i mares i de les necessitats d'afecte i seguretat dels seus fills. Per posar-ne un exemple, quantes vegades no hem sentit que en la publicitat d'alguns productes hom assenyala el següent: "si vols el millor per als teus fills compra'ls el que veritablement necessiten; ells t'ho agrairan".

Més enllà d'això, és important considerar les reaccions immediates que presenten els nens en veure la publicitat a la televisió i la necessitat que els crea de tenir aquells productes. Si no els arriben, poden sentir frustració i disgust i arribar a generar conflictes amb les seves famílies.

En aquest afer, la família hi té un rol essencial, ja que ha de propiciar el diàleg i la convivència adequada. Els pares i mares han de conversar amb els seus fills sobre les possibilitats econòmiques de la llar, planificar junts els caps de setmana o vacances, etc. D'aquesta manera els nens i les nenes aniran prenent consciència de les possibilitats econòmiques familiars i dels valors de la família.

També és important recordar que pares i mares s'han d'implicar en el procés formatiu dels seus fills perquè els seus comportaments, valors i comentaris tenen una influència inqüestionable en les seves vides, ja que el que veuen i escolten a casa és l'eix de la formació de la personalitat.

Davant el fenomen de la publicitat, les famílies han de tenir una actitud racional i crítica; és important comentar amb els fills el contingut de la publicitat que veuen i explicar-los que no tot el que diuen els anuncis és veritat. Per tant, no necessiten tenir tot el que els ofereixen. La família ha de convertir-se en una mena de filtre i, així, orientar-los perquè vagin adquirint una progressiva autonomia personal.

En vols saber més?

CORTINA, A. (2002): Por una ética del consumo. Madrid: Taurus. 
GARCÍA, M. (1997): Las claves de la publicidad. Madrid: Escuela Superior de Gestión Comercial y Marketing.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.