Aplicacions terapèutiques amb  mindfulness  per a col·lectius diversos

L’atenció plena o mindfulness és un element que podem trobar a la base de diferents tècniques de meditació derivades de la pràctica budista i que actualment s'ha incorporat a diversos models d’intervenció psicoterapèutica.


Com a pràctica el mindfulness permet a professionals i pacients admetre cadascun dels seus pensaments i emocions, sense emetre judicis. Planteja entrenar les persones per tal que puguin identificar a cada instant les seves pròpies sensacions, emocions i pensaments.

Com a procés psicològic, l’atenció plena permet focalitzar l’atenció en el que estem fent o sentint, per ser conscients de l'esdevenir del nostre organisme i la nostra conducta. Es tracta de deixar de ser reactiu i no dur a terme respostes inconscients i automàtiques i assumir la responsabilitat de reaccionar de manera controlada i conscient.

Per ampliar i complementar aquest dossier podeu consultar altres dossiers publicats per DIXIT amb anterioritat:


Atenció al dol (desembre 2018)


Mindfulness (març 2017)

Resiliència infantil (octubre 2014)

Tots els documents referenciats estan disponibles per a consulta i préstec als centres DIXIT.

Elaborat per: DIXIT Vic Centre de Documentació de Serveis Socials


Monografies

Araya, Claudio. Humanidad compartida: habitando juntos el momento presente. Bilbao: Descleé de Brouwer, 2019. 218 p. (Anicca; 11)
L’autor, psicòleg especialitzat en programes d’atenció plena, presenta 52 reflexions i pràctiques de mindfulness i compassió (una per a cada setmana de l’any), amb l’objectiu de desenvolupar una actitud empàtica i compassiva amb un mateix i amb els altres i contribuir a fer un mon més humà.

Brantley, Jeffrey. Calmar la ansiedad: descubre cómo el mindfulness puede liberate del miedo y la angustia. Barcelona: Oniro, 2010. 238 p. (Árbol de la vida)
Programa que inclou tècniques senzilles, basades en al pràctica de l’atenció plena, la meditació i la compassió, que tenen per objectiu contribuir a descobrir el potencial interior de cada persona i superar la por i l’angoixa.

Grain, Helen; Cabassa, Mariona. En Beni i la Bela mediten: mindfulness per a nens. Barcelona: Kairós, 2018. 45 p. (Kairós infantil)
Una família de conillets acosta els infants a la pràctica del mindfulness, a partir de textos per ser llegits sense pressa perquè prenguin consciència d’allò que escolten o llegeixen (sentir el cos, menjar, caminar, respirar, gaudir o pensar). La finalitat és convertir la lectura lúdica i educativa en una experiència on trobar assossec i benestar, i sentir la relació entre cos, ment i emocions.

Guía para la evaluación y el tratamiento de las adicciones. Barcelona: Elsevier, 2017. 288 p.
Guia que exposa els aspectes neurobiològics i diagnòstics per a la intervenció clínica de les addiccions, les característiques de les principals substàncies i conductes addictives, així com els diversos mètodes de tractament i rehabilitació: mindfulness i mentalització, teràpia cognitiva-conductual, entrevista motivacional, etc.

Hayes, Steven; Strosahl, Kirk; Wilson, Kelly. Terapia de aceptación y compromiso: proceso y práctica del cambio consciente: mindfulness. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2014. 567 p. Biblioteca de psicología (Biblioteca de psicología; 189)
Manual que aporta materials diagnòstics i de seguiment d’aplicabilitat immediata basats en la Teràpia d’Acceptació i Compromís, una teràpia considerada de tercera generació. Proporciona una visió clara de la relació terapèutica mitjançant transcripcions de sessions i inclou exemples concrets de motivació terapèutica a través de metàfores i altres tècniques específiques d’aquest tipus d’intervencions.

Kumar, Sameet M. Mindfulness para el duelo prolongado: una guía para recuperarse de la pérdida de un ser querido cuando la depresión, la ansiedad y la ira no desaparecen. Bilbao: Desclée De Brouwer, 2017. 252 p. (Biblioteca de psicología; 219)
Pautes i exercicis per a superar el dol d’un ésser estimat mitjançant la meditació i el mindfulness. A partir de la consciència plena del propi cos, es poden gestionar emocions i guarir símptomes, així com treballar la pròpia resiliència per poder viure plenament malgrat el patiment.

López González, Luis. Educar la atención: cómo entrenar esta habilidad en niños y adultos. Barcelona: Plataforma Editorial, 2018. 152 p. (Plataforma actual)
Guia pràctica que explica què és l’atenció des d’un punt de vista psicopedagògic i com potenciar-la en infants i adults mitjançant tècniques i exercicis que permetin viure cada dia de manera més efectiva.

Rodríguez Vega, Beatriz; Fernández Liria, Alberto. Terapia narrativa basada en atención plena para la depresión. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2012. 391 p. (Biblioteca de psicologia; 176)
Manual que té per objectiu proposar unes bases que permetin reconèixer la teràpia narrativa dins del context d’altres intervencions i que indiqui a terapeutes i investigadors un conjunt de camins possibles davant la diversitat de situacions que es presenten en la clínica del tractament de persones que travessen una depressió.

Romo González, Tania; González Ochoa, Raquel. Manual para el cuidado del alma: quince sesiones de desarollo humano sostenible. Ciudad de México: Herder, 2017. 293 p.
Manual terapèutic que inclou 15 sessions que treballen les habilitats vitals com l'autoconeixement, l'empatia, la presa de decisió, la gestió emocional, la gestió de conflictes, etc., per ajudar a aconseguir una bona salut física, mental i social. Poden ser aplicades a l'àmbit educatiu i alhora als serveis de promoció de la salut per al públic general.

Siegel, Ronald. La solución mindfulness: prácticas cotidianas para problemas cotidianos. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2011. 646 p. (Biblioteca de psicologia, 168)
Siegel, psicòleg clínic i terapeuta expert en mindfulness, ofereix en aquest llibre de lectura amable estratègies senzilles i eficaces per practicar l’atenció o consciència plena, un tipus de meditació que ajuda a viure de manera més centrada i reflexiva.

Stahl, Bob; Millstine, Wendy. Calmar los ataques de pánico: una guía de reducción del estrés basada en mindfulness. Bilbao: Descleé de Brouwer, 2017. 216 p. (Anicca; 2)
Exercicis de meditació basats en el mindfulness que ajuden a reduir els efectes físics i emocionals del pànic, que se centren en el moment present. Les pràctiques de meditació descrites són la respiració conscient, l’exploració corporal, la meditació asseguda i la meditació de la bondat.

Técnicas de tratamiento basadas en mindfulness: guía clínica de la base de evidencias y aplicaciones. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2017. 652 p. (Biblioteca de psicología; 220)
Manual que dona a conèixer les tècniques de tractament de reducció de l’estrès i de teràpia cognitiva basades en mindfulness i presenta el seu ús en casos de depressió, de trastorn bipolar, de trastorn d’ansietat o d’abús de substàncies, de dolor crònic i càncer, i altres aplicables a l’estrès laboral i escolar. Cada capítol inclou un cas clínic d’exemple d’intervenció.

Zylowska, Lidia. Mindfulness para el TDAH en la edad adulta: un programa de ocho pasos para fortalecer la atención, manejar las emociones y lograr tus objetivos. Bilbao: Desclée de Brouwer, 2018. 283 p. (Anicca; 8)
L’autora, metge i investigadora, desenvolupa aquest programa en 8 passos per aplicar la pràctica del mindfulness en el tractament del TDAH. L’objectiu és ajudar a comprendre com funciona el cervell i fer ús de l’entrenament conscient –com és la meditació, l’escolta reflexiva o l’autogestió emocional– per fer front als desafiaments propis del trastorn.

Articles

Calderón Vicente, Rosa; Caballo Escribano, Cristina. “Revisión sistemática sobre la aplicación y efectividad de tratamientos basados en mindfulness en personas con discapacidad intelectual”. A: Revista española de discapacidad, vol. 6, núm. 1 (jun. 2018), p. 49-74

Cama Garcia, Cristina. "Què t'agradaria somiar aquesta nit?: visualitzacions per transformar els malsons”. A: Viure en família, núm. 87 (gen.-feb. 2021), p. 35-37

“Differential effects of two contemplative practice-based programs for health care professionals”. A: Intervención psicosocial, vol. 28, núm. 3 (des. 2019), p. 131-138

“Evaluación de una intervención mindfulness en equipos de cuidados paliativos”. A: Intervención psicosocial, vol. 27, num. 2 (aug. 2018), p. 81-88

Grandi, Fabrissio; Burgueño, Lucas; Irurtia, María Jesús. “Eficacia del programa de reducción del estrés basado en mindfulness para cuidadores familiares de personas con demencia: revisión sistemática de estudios clínicos aleatorizados”. A: Revista española de geriatría y gerontologia, vol. 54, núm. 2, (mar.-abr. 2019), p. 109-115

Gurney-Smith, Ben; Downing, Patricia; Kidd, Khatherine; McMillin, Rebecca. “’Minding the gap': developing mindfulness for adoption. A: Adoption & fostering, vol. 41, num. 2 (jul. 2017), p. 110-119

Lo, Herman; Man, Siu; Chan, Cecilia. “Evaluating compassion–mindfulness therapy for recurrent anxiety and depression: a randomized control trial”. A: Research on social work practice, vol. 25, no. 6 (oct. 2015), p. 715-725

Meghan, M; Chan, Neilson; Neece, Cameron. ”Parent perspectives of applying mindfulness-based stress reduction strategies to special education”. A: Intellectual and developmental disabilities, vol. 55, no. 3 (jun. 2017), p. 167-180

“Mindfulness-based approaches in the treatment of disordered gambling: a systematic review and meta-analysis”. A: Research on social work practice, vol. 28, num. 3 (mar. 2018), p. 348-362

”Mindfulness-based interventions for youth with anxiety : a systematic review and meta-analysis”. A: Research on social work practice, vol. 29, num. 2 (feb. 2019), p.195-205

Paris Romeu, Sònia. “Espiritualitat sense religió: mindfulness aplicat a l'educació social”. A: Educació social, núm. 69, (mai.-ago. 2018), p. 65-83

“The effects of mindfulness meditation on hope and stress”. A: Research on social work practice, vol. 28, num. 6 (sep. 2018), p. 696-707

Thieleman, Kara; Cacciatore, Joanne. ”Effectiveness of a mindfulness-based retreat on distress and well-being in bereaved parents”. A: Research on social work practice, vol. 3, num. 7 (oct. 2020), p. 770-782

Blog DIXIT




DIXIT TV

Conferència "'Mindfulness', una nova perspectiva d'intervenció social” (maig 2017)
La xerrada va anar a càrrec de Luisa Conejos, psicòloga clínica per la Universitat de Barcelona, especialista en psicologia analítica-vincular i Màster en addiccions per la UB. Va explicar com, segons algunes investigacions, la pràctica del mindfulness constitueix un dels factors de prevenció més eficaç per evitar l’estrès laboral amb alta prevalença en les professions que treballen en contacte amb usuaris.

Conferència "La resiliència com a eina per viure la pandèmia des d'una altra perspectiva" (febrer 2021)
La doctora Dolors Monturiol va analitzar les causes i les característiques de les emocions i actituds que poden desencadenar una situació sobrevinguda, i com gestionar-les. També va proporcionar eines i recursos als professionals d’afers socials per ajudar les persones ateses a afrontar les situacions adverses sobrevingudes i va explorar, de manera vivencial, la possibilitat de gestionar conscientment aquest procés.

Presentació de l'informe "Els canvis en les relacions interpersonals en el context de la pandèmia COVID-19" (febrer 2021)
L'acte va anar a càrrec dels autors de l'estudi, la pedagoga Ester Fornells i el psiquiatre i psicoanalista Josep Moya. L'estudi analitza com les relacions interpersonals s'han vist influenciades per la pandèmia i el confinament. Després d'un exhaustiu mètode d'entrevistes personals amb professionals experts, l'estudi conclou de manera genèrica que la situació serà diferent després de la pandèmia i afectarà totes les àrees de la vida: salut, economia, ensenyament, treball, cultura i relacions socials.

Tesis doctorals

Andrés Rodríguez, Laura. Caracterització del perfil immunoinflamatori i efectes del Mindfulness en pacients amb fibromiàlgia. Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona (2020)

Arredondo Rosas, Marcial. Diseño y eficacia de un programa de entrenamiento en mindfulness y compasión basado en prácticas breves integradas. Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona (2017)

Carmona i Farrés, Cristina. La teràpia dialèctica conductual i l’entrenament en mindfulness en el transtorn límit de la personalitat: efectes clínics, mecanismes neurobiològics i problemes de la teràpia. Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona (2019)

Elices Armand-Ugon, Matilde. Disregulación emocional y mindfulness en el trastorno límite de la personalidad: características y tratamiento. Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona (2016)

Franquesa Galí, Alba. Defusión, mindfulness y valores personales. Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona (2018)

Oro Fernández, Pere. Efectos de un entrenamiento basado en mindfulness (atención o conciencia plena) sobre la salud psíquica y las habilidades de autocuidado y cuidado de otros en estudiantes de medicina. Tesi doctoral, Universitat de Lleida (2016)

Tejedor Vinent, Rosa Maria. Conciencia y aceptación en salud mental. Tesi doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona (2017)

Ventura Montserrat, David. Evaluación de un programa de entrenamiento basado en Mindfulness: efectos psicológicos, neuropsicológicos y emocionales. Tesi doctoral, Univesitat Rovira i Virgili (2020)

https://dixit.gencat.cat/ca/detalls/Article/202109_mindfulness.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.