Joc, eina de desenvolupament i aprenentatge

Cal educar a través del joc, ja que ben orientat és font de desenvolupament. L'infant aprèn perquè el joc és aprenentatge i els millors mestres són els pares.



De vegades, com a adults, tendim a pensar que el joc dels infants és alguna cosa massa infantil com per convertir-lo en part important de la vida, i en canvi, no és així. El joc estimula els sentits, enriqueix la creativitat i la imaginació. És la clau per a l'aprenentatge i el desenvolupament; dóna als infants coneixements i experiències a la vegada que els ajuda a desenvolupar la curiositat; també la capacitat verbal, de pensament, de plantejament i d'organització.

Un nadó necessita jugar des dels primers mesos i troba en els seus peus i mans una deliciosa joguina.Tan preocupant és que un nen no dormi com que no jugui, perquè el joc contribueix al correcte desenvolupament psicomotriu, que és la base d'un aprenentatge adequat. Descobrir les coses, veure com funcionen i què es pot fer amb elles, ocupa una gran part de l'atenció i esforços de l'infant en la primera infància.

El temps per jugar és temps per aprendre. L'infant necessita hores per a les seves creacions i perquè la seva fantasia i creativitat el portin a la descoberta de noves experiències. El joc és imprescindible pel correcte desenvolupament infantil perquè estimula, afavoreix i possibilita tot tipus d'aprenentatge.

Els jocs d'imaginació ajuden a desenvolupar el pensament i el llenguatge; a comprendre els altres en la mesura que els infants es posen en el lloc dels altres. Això és el que els infants aprenen quan juguen a pares i mares, a metges, etc. D'igual manera el joc contribueix al desenvolupament socioemocional en la mesura que ajuda a l'acceptació de les normes, a aprendre a respectar els torns, etc.; la seva comprensió i acceptació contribueixen a la construcció del pensament infantil.

Perquè el joc sigui veritablement educatiu ha de ser variat i oferir situacions per resoldre on la dificultat sigui progressiva. L'infant explora el món que l'envolta i amb les experiències que aconsegueix aprèn. Jugant es coneixen les qualitats de les coses que s'utilitzen: el paper es desfà a l'aigua, el carbó embruta, les pedres són dures i el foc crema. És bo que l'infant pugui tocar objectes i examinar-los ja que aquesta activitat li permetrà investigar conceptes com dur/suau, fràgil/fort, agradable/desagradable, perillós/inofensiu, etc. Així doncs, el joc és una educació primerenca i necessària. Jugant, l'infant es posa en contacte amb les coses i aprèn la seva utilitat i les seves qualitats.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.