Ensenyament potencia l'escriptura com a matèria transversal en totes les assignatures a partir del curs vinent

Ensenyament potencia l'escriptura com a matèria transversal en totes les assignatures a partir del curs vinent

Potenciar l’escriptura com a matèria transversal en totes les assignatures a partir del curs vinent és l’objectiu del nou programa Ara Escric. “La qualitat de l’escriptura la reclamem per totes les competències, és totalment transversal, és la competència mare, com la lectura” ha afirmat la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, qui ha afegit que “ensenyar a escriure bé és anar a favor de l’alumne, perquè a través de l’escriptura demostrarà el que ha après i això va a favor d’ell”. La titular d’Ensenyament ha fet aquestes declaracions avui al matí en roda de premsa, en què ha presentat aquest programa sobre l’escriptura a l’educació infantil, primària i secundària.

Es tracta d’un programa que té com a finalitat millorar la competència escrita dels alumnes per augmentar la seva capacitat de comunicació i el seu rendiment acadèmic i, així, afavorir l’èxit educatiu. A través de l’Ara Escric, es donarà eines i suport als docents per actualitzar les metodologies de la didàctica de l’escriptura. Tal com ha assenyalat la consellera Rigau, “l’aprenentatge de l’escriptura i la lectura t’acompanyaran al llarg de la vida i marcaran el teu currículum vital, no només l’escolar; és a través de l’escriptura que acabes demostrant el que has après”. També ha destacat que l’escriptura “avui dia ha tornat a prendre gran força i les tecnologies han tornat a posar el valor que li pertoca, sobretot pel que fa a la seva qualitat”.

El programa defineix objectius específics per als alumnes, professors, projecte educatiu, famílies i món literari. En aquest sentit, la consellera ha destacat que el programa preveu que els alumnes incrementin el seu temps en l’escriptura o que sàpiguen perquè s’escriu i per qui s’escriu. Pel que fa al professorat, Rigau ha remarcat que “el mestre és un model davant dels alumnes, i ho és parlat i ho és escrivint”. També ha explicat que “estem demanat que el centre incorpori en els seu projecte educatiu l’escriptura i les estratègies d’expressió escrita en totes les àrees i matèries” i que “creiem que les famílies han de conèixer la metodologia”.

L’Ara Escric es fonamenta en tres eixos. El primer, aprendre a escriure, preveu l’aprenentatge inicial de l’escriptura (educació infantil i primària), el procés de la composició escrita, les seves fases i la reflexió sobre la llengua, i el coneixement dels gèneres textuals i la seva funcionalitat. El segon, escriure per aprendre, amb l’escriptura com a eina d’aprenentatge i de construcció de coneixement, i també com una estratègia transversal per a la millora del rendiment escolar a totes les àrees i matèries. I el tercer, escriure per crear i transmetre el pensament, que vol potenciar l’hàbit de l’escriptura personal i el plaer d’escriure, i l’escriptura creativa, amb la literatura com a model. Irene Rigau ha afirmat que un dels objectius clars “és que la lletra utilitzada pels alumnes sigui llegible, àgil d’executar i de producció ràpida”.

Implantació del programa

En relació a la implantació del programa, es durà a terme l’elaboració i difusió de documents d’orientacions, es posarà en marxa la pàgina web AraEscric, i es realitzarà un cicle de sis conferències. Seran de temàtiques nuclears, i transversals, relacionades amb la didàctica de l’escrit que s’oferiran de manera simultània a tots els Serveis Territorials d’Ensenyament a partir del segon trimestre del curs 2015-2016. Se n’oferiran tres modalitats diferents adaptades a mestres de parvulari i cicle inicial d’educació primària, mestres dels cicles mitjà i superior d’educació primària, i professorat d’educació secundària obligatòria. Tal com ha anunciat la consellera Rigau, rebran formació de 3.000 a 5.000 docents, xifra que es podrà doblar en funció de les sol·licituds, tal com va passar en el programa de l’Impuls de la lectura.

En la implantació també es realitzarà la identificació i divulgació de pràctiques de referència educativa i projectes d’innovació de centre en l’àmbit de l’escriptura, i el disseny de l’oferta formativa vinculada als objectius del programa. Irene Rigau ha explicat que “el primer any és una reflexió per a tots els centres, que cada centre faci la seva diagnosi i pla de formació. I el segon any, ja hi ha formació més específica, un cop cada centre hagi analitzat on s’excel·leixen els alumnes o han quedat més coixos a partir dels resultats de les proves d’avaluació”.

Resultats de l’Impuls de la lectura

La titular d’Ensenyament ha informat dels resultats de l’Impuls de la lectura (ILEC) i ha anunciat que tant a primària com a secundària, disminueix el nombre d’alumnes de nivell baix i que “dels 296 centres de primària que han acabat l’ILEC el 2015, un 90% han millorat els seus resultats”. En aquest sentit, Irene Rigau també ha subratllat que d’acord amb les recomanacions internacionals per lluitar contra el fracàs escolar, és indispensable que hi hagi “una programació i una perseverança metodològica i coherent amb les actuacions prèvies”. Per això, l’Ara Escric té correspondència amb l’estructura l’Impuls de la lectura. 

El Departament d’Ensenyament el curs 2011-2012 va posar en marxa l’Impuls de la lectura en l’àmbit educatiu dins el Pla Nacional de Lectura, amb l’objectiu de reduir el fracàs escolar potenciant la lectura sistemàtica al llarg de tota l’escolaritat. Aquest programa prioritza la competència lectora com una estratègia de millora de la competència comunicativa lingüística i és l’inici del recorregut cap a l’aprenentatge de la comunicació oral i de l’expressió escrita en els àmbits socials, acadèmics i al llarg de la vida. La consellera ha recordat que ha estat una de les iniciatives amb més satisfacció per part dels centres i de les enquestes, i que “vam definir la lectura com a porta d’accés al coneixement”.

Impacte en la selectivitat

Durant la presentació, la consellera Rigau ha remarcat l’impacte de l’Impuls de la lectura en els resultats de la selectivitat. Així, ha explicat que “en català hem tingut una millora”, en què s’ha passat d’un 5,99 el 2012 a un 6,46 el 2015, “en castellà ens mantenim i hem pujat a 6,56, i hem tingut una millora espectacular el domini de l’anglès”, que el 2006 era del 5,91 i enguany d’un 7,26. “Per tant s’entrarà a la universitat amb una bagatge superior”, ha manifestat la titular d’Ensenyament. També ha destacat la nota de matemàtica aplicada, en què s’ha arribat al 7,01, quan al 2010 estava a 5,04.

La consellera d’Ensenyament ha destacat que els estudis de Magisteri “van pujant posicions en els rànquings d’estudis més demanats i quetot aquest esforç que fem per ser més exigents per als estudis de mestres ha anat a favor de la demanda i ha anat a favor dels alumnes”. Ha afegit que “hem d’exigir els millors docents per al sistema” i que s’està aconseguint que cada cop vagin estudiants més preparats a cursar els estudis de magisteri.

http://premsa.gencat.cat/pres_fsvp/AppJava/ensenyament/notapremsavw/286527/ca/ensenyament-potencia-lescriptura-materia-transversal-assignatures-partir-curs-vinent.do

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.