Cal fer efectiva la incorporació de les educadores i els educadors socials a les escoles

Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC). El CEESC agrupa el col·lectiu d’educadores i educadors socials que exerceixen la professió a Catalunya. Una de les seves finalitats és la de vetllar per les condicions de qualitat en què es dóna la seva pràctica professional, amb l’objectiu d’aconseguir una millora en la qualitat de vida de les persones i dels col·lectius que atenen.

Ara que ja s'estan donant les directives pel curs escolar 2020-21, comprovem, un any més, que no inclouen les educadores i els educadors socials com a professionals que poden sumar dins els equips docents de l'escola. I just ara, després d'aquest curs atípic que acabem, davant la crisi que patim i patirem i tenint les mocions aprovades pel Parlament el passat 18 de juny que avalen la introducció d'aquesta figura.

El Govern, a través del Departament d'Educació, amb el Conseller Josep Bargalló al capdavant, ignoren i menyspreen sis anys de reivindicació des del CEESC i 4.000 suports al manifest per a la incorporació de la figura de l'educadora i l'educador social als centres escolars, entre els quals trobem diferents persones i entitats de l'entorn acadèmic, social, cultural i també educatiu.

Ignoren també exemples d'escoles i instituts d'arreu de la geografia catalana que han apostat per aquesta figura i que han obtingut i tenen resultats positius, des dels quals es pot visibilitzar una projecció de l'escola global. Les competències que aporta l'educadora o l'educador social a l'escola ajuden a fer vincles entre alumnat, professorat, famílies, comunitat educativa i territori. L'educació social és una professió que ja és oficialment present a les escoles i instituts d'altres comunitats autònomes i que s'albira com a clau en el desplegament de la coneguda Ley Rhodes, a punt d'aprovar-se.

Però és que a més d'ignorar-nos, el Departament d'Educació accepta fer trampes amb les educadores i els educadors socials. El dilluns passat el conseller Bargalló apuntava la necessitat de contractar integradores i integradors socials (TIS) segons les casuístiques i necessitats de cada escola. Si visitem el web del Departament d'Educació, als requisits per formar part de la borsa de treball, veurem que per aquesta categoria inferior també poden presentar-s'hi educadores i educadors socials. El Departament sap -i accepta- doncs, que aquestes vacants de TIS les cobreixin professionals sobrequalificats i infra retribuïts. Educadores i educadors sí, però assumint una responsabilitat i un sou menor.

Des del CEESC pensem que la crisi de la Covid-19 ha posat de manifest, més que mai, la funció social de l'escola, la necessitat que l'escola sigui equitativa i per a tothom, així com la corresponsabilitat a establir entre escola, família, comunitat i territori. Cal fer una aposta decidida per l'acció socioeducativa i comunitària dels centres educatius. Per aquest motiu, el sistema educatiu de Catalunya ha de contemplar la necessitat d'incorporar altres figures professionals que, junt amb els equips docents i els equips d'assessorament i orientació psicopedagògic, impulsin un treball en el si dels centres, que impliqui, entre altres coses, l'abordatge sistèmic de la complexitat, l'establiment de xarxes comunitàries, l'atenció a les desigualtats, la promoció de l'equitat educativa i la inclusió social, així com l'acompanyament socioeducatiu a infants i famílies a fi de compensar les situacions de major vulnerabilitat.

Per fer front a tots aquests i altres reptes, que ja existien i que s'agreujaran en els cursos vinents a raó d'aquesta crisi, reclamem una vegada més la resposta del conseller Bargalló a la petició de reunir-nos amb ell. Volem posar sobre la taula el desplegament de la incorporació de la figura de l'educador social als centres educatius de primària i secundària, tal com demanen les dues mocions aprovades al Parlament. Exigim la resposta del Departament d'Educació a aquesta reivindicació històrica.

https://www.social.cat/opinio/12421/cal-fer-efectiva-la-incorporacio-de-les-educadores-i-els-educadors-socials-a-les-escoles

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.