Els regals dels Mags d’Orient!


Cal triar el millor regal sense oblidar-nos de l’educació! Aquestes festes esdevenen una època de l’any màgica per a tots els infants, són unes festes plenes d’il·lusions i desitjos.

I és que quan arriben aquestes dates i s’encenen els llums dels carrers ens omplen d’anuncis de joguines i articles diversos que ens obliguen inevitablement a fer algunes reflexions, cal saber quin tipus de regals hem de fer als nostres menuts de la família.

I és que hi ha una reflexió que ens hem de fer com a educadors i educadores, fem massa regals als infants per aquestes dates (no entraré en la resta de l’any) i aquests com els afecten?

Massa sovint la quantitat treu avantatge a la qualitat, no sempre el més car esdevé el millor, ni tampoc el més econòmic... massa sovint el consumisme influenciat pels mitjans de comunicació ens incita a comprar i comprar.

Us vull fer arribar alguns consells que he trobat a les xarxes i que he anat recopilant entre fracàs i fracàs. En primer lloc cal cercar les botigues de proximitat, les que coneixem i són més interessants i respectuoses, les podem visitar amb la canalla. Cal visitar les botigues del barri i fer-ne una tria per a la carta.

Per això cal escriure una carta als RRMM o al Tió en família i els adults també hem de fer-ne una, aprofitar per fer preguntes i conèixer el perquè de cada joguina que escullen.

Cal evitar els estereotips, no hi ha joguines de nens i joguines de nenes, són totes joguines i prou, fomentant valors com la tolerància, el respecte i l’empatia.

Heu de pensar en els interessos i gustos dels infants, també ha de ser educatiu. Ens hem de respondre què aprendran amb aquest joc o joguina, què podran fer i sobretot, quines aventures podran viure amb ella...

També hem de saber si s’adequa a l’edat i moment maduratiu de l’infant, evitar mirar només l’edat recomanada a la capsa, comprovar que és indicada per a la nostra criatura.

Cal tenir en consideració que si comprem un joc o joguina que no s’adeqüi a l’edat o al procés maduratiu de l’infant li generarà frustracions, avorriments i decepcions depenent si és per a infants més grans o més petits. Recordeu que no podem veure’ns influenciats pels mitjans de comunicació. No obvieu dels que els que són més educatius, més interessants i més sostenibles.

Sempre hem de tenir present que l’infant ha de tenir un regal que realment desitgi, algun que necessiti, algun pot ser un conte o llibre i algun pel seu dia a dia, com roba o sabates.

Una bona estratègia és fer-los renunciar a un dels regals de la llista o de casa que ja no faci servir, pensant en aquells i aquelles que no tenen tantes possibilitats, per solidaritat, una bona manera d’educar en valors.

Cal ensenyar a regalar solidaritat, moltes fundacions la necessiten, massa infants encara han d’aprendre el que vol dir aquesta paraula. Aquestes festes són també, un bon moment per pensar, reflexionar i fomentar valors positius, cal construir entre tots i totes una societat altruista i empàtica. A Catalunya tenim una bona mostra d’organitzacions com Mans Unides, Pallapupas, OpenArms, IntermonOxfam, Unicef, Fundació Arrels, Càrites etc.)

Un bon element educatiu és el carbó. Pels infants els Reis d’Orient són màgia i la família esdevenen els seus referents a seguir, per tant és important la seva valoració de tot l’any. No cal dir que no hem de pensar únicament en coses dolentes o malifetes, cal valorar les altres de les que estem més orgullosos. Els infants no s’han de sentir amenaçats, han d’estar recolzats i estimats per seguir creixent i aprenent.

Una molt bona estratègia és seguir “la regla dels quatre regals”. Segons aquesta regla, els adults hem de limitar a quatre els regals, aquests han d’incloure aquells objectes que siguin útils i pràctics per al quotidià de l’infant i que els proporcionin algun benefici per al seu desenvolupament.

Podem fer algunes recomanacions com alguna coseta que pugui fer servir per a la seva vida diària (roba, sabates, complements...), alguna lectura i alguna cosa que realment desitgin i sobretot alguna cosa que realment necessitin.

Quan sigui l'hora de triar el tipus de regal, cal recordar i vigilar sobretot dos temes, l'edat de l’infant i la seva personalitat. Hi ha criatures que són molt creatives i que els agraden molt les manualitats, altres però poden ser més impulsives, a aquestes els pot ser útil un joc per treballar la paciència, com els jocs per torns.

Hi ha molts educadors, educadores i alguns professionals de la psicologia infantil que demanen que hem de ser "raonables" amb la quantitat de regals que els Mags d’Orient duguin el dia 6 de gener als infants i sobretot que cal evitar sobreestimular i sobreregalar. Pels infants el més important no és el preu de la joguina, el més important per a ells i elles serà que els hi hagin agradat els regals.

No cal que els nostres fills i filles ho tinguin tot, la culpa sempre serà nostra. No és millor educand el que els omple de regals, ni tampoc podem esperar que tinguin més del que vam tenir nosaltres en la nostra infància. Recordem que els hem de veure feliços i que no cal compensar d’alguna manera el poc temps que poden passar amb ells i elles.

Cal doncs que s’acostumin a desitjar i a esperar. Massa regals en poc temps provoca sobre estimulació, una pèrdua d’il·lusió i fins i tot una incapacitat per experimentar plaer en gairebé totes les activitats. Ens cal educar-los en l’espera activa de l’escorça prefrontal, aquesta és la regió del lòbul del cervell que s’encarrega de controlar altres parts, també els i les ajuda a desenvolupar capacitats com la tolerància, la frustració i l’autocontrol.

Cal limitar els regals i no accedir ràpidament al que demanen, penseu que aquest serà el millor regal que els podem fer pel seu desenvolupament i pel seu futur com a persones adultes.

Si li doneu un obsequi al vostre fill o filla, algun dia es trencarà. Millor doneu-los el vostre afecte que això mai ho oblidaran, hi ha regals materials i regals que van molt més enllà, que aquest 2022 els portin regals que els facin més grans cada dia que passa”.

Els Reis Mags ens visiten un cop a l'any. Us desitjo que els altres 364 dies tinguin cura del vostre camí i us ajudin a ser feliços”, gràcies pel vostre suport!.

Joan Rodríguez i Serra és educador social.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.