Prevenció en salut mental infantil a partir del reforç de les competències parentals en maternitats vulnerables

Introducció
La maternitat que arriba sense haver estat buscada i que no disposa d’una xarxa de suport social (aspecte clau en un context de crisi com l’actual), pot convertir-se en una experiència dura i poc estimulant. El pòster presentat es basa en la necessitat de suport a les competències parentals amb mares derivades de serveis socials que assisteixen a recursos maternoinfantils.

Objectiu
L’objectiu general és l’enfortiment del vincle mare-fill/a perquè repercuteixi en un desenvolupament feliç i harmònic del nen/a, prevenint així possibles problemes futurs de salut mental.

Objectius específics
Oferir una mirada positiva i esperançadora a mares que viuen la maternitat de manera angoixant, ajudar a canviar la mirada, ajudar a interpretar el comportament infantil, posar en valor el suport mutu que pugui donar-se entre les integrants del grup, i, en definitiva, reforçar el treball de les professionals del maternoinfantil en el seu dia a dia.

Metodologia
La formació específica amb un professional extern es planteja com un recurs més dins de les activitats habituals dels maternoinfantils. Donades les característiques de les destinatàries, la formació es planteja de forma pràctica a partir d’imatges que conviden a la reflexió i al debat. Les imatges plantegen situacions del dia a dia amb infants en les quals les mares es veuen reflectides i promouen els comentaris, preguntes, dubtes que són recollides i reconduïdes pel professional.

Resultats i conclusions
L’avaluació es va realitzar a través d’un col•loqui de les participants amb l’educadora social responsable del grup. A nivell qualitatiu l’experiència va ser ben valorada destacant especialment la metodologia participativa i el fet de tractar temes fonamentals del desenvolupament infantil des d’una perspectiva amena i relaxada, però alhora rigorosa. Es conclou que activitats participatives que generen debat a partir d’elements visuals són adequades per ajudar a enfortir el vincle mare-fill en situacions de risc social.


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.