Sant Jordi (2014)



Amb motiu de la Diada de Sant Jordi, DIXIT Centre de Documentació de Serveis Socials ha elaborat un recull variat d’assajos, novel·les i contes infantils i juvenils de temàtica social que podeu trobar aquests dies a les diferents llibreries catalanes. El dossier es complementa amb una selecció de recursos web relacionats amb aquesta diada i el món del llibre en català.






Assajos
Beck, U.; Beck-Gernsheim, E. Amor a distancia: nuevas formas de vida en la era global. Barcelona: Paidós, 2012. 272 p. (Contextos). ISBN: 9788449327193
Llibre que analitza els diversos tipus de relacions a distància i les diferents formes de comunicació que fan possible que es mantinguin i es consolidin. 

Casals, Ramon. Educar en temps de crisi. Barcelona: Graó, 2013. 162 p. (Sèrie Família / Comunitat educativa; 22). ISBN: 9788499805085
Llibre que proposa línies d’actuació perquè mares, pares i educadors puguin afrontar la tasca complexa d’educar d’acord amb les noves exigències de la societat actual. 

Castells, Manuel. Xarxes d'indignació i d'esperança. Barcelona: UOC, 2013. 281 p. (Sociedad red). ISBN: 9788490299272
Document que exposa com les xarxes socials d’Internet faciliten l’encontre de persones amb una mateixa finalitat, per tal d’elaborar projectes lligats a les seves veritables preocupacions, per sobre de les ideologies i dels interessos dominants, reclamant el seu dret a fer història. 

Ferrés i Prats, Joan. Las pantallas y el cerebro emocional. Barcelona: Gedisa, 2014. 256 p. (Comunicación Educativa). ISBN: 9788497848053
Reflexió sobre la relació existent entre les persones i les noves tecnologies que aprofundeix en aspectes com la presència de les pantalles en el nou entorn social, la construcció col·laborativa de coneixements i les noves eines creatives que sorgeixen a partir d’aquests nous elements en la comunicació. 

Gualtero, Rubén D.; Soriano, Asunción. El adolescente cautivo: adolescentes y adultos ante el reto de crecer en la sociedad actual. Barcelona: Gedisa, 2013. 157 p. (Psicología). ISBN: 9788497847513 
Llibre que ens confirma que els adolescents d’avui dia són el resultat de la història humana. Analitza els efectes de la societat en la que neixen, creixen i viuen –en millors o pitjors condicions- els adolescents. 

Kahneman, Daniel. Pensar rápido, pensar despacio. Barcelona: Debate, 2012. 665 p. (Psicología). ISBN: 9788483068618 
Llibre que presenta per primera vegada la revolucionària perspectiva del cervell i exposa els dos sistemes que expliquen com pensem. Convida al lector a una animada reflexió sobre com pensem i revela quan hem de confiar en les nostres intuïcions i quan no. 

Linares, Juan Luis; Sembolini; Pier Giorgio. La familia en la ópera: metáforas líricas para problemas relacionales. Barcelona: Gedisa, 2014. 240 p. (Libertad y cambio). ISBN: 9788497848220 
Els autors, psiquiatra i psicòleg d’orientació sistèmica i especialistes en relacions familiars, proposen una lectura de l’òpera que incideix en la dimensió psicològica i psicoterapèutica de les passions humanes i dels conflictes que s’hi reflecteixen. 

Luri, Gregori. Val més educar: consells als pares, a favor del sentit comú. Barcelona: Pòrtic, 2014. 257 p. (Pòrtic visions ; 67). ISBN: 9788498092837 
Actualment el fet de ser pares i mares és una decisió presa a consciència i planificada al detall. L’autor vol combatre aquesta tendència i aposta per recuperar el sentit comú i posar en valor la saviesa pràctica de les famílies. 

Poch, Concepció. Pèrdues i dols: reflexions i eines per identificar-los i afrontar-los. Barcelona: Octaedro, 2013. 172 p. ISBN: 9788499213880 
Reflexió que ens ajuda a acceptar i reconèixer que les pèrdues formen part de la nostra existència i que l’educació de grans i petits té com un dels seus primers objectius aprendre a transformar les pèrdues inevitables en quelcom valuós i en font de guanys ètics. 

Robert j. Shiller. Las finanzas en una sociedad justa. Bilbao: Deusto, 2012. ISBN: 9788423412655 
L’autor, Premi Nobel d’Economia 2013, fa una defensa dels sistema financer i de com aquest pot contribuir a la millora de l’estat del benestar. 

Sales, Albert. El delito de ser pobre: una gestión neoliberal de la marginalidad. Barcelona: Icària, 2014. ISBN: 9788498885675 
Document que analitza els efectes de la crisi actual que castiga sectors de la població on mai havia arribat. Reflexiona sobre el model de gestió de la marginalitat que s’està implementant, basat en la substitució de les ajudes públiques per privades, entre d’altres. 

Serrano, Sebastià. De l’amor, la mentida i la persuasió: com assolir l’excel·lència en la comunicació personal. Barcelona: Destino, 2013. ISBN: 9788497102247 
Autor de referència en matèria de llenguatge i comunicació, Sebastià Serrano ens ofereix en aquest llibre una reflexió lúcida sobre el cervell, el pensament i el comportament humà a partir dels coneixements desenvolupats en els últims anys tant en ciència cognitiva com en el camp de la neurociència, la psicologia evolucionista, la genètica, l'epigenètica i les teories de la informació i la comunicació. 

Snel, Eline. Tranquils i atents com una granota: la meditació per als infants amb els seus pares. Barcelona: Kairós, 2013 ISBN: 9788499882437 
Aquest llibre ofereix històries i exercicis simples i breus de meditació, una eina senzilla i eficaç, que s'adapta perfectament a les necessitats dels petits i els pot aportar beneficis immediats. Està dirigit a nens de 5 a 12 anys i als seus pares, que poden acompanyar-los mentre practiquen. 

Torralba, Francesc. Destriar el bé del mal: l’art de trobar criteris ètics en la vida diària. Lleida: Pagès, 2013. ISBN: 9788499753171 
L’autor ofereix en aquest assaig les claus ètiques imprescindibles per saber escollir entre el bé i el mal en la nostra vida quotidiana. 

Trepat Secanell, Marta. La necessitat d´estimar: la persona i l’amor en una societat marcada per l’individualisme. Lleida: Pagès, 2012. ISBN: 9788499752419 
L’autora defensa que estimar és imprescindible per a la salut psicològica de les persones, però que se n’ha d’aprendre, exercitar-ho i tenir-ne cura. També intenta respondre a les preguntes sobre el sentit de la vida, la relació amb un mateix, amb els altres i amb el transcendent. 

Vilardell, Miquel. Envejecer bien. [Barcelona]: Plataforma, 2014. 128 p. ISBN: 9788415880509 
L’autor, catedràtic de medicina interna de la UAB i expresident del Col·legi de Metges de Barcelona, recomana prendre consciència dels factors que poden condicionar un envelliment patològic i viure, en etapes anteriors, de forma saludable per encarar la vellesa amb la millor qualitat de vida possible.

Narrativa
De Vigan, Delphine. Els dies sense fam. Barcelona: Edicions 62, 2013. 171 p. (El balancí; 701). ISBN: 9788429771572 
L’autora, que gaudeix d’un gran prestigi a França, relata, en aquesta novel·la autobiogràfica, la seva experiència amb l’anorèxia que va patir en la seva adolescència. 

Ghulan, Nadia. Contes que em van curar. Barcelona: Edicions 62, 2014. 272 p. (Clàssica). ISBN: 9788466418294 
A través de les històries tradicionals afganeses, que són “la dimensió emotiva de la meva identitat”, la protagonista de El secret del meu turbant ens explica la seva vida de pèrdues, lluita i superació. 

Higashida, Naoki. Per què salto? Alzira: Bromera, 2014. 176 p. (Bromera actual; 17). ISBN: 9788490262092 
Aquest llibre, escrit per un noi de tretze anys amb autisme, aporta un testimoni excepcional sobre el funcionament de la ment autista i desfà el mite d’associar l’autisme amb éssers solitaris i estranys. 

Munro, Alice. Mi vida querida. [Barcelona]: Lumen, 2013. ISBN 9788426421395 
L’autora canadenca, Premi Nobel 2013, ens ofereix un recull de contes protagonitzats per homes i dones obligats a traficar amb la vida sense més recursos que la seva humanitat.

Narrativa infantil i juvenil
Arboleda, Diego. Prohibido leer a Lewis Carroll. Ilustrador, Raúl Sagospe. Madrid: Anaya, 2013. ISBN: 9788467840124 
Premi Lazarillo 2012, aquesta novel·la combina la comèdia més esbojarrada -plena de situacions absurdes- amb dades històriques encara més absurdes que donen sentit a l’univers personal i emblemàtic de Carroll. 

Bustos, Miguel. El senyor Romaní. Barcelona: EDT, 2013. 59 p. (Carnet jove) ISBN: 9788499476735 
Còmic guanyador de la Beca Carnet Jove Connecta't al Còmic que explica la història del senyor Romaní, a qui li agraden les plantes i la música i el desig del qual és unir aquestes dues passions en una de sola. 

Marlet. La increïble història del nen menjaparaules. Il·lustracions, Jordi Sunyer. Barcelona: Babulinka Books, 2013. 24 p. (Llibres per a l'educació emocional). ISBN 9788494159015 
Història divertida i emotiva que ensenya als infants a identificar què i com els fan sentir les diferents emocions que viuen. El llibre conté exercicis d’educació emocional per treballar en família. 

Moliner, Empar. Contes infantils contra tot pronòstic. Barcelona: Columna, 2103. ISBN: 9788466417228 
Amb dibuixos de la seva filla, aquest recull conté contes intel·ligents, imaginatius i variats, poemes, revisions de contes clàssics, etc., plens de la ironia habitual de l’autora. 

Queralt, Elisenda; Olmos, Roger. La màquina de pessigolles. Barcelona: La Galera, 2014. ISBN: 9788424651619 
Aquest àlbum il·lustrat ha rebut el 16è Premi de conte infantil Hospital Sant Joan de Déu. 

Ruiz Johnson, Mariana. Mare. [Pontevedra]: Kalandra, 2013. 32 p. ISBN: 9788484648420 
Àlbum poètic que ens parla de la maternitat des de l’art i des de la paraula i que ha estat guardonat amb el IV Premio Internacional Compostela de Álbum Ilustrado 2013. 

Tonucci, Francesco; Frato; Tomé, Amparo. Amb ulls de nena. Barcelona: Graó, 2013. 109 p. (Micro-macro referències; 18. Comunitat educativa). ISBN: 9788499805207 
Document de vinyetes que parla indistintament de nens i nenes, donant-los la paraula i interpretant-ne les exigències, les esperances i, especialment, la seva contrarietat davant el món dels adults, tant a la casa com a l’escola i a la ciutat. 

Tortajada, Anna. Nahid, la meva germana afganesa. Barcelona: La Mar de Fàcil, 2013. 136 p. (Aktual). ISBN: 9288494006630 
Aquest novel·la, que és un material de lectura fàcil, explica la història de l’Ariadna, una jove estudiant de periodisme que ha de fer un treball sobre l’Afganistan i contacta amb la Nahid, una adolescent que, com molts altres afganesos, ha hagut de fugir al Pakistan. 

Van Biesen, Koen. El veí llegeix un llibre. Barcelona: Tramuntana, 2013. 48 p. ISBN: 9788494047558 
Llibre il·lustrat que parla, de manera amena i divertida, de la lectura, de les virtuts del silenci i de la convivència.

Recursos web

Enguany se celebra el centenari del naixement de Joan Vinyoli, un dels més grans poetes catalans del segle XX.

Promou els materials de Lectura Fàcil (LF) que són llibres, documents i pàgines web, entre d’altres, elaborats amb especial cura perquè les persones amb dificultats lectores els puguin llegir i entendre. Segueixen les directrius internacionals de l'IFLA quant al llenguatge, al contingut i a la forma.

Espais de tertúlia i debat a l'entorn d'una lectura, en què un grup de persones s'organitza per llegir el mateix llibre i reunir-se un dia, a la biblioteca, per comentar-lo. Es tracta d'una activitat que reuneix persones amb una afinitat comuna: el gust per la conversa i la lectura.

Aquest nou programa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura té com a finalitat crear diferents recursos que permetin a la població adulta reforçar l’aprenentatge de la llengua catalana a partir de la lectura. Cal destacar-ne els materials del programa "Paco Candel. Catalunya, un sol poble", impulsat per la Fundació Paco Candel, que contribueix a promoure la reflexió i la sensibilització sobre el fet migratori.

La Generalitat de Catalunya mostra en aquest espai tot un seguit d’activitats i recursos al voltant de la diada i convida la ciutadania a celebrar-la i fer-la present a les xarxes socials a través de Twitter, Facebook i Instagram.

Amb motiu de la commemoració dels fets de 1714, enguany s’organitzen un seguit d’actes i activitats que tenen com a objectiu promoure la memòria dels orígens i les causes del present a través de fets clau de la nostra història. També aprofitar la commemoració per suscitar un debat sobre el nostre present i futur col·lectius.

http://www20.gencat.cat/portal/site/dixit/menuitem.b8aa048b9745a314f2801d10b0c0e1a0/?vgnextoid=5f3768802d1d0310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=5f3768802d1d0310VgnVCM2000009b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=detall&contentid=ffcffe6518f45410VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&newLang=ca_ES

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.