Els nens amb intel·ligència emocional són nens més feliços. Com hi podem ajudar?


L'educació emocional és un concepte que ha guanyat molt terreny en l'educació en els últims anys, però els pares, les famílies i els docents encara tenen alguns dubtes sobre com posar-la en pràctica. 

En aquest article intentem donar resposta a tots els teus dubtes sobre l'educació emocional en l'etapa infantil.

En general, es defineixen les emocions com una resposta física de l'organisme a estímuls, que s'identifiquen amb plaer, dolor, por, perill...

La majoria estan causades, o bé per un esdeveniment extern (com una amenaça per a la nostra integritat física) o bé per la conjunció d'un esdeveniment intern i un altre extern (per exemple, que el cos manifesti fam i que, alhora, no es trobi aliment). Es tracta de respostes neuronals inconscients i naturals.

Un cop definides les emocions, pot donar-se un pas més enllà i intentar entendre què és la intel•ligència emocional. L'ésser humà, gràcies a l'escorça cerebral, és capaç de racionalitzar aquestes emocions, ser conscient d'elles i analitzar-les, contràriament al que succeeix amb altres espècies. Així, deixen de ser simples mecanismes orientats a la supervivència.

Les emocions empenyen a viure, disposen d’un llenguatge propi i poden potenciar el coneixement, encara que també poden entorpir-lo. A més, segons les últimes investigacions, són a la base de la majoria de les decisions humanes. Per això, l'educació emocional esdevé un element necessari des de la infància. Els experts estan d'acord que el millor mitjà per iniciar-se en ella, per als nens, és el joc. 

Jugar ofereix al nen habilitats i capacitats noves, i a més, el motiven a aprendre.

Els quatre passos de la intel·ligència emocional
D'acord amb les teories més recents, la intel•ligència emocional és la manifestació d'aquests quatre passos:
  1. Percepció emocional. Les emocions són percebudes, identificades i valorades per la consciència. Això inclou la capacitat per expressar-les.
  2. Facilitació emocional del pensament. L'estat emocional ajuda a dirigir l'atenció cap a la informació important, actuant com una guia per al pensament.
  3. Comprensió emocional. Es tracta del pas en el qual comprenem i analitzem les emocions d'una manera més racional, i els atribuïm un motiu.
  4. Regulació emocional. Es tracta d'una habilitat que ha d’entrenar-se. Permetrà controlar una emoció, distanciar-s’hi i, a la llarga, establir una jerarquia on les positives manin per sobre de les negatives.
En l'últim pas és on entra en joc l'educació emocional, ja que per desenvolupar-se necessita les anomenades "competències emocionals". Entre altres coses, aquestes ens permetran assimilar i comprendre també les emocions dels altres, i en definitiva, viure millor amb un mateix i amb la resta de la societat.

Les competències emocionals són totes i cadascuna de les diferents habilitats compreses dins del concepte d'intel·ligència emocional: habilitats per l’autocontrol, l’empatia, la socialització... Són, per tant, una cosa que pot adquirir-se, entrenar-se i desenvolupar-se, essent conscient de cadascuna de les emocions i treballant cadascuna d'elles en els contextos en què es produeix. Per transmetre-les als nens és essencial la família, però també el treball a l'aula, parlant sovint sobre elles i analitzant-les junts. També és important que en comprenguin la importància.

Cinc claus essencials de l'educació emocional
  1. No menysprear mai les emocions. Per molt que la racionalitat sembli sobreposar-se, a la base de les decisions humanes es troba sempre una emoció, i totes són legítimes.
  2. Alimentar les emocions. La curiositat, estar constantment rebent estímuls i no deixar-se vèncer per la rutina són bones guies per aconseguir aquest objectiu.
  3. Practicar l'empatia. Saber posar-se en la pell dels altres és fonamental per a una competència emocional completa.
  4. Aprendre a usar les emocions. Siguin de la naturalesa que siguin, emprant-les al nostre favor podem aconseguir una major intel•ligència, una millor predisposició per tallar els problemes, més comprensió cap als altres i, finalment, un major benestar.
Recepta essencial per a la prevenció. Una persona amb bones competències emocionals pot evitar millor les addiccions, millora el seu rendiment acadèmic, té més autoestima i redueix molt els nivells d'estrès i depressió. (FONT:FAROS Sant Joan de Déu)

A continuació us volia fer una nova recomanació bibliogràfica. La veritat és que la intel·ligència emocional ha esdevingut i esdevé un aspecte molt important avui en dia. Els éssers humans som éssers emocionals i aquest fet ens fa reaccionar, aprendre i viure el dia a dia. Cada dia és diferent per tothom i les emocions hi tenen molt a veure. Així doncs esdevé imprescindible educar la intel·ligència emocional, ja que és una part de l'ésser que sovint l'oblidem i esdevé un pilar fonamental en el desenvolupament de les persones.

En el llibre de l'autor Daniel Goleman que porta com a títol "Intel·ligència emocional", podem llegir: "La intel•ligència emocional és una manera d’interactuar amb el món que té molt en compte els sentiments i engloba habilitats com ara el control dels impulsos, l’autoconsciència, la motivació, l’entusiasme, la perseverança, l’empatia, l’agilitat mental, etcètera".

http://volssaberunsecret.blogspot.com.es/2014/10/els-nens-amb-intelligencia-emocional.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.