El potencial transformador de la fotografia per treballar l’abús sexual infantil als instituts per Mar Domènech

Des del 2017, l’Àrea d’Educació de Photographic Social Vision desenvolupa el projecte participatiu de creació fotogràfica Material sensible amb la Fundació Vicki Bernadet. Persones víctimes d’abús sexual infantil que ja han fet el seu procés amb terapeutes de l’organització realitzen aquest taller que els permet reconstruir el seu relat personal a través de la fotografia. Ara Material sensible també arriba als instituts. Nois i noies a partir de catorze anys tenen l’oportunitat de participar en càpsules educatives de fotografia per aprendre el seu potencial creatiu i analitzar-les visualment, i a la vegada, per sensibilitzar-se, reflexionar i debatre sobre l’abús sexual infantil.

Un de cada cinc nens i nenes pateix algun abús sexual abans dels 17 anys i el 90% no ho explica a ningú fins a arribar a l’edat adulta. Aquesta dada esfereïdora és la que constantment ens recorda que tot i que estem avançant sobre la detecció de casos d’abús sexual infantil, encara queda molt de camí per recórrer.

La Fundació Photographic Social Vision usa la fotografia com a mitjà d’expressió i potencial creatiu oferint tallers a diferents públics, i que són una molt bona eina terapèutica per a col·lectius amb algun trastorn mental. Per això, ja fa temps que treballa amb la Fundació Vicki Bernadet.

De fet, la llavor de la seva aliança va sorgir ara fa uns vint-i-un anys arran d’un reportatge periodístic i fotogràfic que la fundació va encarregar a Photographic Social Vision. La Fundació Vicki Bernadet encara era petita i volia donar a conèixer la seva tasca i labor social d’atenció integral, prevenció i sensibilització sobre l’abús sexual a la infància. Aquest reportatge es va publicar al Magazine de La Vanguardia i va tenir molts lectors fent que col·lapsessin les centraletes de les dues organitzacions amb persones que s’havien vist reflectides en els testimonis i víctimes d’ASI (abús sexual infantil) que sortien en el reportatge.

A poc a poc les dues organitzacions van anar creixent i desenvolupant les seves missions. Fins que el 2017, Mireia Plans i Alice Monteil, educadores de Photographic Social Vision van decidir presentar a la Fundació Vicki Bernadet el projecte de Material sensible, un taller de fotografia participativa amb usuaris de la fundació que han estat víctimes d’abusos sexuals en la infància. Com bé explica Alice Monteil, “veiem clar que l’abús sexual infantil es podia treballar a través de la nostra metodologia, ens feia respecte proposar-ho perquè és un tema delicat i encara tabú en la societat, però al final ens hi vam atrevir”.

Precisament, Photographic Social Vision va participar l’any passat als Mutare de la Fundació Carulla. Va ser una de les cinc experiències que es van presentar al “Mutare Inspira”.

Un taller per a reconstruir el propi relat

Cada any s’obre la convocatòria per participar en el taller de Material sensible, aquesta no està oberta tothom, hi participen només usuaris de la fundació Vicki Bernadet. De fet, l’equip terapèutic és el que triar les persones més adients, que ja han tingut un recorregut terapèutic, per tal que els sigui realment profitós. “Cal que siguin persones que ja es troben al final de la teràpia, que han fet grup terapèutic prèviament i que a més tenen un entorn familiar de suport important per tal de poder aprofitar la part més pública en forma d’exposició” remarca Alice Monteil.

Fotografies del taller Material sensible / Foto: Photographic Social Vision

El taller proposa una trobada setmanal en grup durant sis mesos. Les sessions alternen l’aprenentatge de qüestions tècniques amb aspectes psicològics i emocionals molt sensibles de la mateixa realitat amb el suport de psicòlegs de la fundació, perquè la gravetat no ve marcada només pel delicte en si, sinó per com cada persona va viure l’experiència. Tot plegat suma, i a través de la imatge les víctimes d’ASI poden revisar la seva vivència i això els ajuda en el seu procés de recuperació.

Material sensible consta de tres fases. La de producció, on els participants es familiaritzen amb la fotografia com a eina; la d’anàlisi, on cada setmana es revisen en grup tot el gruix d’imatges que cadascú va creant i, finalment, la d’exposició col·lectiva, on es mostra al públic el treball creatiu que cada participant ha fet al llarg del taller i que tanca el procés, si bé aquesta part és opcional, i cadascú decideix si la vol fer o no. Les exposicions s’han anat fent en diferents espais com el Chiquita Room o Projekteria [Art Gallery] i les darreres edicions s’han fet a la Casa Elizalde.

Participar-hi no té preu, ja que és una proposta finançada amb fons privats. El 2017 es va poder començar gràcies a un premi de la Fundació La Caixa, des d’aleshores Photographic Social Vision té subvencions que venen de l’Ajuntament de Barcelona, de l’ICEC i sobretot d’una donant particular que coneix molt bé el projecte des de l’inici i és tot un àngel per a l’organització.
Molt més que un projecte

El projecte de Material sensible ja va per la 4a edició, a banda del taller anual amb els usuaris de la Fundació Vicki Bernadet també compte amb una part pública d’exposicions, presentacions i activitats per a diferents públics.

Visita d’escolars a l’exposició Material sensible / Foto: Photographic Social Vision

A més, en la darrera edició es va crear un documental amb el mateix nom que resumeix les imatges i experiències dels que han participat en les últimes edicions i que mostra el potencial de la fotografia com a eina transformadora. “Aquest ens ha permès donar a conèixer a més públic el mètode i funcionament d’aquest projecte de fotografia participativa, i a la vegada, alertar sobre la greu problemàtica dels ASI que la nostra societat necessita atendre amb urgència”, assenyala Monteil.

Aquest documental, creat i produït per la Fundació Photographic i realitzat i editat per Ana de Quadras, compta amb postproducció de so de Raúl Lucea i amb la colorista Cristina Pérez. Hi apareixen fotografies de Núria Prieto, que documenten el making off de la tercera edició del projecte de fotografia participativa.

Proposta de sensibilització amb adolescents

L’exposició anual de Material sensible sempre la visiten grups d’escolars, i sovint aquestes acaben amb almenys una verbalització i/o denuncia a les educadores per part d’un/a jove que ha estat o encara és víctima d’ASI. Aquest fet tan rellevant, i que en l’última edició ja va suposar un 80% de la trentena de visites dutes a terme, va fer que Photographic Social Vision es decidís a iniciar el seu treball amb adolescents.

La fundació Vicki Bernadet té una àmplia oferta de tallers per treballar l’abús sexual infantil, però la franja adolescent potser és la que tenen menys coberta, i nosaltres veiem la necessitat de poder arribar aquesta franja d’edat i ajudar en la detecció precoç de casos per tal d’accelerar el procés de recuperació de les víctimes, afirma Monteil

La proposta va dirigida a alumnes de secundària i batxillerat, a partir de catorze anys, dona la possibilitat d’acostar la problemàtica i tabú dels ASI des d’una perspectiva participativa i artística. Una clara oportunitat d’informar, fer reflexionar i donar suport als joves en una edat clau, mentre se’ls involucra en una activitat artística que els permet descobrir i experimentar el potencial del llenguatge visual. Com diu Alice Monteil: “És una edat adient perquè just la fotografia és un llenguatge que els joves tenen molt per la mà i la viuen de prop”.
Diferents possibilitats

Les càpsules educatives de sensibilització amb adolescents consten de dues activitats. Per una banda, hi ha l’opció de visionar el documental de Material sensible i tenir un debat post-projecció on l’alumnat pot comprendre millor la realitat de l’abús sexual infantil i expressar-se al respecte.

I per l’altra, hi ha l’opció de la càpsula educativa visual Material sensible a on es fomenta la lectura crítica d’imatges i es potencien les habilitats visuals de l’alumnat, a partir de l’obra fotogràfica creada per gent que ha patit ASI i participants del taller Material sensible. Aquest permet establir una conversa pedagògica al voltant de conceptes com el consentiment, les relacions de poder, el xantatge, la culpa, la vergonya, els secrets, etc. Una oportunitat perquè l’alumnat entengui de manera senzilla i dinàmica què és l’abús sexual infantil i com la fotografia pot ser una eina d’expressió personal.

“Quan despleguem totes les imatges sobre una taula i preguntem als alumnes què diuen, és molt més fàcil que fer una xerrada freda sobre el tema. La fotografia té el poder de parlar sense dir res, i quan tractes un tema tabú o secret durant anys apropar-s’hi des de la imatge ho facilita molt. Realment la fotografia obre moltes possibilitats de treball” relata Monteil.

A més, en els dos casos, per acollir els processos emocionals que poguessin sorgir en la sessió, es compta amb l’acompanyament d’un psicòleg de la Fundació Vicki Bernadet.

Aquestes activitats es van començar a pilotar el 2022 i aquest 2023 ja s’han fet en diferents instituts de tot Catalunya. De moment, el feedback està sent molt positiu, en acabar aquestes trobades sempre hi ha alumnes que tenen la necessitat de poder aclarir conceptes i parlar-ne més.

Un dels últims instituts participants ha estat el Badalona VII, arran de les darreres notícies d’abusos i violacions que impregnen l’actualitat de la nostra societat, la comissió de Coeducació del centre va decidir contactar amb Photographic Social Vision per treballar la temàtica de l’abús sexual amb el seu alumnat. Van oferir dues activitats, una a 1r de l’ESO i l’altre a 1r de Batxillerat. Com comenta Xavier Andreu Montava, professor d’Història i membre de la comissió, “ha estat una experiència molt positiva per a tots. La proposta permet conèixer la part artística de la fotografia, i a la vegada, no només és una eina de prevenció sinó també ajuda al professorat a detectar possibles víctimes. L’activitat està molt ben conceptualitzada i és molt pràctica, furga en la ferida, però permet veure les reaccions de l’alumnat i desvelar casos. L’edat adient realment són els catorze anys, els alumnes de Batxillerat el van trobar molt necessari, però alguns ens van comentar que haguessin agraït poder-lo fer abans”.

Photographic Social Vision vol arribar a més instituts i a la vegada està analitzant la possibilitat de formar a professors per tal d’escalar i arribar a més alumnes. “L’escola té un rol molt important en abordar aquesta problemàtica i ha de saber que té aliats que el poden acompanyar”, subratlla Monteil.

https://diarieducacio.cat/ArtsEducacio/2023/05/25/el-potencial-transformador-de-la-fotografia-per-treballar-labus-sexual-infantil-als-instituts/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.