Tallers de prevenció de relacions abusives “Paranys de l’amor”

Servei de formació per a la prevenció de relacions abusives de parella en instituts de secundària i en altres centres formatius i de lleure per a adolescents i joves, “Paranys de l’amor”.

Palar, avui dia, de violència de gènere significa fer evident un dels problemes socials de major importància en prevenció i intervenció en els àmbits familiar, comunitari i individual, però també, per descomptat, en l’àmbit educatiu.

La normalització de la violència de gènere en l’adolescència és encara més elevada que en d’altres edats, ja que ells i elles són capaces de descriure la violència, coneixen casos de violència de gènere, poden identificar-la sobre el paper però, en general, creuen que es tracta d’alguna cosa que només passa a dones grans que ja estan casades. A més, es dóna la circumstància que determinats comportaments, que es troben a la base i a l’inici del problema, com la gelosia i el control exagerat, per a molts adolescents són símptomes d’amor i preocupació per la parella i no ho veuen com el possible origen del problema. Les raons per disculpar la violència estan presents en els i les nostres joves i ells i elles segueixen els mateixos mites i falses creences sobre el tema, tal com correspon als rols socials de la comunitat en la qual estan inserits.

Per això, els tallers de prevenció de les relacions abusives en instituts de secundària i altres centres educatius, tenen per objectiu promoure estratègies educatives, preventives i de sensibilització encaminades a incrementar la conscienciació al voltant de la presència de la violència en la quotidianitat; conscienciació que permeti identificar valors, actituds i comportaments que són indicadors d’abús en les relacions afectives i interpersonals entre nois i noies.

Els temes generals i objectius del taller són:

TEMESOBJECTIUS
Estereotips i identitats de gènereDonar a conèixer els estereotips en relació a la construcció de les identitats masculines i femenines.
L’amor. La idealització de l’amor. Indicadors de relacions abusives
  • Analitzar els tòpics referents a l’amor i les relacions de parella.
  • Descriure l’assignació de rols femenins i masculins a l’establir una relació de parella.
El fenomen de la violència masclista. Conductes agressives. Les violències contra les donesDonar a conèixer els tipus de violència masclista que es poden donar (violència física, psicològica, sexual, econòmica, etc.).
Posicionament personal
  • Rebutjar qualsevol valor, actitud o comportament que predisposi o condueixi a l’establiment de relacions abusives, i reaccionar amb accions concretes davant de situacions de violència o abús.
  • Fomentar valors, actituds o comportaments que promoguin relacions igualitàries.
AlternativesPromoure models de comportament assertius basats en el respecte i la tolerància.

Aquests tallers tenen una durada de quatre hores preferentment distribuïdes en dues sessions de dues hores, tot i que el taller pot ampliar-se fins a tres sessions de dues hores.

Aquests temes es concreten en sessions amb una metodologia dinàmica, buscant la més elevada participació i implicació dels i de les participants. Es treballa en grups per afavorir l’intercanvi i el diàleg, utilitzant mètodes interactius: els tallers es realitzen en base a una sèrie de tècniques de participació activa com jocs de rol, debats, escenificació de situacions, etc., mitjançant una retroalimentació continua que el i la tallerista aporten segons vagin sorgint idees, dubtes o confrontació d’opinions. Les dinàmiques que s’utilitzen s’escullen en funció de cada grup i de les demandes. Sempre es transmet la informació d’una manera clara, senzilla i precisa, fugint de tecnicismes i utilitzant termes fàcilment comprensibles per a tothom. La creació i finançament d’aquesta iniciativa és de l’Ajuntament de Barcelona.

Informació de Contacte
tallersprevenciobcn@fsyc.org 
93 424 04 00

http://www.fsyc.org/proyectos/tallers-de-prevencio-de-relacions-abusives/?lang=ca

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.