Es presenta una guia per millorar la seguretat viària dels entorns escolars


La Fundació Mapfre ha presentat una guia perquè les escoles millorin la seguretat viària dels seus entorns. Es tracta d’un manual gratuït i de fàcil utilització perquè els ajuntaments i els centres escolars realitzin auditories de seguretat viària, una eina eficaç que els permetrà analitzar els riscos a què estan exposats els alumnes a l’entorn escolar i proposar rutes i camins segurs.

Voreres estretes, passos de vianants allunyats, encreuaments amb mala visibilitat, absència de carrils-bici, senyalització de reducció de velocitat insuficient i aparcaments escassos per a vehicles i autobusos són alguns dels factors que augmenten el risc de patir un accident i un atropellament amb escolars implicats.

Aquest tipus d’obstacles, que un gran nombre d’escolars troba al seu camí diari a l’escola, es podrien eliminar, o almenys reduir-se, amb la realització d’auditories o inspeccions de seguretat viària, una eina que ha estat usada de forma insuficient a l’Estat espanyol. El principal objectiu d’aquesta mesura és identificar situacions de risc en aquest tipus d’entorns, recomanar solucions que puguin contribuir a eliminar o pal·liar els problemes detectats, oferir exemples de bones pràctiques i crear consciència de seguretat viària.

Així ho explicava Julio Laria, Director de l’Àrea de Seguretat Viària de Fundació Mapfre, durant la presentació del “Manual d’Inspeccions de Seguretat Viària en Entorns Escolars” i els resultats del primer informe d’inspecció de seguretat viària realitzat en tres centres escolarsde Galícia. Julio Laria també recordava els motius que justifiquen l’elaboració d’aquest tipus de guies de gran eficàcia. Les més destacades apunten a “reduir les elevades xifres de menors lesionats i morts, contribuir a assolir l’«objectiu zero» i trobar l’equilibri necessari en el disseny de les ciutats entre la mobilitat de vianants i conductors”.

Segons l’estudi, actualment molts vehicles circulen a una velocitat excessiva pels carrers propers als centres escolars, i hi ha molts cotxes en doble o triple fila a la porta dels col·legis, dels quals en surten nens amb presses. En definitiva, el caos circulatori i les alteracions en el flux normal del trànsit causen problemes de mobilitat i seguretat a l’entorn dels centres escolars.

Per a prevenir aquest tipus de situacions, La Fundació recomana que els centres escolars, en col·laboració amb els ajuntaments, les associacions de pares i d’alumnes i la policia local, realitzin auditories per a comprovar les condicions de seguretat viària que afecten l’entorn escolar i per a proposar les mesures més necessàries de cara a reduir el risc i millorar la circulació. Entre les mesures que s’identifiquen més freqüentment en aquest tipus d’auditories destaquen: millorar la senyalització de la zona, especialment per a controlar la velocitat dels vehicles; instal·lar dispositius que impedeixin l’aparcament incorrecte i la invasió de la vorera per part de camions de repartiment i d’altres vehicles; i col·locar senyals d’advertència als conductors sobre la presència d’escolars i senyals lluminosos en els passos de vianants. El manual aconsella, a més, que es garanteixi la visibilitat a les cruïlles, s’habilitin zones de parada i espera a les proximitats de les escoles per als vehicles, que es millori la visibilitat dels passos de vianants i la zona d’espera a la vorera del col·legi, i que es realitzin cursos i activitats de formació de seguretat viària en els centres de manera permanent. Les auditories també inclouen una sèrie de recomanacions de seguretat viària dirigides als alumnes que van a l’escola caminant, en transport escolar i amb bicicleta.

Aquesta guia, que es pot descarregar de forma gratuïta a www.fundaciónmapfre.org i que pròximament estarà disponible també en anglès, fa un resum de l’experiència acumulada per Fundació Mapfre en la realització d’inspeccions de seguretat viària a entorns escolars a Espanya al llarg dels últims anys, una experiència que aquesta entitat posa ara a disposició de tots els centres escolars i municipis d’Espanya, Portugal i Llatinoamèrica.

http://criatures.ara.cat/blog/2014/10/14/es-presenta-una-guia-per-millorar-la-seguretat-viaria-dels-entorns-escolars/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

Centres Residencials d’Acció Educativa (CRAE) a Barcelona ciutat.