Com aprofitar les jornades de portes obertes a les escoles


Aquests dies moltes famílies estan immerses en el procés de triar escola per als fills. Per fer una bona tria, cal conèixer les diferents alternatives a l’abast. Una de les millors formes és assistir a la Jornada de Portes Obertes de les diferents escoles candidates. Mitjançant aquesta activitat els centres pretenen donar a conèixer, de forma cada cop més experiencial i creativa, quin és el seu projecte educatiu, com és el seu professorat, el seu funcionament, … en altres paraules què i com aprèn el seu alumnat. Però com podem aprofitar l’assistència a la Jornada de Portes Obertes per al nostre procés de tria d’escola? 

Des de la Fundació Escola Cristiana de Catalunya donen 10 consells per aconseguir-ho:

Què esperem de l’escola? Cal fer un llistat de les qüestions essencials que esperem per a l’educació del nostre fill/a, de les expectatives que dipositem en l’escola. Aquestes qüestions partiran de l’estructura de valors de la família, de la pròpia experiència escolar, etc i tindrà en compte aspectes com la formació multilingüe, continuïtat en l’oferta educativa, fomenten la creativitat dels infants, treballen per projectes, quins són els valors del centre, etc. Acompanyant aquest llistat, cal identificar quines escoles anirem a veure i en quines dates realitzen les Jornades de Portes Obertes.

Puc fer una visita virtual? És recomanable visitar prèviament la web de l’escola, visualitzar vídeos o imatges que ens expliquin les diferents activitats i projectes que dur a terme l’escola, visitar els blogs d’etapa, etc. Es tracta d’un primer pas per conèixer com és el centre i si encaixa en les nostres expectatives.

Quines respostes vull obtenir? L’última acció a fer abans d’assistir a les Jornades de Portes Obertes éspreparar un llistat de les qüestions que volem saber de totes i cadascuna de les escoles que visitem. Això ens resultarà molt útil per poder comparar, en el moment de triar, si s’adeqüen al què volem, què ens ofereixen de diferent, quins són els elements clau del seu projecte educatiu, etc.

Què pensen les famílies que ja formen part del centre? Ens pot resultar molt útil conèixer el parer de les famílies que recentment han passat pel mateix procés de triar, saber si estan contents amb el centre, com ha estat el procés d’adaptació dels infants, etc. No totes les escoles ofereixen aquesta possibilitat, incorporant la participació de les famílies actuals en la Jornada de Portes Obertes, però si teniu l’oportunitat, aprofiteu-la!

Com seran els companys de l’escola? Aquesta activitat també ens permet conèixer l’alumnat del centre, fixar-nos si estan contents, si s’ho passen bé, quina relació tenen amb els mestres. Fins i tot algunes escoles aposten perquè els alumnes més grans ensenyin el centre o bé perquè antics alumnes expliquin la seva experiència escolar. Una altre opció per aquesta qüestió és anar a l’hora d’entrada o sortida dels alumnes. Podreu veure com són i com es senten.

Com és l’equip de l’escola? Parlar amb el professorat és clau, ja que seran les persones que estiguin dia a dia amb els infants. Si ens parlen amb il·lusió, compromís i coneixement de la seva feina, quin és el grau d’estabilitat del claustre, quina és la mitjana d’edat, etc.

Què aprendrà? Cal saber quins són els objectius pedagògics de l’escola. Com es promou l’expressió oral? l’aprenentatge de l’anglès o d’altres idiomes? La lectoescriptura? La ciència i les matemàtiques? Quina importància té l’expressió artística, expressiva i musical? La psicomotricitat? …
Com aprendrà? Els primers anys escolars els infants aprendran a pensar, a deduir, a aprendre. Per això hem de saber quina metodologia pedagògica utilitzen a l’escola. Si fan treball cooperatiu, per projectes, si disposen de material propi, si integren la tecnologia en les diferents àrees, si incorporen centres d’interés, etc.

Les parets també parlen? Les instal·lacions no són un criteri de tria de centre, però sí és importantsaber si l’escola en té cura, si disposen d’aula d’informàtica, com és el menjador, etc. Així mateix, és important veure si hi ha exposicions dels treballs que fan els alumnes, no només perquè implica una dedicació especial del professorat en la seva preparació i reconeixement de la feina de l’alumnat, sinó perquè també reflecteix què aprenen i com treballen.

L’escola m’entendrà? Per últim, hem d’estar segurs que nosaltres també estarem bé a l’escola. Podré parlar amb l’escola sempre que ho necessiti? quins són els espais de participació de les famílies? disposen de servei d’acollida si ho necessito? …

http://criatures.ara.cat/blog/2015/03/09/com-aprofitar-les-jornades-de-portes-obertes-a-les-escoles/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.