ELS CANVIS EN L’ADOLESCÈNCIA

Has sentit mai que un moment estàs radiant de felicitat i al cap d’una estona et sents la persona més desgraciada del món? T’influeix el que et diuen els amics/gues fins al punt de fer-te dubtar del que realment vols? Et costa gestionar de manera positiva quan t’enfades o quan sents ràbia? Què ens passa durant l’adolescència???

El passat 12 de març de 2014 el Jordi Encinas, la Paula Cortés i la Silvia Anguita (estudiants de 2n d’ESO) vam presentar a l’Espai Jove l’Escorxador un taller per a altres joves que ens havia costat molt d’elaborar. El taller anava sobre l’adolescència en general, és a dir, sobre els canvis que es donen en aquesta etapa, com aquests afecten a l’autoestima i com podem millorar la gestió de les emocions que podem sentir.

Durant l’adolescència es donen canvis físics, hormonals, psicològics i socials. Els canvis físics son potser els més coneguts pels adolescents: l’acné, la sortida de pèl a diferents llocs del cos, la menstruació en el cas de les noies, i l’ejaculació en el cas dels nois, entre d’altres. Els canvis hormonals són els que produeixen els canvis físics, els que fan que se’ns desperti el desig sexual i també els que fan els canvis d’humor. Això provoca el que vam anomenar el fenomen “muntanya russa”, és a dir, en un moment estem molt bé i al cap de res ens sentim les persones més desgraciades del món. Els canvis socials són els que fan que el grup d’amics prengui més importància i canviï la relació amb la família, a vegades a pitjor, per la necessitat de autoafirmar-nos, sentir-nos lliures i autònoms. Això té a veure amb els canvis psicològics, ja que durant l’adolescència ens plantegem molts temes de manera més abstracte, com els conceptes amistat, llibertat o justícia, a la vegada que volem guanyar independència. A vegades durant aquesta etapa de la nostra vida podem sentir-nos sols i pensem que ningú ens entén, però és important parlar amb altres persones que es poden trobar en la nostra situació o amb adults que puguin entendre’ns i ajudar-nos a comprendre’ns millor a nosaltres mateixos.

Quan aquests canvis ens fan sentir malestar ens poden irritar, fer sentir ràbia, tristesa, o d’altres vegades tot el contrari, molta felicitat. Quan ens sentim malament podem gestionar les nostres emocions en positiu o en negatiu. Sabem que estem gestionant una emoció en negatiu quan ens fem mal a nosaltres o algú del nostre entorn, per exemple, quan estem nerviosos i ens fumem un cigarro o quan sentim ràbia i cridem als altres o colpegem coses o a altres. En canvi, sabem que estem gestionant una emoció en positiu quan no ens fem mal a nosaltres mateixos o a les persones del nostre entorn, per exemple quan tenim ràbia podem trencar papers o quan ens enfadem amb algú i decidim parlar amb aquella persona quan ens hem tranquil·litzat. Us donem algunes idees de com gestionar positivament les emocions:

- Trencar papers

- Fer punt

- Parlar amb algun amic/ga

- Parlar amb algun adult de confiança

- Sac de boxejar

- Jugar a la play (amb moderació)

- Fer exercici (també amb moderació)

- Escriure

- Dibuixar

- Ballar

- Etc…

L’autoestima és estimar-se a un mateix. Si ens estimem i ens respectem a nosaltres mateixos és més fàcil que busquem maneres més positives de gestionar les emocions, perquè no ens voldrem fer mal ni a nosaltres ni a la gent que estimem. Per això, és millor estimar-se a un mateix, a més a més, així no ens afecta tant el que ens diuen els altres. En canvi, si no tenim una bona autoestima ens afecta molt la imatge que els altres tenen de nosaltres i ens poden afectar moltíssim, en casos extrems podem arribar a desenvolupar malalties, com per exemple, l’anorexia.

Us proposem per a treballar la vostra autoestima que escriviu 5 coses bones i 1 dolenta de vosaltres mateixos, de la vostra manera de ser. Què us ha estat més fàcil? Penseu que gaudiu d’una bona autoestima? Si penseu que no, valoreu aquells aspectes positius que teniu i si penseu que no sou capaços de fer-ho per vosaltres mateixos/es busqueu ajuda d’un adult de confiança, perquè tothom tenim dret a ser feliços!

Paula Cortès, Silvia Anguita i Anna Gómez.

http://salutescorxa.wordpress.com/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.