Colònies per a infants en situació de vulnerabilitat


Dilluns 4 han començat els casals del mes d’agost de Fundesplai (Fundació Catalana de l’Esplai). Es tracta de casals que fins l’any passat no es feien i que es van començar a organitzar per tal d’atendre les noves i diverses necessitats de les famílies. En total, quest mes d’agost Fundesplai n’organitza 87, la qual cosa representa un augment del 142% respecte l’agost de 2013.

D’aquests 87 casals, 61 s’organitzen per donar resposta als infants que es troben en situació de vulnerabilitat social. Es tracta de casals que, a nivell de proposta educativa, són exactament iguals que qualsevol altre del mes de juliol i que de forma expressa estan oberts a tots els nens i nenes. Amb tot, i donada la situació socioeconòmica de la majoria de les famílies dels barris o poblacions on s’organitzen, aquests casals garanteixen l’esmorzar, el dinar i el berenar. En aquest tipus de casals, en els que es faran prop de 4.500 estades, ha augmentat un 96% la participació respecte l’agost de 2013.

Aquests casals es poden portar a terme gràcies als fons aportats per les administracions, empreses i particulars. Per tal d’aconseguir que tots els infants que es troben en situació vulnerable puguin gaudir d’aquest recurs lúdic i educatiu Fundesplai manté oberta fins a mitjans de setembre la seva campanya de captació de fons “Un estiu per a tothom!”. Fins ara, aquesta campanya ha aconseguit atorgar 4.500 beques per anar de colònies i casals; un 45% més que l’estiu passat. Però l’augment de les demandes de les famílies fa que es necessitin més recursos. En aquest sentit, tothom que vulgui col·laborar ho pot fer a través del web www.fundesplai.org o trucant al 902 10 40 30.

A banda dels 61 casals que atenen una necessitat de tipus social, aquest agost Fundesplai també n’organitza 26 per atendre altres necessitats familiars. Un exemple és el casal de Roses, que Fundesplai gestiona enguany per primera vegada per a l’ajuntament d’aquesta vila del Baix Empordà. Aquest casal, amb 450 places, atén principalment a fills de famílies que treballen en el sector del turisme que, precisament durant el mes d’agost, és quan més necessiten recursos per conciliar la vida familiar i laboral.


Acció social

Per la seva banda, aquest matí també han començat els 10 casals socials que la Fundació Pere Tarrés organitza del 4 al 29 d’agost per a infants i joves de famílies en situació de vulnerabilitat social. Aquests casals es fan a les localitats de Barcelona, Esplugues, Gavà, Granollers, Lleida, Parets del Vallès, Tarragona i Torelló. Als casals hi participaran més de 350 infants en situació de risc d’exclusió social becats completament per la Fundació Pere Tarrés a través de la seva campanya solidària Ajuda’ls a créixer – Cap infant sense colònies (http://www.peretarres.org/ajudalsacreixer).

El casal que es realitza a la ciutat de Barcelona està promogut des dels centres d’esplai i els centres oberts i diaris federats a la Fundació Pere Tarrés i es realitza a les instal·lacions de l’Escola Vedruna – Àngels. Hi participen 70 infants que venen d’aquests centres d’esplai i també derivats dels serveis socials municipals. Els participants realitzen activitats, jocs i tallers al mateix espai de l’escola i els dimarts i dijous passaran el dia a la casa de colònies de La Conreria (Tiana) on gaudiran de la piscina i de jocs relacionats amb la natura.

Els casals que es realitzen a les localitats d’Esplugues, Gavà, Granollers, Parets del Vallès, Tarragona i Torelló són el resultat del treball conjunt de la Fundació Pere Tarrés amb els ajuntaments d’aquestes localitats. Aquests casals, que tindran una participació entre 20 i 30 infants cadascun, han estat els consistoris els que han facilitat l’accés d’infants en situació vulnerable de la seva població al través del serveis socials municipals, conscients de d’importància que té per a aquests nens i nenes participar en aquestes activitats

Per a aquests infants en risc d’exclusió social, aquests dies suposen un trencament amb la seva realitat quotidiana. Viure experiències enriquidores com ara jugar amb altres nens i nenes de la seva mateixa edat, en un entorn educatiu estructurat que els aporta seguretat i estabilitat, amb monitors i monitores pendents d’ells i que esdevenen el seu referent és una experiència que tant els mateixos infants i joves com les famílies destaquen essencial per al seu creixement com a persones. A més, el mes d’agost és especialment complicat atès que molts d’ells no poden accedir als beneficis educatius i socials que comporten aquestes activitats en el seu creixement personal.

http://criatures.ara.cat/blog/2014/08/04/colonies-per-a-infants-en-situacio-de-vulnerabilitat/

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Teorías de la Adolescencia: Stanley Hall y Margaret Mead

QUI SÓN? COM ELS VEIEM? CENTRES DE MENORS (CRAE I CREI)

PERFIL Y FUNCIONES DEL EDUCADOR SOCIAL.