Educació

Quan les matemàtiques volen dir aprendre Per Javier Bustamante i Enriquez Poeta Barcelona, setembre del 2014 Foto: http://frasses.com D’ençà que l’ésser humà va desxifrar que en la natura existien ritmes, successions, cadències d’esdeveniments, va començar a xifrar totes aquestes dades que percebia en diversos llenguatges propis. D’aquesta manera, va inventar un calendari, va dividir les hores del dia i la nit, va aprendre el cicle ...

Estic aquí; el nen tutelat, una víctima que cau en l’oblit Per Toni Rubio i Nicás Educador social i UCAE Barcelona, juny 2014 Foto: Despiertalife Sovint la realitat no té res a veure amb el pensament teòric o amb les polítiques que es fan des dels despatxos. Freqüentment, els tècnics tenen massa feina i passa que els expedients, simplement, són papers amb un número de referència; una història sense cara ...

Tecnologia i educació: el present Per Ramón Santacana Prof. de ciències econòmiques i empresarials Taiwan, juny 2014 Foto: Pixabay Actualment ningú dubta que en l’espai d’una generació les “noves” tecnologies hagin irromput en el món de l’educació. Les tecnologies de la informació i del món de la comunicació han envaït les aules fins a tal punt, que avui dia en molts països és impossible trobar ...

El nen tutelat a l’escola Per Toni Rubio i Nicàs Educador social i UCAE Barcelona, març 2014 Foto: Toni Rubio El maig del 2013, en aquest mateix espai de la pàgina web de l’Àmbit es va publicar un article meu amb el títol “Els nens tutelats i l’escola” en el qual feia una petita exposició de la situació que viuen els nens tutelats en ...
El pes de la història Per Josep M. Forcada i Casanovas Comunicador Barcelona, octubre 2013 Foto: http://plataformacol.com Els educadors parlen avui dia d’un fenomen força curiós i alhora dramàtic: els nens, normalment, no esclaten en rivalitats, ni formen bàndols, ni tenen l’afany de dominar els seus companys fins que no veuen aquestes coses al seu entorn, en els pares, en els germans grans, en la ...

Els nens tutelats i l’escola Per Toni Rubio i Nicás Educador social i UCAE Barcelona, maig 2013 Foto: http://www.educat.cat Un nen o nena quan arriba a l’escola hauria de ser únic en el seu procés educatiu. Cada infant és especial i irrepetible i ha seguit un procés i un tipus de vivències durant el seu creixement que justificaran, en la majoria dels casos, en quin ...

Necessitem experiències fortes? Per Gemma Manau i Munsó Col·laboradora de l’Àmbit Maria Corral Porto, Portugal, març 2013 Foto: Creative Commons Si més no a Portugal, van proliferant cada cop més les anomenades smart shops, locals on es venen herbes, llavors, cactus, bolets o pastilles al·lucinògenes legals. Es tracta de substàncies psicoactives –al·lucinògenes, vaja– que, a més, poden provocar addicció i de fet ...

El temps dels nens als centres d’acollida Per Toni Rubio i Nicás Educador social Barcelona, febrer 2013 Foto: http://cort.as/7RBI Fa uns mesos, al programa del Canal 33 de Catalunya «Singulars» vaig veure el Dr. Ramon Bayés, reconegut catedràtic de psicologia i doctor en filosofia i lletres, parlant del temps. De la diferència que hi ha entre el temps d’un metge, el temps del malalt i el temps ...

Coherència i educació social Per Toni Rubio i Nicás Educador social Barcelona, desembre 2012 Foto: Creative Commons La paraula ‘coherència’, prové del llatí coharentia, i designa la qualitat del que representa una connexió o relació interna i global de les seves parts entre si. Segons el diccionari català, «una persona té coherència quan fa les coses d’acord amb el que diu i el que ...

Desconnectats en un món de multiconnexions Per Àngels Roura i Massaneda Professora i psicopedagoga Barcelona, octubre 2012 Foto: Creative Commons Pot semblar un despropòsit, però es fa difícil negar que sovint estem desconnectats del nostre entorn més proper i al mateix temps estem multiconnectats amb les xarxes socials i els mitjans de connexió instantània. Alguna cosa passa que se’ns escapa de les mans. M’agradarà traslladar aquesta provocadora ...

2006. L’Autoestima a debat. Acceptar els nostres límits XXV Seminari Interdisciplinari - Barcelona, octubre / novembre 2006 Dins del marc emocional de la persona, l’autoestima ocupa un lloc important del que anomenem “la personalitat”. Moltes escoles i grups de psicòlegs la consideren una realitat clau. Altres discuteixen el marc positiu de l’autoestima. És a dir, una persona amb una elevada autoestima no sempre serà una ...

2007. Adolescència. Trencar la incomunicació XXVI Seminari Interdisciplinar – Barcelona, novembre / desembre 2008 La rebel·lia dels adolescents sempre ha estat una frontera difícil, especialment per part dels pares, dels pedagogs i de bona part de la resta de la societat. S’acostuma a fer referència a l’adolescència com aquella fase de la vida en què es produeix un fort canvi hormonal ...

Coneixement i universitat Per Pastor Cea Merino Psicòleg Barcelona, setembre 2012 Foto: J. Rambaud Totes i tots podríem estar d’acord que per a parlar del món necessitem paraules que ens permetin expresar allò que observem. No obstant això, tal com indica K. Gergen (2007), quan parlem d’alguna cosa estem construint el mon, ja que les paraules i les categories que utilitzem per ...

La solitud de l’educador Per Toni Rubio Educador Social Barcelona, setembre 2012 Foto: elpeladero_wordpress_com Si preguntéssim a la gent del carrer, com creuen que ha de ser un educador social, segur que trobaríem respostes de tota mena. Però intueixo que les més coincidents serien: Un educador?, una persona oberta, simpàtica, propera, compromesa, conciliadora, mediadora, pacient, optimista, amb un punt d’ingenuïtat que li permeti ...

La gran decisió dels joves Per Sofía Gallegos Col·laboradora de l’Àmbit Maria Corral Barcelona, maig 2012 Foto: Ies Luis Velez En aquestes dates els estudiants de segon de batxillerat propers a iniciar els estudis universitaris es troben en la situació d’haver de triar una carrera entre el ventall ampli de possibilitats que ofereixen les diferents universitats. L’elecció no és fàcil. Segurament és la primera ...

2008. Postadolescència. Mites i paradoxes XXVII Seminari Interdisciplinari – Barcelona, octubre / novembre 2008 Molts pedagogs i psicòlegs divideixen l’adolescència en tres subperíodes: preadolescència, adolescència i postadolescència. Aquesta darrera fase la situen aproximadament entre els disset i els vint-i-cinc anys. Hi ha un fet molt significatiu: els divuit anys, que representen la majoria d’edat. Es tracta d’una etapa en la qual ...

2009. Desarmar la Història XXVIII Seminari Interdisciplinari – Barcelona, març 2009 És possible oblidar la Història? És factible fer creu i ratlla? No són pocs els països en els quals subsisteixen ferides i bretxes profundes, i la seva població segueix dividida sense haver portat a terme un procés de reconciliació suficientment profund que permeti el desenvolupament harmònic de la societat. ...

L’ensenyament obligatori hauria de ser la joia del sistema educatiu Per Sofia Gallego i Matas Psicòloga i pedagoga Barcelona, març 2012 Foto: R. Arlequinada En els últims dies la premsa, la ràdio i la televisió s’han fet ressò de les manifestacions dels estudiants universitaris. Aquests fets, a banda d’una reflexió sobre els motius dels joves per a sortir al carrer, també susciten una consideració que implica tot el nostre ...

La cruïlla d’una de les vies de mobilitat social «Educats/des-inadequats/des» Per Caterine Galaz Doctora en Filosofia i Ciències de l’Educació Barcelona, gener 2012 Foto: Europa Press Fa algunes dècades, tant en discursos polítics com en aquells més propers en els àmbits familiars, persistia la idea que «educar-se» podia ser una eina de mobilitat social dins dels sectors socials. Aquest horitzó s’obria com una possibilitat de canvi, progrés i ascens, ...

Coaching a les aules. Innovació o retorn a l’essència? Per Àngels Roura i Massaneda Col·laboradora de l’Àmbit Maria Corral Barcelona, gener 2012 Foto: Polizone En pensar què em suggereix introduir coaching a les aules, em vénen quantitat d’imatges en les quals els alumnes se senten valorats, apreciats per la seva forma d’actuar, per les seves habilitats, les seves capacitats i la seva personalitat. En aquestes imatges hi ha professors ...

Educació i món laboral Per Rodrigo Prieto Màster en psicologia social Barcelona, febrer 2011 Foto: Ajlaseu En la Catalunya de començaments del segle XXI, enmig de la primera gran crisi econòmica del mil·lenni, els professionals de l’educació observen amb preocupació que a molts dels seus alumnes els espera un futur gens engrescador, tant per les condicions macroeconòmiques actuals, com per la seva manca de ...

Trenta anys creant cultura des del diàleg Per Josep M. Forcada i Casanovas President de l’Àmbit Maria Corral Barcelona, desembre 2010 Foto: O. Pascual Enguany celebrem els trenta anys de l’Àmbit d’Investigació i Difusió Maria Corral. Des dels seus inicis hem volgut oferir un fòrum de comunicació entre les persones per poder expressar lliurement pensaments que poden enriquir els criteris, els punts de vista i les opinions. ...

Ser educats i joves en una societat democràtica i global Per Alina J. Bello Dotel Col·laboradora de l’Àmbit Maria Corral Santo Domingo, R. D., juliol 2010 Foto: B. Hara El món actual presenta característiques mai vistes com la mundialització de la informació mitjançant Internet i les grans cadenes informatives, la globalització del comerç mitjançant els tractats de lliure comerç entre les diverses regions, la internacionalització dels llocs de treball ...

Prioritats dels infants: drets i deures no tangibles Per Marta Burguet i Arfelis Doctora en Educació Barcelona, juny 2010 Foto: E. del Prado És prou sabuda la constant violació dels drets dels infants, i es posa novament en relleu en saber notícies com les d’alguns infants que presencien violència de gènere a casa seva, i fins assassinats dels seus progenitors. S’han esmerçat esforços per garantir els drets dels ...

2010. Redefinir l’educació XXIX Seminari Interdisciplinari - Barcelona, novembre 2010 L’educació ha estat, al llarg de la història, un dels temes de major importància per als governants i per a la societat en general. L’educació determina el futur d’un col·lectiu humà i engloba els valors, les creences i els comportaments que ha de tenir una persona per al seu desenvolupament, ...

Solidaritat universitària Per Rodrigo Prieto Màster en psicologia social Barcelona, setembre 2009 Foto: Scottish Government «Sense dubte, el contacte amb la gent ha estat el més positiu d’aquesta experiència. És la millor forma de conèixer la realitat d’un país i et fa reflexionar sobre el veritable sentit de la solidaritat. Ha sigut realment impactant conviure amb una família palestina i veure in ...

Els errors històrics, enemics del present Per Anna M. Ollé i Borque Col·laboradora de l’Àmbit Maria Corral Santo Domingo (R. D.), setembre 2008 Foto: A. Brewer Fa poc vaig assistir a una taula rodona que portava per títol “Violència i delinqüència” en una zona concreta de Santo Domingo en què la inseguretat ciutadana i les múltiples manifestacions de violència tenen atemorits els habitants. Els ponents van definir ...

Educació ambiental: més que una acció ecològica Per Caterine Galaz Doctora (c) en Filosofia de l’educació Barcelona, juny 2008 Foto: M. Alemany En diferents punts del globus, se senten veus preocupades per la situació ambiental del planeta, des de la lluita per la conservació de l’Amazones fins a les protestes en diferents països per l’incompliment del Protocol de Kyoto, que redueix l’emissió de gasos tòxics per part ...

Divuit anys: entre el mite i la paradoxa Per Rodrigo Prieto Doctor (c) en Psicologia Social Barcelona, maig 2008 Foto: P. Metivier Per molts motius, la dels divuit anys és una etapa paradoxal: pels cossos desenvolupats en ments immadures, pels drets ciutadans i la sobreprotecció familiar, per les decisions de futur enfront d’un futur cada vegada més incert. Els nois i les noies que voregen els divuit anys (també ...

Una llengua = una cosmovisió! Per Gemma Manau Munsó Col·laboradora de l’Àmbit Maria Corral Lisboa, Portugal, febrer 2008 Foto: © J.M. Lage En els últims anys he tingut la sort de poder viure a diferents països d’Europa, en els quals, entre d’altres coses, he hagut d’aprendre les respectives llengües. Ara, per a mi, quan es parla de l’ecologia lingüística, aquesta expressió pren una nova ...

http://www.ambitmariacorral.org/temes/educacio/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.